Welke trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: Welke trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 19:49

Mijn vriend en ik hebben even naar de weijer zitten kijken op internet. En dat vinden we er super uit zien.

Daar hoor ik graag nog meer ervaringen over.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:58

felicity schreef:
Mijn vriend en ik hebben even naar de weijer zitten kijken op internet. En dat vinden we er super uit zien.

Daar hoor ik graag nog meer ervaringen over.

ikke schreef:
Nog een keer dan: Westfalia, Ifor Williams, Weijer. In die volgorde en de rest is voor de mindere goden.

Do i need to say more?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:11

Ik ben fan van de Heja trailers. Liggen heerlijk achter de auto. Ik moet altijd oppassen dat ik niet te hard ga rijden.

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:24

Tja, ik ben er nog niet helemaal uit. Het is of de 1,5 paards heja of een Thiel Pico.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 11:47

Zelf heb ik goede ervaringen met een Böckman trailer
Zijn degelijke trailers, die een zeer goede wegligging hebben, en een mooie degelijke afwerking.
Ook hebben ze een hoge inruil waarde.
We hebben onze oude (10jaar) particulier verkocht, en we kregen er nog een flinke prijs voor
Ben ook nog eerst naar andere (iets goedkopere) merken wezen kijken, maar die vielen qua afwerking
erg tegen.
Dus is het weer een Böckman geworden.
Je voelt trouwens niet eens dat hij erachter hangt. Cool

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:51

ikke schreef:
Nog een keer dan: Westfalia, Ifor Williams, Weijer. In die volgorde en de rest is voor de mindere goden.

Westfalia: raam aan de voorzijde van de trailer. Gekkenwerk, levensgevaarlijk! Hoeveel paarden ik er al niet heb gezien die er aan de voorkant proberen uit te klimmen. Niet geschikt voor paarden die onervaren zijn met reizen. Dit merk valt voor mij sowieso af. Bovendien is de gewone Jupiter maar 218 cm hoog.... sta je dan met je jonge paard van 1.72 m.

Ifor Williams: sterke trailer, maar je hoort hem van een paar kilometer afstand al aankomen. Alles rammelt! De voorstang en de achterstang kun je gewoon halfrond draaien en vervolgens zitten er rammelende kettinkjes aan. Ontwerp uit het jaar nul, kom zeg... als ik zo'n dure nieuwe trailer wil kopen, kan ik tegenwoordig ook wat krijgen met moderne snufjes zodat het een rustige trailer is. Met een binnenhoogte van 2.14 m. is de anderhalfpaards versie buiten gewoon laag.

Weijer: De anderhalfpaardsversie heeft een hoogte van max 223 cm, ook als ze een laadvermogen hebben van om en nabij de 1000 kilo, niet om van naar huis te schrijven dus. Voor de TS waarschijnlijk wel afdoende. Hoe groot zijn de wielen? Ik meen me te herinneren dat hier van die kleine wieltjes aan zaten, zeker in vergelijking met de Böckmann.

Om deze drie trailermerken als beter te bestempelen dan Böckmann en Humbaur lijkt me nogal onzinnig.

Wij vervoeren m'n paard nu met veel plezier met een Saris Singapore. Ik weet niet hoe de levensduur is, hij is nieuw en het is ook niet mijn trailer. Maar de wegligging is stukken beter dan Atec, Heja en Hotra. De trailer is extreem hoog (eindelijk eentje waar m'n paard z'n hoofd niet in stoot) en de stangen liggen mooi stabiel, dus geen geklepper.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:57

Gelukkig heb ik niet al te grote paarden. Mijn ene merrie is rond de 1.60 maar zal nog wel iets groeien is nu 3. En mijn andere merrie haalt de 1.60 niet maar is een wat forser gebouwde merrie (een trekpaard). Ik vind daarom ook blenagrijk dat ze genoeg sta-ruimte heeft.En niet blijft hangen Ach gut

Daarbij hebben we het liefst ook een nieuwe/showmodel trailer rond de 4000 a 5000 euro. Is dat een beetje rieel of kunnen we dan beter nog wat doorsparen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:06

Als m'n paard niet zo groot was geweest, zou ik sparen voor een Humbaur Single.
Ik heb eens met een beroepschauffeur een heel stel anderhalfpaards trailers getest op wegligging.... Ongelovelijk dat hij sommige trailers toch weer recht achter de auto kreeg. De Humbaur bleef als beste de auto volgen en heeft geen enkel teken van kantelen gegeven.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:11

Iki heb een Ifor Williams met voorlader en achterinstap of klep. Je kunt dus je paard zonder klep laden ,hij moet dan op de trailer stappen . Werkt super bij paarden die bang op de klep zijn of er steeds naast stappen maar je kunt hem ook gewoon als klep gebruiken. ik ben er heel blij mee en hij ligt ook nog eens super op de weg en heel veilig met lossen en laden
Je krijgt geen rotte zijwanden meer want deze zijn van plaatstaal en de bodem is van aluminium.
Voor mij alleen nog engelse degelijkheid !!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:35

Ifor Williams is loodzwaar. Dat is leuk voor de wegligging, maar ook voor de wegenbelasting en het brandstofverbruik.. je hebt er al gauw een aanmerkelijk zwaardere auto voor nodig. Vind je zo'n nadeel geen bezwaar, heb je er absoluut een top-trailer aan.

De kritiek op Westfalia hierboven zál wel.. Knipoog Kwa constructie en wegligging is het absolute top. Ik heb nog nooit een paard moeilijk zien doen over een ruitje aan de voorkant... lijkt me dat ze er juist eerder inlopen vanwege zo'n ruitje...

Ik heb zelf geen hele grote paarden, maar in mijn oude Weijer past toch echt een paard van dik 1.80m. Dat weet ik zeker want zo eentje heb ik er 10 weken geleden nog mee vervoerd.
Okee, het beest had niet erg veel ruimte, maar stond echt niet met het voorhoofd tegen de voorwand aan en de oortje konden kwa hoogte ook nog prima 'erop' staan.

Böckman WAS een goed merk. Tegenwoordig pleegt men massaproductie... Een oudere Böckmann (van voor 2002) kan je prima kopen.. Jongere exemplaren moet je aanzienlijk voorzichtiger mee zijn.

Humbaur zal vast een nette trailer maken.... daar heb ik geen ervaring mee. Ik zie er hier zelden eentje rijden dus het zal wellicht een wat prijzig ding zijn.

Alle nieuwe trailer zijn in eerste instantie prima genoeg. Plus, ter voorkoming van cognitieve dissonantie zal iedereen zijn eigen / zijn geleende keuze verdedigen.
Dat is prima, maar laat de kwaliteit zich eerst maar eens bewijzen.

Nogmaals - mijn Weijer wordt al 9 jaar regelmatig gebruikt, staat al 9 jaar gewoon buiten en rijdt al 9 jaar zonder problemen en verkeert nog altijd in 100% VEILIGE conditie. Er zijn maar weinig merken waarvan je dat kan zeggen Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:44

Veiligheid begint bij mij bij het comfort voor het paard.
Is de doorluchting goed?
Zijn de raampjes prettig om naar buiten te kijken zonder last te hebben van zonlicht?
Is de trailer ruim genoeg bij het hoofd?
Kan het hooinet goed opgehangen worden?
Kan het paard goed aan twee kanten vastgezet worden?
gaat er niets rammelen?
Is er een andere reden waardoor een paard paniek binnen kan krijgen, zoals een raam aan de voorzijde?

Als het paard rustig staat is het vervoeren sowieso al stukken veiliger.
Ik heb op een stal gereden waar ze de jonge paarden pertinent met de Westfalia ophaalden uit de opfok. Ook met bovenstaande redenering.... en zich maar verbazen dat ze elke keer ongelukken hadden met die trailer. 'Gelukkig' was de bodem er op een gegeven moment onderuit gerot en werd er een trailer zonder raam aan de voorzijde aangeschaft. Nooit meer problemen met de jonge paarden. Goh... wat raar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:47

Als de bodem van een westfalia verrot raakt, is er wel meer aan onderhoud toe. Die westfalia waar jij het over hebt was vast niet de jongste.... Hou oud was dat ding waar jij het over hebt? Haha!

Kennissen van mij hadden zo'n ding, die was toen al dik 15 jaar oud... vervoeren ook veel jonge paarden en hadden die problemen die jij hier schetst helemaal niet

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:56

I for Wiliams zijn misschien best goede trailers, ze liggen ook prima op de weg
maar ze maken zo'n takkeherrie door de (kettingen van) "voordeoorlogse" sluitingen Bloos
dat heeft niets met degelijk te maken, maar met niet erg handig.

Humbaur vind ik qua afwerking rommelig, ik mis duidelijk de degelijkheid die ik gewend ben van Böckman
Maar ze behoren ook tot de goedkopere trailers..

Weyer en Westfalia ziijn fijne trailers en stond bij mij op de 2e plaats, en doet qua degelijkheid/afwerking zeker niet onder voor Böckman.
onze Böckman is al weer 3½ jaar oud, en ik merk geen enkel verschil met de oude!
Trailer is net zo fijn qua wegligging
De volgende word daarom vast weer een Böckman Cool

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:01

Ik heb een sluis uit 97, geen nieuwtje, maar ik ben er blij mee. Ook al is nu net de bodem vervangen, waarschijnlijk van onder uit gaan rotten. Was namelijk niet afgekit van onderen.
Trailer is 1 3/4, ik vind dit een fijne maat, je kan er makkelijk naast staan om op te zadelen etc.

Max. beladen gewicht is 2000 kg.

Als ik centjes had, zou ik graag een westfalia kopen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:19

Dees schreef:
Als de bodem van een westfalia verrot raakt, is er wel meer aan onderhoud toe. Die westfalia waar jij het over hebt was vast niet de jongste.... Hou oud was dat ding waar jij het over hebt? Haha!

De trailer was 6 jaar oud toen de bodem er onderuit rotte.
Stond altijd netjes binnen, werd altijd netjes schoon gemaakt en werd niet uitgeleend.

Het is natuurlijk maar net welke ervaring je hebt, maar om deze redenen zou ik nóóit een Westfalia kopen.

Ben blij dat ik niet de enige ben die de takkeherrie van de Ifor Williams trailers herkent, unamie Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:30

Aimee schreef:
Ben blij dat ik niet de enige ben die de takkeherrie van de Ifor Williams trailers herkent, unamie Haha!

misschien hebben we wel dezelfde oortjes Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:03

Dees schreef:

Kennissen van mij hadden zo'n ding, die was toen al dik 15 jaar oud... vervoeren ook veel jonge paarden en hadden die problemen die jij hier schetst helemaal niet

Tja Dees, niet iedereen bezit de stuurmanskunst, zoals jij en ik.........
Mijn Westfalia had ook een rotte bodem (en dito prijs). Een volledige restauratie en 3500 euro verder had ik wel een beter dan nieuwe Westfalia uit '84. Doe mij eens een nieuwe Westfalia voor dat geld.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:14

Ik heb een Atec Olympialine.
Ik hoor veel negatieve verhalen over Atec, maar ik vind onze trailer errugg fijn!
Wij hebben 1 uit 2005, met zeer ruime zadelkamer, een 1 3/4 trailer. Heel handig om naast op te zadelen enz.
Geblindeerde ramen, aluminium bodem. Hij ligt perfect op de weg, ook met een plotselinge rem, remt hij rustig mee zodat het paard niet in de kofferbak zit!
Mijn vriend heeft een Humbaur Atis uit 2007, ook een super mooie afgewerkte en veilige trailer!
Iedereen heeft wel wat te klagen over elke trailer, ik zou gewoon kopen wat jij denkt dat het beste is voor je paarden!
Maar je moet oppassen met gietvloeren, als de bodem niet goed droog was, of de gietvloer lekt, heb je binnen een paar maand alles verrot!
Succes met het zoeken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:17

Ach... ik ga niet zeggen dat die mensen fantastisch met de trailer rijden. Maar ik ken inmiddels een heleboel mensen die om dezelfde reden geen Westfalia willen; het voorraam. Dat heb ik dan alleen zelf niet meegemaakt. Daaronder ook twee beroepschauffeurs, die zeker weten stukken beter sturen dan m'n vriend en ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:39

Aimee schreef:
Ach... ik ga niet zeggen dat die mensen fantastisch met de trailer rijden. Maar ik ken inmiddels een heleboel mensen die om dezelfde reden geen Westfalia willen; het voorraam. Dat heb ik dan alleen zelf niet meegemaakt. Daaronder ook twee beroepschauffeurs, die zeker weten stukken beter sturen dan m'n vriend en ik.

Mijn paard kon door het deurtje van de vrachtwagen meekijken, door de voorruit van de wagen en deed dat ook. Ik heb eerlijk gezegd nooit paarden meegemaakt die dat eng vonden, ze vochten er eerder om wie er mocht kijken.
Beroepschauffeur = beter sturen gaat zeker niet altijd op. Ik heb ondertussen te vaak "beroepschauffeurs" bezig gezien........

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:43

ik had eerst een Weyer uit `84 met voorraampje
dat was mijn pony ook gewoon Knipoog
toen ik de Hotra kocht zaten er 2 zijramen en dat vond ze me toch eng de eerste keer dat ze op de trailer stond Ja Wow!
ze stond te snurken en keek haar ogen uit Haha!
gelukkig was het snel gewend Knipoog

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:25

Elco schreef:
En idd ik zou ook geen hotra kopen iemand bij ons op stal had er 1 en na 2 jaar konden er nieuwe assen onder waren namelijk helemaal verrot!!!! Trailer van 2 jaar oud!!!!!

Sterk verhaal... onder een Hotra zitten assen van het merk Alko (zoals bij zoveel merken), bij normaal gebruik kan dit nooit natuurlijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:34

Elegance schreef:
Elco schreef:
En idd ik zou ook geen hotra kopen iemand bij ons op stal had er 1 en na 2 jaar konden er nieuwe assen onder waren namelijk helemaal verrot!!!! Trailer van 2 jaar oud!!!!!

Sterk verhaal... onder een Hotra zitten assen van het merk Alko (zoals bij zoveel merken), bij normaal gebruik kan dit nooit natuurlijk

Tenzij een produktiefout tijdens het verzinken, maar dat is dan een one off en dus zeker niet representatief.

Bij-de-weg, hebben jullie die Westfalia Saturus nog staan?

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:48

nou mensen ik heb een hotra salinero en ben er zeer tevreden over
trailer is van april 2007, staat dag en nacht buiten en ziet er nog steeds gloed en gloed nieuw uit!
ik kan er maar 1 ding over zeggen: ik vind het een fantastische trailer Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:53

missanous schreef:
nou mensen ik heb een hotra salinero en ben er zeer tevreden over
trailer is van april 2007, staat dag en nacht buiten en ziet er nog steeds gloed en gloed nieuw uit!
ik kan er maar 1 ding over zeggen: ik vind het een fantastische trailer

Van 8 maandjes eigendom weet je nog niets over je trailer...
We praten wel weer als je hem 3 a 4 jaar hebt gebruikt Haha!

Vergeet niet, een trailer hoort dik 10 jaar probleemloos mee te kunnen gaan. Daar koop je hem toch voor?