Wat te doen aan de hand lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Re: Wat te doen aan de hand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:13

waarom niet met een veulen omgaan als een groot paard wandelen,vastzetten, voetjes geven er tegen tikken als een hoefsmid, dekentje er langs halen (handdoek), lekker aan alles laten wennen, beetje gek doen, wel nooit lopend naast zijn achterbenen lopen (ze kunnen wel eens een speels tikje opzij geven), stil leren staan. En je krijg een perfect paard niet denken, ooooo hij is zo klein, en schattig als hij groot is, denkt en doet hij het zelfde, alleen is hij wel sterker. Weer lekker in de wei.

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:00

mij lijkt gewoon lekker een stevig halster touw vast doen en met stem hulpen hup draf , enzovoort zo hielp het ook met miebbe;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:04

De theorie en methodiek achter een join-up is erg handig om als baggae mee te nemen in de opvoeidng van een veulen. Of je nu de monty methode neemt of een ander is het ene goede tip aan de TS om daar een in te lezen en te neuzen.

Wat is er mis om te gaan wandelen met een (mnd oud veulen. de vraag is wat voor touw.. ik zou zeggen een lange leadrope of longeer lijn, dan kun je de ruimte geven. Niet vergeten ook om je eigen ruimte te denken, dat zou mama ook doen. Te dichtbij is niet lekker voor jezelf.

En ja lekker in de zomer weer in de kudde zetten en laten 'opvoeden' door andere paarden. Af en toe weer pakken, halstertje om, voetje optillen enz.

IMO moet een veulen een veulen kunnen zijn, maar wel klaargestoomd worden voor een leven tussen de mensen.

Brittjulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:21

Hartstikke leuk om met je veulen te wandelen. Goed voor de band samen en zo leert hij ook veel volgens mij!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:24

gewoon touwtje erdoorheen(zorgen dat als je aan 1 kant trekt het los kan) en meelokken met een snoepje. tegelijketijd klein beetje druk zetten op het halstertouw.en zodra hij gaat lopen meteen de druk eraf hale en goed belonen.
als hijgek begint te doen hoef je maar 1 kant het touw te pakken en kan je het zo allemaal laten gaan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:03

dapperdier schreef:
De theorie en methodiek achter een join-up is erg handig om als baggae mee te nemen in de opvoeidng van een veulen. Of je nu de monty methode neemt of een ander is het ene goede tip aan de TS om daar een in te lezen en te neuzen.

Wat is er mis om te gaan wandelen met een (mnd oud veulen. de vraag is wat voor touw.. ik zou zeggen een lange leadrope of longeer lijn, dan kun je de ruimte geven. Niet vergeten ook om je eigen ruimte te denken, dat zou mama ook doen. Te dichtbij is niet lekker voor jezelf.

En ja lekker in de zomer weer in de kudde zetten en laten 'opvoeden' door andere paarden. Af en toe weer pakken, halstertje om, voetje optillen enz.

IMO moet een veulen een veulen kunnen zijn, maar wel klaargestoomd worden voor een leven tussen de mensen.

ik ben het helemaal met je eens, echter zéker veulens vinden het vaak nog prettig om bij je weg te kruipen, zeker als mama er niet meer is. onder mama's buik (melk drinken) is het veilig, jij kunt die veilige haven voor je veulen worden en zo een enorme voorsprong in het vertrouwen en de band met je veulen creëren. een paard moet gerust in jouw ruimte mogen komen, echter wel op jouw voorwaarden. dus niet om bijv. om biks te zeuren oid, maar wanneer een paard je ziet als baken van veiligheid en vertrouwen, zal het paard het ook prettig vinden om nu en dan in jouw veilige cirkeltje te zitten, houd daar ook rekening mee.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:00

ikke20 schreef:
meelokken met een snoepje. tegelijketijd klein beetje druk zetten op het halstertouw.en zodra hij gaat lopen meteen de druk eraf hale en goed belonen.
als hijgek begint te doen hoef je maar 1 kant het touw te pakken en kan je het zo allemaal laten gaan

snoepjes geven zou ik niet doen krijg je een zeurderig paard van, hee ik wil een snoepje, gaan in je zakken vroeten en daarna bijten.
als hij gek gaat doen los laten? Lijkt mij niet verstandig.