Mini-ruitertjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meliza

Re: Mini-ruitertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:28

Onze dochter heeft haar eigen pony al van af dat ze twee maand was.
Haar paps ook een paardeliefhebber vond hem zo zielig,dus maar gekocht.
Ze is stapel op hem,en helpt al vanaf het moment dat ze het kan mee met zijn verzorging.
Eerst de kleine dingetjes zoals:
*water brengen met de bloemengieter (duurt even maar ze geniet ervan)
*opstrooien (als ze niet kijkt even bijwerken) enz.
Ze zat toen ze 1 jaar was voor het eerst op zijn rug,gewoon tien meter van stal naar de wei of een rondje achter thuis.
Pas van haar 5 jaar mocht ze iets langer,dan gingen we een klein blokje om of een kwartierje in de bak aan de longe.
En dan vooral leuke dingen doen,rondje om de wereld vind ze geweldig(omdraaien op het paard) Lachen
Ze wordt over 10 dagen 6 en dan mag ze op les en dat vind ze geweldig net even wat anders dan hobbellen bij mams.
Ze krijgt dan eerst maar een half uur les en blijft voorlopig lekker aan de longe.
Vind het leuk dat mijn dochter gek is op paarden en paardrijden.
maar vind het wel belangrijk dat ze het doet om dat ze het zelf wil.
En dat als ze het niet leuk vind het gewoon zegt want HAAR puck blijft wel hoe dan ook want mams en paps zijn zelf ook stapel met hem.

Gewoon lekker met je dochter aan de gang gaan,en als moeder voel je heel goed aan wat ze leuk vind of niet.
Veel plezier Pling

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 09:17

Ho ho, het is écht niet zo dat ik mijn dochter persé op die pony wil. Zoals ik al zei, gaat ze al wekelijks op dansles (kleuterturnen) om zich uit te leven en ik wil haar nergens in pushen, absoluut niet. Integendeel, ja het zou leuk zijn als ik later (binnen 10 jaar) met haar op pad kan gaan maar ik ben persoonlijk niet zo wild van wedstrijden ed..

Het is enkel omdat ze me de oren van m'n kop zaagt om naar de manege te gaan, dat ik haar dan maar op mijn pony laat rijden (nu ja 'rijden').

Ik laat haar graag eens van alles proeven en dan kan ze zelf kiezen wat ze fijn vindt. Ik wil graag dat ze IETS doet, louter recreatief, maar de mate en het niveau mag ze zelf bepalen.

Ik ben uiteindelijk zondag met haar naar m'n pony gegaan, we hebben haar eerst uitvoerig gepoetst, daarna heb ik haar gelongeerd (enkel de pony) en dat vond m'n dochter al fantastisch om naar te kijken. En dan hebben we een kwartiertje rondgestapt, dochter erop en ik ernaast. Lekker rustig, meer was niet nodig.

Resultaat: dochter was dolgelukkig, pony was uitgelaten Lachen en ik dus ook helemaal tevreden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:34

Ik denk dat je op die manier heel goed bezig bent!
Die kleintjes vinden het vaak inderdaad al fantastisch om te kijken hoe jij aan het werk bent. En als ze dan af en toe ook mogen "poetsen" (lees: aaien met de borstel) en een rondje mogen "rijden" dan is dat toch prachtig? Je kunt ze spelenderwijs vanalles leren zodat ze over een paar jaar echt kan leren rijden op een leuke pony.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:39

Na dit berichtje valt het mij wel op dat mijn dochter opeens niet meer wil dat mijn paard stilstaat.

Dan begint ze: "Laaaaaaaarrrssss loooooooopen. Snel!!!!! Sneller!"

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:20

[quote="Lieke_M"]Ho ho, het is écht niet zo dat ik mijn dochter persé op die pony wil. Zoals ik al zei, gaat ze al wekelijks op dansles (kleuterturnen) om zich uit te leven en ik wil haar nergens in pushen, absoluut niet. Integendeel, ja het zou leuk zijn als ik later (binnen 10 jaar) met haar op pad kan gaan maar ik ben persoonlijk niet zo wild van wedstrijden ed..

Krijg zelf wel eens commetaar van mensen,die denken dat ik wil dat mijn dochter rijdt.
Omdat zij al zo jong een paardje heeft en mams ook gek met paarden is.
Daarom had ik het erbij gezet absoluut niet persoonlijk bedoeld.
Zou het zelf ook geweldig vinden om later met mijn dochter op pad te gaan.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:27

wat leuk dat je dochter zo jong al enthousiast is. ik zou idd ook met longeren beginnen. wat ook leuk en leerzaam is, is om af toe wat voltige te doen. vooral als het zo'n brave pony is. lekker rustig in stap wat oefeningetjes doen. zo zij mijn kinderen ook begonnen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:07

Onze dochter is 3 en ze mag hooguit 2 keer in de week een minuut of 10-15 rijden (stappen en paar pasjes draven en vaak ook oefeningetjes (op- en afstappen met een krukje, slalom etc.)), verder doet ze ook zelf VD met 1 van de pony's (kom, blijf, volg).....

Gewoon lekker spelenderwijs bezig zijn is voor deze leeftijden denk ik erg leuk...niets moet...zelf aangeven en niet teveel want ik zou het vreselijk vinden als ze het als een verplichting zouden zien...ze mag zelf aangeven of ze wil en wanneer met een maximum van 2 keer rijden en datzelfde geldt voor onze zoon van 5

foto is van van de zomer maar nu in de winterkou rijden ze misschien 1 keer in de 2 weken een heel klein rondje bos...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FWORJKV7.jpg

Ik heb zelf wel bewust gekozen voor shetlanders (had eerst gedacht een paard te kopen zodat ik zelf zou kunnen rijden en de kinderen af en toe een rondje), maar nu hebben we allemaal samen plezier van de pony's en ik denk dat omdat ze zo klein zijn ze hier net wat meer overzicht hebben en het niet allemaal meteen zo reusachtig is.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 08:58

meliza schreef:
Lieke_M schreef:
Ho ho, het is écht niet zo dat ik mijn dochter persé op die pony wil. Zoals ik al zei, gaat ze al wekelijks op dansles (kleuterturnen) om zich uit te leven en ik wil haar nergens in pushen, absoluut niet. Integendeel, ja het zou leuk zijn als ik later (binnen 10 jaar) met haar op pad kan gaan maar ik ben persoonlijk niet zo wild van wedstrijden ed..

Krijg zelf wel eens commetaar van mensen,die denken dat ik wil dat mijn dochter rijdt.
Omdat zij al zo jong een paardje heeft en mams ook gek met paarden is.
Daarom had ik het erbij gezet absoluut niet persoonlijk bedoeld.
Zou het zelf ook geweldig vinden om later met mijn dochter op pad te gaan.

Zelfs mijn man dacht dat ik mijn dochter in een richting aan het duwen was, nog lang voor we ons eigen beestje hadden. En dat was echt niet zo, maar het is wél begrijpelijk dat mijn kinderen al snel: 'Ooooh paardje' riepen, aangezien mama ook altijd 'oooh wat een mooi paard' riep als we er één tegen kwamen langs de weg. Het zit erin bij mij en onbewust zet ik het wel over op de kinderen. Toen ik nog niet reed ging ik af en toe wel op de manege lopen om gewoon naar de paarden te kijken, ze te ruiken, je kent het wel hé. En ja dan gingen ze ook vaak mee.
Dus ik vind het wel een logisch gevolg, maar pushen, nee. Ik heb de pony voor mij gekocht in de eerste plaats. Ze is trouwens al 16 - daar zal mijn dochter binnen 10 jaar vermoedelijk geen wedstrijden mee rijden Lachen Haha!!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:05

Hm, mijn vriend zegt nu al als we ooit kinderen krijgen (voorlopig nog niet in de planning hoor) dan mogen ze niet ponyrijden, want als ze niet weten hoe het is dan missen ze ook niks!! Wat een redenatie he..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:39

Eens van de microbe gebeten, voor altijd besmet Lachen