en ik kan het er ook mee eens zijn. Echter denk ik wel dat als je een paard 24/7 buiten zet en je het paard fanatiek traint dat dit niet altijd betekend dat het paard zijn overtollige energie al kwijt is, en dit geld natuurlijk ook andersom. Om maar even iets 'stoms' te zeggen: een paard gaat zichzelf niet trainen in de wei. Het paard kan natuurlijk wel vrij bewegen, maar dat is wat anders dan trainen!
Mijn pony staat ook op stal in de winter en kan in de zomer elke dag naar buiten. Juist nu het wat frisser is zorg ik ervoor dat mijn pony toch nog genoeg naar buiten komt. Ze kan lekker los in de paddock (met een vriendje), ik rijd bijna elke dag fanatiek (of lekker naar buiten) en meestal in de buitenbak, en daarnaast zorg ik er zeker voor dat mijn pony een aantal keer per week zich flink mag uitrazen aan de longeerlijn. Doe je dit regelmatig, dan doen ze normaal en krijg je geen blessure. Een paard bij ons op stal komt bijvoorbeeld wel elke dag los en kan dus z'n ei wel kwijt. Echter als je dit paard aan de longeerlijn neemt dan gaat het helemaal uit zijn plaat (tot blessures toe). Dus wat ik wil zeggen is dat 'vrije' beweging niet per definitie de overtollige energie eruit haalt!
Waar ik over struikel in de verschillende topics is dat men verwacht dat het paard die 3 dagen dat er gereden wordt luistert en de sterren van de hemel moet lopen, terwijl het de andere dagen er wel uit komt (en vaak vrije beweging heeft) maar niet getraind wordt!!
Ik denk dus dat het een combinatie is en per paard verschillend. Een paard moet beschikking hebben over 'vrije' beweging, maar moet daarnaast óók getraind worden (ik spreek over de mensen uit de topics), hetzij onder het zadel, hetzij aan de longeerlijn, hetzij op een andere manier. Natuurlijk moet het brok afgestemd worden op de verwachtingen die men van het paard heeft en naar de prestaties en arbeid van het paard.
Zelfs op het paard dat we net ingereden hebben en die blijft dan ook keurig in de gang die ik wil... Wanneer we ze losgooien of op het galopstuk komen, ja dan knallen ze, maar anders wachten ze keurig. Op dit moment wordt het jonge paard maar 2 maal in de week gereden en verder niet gelongeerd..
)

)
)