Paard op leeftijd kopen..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Paard op leeftijd kopen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:51

Jimmylove schreef:
10 tot 15.

Dan zijn ze niet te oud en niet zo druk meer. Gewoon ervaren paard.

Had dat even aan die ouwe muts van mij gezegd, die had toch echt andere ideeën.......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:58

Jimmylove schreef:
10 tot 15.

Dan zijn ze niet te oud en niet zo druk meer. Gewoon ervaren paard.

Joh, echt waar? Heb ik toen niets van gemerkt, eerlijk gezegd. Ze begint nu op haar 20e eindelijk een klein beetje wijzer te worden, maar veel mensen vinden haar nog steeds erg druk Tong uitsteken
Een paard wordt alleen maar ervaren als het wat meemaakt, dus ook dat is niet een vaststaand feit bij een paard van 10 jaar.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:13

Mijn paard was 15 toen ik haar kocht. Dit voorjaar wordt ze 18. Spijkerhard door de keuring gekomen, in die drie jaar nog nooit iets gehad. Ik heb super veel plezier van haar, ze is echt een super leer paard voor mij.
Ze mag dan 18 worden, dat weet ze zelf nog niet Haha! . Vandaag was ze weer eens zo fris als een hoentje Knipoog Vorig jaar begonnen in de B dressuur en inmiddels zijn we alweer L2 startgerechtigt, dus oud, ach je moet naar het paard kijken. Sommigen zijn met 15 al oud en sommigen zijn nog jeugdig als ze 20 zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 08:01

gezondheid en karakter is net zo belangrijk. Kijk een echt oud paard (boven de 20) kun je voor de sport niet meer inzetten als je eerlijk bent maar zo.n paard kan best dagelijks goed gereden worden hoor.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:35

friesiszwart schreef:
gezondheid en karakter is net zo belangrijk. Kijk een echt oud paard (boven de 20) kun je voor de sport niet meer inzetten als je eerlijk bent maar zo.n paard kan best dagelijks goed gereden worden hoor.

Ook dat vind ik per paard verschillend. Als je paard goed gezond is en je traint er nog dagelijks mee, dan zie ik niet in waarom je op dat paard geen wedstrijden zou kunnen starten?
Dat heeft imo meer met lichamelijke en geestelijke gesteldheid te maken dan met leeftijd.

Een voorbeeldje hier op bokt: Rohotje die met haar 28 jarge nog geregeld een wedstrijdje rijdt in de L.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:56

ik zow zeggen een paard van 10-15 idiaal is dat betekend niet dat paarden ouders als 15 niet geschikt zijn nmijn vroegere pony Suske is ouder dsn 30 en die is nog steeds hevig

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:57

het verschild per paard, hoe een paard zich gedraagd op zijn leeftijd.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:10

Dat verschilt enorm per paard, ik heb mijn inmiddels bijna 23-jarige ruin gekocht toen hij bijna 20 was. Mijn vader raadde het me af, maar ik heb serieus nog nooit zo'n fijn lief paard gehad. Ik heb zoveel plezier met hem! Hij is kei hard op de benen en soms lijkt hij wel onverwoestbaar *LOL* . Ik hoop dat hij nog lang bij mij mag zijn Lachen .
Overigens zou ik het zo weer doen hoor, een oud paard kopen, geen probleem!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:22

Mijn vroegere pony (nrps) was echt steenhard. We hebben haar gekocht toen ze 15 was, in de vier jaar dat we ze gehad hebben is ze geen enkele keer ziek/mank geweest. Ik trainde haar 5x per week. Ik heb er om haar 18 jaar nog met gemak een parcours van 1.30m mee rondgesprongen, pony was zelf 1.46m.

Maar verder, goed kijken naar het paard zelf, het is zo paard-gebonden. De ene kan op zijn 15geen poot meer verzetten, de andere begint pas aan de fleur van zijn leven op zijn 15.
Zoals mijn paard bv, die wordt er dit jaar 13, maar is wel pas op haar 7de ingereden, en is nooit op een zwaar of belastend niveau gereden (gemiddeld 3/4 keer per week getraind, dressuur L/M niveau, af en toe eens wat balkjes of een klein kruisje gesprongen). Elke week komen nog mensen aan mij vragen: 'is dat nog een jonge?' of 'Is die 13? Dat zou je toch ook niet aangeven, nog zo een frisse'.... Die merrie zal normaal nog wel een tijdje doorgaan ook! Zoals nu, ik heb momenteel een periode enorm weinig tijd, dus ze wordt één keer in de week gereden. Maar stijf zijn? Nee hoor.. Niks ook niet.

Neem dat het vroegere paard van mijn instructrice. Op zijn vijfde liep die M2, zij heeft hem toen gekocht. In twee jaar tijd is dan naar Z2 gereden en heeft de overstap gemaakt naar het internationale kader. Toen hij 14/15 was moest ze hem een half uur loswerken voordat de stijfheid eruit was, waarop hij tien minuten goed liep, waarna hij alweer moe begon te worden... Die is natuurlijk wel vroeg op pensioen moeten gaan..

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:57

verschilt inderdaad heel erg per paard, als je er nog wat jaren mee wilt doen is 10-15 mooie leeftijd Lachen afhankelijk ook weer van wat het paard heeft gedaan enzo.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:00

Een ouder paard vind ik niet verkeerd, maar een ouder paard heeft wel vaker gebreken. Dus laat het paard altijd keuren. en tussen de leeftijd 9 tot 14 vind ik een nette middeklasse. In deze leeftijd hebben ze meestal ook nog niet echt hele gekke dingen ( op enkele paarden na).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:47

arnjojo schreef:
Een ouder paard vind ik niet verkeerd, maar een ouder paard heeft wel vaker gebreken. Dus laat het paard altijd keuren. en tussen de leeftijd 9 tot 14 vind ik een nette middeklasse. In deze leeftijd hebben ze meestal ook nog niet echt hele gekke dingen ( op enkele paarden na).

Paarden die 12 worden zonder serieuze problemen, die worden ook 30; zie mijn eerdere opmerking. Je kunt bij een 4-jarige in 6mnd meer schade aanrichten dan bij een goede 12-jarige in 6 jaar..........

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:50

klopt maar de risico's zijn wel groter bij een ouder paard. Je kan een paard van 18 kopen en nog veel plezier er mee hebben maar deze paarden hebben vaak gebreken of eerder gebreken.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:54

Ik vind wel dat we paarden tegenwoordig erg jong al als oud bestempelen. Als je kijkt naar paarden die hoog in de sport lopen die gaan er toch ook pas erg laat uit? Wat logisch is wanneer je kijkt wat een redelijke leeftijd is om op dat niveau te komen. Als jij gewoon een goed paard koopt van 15 dan is dat in mijn ogen niet oud. Of zeg ik nu iets doms?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:55

arnjojo schreef:
klopt maar de risico's zijn wel groter bij een ouder paard. Je kan een paard van 18 kopen en nog veel plezier er mee hebben maar deze paarden hebben vaak gebreken of eerder gebreken.

Ik ken meer paarden van 4 die problemen hebben dan van 18. Waarom? Simpel, de paarden die met vier al sores hebben, hangen met tien aan de vleeshaak................

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:14

18 is bij mij de 'limit'. Maar eigenlijk is het gewoon eigen keus, 6-12 vind ik een mooie leeftijd, maar het ligt natuurlijk ook aan het paard Knipoog

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:22

Mijn pony kocht ik toen ze 13 werd. Inmiddels wordt ze in mei alweer 28 jaartjes. Ik vind rond de 10-13 jaar een mooie leeftijd om een paard te kopen. Maar dat is per mens ook verschillend. De een wil een jong paardje en een ander wil weer een goed doorgereden paard.

Mirjam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:24

Mijn merrie is inmiddels 22 en op het moment zo verschrikkelijk fris Haha! (en kerngezond nog)
Ik heb haar gekocht toen ze 17 was als fokmerrie en recreatiepaard en nog geen moment spijt van gehad.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:34

Mijn shetlander kocht ik op ong 20 jarige leeftijd kende hem al 3 jaar en hij is echt nog nooit ziek geweest. Mijn nrps kochten we op 17 jarige leeftijd en hij gedraagt zich als een puber soms:)

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:16

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 15 was (is inmiddels 16) en ze is nog steeds heel erg druk en ze moet nog steeds heel veel leren, ze is ingereden voor polo, maar daar vond ze niks aan en toen heeft ze de beginselen van dressuur bij de vorige eigenaar geleerd, de rest zijn wij nu aan t doen... Dus voorlopig is ze nog niet TE oud Haha!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:43

Jasper is nu bijna 17 (april) en ik heb hem sinds afgelopen augustus.
Rijdt bijna dagelijks, of ben wel op een andere manier met hem bezig.
Gaat prima, hij hinikt altijd als ik met de spullen aankom dus lol heeft hij er zeker wel in ( althans zo lijkt het iig wel ,hihi)

En wat is oud???? 100 ja da's oud!

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:56

heb voor mijn dochter een pony van 22 beetje is uitstekend gezond en geniet nog volop van het leven, wel hebben we hem even laten keuren op zijn gezondheid.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:00

Ik heb mijn pony gekocht toen ze 9 was. Ze is nu 10.. heb haar ongeveer anderhalf jaar en ik ben er heel blij mee! Haha!

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 11:08

Bedankt voor alle reacties ...... Lachen
Ik ga het doorgeven, de vraag was voor een vriendin zonder internet Lachen Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:14

Lady1969 schreef:
En wat is oud???? 100 ja da's oud!

Kijk, met jou kan ik praten; jij hebt het begrepen! (toevallig NVVR-lid?)