Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:56

@Germatje: Als jij met je hoofd in de wolken de straat over steekt en onder een auto komt of een pilletje slikt in het weekend die verkeerd valt, betaal ik daar net zo hard aan mee... Sorry hoor, maar vind dat behoorlijk kinderachtig gedoe.

Een cap wel of niet op je kop is een eigen beslissing, waar niemand iets over te zeggen heeft. Een cap heeft net zoals bijna alles zowel voordelen als nadelen en het is ieders goed recht daar een eigen beslissing over te maken en persoonlijk vind ik het zeer irritant dat mensen anderen daar constant op aanspreken en over door zaniken.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:58

Ik vind dat dit iemands eigen keuze is.
Als jij je paard in zoverre vertrouwd dat je zonder cap wil rijden, moet je dat lekker doen.
Máár het blijft een vluchtdier, je weet nooit wat hij zal doen.
Ik vind het onverantwoordelijk om zonder cap te rijden.
Ik moet wel toegeven dat ik ook 1 keer zonder cap 5 minuutjes erop heb gezeten, maar vanwege mijn eigen veiligheid doe ik dat liever niet.
Het blijft je eigen keuze, ik juich het iig niet toe.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:12

_rosita_ schreef:
@Germatje: Als jij met je hoofd in de wolken de straat over steekt en onder een auto komt of een pilletje slikt in het weekend die verkeerd valt, betaal ik daar net zo hard aan mee... Sorry hoor, maar vind dat behoorlijk kinderachtig gedoe.

Een cap wel of niet op je kop is een eigen beslissing, waar niemand iets over te zeggen heeft. Een cap heeft net zoals bijna alles zowel voordelen als nadelen en het is ieders goed recht daar een eigen beslissing over te maken en persoonlijk vind ik het zeer irritant dat mensen anderen daar constant op aanspreken en over door zaniken.

Als iemand een 'verkeerd ' pilletje slikt (alles in dat opzicht is bij mij verkeerd) dan vind ik dat ook goed stom, absoluut geen medelijden mee. Maar jou instelling komt daarmee wel naar voren.
Discussie gesloten over dit 'onzinnige' onderwerp. Toch jammer.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:13

Dat valt mij ook heel erg op. In een HAW topic zie je bijna in ieder bericht 'waarom heb je geen cap op?'
1 of een paar berichten oké, maar soms gaat het écht te ver met herhalen en vragen.
Dat is ieder zo zijn keuze.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:14

Tsja, ik vind het het beste als je gewoon met cap rijdt. En over bitloos: Als je daar zelf ervaring mee hebt, en het veilig doet enzo, dan moet je het zelf weten.
Je moet gewoon zelf weten wat je doet, maar zonder cap rijden vind ik wel onverstandig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:15

_rosita_ schreef:

Mensen met overgewicht mag je dus op straat ook aanspreken?! ´Héh, jij, die vollere persoon daar: weet jij wel dat ik aan jouw gezondheidsproblemen mee betaal? Ik vind jou ASO!´ *\o/*
Enneh, veilig vrijen? Hoe zit het daar mee ROFL

Ik kan een waslijst van zaken neerzetten hier van zaken waaraan de modale ruiter zich niet houdt en wat allemaal onveilig is.
Sommige van die dingen houden een risico in voor níet-ruiters. Veel ruiters kennen de verkeersregels niet of rijden op een paard wat na een val van de ruiter als een opgeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer naar huis rent.
De ruiter is ´veilig bezig´ want heeft een niet verplichte valhelm op of is het een aso want brengt anderen in gevaar?

hc

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:17

Ik heb liever dat ik er duizende keren aan herinnerd word als ik me cap niet op heb, dan dat ze niks zeggen.
Er zitten enorm veel risico's aan, ook al willen de meesten dat niet geloven.
Ik erger me er dood aan dat mensen zo makkelijk doen over het feit dat ze geen cap op hebben omdat hun paard toch niks doet.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:22

Germatje schreef:
Als iemand een 'verkeerd ' pilletje slikt (alles in dat opzicht is bij mij verkeerd) dan vind ik dat ook goed stom, absoluut geen medelijden mee. Maar jou instelling komt daarmee wel naar voren.
Discussie gesloten over dit 'onzinnige' onderwerp. Toch jammer.

Mijn instelling mtb tot wat?
En discussie gesloten?

Een pilletje vind ik ook stom, net als met drank op je in het verkeer begeven, maar toch komen daar jaarlijks een hoop slachtoffers uit voort, waaraan ook ik meebetaal. Dus dat geneuzel over dat jíj meebetaald aan iemand die zonder cap rijdt, vind ik behoorlijk kinderachtig

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:23

Huertecilla schreef:
Mensen met overgewicht mag je dus op straat ook aanspreken?! ´Héh, jij, die vollere persoon daar: weet jij wel dat ik aan jouw gezondheidsproblemen mee betaal? Ik vind jou ASO!´ *\o/*
Enneh, veilig vrijen? Hoe zit het daar mee ROFL

hc

Ik zie het al voor me....
Denk dat we dan binnenkort met z'n allen moeten betalen voor gebroken neuzen die deze moraalridders hebben opgelopen met hun waarschuwingen Duivel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:26

MiSs_vOsj schreef:

Er zitten GEEN risicos aan het niet opzetten van een valhelm.
Paardrijden houdt een risico in. Hoe groot dat risico is wordt bepaald door de vaardigheid van ruiter en paard en hun samenwerking.

Je kan je afvragen of wanneer het risico zo groot is dat een valhelm een significante kans op hersenletsel vermindert, het rijden verantwoord is.
Het dragen van een valhelm houdt een valkuil in want een veiliger gevoel = onveiliger rijden.

Váárdigheid is de kritische factor voor de grootte van de risicos ´ook al willen de meeste mensen dat niet geloven´. Cool

Nogmaals: zet gerust een helm op. Dat is JOUW keuze en laat het daarbij Pling

hc

wendy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:28

sorry hoor, maar moeten we daar antwoord opgeven, ze hebben een cap niet voor niets uitgevonden. hé WiskyBokjes waarom hebben ze voor een scooter een helm uitgevonden? dat is toch ook een domme vraag of niet soms.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:32

_rosita_ schreef:
Ik zie het al voor me....
Denk dat we dan binnenkort met z'n allen moeten betalen voor gebroken neuzen die deze moraalridders hebben opgelopen met hun waarschuwingen Duivel

De moraalridders kunnen beter de hand in eigen boezem steken en zich er hard voor maken dat de ruiterij geen gevaar is voor niet-ruiters op de openbare weg.

Een gevallen ruiter met bezorgde vriendin 112 bellend op haar mobiel, beiden met helm op, terwijl paardlief een kilometer verderop een drukke weg oversteekt lijkt míj een gevalletje verkeerde prioriteiten.

Of die ruiter een helm opzet is een indirect probleem, dat diens paard na val het verkeer inrent een direct probleem.
Het is zinvoller een lariat verplicht te stellen dan een valhelm Haha!

hc

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:33

Huertecilla schreef:
MiSs_vOsj schreef:

Er zitten GEEN risicos aan het niet opzetten van een valhelm.
Paardrijden houdt een risico in. Hoe groot dat risico is wordt bepaald door de vaardigheid van ruiter en paard en hun samenwerking.

Je kan je afvragen of wanneer het risico zo groot is dat een valhelm een significante kans op hersenletsel vermindert, het rijden verantwoord is.
Het dragen van een valhelm houdt een valkuil in want een veiliger gevoel = onveiliger rijden.

Váárdigheid is de kritische factor voor de grootte van de risicos ´ook al willen de meeste mensen dat niet geloven´. Cool

Nogmaals: zet gerust een helm op. Dat is JOUW keuze en laat het daarbij Pling

hc

Dat is jouw mening, maar je kan de streken van een paard niet voorspellen, ook al heeft het paard nog nooit wat gedaan, en als jij dan géén cap op hebt en je zou er wel af vallen en er zou hersenletsel zijn, denk dan even terug aan het feit dat dit met een cap op, minder erg zou zijn geweest.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:36

Germatje schreef:
Mij irriteert het mateloos als mensen geen cap op hebben. Totaal onverantwoordelijk! Weet je hoeveel leed je kan besparen als je een cap draagt?!
Volgens mij is hier een heel topic over; iemand die geen cap op had en er een hersenbeschadeging aan over heeft gehouden!

En ik zie dat je nog maar 13 bent! Waar hebben het over?!?! Dat jij van je ouders zo mag rijden... tutut

Ja sorry hoor maar ik vind dat iemand die zonder cap rijd, het zelf moet weten.
dat jij het onverantwoord vind is jou probleem eigenlijk, dan rijd jij toch lekker met cap maar laat de rest lekker zonder rijden.
Misschien krijgt de 1 sneller een ongeluk dan de ander, zielig voor het paard maar voor de ruiter: eigen schuld.
ik vind dat je zelf mag weten of je met of zonder cap rijd, want ook niet altijd iedereen rijd met een Body Protector, en daar word ook niks over gezeurd. Knipoog
xx Patricia

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:37

wendy01 schreef:
sorry hoor, maar moeten we daar antwoord opgeven, ze hebben een cap niet voor niets uitgevonden. hé WiskyBokjes waarom hebben ze voor een scooter een helm uitgevonden? dat is toch ook een domme vraag of niet soms.

Waarom stel jij die vraag aan een ander? Bemoei je er gewoon niet mee Ach gut

Waarom fiets jij niet met een valhelm, waarom geen bodyprotector, of geen bp met klapzak, waarom geen gezichtsberscerming? Omdat het een persóónlijke risico-afweging is. Persóónlijk!

Ík vind dat 99% van de ruiter niet op de openbare weg op een paard hoort. Dat is mijn recht en omdat ik dat kan onderbouwen met argumenten kan ik die mening nog uiten ook.
Toch heb ik níet het recht aan elke ruiter onderweg te vragen waarom die ....etcetera.

hc

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:38

Het is een eigen keuze die je maakt, maar als wat gebeurd moet je ook niet zeuren.Als dan echt een keer wat mis gaat dan verwacht je wel dat mensen en zo je helpen want je hebt dan verzorging nodig.Bij ons is ook iemand erg hard gevallen, en werd met de trauma heli afgevoerd.Meestal moet er eerst wat gebeuren wil iemand een cap op doen, maar het blijft een eiegen keuze.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:40

Live and let live... er zijn teveel dingen om je druk over te maken in het leven dan roepen " ooohh jij hebt geen cap op weet je wel hoe onverantwoord...."
Ik rij de ene keer met cap de andere keer zonder... mocht ik een keer op mn hersenpannetje donderen zonder cap.. heb ik in ieder geval vlak daarvoor nog de wind door mn haren voelen gaan...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:42

Bij is laatst een jongen omgekomen omdat hij geen helm droeg bij het brommer rijden,ik moet niet zien dat mijn dochter geen cap draagd want dan is het cap op en anders van je paard af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:42

MiSs_vOsj schreef:
Dat is jouw mening, maar je kan de streken van een paard niet voorspellen,.

Kijk dáár heb je een fundamenteel punt.
Een paard is heel voorspelbaar binnen het programma paard en als ik een individueel paard niet voldoende ken om te kunnen inschatten waar het binnen dat programma zit, stap ik er niet op. Niet zonder helm, niet met.
Je ´veilig´ voelen met helm en op een paard stappen wat voor jou onvoorspelbare dingen kan doen is onveilig want de kans dat jij je rug beschadigt is net zo groot als de kans dat je op je helm ketst.

Nogmaals 99% van de ruiterij hoort mijns inziens niet buiten een veilige omheining. Met valhelm op zijn ze nog steeds een gevaar voor zichzelf, het paard en de rest van de wereld.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-12-07 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:43

Ik vind het eigenlijk geen zeuren maar iemand wijzen op onverantwoordelijk gedrag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:45

marleen_usar schreef:
Ik vind het eigenlijk geen zeuren maar iemand wijzen op onverantwoordelijk gedrag.

Bedoel je dat ik ruiters tegenkom erop moet wijzen dat ze mijns inziens het verkeer in gevaar brengen Haha!

hc

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:47

Nee ze moeten zelf zo snugger zijn om een cap op te zetten.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:48

marleen_usar schreef:

Het is betuttelend... en beoordelend.. wie oordeelt kijkt niet verder.. jouw label is meteen geplakt zodra je iemand zonder cap ziet.. en daar heb ik dan weer meer moeite mee.. maar de ene persoon is de andere niet dus ga ik daar niet over doorzeuren.. en zo zou het ook met de capdiscussie moeten gaan..

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:49

Huertecilla schreef:
MiSs_vOsj schreef:
Dat is jouw mening, maar je kan de streken van een paard niet voorspellen,.

Kijk dáár heb je een fundamenteel punt.
Een paard is heel voorspelbaar binnen het programma paard en als ik een individueel paard niet voldoende ken om te kunnen inschatten waar het binnen dat programma zit, stap ik er niet op. Niet zonder helm, niet met.
Je ´veilig´ voelen met helm en op een paard stappen wat voor jou onvoorspelbare dingen kan doen is onveilig want de kans dat jij je rug beschadigt is net zo groot als de kans dat je op je helm ketst.

Nogmaals 99% van de ruiterij hoort mijns inziens niet buiten een veilige omheining. Met valhelm op zijn ze nog steeds een gevaar voor zichzelf, het paard en de rest van de wereld.

hc

En toch ben ik het niet met je eens, maar dat is mijn mening.
Ik vind dat ook al heb je nog zo'n band met je paard en vertrouwen jullie elkaar heel erg, dan nog is het een dier en die horen/zien dingen soms eerder dan wij, dus als zij daarvan schrikken en gaan ervandoor en jij zit erop zonder enige veiligheid dan hoop ik voor jou dat het goed gaat.
En als jij deze risico's wil nemen, dan is dat een eigen keuze, ik zeg alleen wat ik er van vind.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:50

Bij ons reed een vrouw zonder cap en dat paard struikelde.