'Tranquigel' verdoving, dosering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vanja

Re: 'Tranquigel' verdoving, dosering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:52

_rosita_ schreef:
vanja schreef:
Tijdens oud en nieuw geef ik mijn kwp'ner een paar uur van te voren twee hele spuiten, (op advies van de DA)gaat prima..
en er om nou te zeggen dat ze ver weg is...

Dát snap ik dus echt niet!
ZE raken ervan verzwakt, hun vluchtinstinct ( voor vuurwerk) blijft, maar ze kunnen niet vluchten. Heb je je weleens bedacht hoe dat voor een paard zal zijn?
Als zo;'n beest al bang is voor die klappen en flitsen, om dan ook nog eens het instinct weg te nemen op die manier

Vluchten kan ook niet als ze in een box staat..., maar ze probeert over de boxwand te springen... en daar komen dan ongelukken van.
Dan maar eens per jaar een paar spuiten erin. de volgende dag is er trouwens niets aan de hand, ik zie het probleem niet.
En het vuurwerk in de woonwijk achter de stal verbieden word ook een probleem.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:14

PERENBOOMPIE schreef:
Soophia:ik was er eerst ook geen voorstander van maar na drie zaterdagen proberen een enter op de kar te krijgen wat niet lukte met drie zware kerels erbij,was ik er daarna toch wel een voorstander van. Knipoog

En je gebruikt zoiets toch niet weekelijks of maandelijks,hooguit 1 of 2 keer per jaar wanneer het echt nodig is voor iets.
Nou die enter die inmiddels een twenter is heeft er niks mee geleden,had het veel eerder moeten doen,dan had ze er misschien geen trauma aan trailerladen aan over gehouden.

Perenboompie: Ik snap dat je zoiets niet weekelijks of maandelijks gebruikt. Hoewel ik zelf het 2 weken achter elkaar gebruikt hebt bij het opbouwen van mijn paard in een ver verleden. Dit deden ze bij ons allemaal en helaas was ik ook zo iemand die dat dan ook maar gewoon deed(En het werkte overigens niet om hem rustig te houden). Nu ik weet wat het werkelijk met het paard doet ben ik er gewoon voorzichtiger mee geworden.

Mijn antwoord was gericht op het scheren van het paard van BounceBabe. Ik heb namelijk het paard van mijn vriendin geschoren. Zij wilde niet gelijk tranqagel gebruiken maar eerst proberen of het zonder ging. En zowaar probleemloos geschoren. Het paard werd ook voor de eerste keer geschoren in haar leven en een echte ongeduld. Grappig was dat ze de haren die op de grond bleven liggen, enger vond dan het scheren zelf. Clown

Dat het voor jou wel een oplossing heeft geboden met het trailerladen, dat is dan alleen maar positief! Ik ben ook NIET van mening dat je het NIET moet gebruiken. Ik persoonlijk ben er alleen geen voorstander van. Lachen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:03

Nee om het weken te gebruiken voor een paard bij het opbouwen van de training van een paard ben ik ook zeer zeker geen voorstander.

Maar in het geval het rustig laten wennen aan scheren,trailerladen,vuurwerk of hoefsmid wel,mits men het vantevoren eerst zonder geprobeerd heeft en dit echt nog niet lukt zonder dat dit nadelige gevolgen kan hebben voor mens en/of dier.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:15

ik ben er ook absoluut geen voorstander voor, maar soms moet je wel. ook met opbouwen van de training. ik ken een paar mensen met paarden die een peesblessure hebben/hadden en die moesten dus opgaan bouwen, maar ze mogen die paarden niet aanpakken en die paarden moesten rustig blijven omdat anders de blessure weer erger kan worden. en met paarden die zeker een halfjaar niks hebben mogen doen is het nogal moeilijk om normaal te gaan rijden. zij hebben een paar maanden tranqagel gegeven (op advies van da) en daar hebben de paarden niks aan over gehouden. behalve dan dat ze nu eindelijk van de blessure afzijn. doordat ze rustig bleven.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:08

Dol:hebben ze ze dan ook vantevoren van het krachtvoer afgehaald want dat hebben ze dan niet zo nodig en scheelt al een hoop gekkigheid.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:09

ja. helemaal van het krachtvoer af. alleen een handje zodat ze niet helemaal overgeslagen werden met voeren. maar als je paard 24/7 boxrust moet en dan maa 10 minuten per dag aan de hand mag stappen, heb je een bom naast je. het zelfde geld voor het rijden.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:12

Bij ons is dit een paar weken geleden fout gegaan, de hele spuit ging erin.. wou de dierenarts bellen mar was helenmaal niet nodig is bij ieder paard verschillend die van mij heeft er veel nodig een andere drukte maker heeft er maar 3 nodig...

Succes!
Ik ga er nu nog 1 doen daar doe ik een halve in..(5 doseringen dus, want er staan er 10 op..)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:18

Bij mijn paard heb ik er een halve ingedaan met bekappen.. en hij was érg relaxed Haha!
Persoonlijk zou ik er niet meer in doen dan een halve, is vaak genoeg, en met scheren gewoon eerst dat apparaat tegen het lijf aan houden zodat ze de trilling en herrie wel mee krijgt, maar nog niet gelijk scheren (stel je voor dat ze echt panisch zijn, heb je net een hap uit die vacht geschoren Bloos )... vaak hebben ze snel door dat er niks aan de hand is, en kun je em helemaal doen..

Maar ook zelf rust uit stralen!!!!!!!!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:19

Je hebt ook van die CavalorCalm zou dat niet iets zijn dan voor langer termijngebruik?