Eerste winter zonder deken, paard wordt mager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Re: Eerste winter zonder deken, paard wordt mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 11:02

Arabesk schreef:
Wat Russel ook zegt veel paarden vermageren in de winter. Eigenlijk zijn paarden te vet in de zomer. Je hoort ietsje ribben te zien, anders zijn ze dik. Vergelijk het met een mens, als je geen ribben ziet is iemand echt te dik. Maar omdat we zo gewend zijn aan het beeld van mooie ronde paarden schieten we in de stress bij het eerste ribje.

Over een week of 10-12 breekt de lente weer aan, zodra ze de wei opgaan, vreten ze zichzelf binnen twee weken weer vet moet je maar denken Knipoog

Gelukkig is die van mij een uitzondering en ziet er in de zomer (meestal Knipoog)goed uit. De ribben kun je dan net zien/voelen. Maar op dit moment zie je de ribben duidelijk, ziet haar vacht er steeds slechter ui, is haar kont een stuk magerder en krijgt ze ingevallen flanken. Dat gaat me toch net iets te ver Knipoog

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:43

Mijn knollie kocht ik toen hij 9 jaar was, hij had altijd onder dekens gestaan. Ik besloot om de deken eraf te gaan laten in de winter die daarop volgde. Toen de winter begon vermagerde hij, ik ging hem meer voeren maar hij bleef wat magertjes, en kreeg een vlassige wintervacht. Het jaar daarop begon hij echter gelijk om een goede vacht aan te maken, en hoefde ik hem ook niet zo ontaard veel meer te voeren als de winter daarvoor Lachen
Nu, 10 jaar later, lijkt hij wel een reuze Shetlander met zijn berenvacht. Ik denk gewoon dat sommige paarden even een winter nodig hebben om alles weer op gang te brengen.
Ik weet niet of die van jou op stal staat of op het land? Veel beweging is namelijk ook erg belangrijk om zich warm te houden. En dan bedoel ik niet 1 of 2 uurtjes rijden, maar echt de hele dag buiten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:53

Hoe oud is je paard?
Als een paard wat ouder is kan dat ook de reden zijn van iets vermageren.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 12:17

Ze is 10 jaar dus door de leeftijd komt het niet. Ze staat overdag van 8.00 tot 18.00 op de wei dus beweging heeft ze ook genoeg.
Het klopt bij mijn paard dat ze een beetje een aparte wintervacht heeft, hele fijne haartjes zijn het.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:09

SpikyBlue schreef:
Mijn knollie kocht ik toen hij 9 jaar was, hij had altijd onder dekens gestaan. Ik besloot om de deken eraf te gaan laten in de winter die daarop volgde. Toen de winter begon vermagerde hij, ik ging hem meer voeren maar hij bleef wat magertjes, en kreeg een vlassige wintervacht. Het jaar daarop begon hij echter gelijk om een goede vacht aan te maken, en hoefde ik hem ook niet zo ontaard veel meer te voeren als de winter daarvoor Lachen
Nu, 10 jaar later, lijkt hij wel een reuze Shetlander met zijn berenvacht. Ik denk gewoon dat sommige paarden even een winter nodig hebben om alles weer op gang te brengen.
Ik weet niet of die van jou op stal staat of op het land? Veel beweging is namelijk ook erg belangrijk om zich warm te houden. En dan bedoel ik niet 1 of 2 uurtjes rijden, maar echt de hele dag buiten.

Dat heb ik idd ook eens gehoord dat als een paard gewent is aan dekens en als je dan weer zonder wil dat het eerste jaar zonder deken wat moeilijker is maar dat het volgende jaar wel heel goed gaat.

Mijn pony heb ik het geprobeerd maar ik ga het niet testen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:19

xxappiexx schreef:
Gelukkig is die van mij een uitzondering en ziet er in de zomer (meestal Knipoog)goed uit. De ribben kun je dan net zien/voelen. Maar op dit moment zie je de ribben duidelijk, ziet haar vacht er steeds slechter ui, is haar kont een stuk magerder en krijgt ze ingevallen flanken. Dat gaat me toch net iets te ver Knipoog

haal er voor de zekerheid een VA bij

mager worden is vrijwel altijd een spijsverteringsprobleem

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:56

Ik vind niet dat je kost wat kost je paard zonder dekens moet willen houden. Als het kan is dat natuurlijk prima, maar als het niet kan moet je het ook niet willen.
Ik heb het ook geprobeerd bij die van mij. Maar hij viel ook heel veel af en was gigantisch stijf en suf en lusteloos.
Ik heb hem toen toch maar een deken op gedaan, hij werd daarna weer wat dikker en zat weer stukken beter in z'n vel.

Nou kwam ik er ook achter dat die dikke vacht zeer onpraktisch was. Dus dit jaar heb ik hem vanaf begin goed ingepakt en heb ik z'n hals geschoren.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:02

Arabesk schreef:
xxappiexx schreef:

haal er voor de zekerheid een VA bij

mager worden is vrijwel altijd een spijsverteringsprobleem

Waarschijnlijk heeft ze het er gewoon moeilijk mee nu met de kou snachts. Ze heeft het dekentje nu een paar dagen om, veel verschil zie ik nu nog niet (zal zo snel ook niet gaan) maar als het zo nog een tijdje blijft haal ik de VA er wel bij.
Ik kijk het eerst even aan want ze eet goed, ontlasting is goed en ze gedraagt zich niet anders dan normaal. Nog geen rede voor een VA bezoek imo.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 20-12-07 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:04

Lenneke_ schreef:
Ik vind niet dat je kost wat kost je paard zonder dekens moet willen houden. Als het kan is dat natuurlijk prima, maar als het niet kan moet je het ook niet willen.
Ik heb het ook geprobeerd bij die van mij. Maar hij viel ook heel veel af en was gigantisch stijf en suf en lusteloos.
Ik heb hem toen toch maar een deken op gedaan, hij werd daarna weer wat dikker en zat weer stukken beter in z'n vel.

Nou kwam ik er ook achter dat die dikke vacht zeer onpraktisch was. Dus dit jaar heb ik hem vanaf begin goed ingepakt en heb ik z'n hals geschoren.

Idd, het is jammer maar als het niet gaat dan gaat het gewoon niet. Haha!
Misschien dat de wintervacht volgende winter wat beter is, we zullen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:46

Appie ik heb ook zo een paard, in de zomer met veel gras is hij maar een paar weken mooi op gewicht, mooi overal wat vlees en de ribben zie je net niet, maar voel je nog wel. Dan is hij op zijn mooist, maar als het gras minder wordt wordt zijn lijfje ook minder. Zodra hij wintervacht gaat aan maken moet ik bijvoeren en dat moet ik meteen gaan doen en niet een week wachten want dan racet het vet eraf.

Misschien hebben we volgend jaar weer zo een winter als afgelopen jaar en dan kan je goed zonder deken je paard buiten hebben. Hij zal dan ook een anders aanvoelen. Buitenpaarden hebben stuggere haren en meer vet in de vacht. Binnen-deken paarden hebben zachte haren, dunner lijkt het wel en geen vet in de vacht. Voor hun is het denk ik moeilijker om winterhard te zijn. Maar dat gaat volgens mij heel snel. Even 4 seizoenen op een rij en hij zal al weer meer aangepast zijn. Een koude winter erop en hij gaat goed.

Bij ons in de straat vlak bij stal staat een paard van 32 altijd buiten en hij doet het prima, heeft wel vollop gras nog, maar hij was al heel goed op gewicht van de afgelopen zomer en kan nu makkelijk de winter door. Maar aan het eind van de winter en hij is door de rui heen, zie je wel dat hij een winter achter de rug heeft, maar een week of 2 a 3 op vers gras en hij is weer oke.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 19:51

russel schreef:
Appie ik heb ook zo een paard, in de zomer met veel gras is hij maar een paar weken mooi op gewicht, mooi overal wat vlees en de ribben zie je net niet, maar voel je nog wel. Dan is hij op zijn mooist, maar als het gras minder wordt wordt zijn lijfje ook minder. Zodra hij wintervacht gaat aan maken moet ik bijvoeren en dat moet ik meteen gaan doen en niet een week wachten want dan racet het vet eraf.

Misschien hebben we volgend jaar weer zo een winter als afgelopen jaar en dan kan je goed zonder deken je paard buiten hebben. Hij zal dan ook een anders aanvoelen. Buitenpaarden hebben stuggere haren en meer vet in de vacht. Binnen-deken paarden hebben zachte haren, dunner lijkt het wel en geen vet in de vacht. Voor hun is het denk ik moeilijker om winterhard te zijn. Maar dat gaat volgens mij heel snel. Even 4 seizoenen op een rij en hij zal al weer meer aangepast zijn. Een koude winter erop en hij gaat goed.

Bij ons in de straat vlak bij stal staat een paard van 32 altijd buiten en hij doet het prima, heeft wel vollop gras nog, maar hij was al heel goed op gewicht van de afgelopen zomer en kan nu makkelijk de winter door. Maar aan het eind van de winter en hij is door de rui heen, zie je wel dat hij een winter achter de rug heeft, maar een week of 2 a 3 op vers gras en hij is weer oke.

Idd, dat denk ik ook. We wachten maar af en zien wel wat er de volgende winter gebeurt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:58

Lenneke_ schreef:

Jouw paard was toch ziek?