Is dit dierenmishandeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Mella_x

Re: Is dit dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:04

Ik ben het met Juval eens. Misschien moet je toch aan hun vertellen,dat hij het leuker vind met een maatje en dat z'n hoeven moeten gedaan worden Knipoog

Veel succes! Clown Haha! Knipoog

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:11

ik zou er eens heen gaan en wat informatie geven over hoefsmeden en bekappen etc.. en hun gewoon vertellen dat z'n hoefjes er niet uit zien zoals het hoort, buiten staan is helemaal niet erg zoals al vaak is gezegt Knipoog

Benno261007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:20

Paarden die in het wild leven hebben natuurlijk ook altijd een schuilstal bij de hand.. Bloos!

Als de hoeven écht nóóit worden gedaan kun je daar zelf misschien iets van zeggen, maar 24 uur per dag buiten is vrij normaal..

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:47

als je zeker weet dat het niet goed zit kun je altijd de db bellen die kijken zelf en zij beoordelen of ze naar de mensen toe gaan.
dat voorkomt mischien een misverstand tussen jou en je buren

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:45

Nou, je hoort het, op naar de buren Knipoog Ik ga niets meer toevoegen, je hebt nu al genoeg van hetzelfde gehoord denk ik zo Knipoog

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:50

Ik vind een shetje zonder maatje zielig.. maja.. Knipoog

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:20

Iedereen zegt hier wel dat paarden in de natuur ook 24/7 buiten staan zonder stal en dat het voor dit shetje niet zielig is. Nu is er een heel groot verschil tussen paarden in de natuur en paarden op een weitje in Nederland. Ik weet niet hoe de conditie van het land waar de shet staat nu is, maar als het land hememaal blubber is en de pony nergens droog kan staan of liggen vind ik het wel dierenmishandeling (/verwaarlozing, mishandeling lijkt me meer als ie wordt geslagen enzo Haha! ). In het wild trekken paarden rond, en staan ze dus niet 24/7 op dezelfde hectare grond. Ze lopen dus niet altijd op helemaal vertrapt land in de blubber, maar trekken weer verder dus ze lopen wel de hele tijd op redelijk goede grond. Veel paarden in Nederland staan gewoon in een blubberwei 24/7, nou lekker natuurlijk hoor. Verward
Maar goed, als de wei dus wel gewoon zo droog is dat ie kan gaan liggen zonder weg te zinken in de blubber of direct een blaasontsteking op te lopen kan het wel. Maar als er een schuilstal is vind ik het beter als de pony gewoon zelf de keuze kan maken. Over de hoeven kan ik niet oordelen. Vork
Gewoon eens even aan de eigenaren vragen zo van: Goh waarom kan ie niet meer in zn stalletje? Haha!

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:41

Heb je al een foto kunnen maken ?

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:06

Nee het is niet zielig.. Bij mij op stal staan er 2 shets en die staan gewoon onder een afdakje. Zij hebben er geen last van want ze hebben een dikke vacht.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:01

Als ik jou was zou ik op die mensen afstappen wand het is wel degelijk dat zijn hoeven bijgehouden moeten worden en dat die kan schuilen wanneer het regent.

GhostBuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:03

het is dieren mishandeling als van dat beest houden dan doe je zoiets niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:09

0maris0, mijn paard staat ook 24/7 buiten zonder schuilstal, hoor, en hij is dolgelukkig daarbuiten (op meerdere hectares) Lachen .
Maar hij staat wel in een vaste kudde en hij wordt netjes elke 5 a 6 weken natuurlijk bekapt. En verder worden ze nu wel goed bijgevoerd en er kan geen vreemde bij, wat ik persoonlijk ook heel belangrijk vind.
Voor degenen die mijn paard zielig vinden, kom eens bij hem kijken, zou ik zeggen. Haha!

Een Shetlander kan prima buiten staan (waar ze vandaan komen is het klimaat nog veel onbestendiger dan in dat milde klimaatje in ons land Knipoog ), maar ik vind dat er zeker kuddegenootjes of minstens een andere pony bij moet komen te staan en natuurlijk moeten de hoefjes goed bijgehouden worden.
Want daar heb ik zeker problemen mee, dat vind ik ook niet kunnen.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:26

als je twijfelt, kun je beter niet zelf er heen gaan, je kunt anoniem de dierenbescherming bellen en uitleggen wat er aan de hand is, dan komen zij wel een kijkje nemen!

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:16

Ik vind het zeker geen dierenmishandeling als hij de hele tijd buiten staat, maar als hij gewend is om te schuilen bij regen etc, dan is het misschien wel een beetje banketstaaf, maar niet omdat hij het koud heeft maar omdat de regen niet prettig is.
Weet je wat voor een vacht shetlanders krijgen? Die is daar speciaal voor gemaakt, dat regelt de natuur wel.

MAAR dat de hoeven "nooit" gedaan zijn tja dat is een vorm van verwaarlozing. En is het zo erg? Dan vind ik het wel mishandeling, want dat ben je gewoon verplicht als eigenaar om dit te laten doen.
Krijgt het beestje te eten verder?

Dan zou ik me niet zo een zorgen maken

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:18

Loose schreef:
Iedereen zegt hier wel dat paarden in de natuur ook 24/7 buiten staan zonder stal en dat het voor dit shetje niet zielig is. Nu is er een heel groot verschil tussen paarden in de natuur en paarden op een weitje in Nederland. Ik weet niet hoe de conditie van het land waar de shet staat nu is, maar als het land hememaal blubber is en de pony nergens droog kan staan of liggen vind ik het wel dierenmishandeling (/verwaarlozing, mishandeling lijkt me meer als ie wordt geslagen enzo Haha! ). In het wild trekken paarden rond, en staan ze dus niet 24/7 op dezelfde hectare grond. Ze lopen dus niet altijd op helemaal vertrapt land in de blubber, maar trekken weer verder dus ze lopen wel de hele tijd op redelijk goede grond. Veel paarden in Nederland staan gewoon in een blubberwei 24/7, nou lekker natuurlijk hoor. Verward
Maar goed, als de wei dus wel gewoon zo droog is dat ie kan gaan liggen zonder weg te zinken in de blubber of direct een blaasontsteking op te lopen kan het wel. Maar als er een schuilstal is vind ik het beter als de pony gewoon zelf de keuze kan maken. Over de hoeven kan ik niet oordelen. Vork
Gewoon eens even aan de eigenaren vragen zo van: Goh waarom kan ie niet meer in zn stalletje? Haha!

Mee eens Haha!

Ladyjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:51

ik weet niet hoe ver de hoeven nu zijn maar ik zou gewoon je stoute schoenen aan doen. en ff er heen gaan. nee heb je ja kun je krijgen Haha!

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:05

Ik zou het ook een zielig gezicht vinden.. maar het is inderdaad zo dat niet geschoren shetjes hier wel tegen kunnen, maar een schuilplaats is altijd wel fijn voor zo'n beestje.. Zeker met regen en storm.. En over degene die zegt dat het zielig is om je paard 23/7 op stal te laten staan.. girl grow up please.. als jij paard gewoon lekker traint een uur per dag is dat niet zielig..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:57

Ik zou echt niet de dierenbescherming bellen. Ik zou ook niet echt blij worden als de dierenbescherming bij mij op de stoep staat omdat mijn arabier en shet dag en nacht in de wei staan zonder schuilstal.

Dat de pony alleen staat vind ik veel kwalelijker

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:41

als de hoefjes echt nooit gedaan worden zou ik er zeker heen stappen, ik vind het ook wel sneu dat hij geen maatje heeft...
maar dat hij dag en nacht op de wei staat vind ik wat minder zielig, alhoewel het (zoals hier al gezecht wordt) natuurlijk wel wat anders is als die hele wei een grote blubzooi is dan zou ik er wel wat van zeggen maar als het een normale wei is, vind ik het beter voor dat shetje dan zo lang op stal staan Knipoog

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:54

dierenbescherming bellen is overdreven vind ik.
Als het gewoon uit onwetendheid is, kan je dat toch gewoon eens vriendelijk vragen of ze weten dat paarden graag een maatje hebben en dat je hoeven moet bijvijlen als de paarden niet op harde ondergrond komen?
Als hij nooit van dat weitje komt, zullen de hoeven nu meestal ook wel traag groeien. Misschien kan je je buren de tip geven om een stuk te verharden? in de stal bv en wat grind voor de stal... Voor een pony die nooit buiten komt, is dat soms al voldoende. Voor de zekerheid 1 keertje per jaar de smid er nog naar laten kijken misschien...

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:12

Inderdaad is langsgaan toch het beste. Probeer wel behulpzaam te zijn en niet meteen: ik bel de dierenbescherming als jullie niet zus of zo, want je vangt meer vliegen met honing dan met azijn.
Misschien weten die mensen niet beter. Als het niet verbeterd en ze doen de komende weken er nog steeds niets aan, zou ik het nog een keer proberen.
Ik denk niet dat dit onder dierenmishandeling valt, er is nog wel een verschil tussen niet goed behandelen en mishandelen. Kunnen ze niet een 2e shetlander erbij zetten? Het alleen staan is het ergste lijkt mij, als de hoefjes verder er goed uitzien is niet bekappen niet het ergste.

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:52

Nessah schreef:
Een shetlander ( die niet geschoren is) kan heel goed af in een weiland zonder schuilstal.. Dat is niet zielig, zielig is als je je paard 23/7 op stal hebt.

Maar zijn hoeven moeten wel worden bijgehouden en dat de pony alleen staat is ook niet goed aangezien het kudde dieren zijn.

je kan altijd even naar de mensen toe om te vragen waarom de pony alleen staat. Of je kan de dierenbeschermers eens bellen om te vragen of zij tips hebben, zijn erg aardige mensen daar die goed luisteren Lachen

je bedoelt 24/7?
anyway ik denk ook dat een [gezonde] shet het best aan kan om in de winter te staan..
maar ze zouden er nog wel een ander shetje bij moeten zetten..

EDIT: of gewoon een ander maatje voor hem/haar

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:16

een shetje kan best hele dagen buitenstaan hoor, het zou alleen wel fijn zijn als zijn hoefjes wel worden bekapt. Er even langsgaan is toch wat aardiger.. anders hebben ze dadelijk de dierenbewscherming op de stoep staan waar ze niks vanaf weten!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:30

Hoe zit het met de verorging:
Zijn de hoeven in orde? In het gebit in orde? Is het (voldoende) voedsel en water aanwezig?

Dat een paard 24/7 buiten staat in geen probleem.
Hier maken ze een wintervacht voor aan.
Vraag maar aan Naturals, die zijn vóor 24/7 op weide. Knipoog

mariiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:23

Je kan even aan de mensen vragen waarom ze iets voor het schuurtje hebben gezet, misschien is er een goede reden voor.