lopen met pony, halster of hoofdstel om

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lopen met

a) Hoofdstel
34 (25%)
b) halster
89 (66%)
c) anders, namelijk.....
11 (8%)

Totaal aantal stemmen: 134

Miss_Maya

Re: lopen met pony, halster of hoofdstel om

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:33

Als em goed te houden is aan het halster wissel dan gewoon af ?

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:36

Normaal altijd een halster, vooral als we even naar de wei toe lopen van m'n opa en oma. Lachen
Hoewel ik soms toch wel het hoofdstel pak als iets anders de bedoeling is. (Niet de wei)
Heb haar dan toch beter bij me, aangezien ze ook nog maar 4 jaar is.
Overigens heb ik haar het liefst met halster, als het ten minste op een veilige manier kan.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:40

als ik ga wandelen met m'n verzorgfjord loop ik altijd met halster. zowiezo omdat ik haar vertrouw en voor haar is het makkelijker grazen.
@TS: als je buiten je vertrouwde wandel rondje gaat, kan je voor de zekerheid altijd een hoofdstel met bitje indoen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:04

Wandelen doe ik altijd met hoofdstel en daar longe aan (halstertouw is zo kort..) Ik wandel niet met hoofdstel omdat ik met bit meer te zeggen zou hebben of wat dan ook, maar omdat mn paard weet: met halster nr buiten gaan we grazen (op een klein wei'tje vlak naast zn eigen wei) en als het hoofdstel is gaan we wandelen. Hij probeert dan ook helemaal niet om gras te eten,... dus ik moet geen druk op het bit zetten, het is gwn een signaal van wat we juist gaan doen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:30

Ik doe meestal alleen een halster om als ik ga wandelen. In het begin deed ik ng wel eens een hoofdstel om maar ze luistert goed naar mijn stem- en lichaamshulpen. Dus nu gaat er gewoon een halstertje omheen en mag ze af en toe een pluk gras meenemen, maar ze moet wel weer meelopen als ik het zeg Knipoog

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 09:20

met halster om ging het super. Dus geen hoofdstel voor mijn mannetje.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:48

midgie schreef:
Ik wandel altijd met touwhalster of kaptoom. en een lijn van 4 meter zodat het paard waarmee ik loop op keurige afstand kan blijven en de lengte van het touw heeft om eventueel te mogen schrikken, als je an een halster touw loopt is dat vrij kort en als een paard schrikt dan heb je meer aan een lang touw , omdat ze dan kunnen vluchten en je zal merken dat ze vaak binnen die afstand blijven , met een halster touw komt er al snel druk op de lijn en dat werkt weer tegen en dan raakt het paard vaak nog meer in paniek.
Waarom met hoofdstel, wat al eerder gezegt is , wat heb je meer te vertellen met hoofdstel aan??

Als ik buiten aan de hand ga wandelen neem ik altijd mijn longe voor moest ze schrikken dat ik ze nog altijd bij me kan houden, zo een halstertouw is toch wel erg kort...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:25

halster. ik ben van mening dat het niet om kracht, of pijnprikkels moet gaan bij iets een voudigs dat ieder paard kan leren, nl aan de hand lopen.
persoonlijk vind ik goede manieren aan het halster écht basis, als dat niet mogelijk is ligt het aan de opvoeding. met dit frisse weer zijn een hoop paarden flink druk, maar als een paard goed opgevoed is aan het halster hoeft dat geen probleem te zijn, imo.

ik zou dus gewoon aan het halster gaan wandelen...

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:20

Als ik met mijn paard ga wandelen doe ik haar een hoofdstel om en als ik met de pony ga wandelen doe ik haar een halster om. Mijn paard krijgt veiligheidshalve het hoofdstel om, mocht ze een keer schrikken of wat dan ook dan heb ik tenminste iets meer over haar te vertellen dan zonder hoofdstel. Maar voor de rest loopt ze gewoon aan een lange teugel mee, dus last van het hoofdstel zal ze zeker niet hebben. Knipoog

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:01

Hoezo zou het te koud worden op de wei? Paarden kunnen zich prima warm houden hoor Knipoog

Maar een halster lijkt mij fijner voor je paard.. kan die onderweg ook nog wat eten ofzo

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:47

Meestal doe ik het lekker met halster, longeerlijn.
Heb je altijd wat langere lijn en kan hij onderweg wel is stiekem een hapje eten! Vork

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:47

Ik loop met hoofdstel omdat ze nogal eens flipt. Maar als je paard/pony rustig is zou ik gewoon met halster gaan. Lachen

kissXbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:46

als ik ga wandelen doe ik alltijd een halster om .
en met fotos meestal hoofstel!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:59

als je paardje braaf is kan je gewoon lekker met je halster gaan wandelen, Maar ik wandel nooit met een longeerlijn altijd met een goed halster touw, Ik heb een heel naar ongeluk gezien met een longeerlijn het is echt gevaarlijk. bij ons wandeld bijna niemand met een longeerlijn iedereen weet van dat ongeluk we staan met 65 mensen op stal en de meeste die wandelen doen dat niet met een longeerlijn Knipoog maar met een goed halster en touw.

Of een hoofdstel met een tussen stukje waarbij je contact hebt met bijde kanten van het bit en dan ook weer een goed halster touw eraan.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:03

het ligt er aan of je je paard kan houden alleen met een halster. Als hij nog best sterk is en vaak onverwachtse dingen doet dan kan je beter een hoofdstel om doen.
Net waar je je het beste bij voeld.
als je het niet vertrouwd zou ik gewoon het hoofdstel omdoen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:14

__KELLY schreef:
het ligt er aan of je je paard kan houden alleen met een halster. Als hij nog best sterk is en vaak onverwachtse dingen doet dan kan je beter een hoofdstel om doen.
Net waar je je het beste bij voeld.
als je het niet vertrouwd zou ik gewoon het hoofdstel omdoen.

niet vervelend bedoeld, maar ik wil toch even reageren hierop. als het met halster niet vertrouwd is, zou ik helemaal niet gaan wandelen. een hoofdstel is geen noodrem! ik zou met het paard in kwestie aan het werk gaan, nageeflijkheid aan het halster bijbrengen en het principe van 'wijken voor druk' aanleren. pas dan kan je zo vertrouwd als mogelijk de weg op.
imo hoort een hoofdstel (of bit) niet gebruikt te worden omdat het paard zonder 'niet te houden' is. dan is er iets mis in de communicatie/ opvoeding, waar aan gewerkt moet worden. het gebruikt van het bit is dan enkel symptoombestrijding van een imo vrij groot probleem, en daar is het niet voor bedoeld.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:08

Ik wandel altijd met halster, maar dan wel met hengstenketting voor de zekerheid. Ze is nog niet helemaal verkeersmak en dan vind ik "een beetje extra" wel prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:17

Citaat:
Maar omdat ik niet inzie, waarom ik hem een dubbel-gebroken-bitje moet indoen, vroeg ik me af hoe jullie er tegenaan

Om hier even antwoord op te geven, het advies vind ik zeker goed als er met hoofdstel om word gelopen. Vaak wordt er tijdens wandelen en longeren met een hoofdstel een bitstukje gebruikt of de longeerlijn op een zelfde soort manier bevestigt als een bitstuk. Er komt dus druk op beide bitringen die weer naar een punt gaat. Gevolg met een enkelgebroken trens, die vormt een punt tegen het gehemelte aan en dat is alles behalve prettig.

Verder wandel ik gewoon met een halster, maar kan ook met alleen een touw om zijn nek gaan wandelen ook wel zonder maar ga niet zonder iets om het hoofd van mijn paard de weg op. Kwestie van onder ander opvoeding. Met een hoofdstel kun je je paard misschien meer pijn doen, maar mocht hij echt niet luisteren en zijn eigen gang gaan stop je een paard van 300/400 kilo niet met een simpel stukje ijzer in zijn mond.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:11

Waarom zou je een hoofdstel in doen als je pony makkelijk mee te nemen is? Ik zou gewoon halster doen hoor, dit is ook fijner voor je pony.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:36

M_ariskaa schreef:
Waarom zou je een hoofdstel in doen als je pony makkelijk mee te nemen is? Ik zou gewoon halster doen hoor, dit is ook fijner voor je pony.

precies. en waarom zou je een hoofdstel nemen als elk paard zich kan leren gedragen aan een halster...

voorbeeld: de haf van mijn zusje (heerlijk om die erbij te pakken altijd, hihi!). bij de vorige eigenaar werd ze bij voorbaat meegenomen met een ketting over de neus of door de mond. gevolg: ze kon niet normaal aan een halster lopen. bij ons is nette manieren en meewerken aan het halster een vereiste, dus we zijn gaan oefenen, grondwerk. de haflinger kan nu gewoon meegenomen worden zonder mijn zusje alle hoeken van het erf te laten zien, ze reageert als mijn zusje haar met stem en lichte druk inhoudt...

en geloof me, dit paardje was écht een draak aan het halster. gras eten, wegrennen, je meesleuren... en waaróm? omdat ze wist dat ze het kon, het was haar aangeleerd omdat ze altijd met veel druk op het halster had gelopen, en nu die druk weg was voelde ze de vrijheid, en in vrijheid was met mensen bezig zijn (en luisteren) niet haar hobby. door het leuk te maken voor haar, haar nieuwe dingen te leren en haar ervaringen met mensen ook positief te maken, is het een heel leuk, attent en vriendelijk dier geworden. en imo kan vrijwel elk paard dat leren. het is dan wel aan de eigenaar om er wat tijd en moeite in te stoppen. het samenwerken met je paard vind ik veel prettiger als dat zonder pijnprikkels of dwang kan, juist omdat er dán pas sprake is van sámenwerken, ipv. het paard dat voor de ruiter werkt omdat het geen keuze krijgt. ook het paard moet er plezier in hebben en zichzelf kunnen zijn, vrijwillig doen wat er gevraagd wordt omdat dat in de ogen van het dier het enige logische is. wanneer een mens een goede leiderschapsrelatie heeft met een paard krijg je zulke dingen cadeau. bij sommige paarden vergt het even werk, maar paarden geven nou eenmaal de voorkeur aan velig volgen. het is aan de mens om de keuze te maken om daaraan te werken of niet.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:39

Ik heb anders gekozen. Normaal gesproken loop ik altijd met haster met mijn paard.
Maar na een blessure en een paar weken boxrust heb ik haar het hoofdstel ingedaan omdat ze toch wat fantiek werd, dat vond ik veiliger.

Ik denk dat het gewoon erg verschillend is per paard en het karakter van het dier en de situatie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:25

Jellie schreef:
Ik heb anders gekozen. Normaal gesproken loop ik altijd met haster met mijn paard.
Maar na een blessure en een paar weken boxrust heb ik haar het hoofdstel ingedaan omdat ze toch wat fantiek werd, dat vond ik veiliger.

Ik denk dat het gewoon erg verschillend is per paard en het karakter van het dier en de situatie.

dat zijn inderdaad uitzonderingen waarbij het soms iets anders kan zijn... maar goed in principe...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:35

Ik heb aan de andere kant wel zoiets van; waarom moet je eerst wachten tot het een keertje fout gaat. Een paard blijft toch een leven wezen. Mijn pony is ook zo mak als wat met wandelen, maar toen ik een tijdje geleden ging wandelen (in de bak nog wel) aan het halstertje met touwtje en ze compleet uit haar dak ging, baalde ik wel dat ik niet even dat hengstenkettinkje eraan had gedaan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:35

Halster, tenzij ze erg druk is dan een hoofdstel.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:08

Yellowfish schreef:
Waarom zou je een hoofdstel omdoen als je pony gewoon goed te houden is met halster? Lachen

Idd. Ik loop ook altijd met halster, kan m'n paardje onderweg ook nog ff van het gras smikkelen Haha!