hoe voorkomen dat water bevriest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Re: hoe voorkomen dat water bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:35

het stro in het water werkt niet hoor, heb aardig moeten beuken vandaag Tong uitsteken Ook de sloot was aardig bevroren, dus ik moest sowieso al lekker te keer gaan op het land, ach we komen er wel, meestal vruiest het niet zo lang in Nederland (zal je zien dat het nu de hele winter zo blijft hihihi)

Mijn vriendin had trouwens gezien dat de paarden zelf een gat hadden gemaakt in het ijs, dus ze zorgen er zelf wel voor dat ze kunnen drinken.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:36

een beetje stro erin doen, dan vriest het wel maar het worden geen hele stukken en de pony kan normaal drinken.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:38

nou alles was bevroren hoor, dus ook het stro, zat er helemaal in Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:39

Voor suiker/zout moet je vrij grote hoeveelheden gebruiken tegen bevriezen dus dat is niet zo'n hele goede oplossing. Het beste is een balletje, liefst meer... Je kan gewoon een tennisbal proberen hoor, die drijven ook.

Probeer de bakken ook een beetje uit de wind te zetten en zet ze op een flinke bodem stro of mest, dan dringt de vorst uit de grond minder snel door. Succes!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:00

IK had vanmorgen het ijs open gemaakt en 3 uur later zat weer alles dicht.
Boos! heb er nu een kopje suiker in gedaan dus ben benieuwd..

mn pomp zat trouwens ook vast gevroren..met kokend water erin deed hij t na 5 min weer..maar zal morgen weer wel zo zijn..en hij zit nog wel helemaal ingepakt in veel plastic van de pakken voordroog Clown gisteren was hij trouwens niet bevroren.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:28

Hier maken de paarden het ijs zelf kapot. Er staat 1 flinke waterbak en met zijn vieren drinken ze vaak genoeg om de ijslaag in elk geval niet dik te laten worden. En elke dag bijvullen met grondwater dan ontdooit het ook weer, het grondwater is nog ca. 10 graden

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:33

Dat water met zout niet bevriest is een fabeltje, kijk maar naar de Noordpool Clown Bovendien krijgen ze van zout water alleen maar meer dorst! Suiker zou ik ook niet doen, da's wel erg ongezond!
Bij ons lossen de paarden het zelf op. Even een tik met de voorhoef tegen de bak en het ijs breekt. Als er zo'n groot plateau in ligt, kantelen ze die voorzichtig en kunnen alsnog drinken.
Afgezien van een luchtpompje helpt er niet veel tegen het bevriezen! Dus gewoon nog even doorbikkelen Knipoog

ginka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:14

Hmm wij hebben ook een grondwater pomp maar ze zeiden dat dat niet geschikt is voor dieren om te drinken zit te veel mineralen of metalen of zo in.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:16

Grondwater is wel geschikt hoor. En je kan het ook nog laten testen.Hier zijn superveel mensen met zulke pompen en ze hebben nergens last van.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:40

wij hebben 2 speciekuipen in elkaar met purschuim ertussen en een (jolly)bal erin dan komt er maar een dun laagje ijs op.

Mijn koudbloed stampt het ijs zelf wel door als ie dorst heeft, maar de fijnbesnaarde KWPNers die erbij staan doen zoiets neit, die verdorsten liever dan dat ze natte voeten krijgen Clown

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:56

Lenneke_ schreef:
Mijn ervaring is dat ze dit heel goed zelf op kunnen lossen.

Maar als je een beetje handig bent kun je misschien het volgende proberen.
Neem twee speciekuipen en flink wat purschuim. Spuit de ene kui aan de randen en op de bodem vol met schuim en duw de tweede kuip erin. Wachten tot het schuim droog is en je hebt een geisoleerde kuip Lachen
Stond lang geleden eens in de penny

Dit is nog eens een goede oplossing zeg! Haha!
Dan neem ik meteen een ander kleurtje voor de buitenste, want die witte kuipen zien er niet uit.
Van de week hadden we het er thuis ook over, om een soort bak er omheen te bouwen, maar dit is net zo makkelijk Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:59

witte speciekuipen heb ik nog nooit gezien, ze hebben ze hier alleen in het zwart....

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:14

Wij hebben ze ook in het zwart, maar dat met 2 kuipen en schuim of hooi ertussen ga ik wel proberen, al werkt het maar een beetje. De bak is hier ook bevroren en de wei, en zelfs aan de snorharen van mn pony hingen allemaal kleine ijssliertjes hahah

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:06

Wij hebben de bakken in stal gezet met stro eromheen. We hebben 1 bak buiten laten staan en daar hebben we eigenlijk als noodoplossing wat juten zakken met touwtje omheen gebonden (was even snel verzonnen, omdat we anders niks wisten) maar dat blijkt goed te werken. Water is niet meer bevroren sinds ze er omheen zitten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:40

Ik moet dat met die speciekuipen ook nog eens doen.
Ze drinken nu nog uit de badkuip maar ik denk dat dat nog veel sneller bevriest omddat het helemaal rondom bevriest, dus ook de zijkanten.

Ik moet wel zeggen dat ze nooit dorst hebben als ik het ijs kapot hak. Blijkbaar lossen ze het op een andere manier op of hebben ze nu gewoon weinig behoefte aan water

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:28

Die van mij drinken met dit weer juist weer veel.Moet ze nu iedere dag vullen. Normaal niet.
Misschien als die van jou op gras staan dat ze daar nu meer vocht uithalen?

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:58

Een bal in het water ja..dat schijnt goed te helpen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:00

bij ons zuipen ze zich ook klem
We hebben vandaag 2 nieuwe speciekuipen gekocht en met purschuim behandeld, morgen ergens een bal zien te scoren, want er was er 1 pleite
Met zo'n jollybal gaat het nog het beste, die is lekker zwaar en dobbert lekker rond

Volgend probleem: we hebben sowieso geen water meer: pomp was bevroren

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:04

Wij hadden eens hele leuke drijfmonstertjes voor in de waterbakken, maar die vroren vrolijk vast. Clown

Nu zijn we gewoon heel veel in de weer met (warm) water.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:07

Morrie schreef:
bij ons zuipen ze zich ook klem
We hebben vandaag 2 nieuwe speciekuipen gekocht en met purschuim behandeld, morgen ergens een bal zien te scoren, want er was er 1 pleite
Met zo'n jollybal gaat het nog het beste, die is lekker zwaar en dobbert lekker rond

Volgend probleem: we hebben sowieso geen water meer: pomp was bevroren

Zo'n jollybal is idd wel handig,daarmee kunnen ze het ijs makkelijker kapot duwen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:16

Bij ons op stal is de leiding van de automatisch drinkbak dichtgevroren. Er staat nu zo'n kleinere Curverbak in de hoek van de stal met lauwwarm water, helemaal op de bodem van de stal gezet en dan pas vlas in de stal gedaan, hij staat dus 10cm diep in het vlas. Dit bevriest ook niet, maar het is wel "binnen". Verder trapt hij het zelf kapot als er een dun laagje opzit, of hij duwt het onder het oppervlak zodat het zelf breekt.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:22

ik haal elke dag het ijs uit de drinkbak, maar nu moet ik toch met jerrycans water komen want ik heb een ijsklontje van 1000L staan op de wei Boos! en kan mn bak dus niet meer bijvullen.
ik heb de drinkbak nu op een laag vlas in de stal gezet, dat helpt al een pak, maar ik denk dat ik mijn twee kuipen in mekaar ga zetten met wat vlas tussen beiden in...isolatie Pling

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:34

Warm of heet water in de ton doen is geen goed idee, dat bevriest sneller dan koud water. Hoe dat precies kan weet ik niet (meer) Verward maar het heeft iets met de bewegingssnelheid van de moleculen te maken.

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:38

meestal op het internet als je het opzoekt staat er meestal wel wat handigs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:55

VSW --> SV.