Eerlijk cijfer voor de verkeerde galop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Eerlijk cijfer voor de verkeerde galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:28

Repeat schreef:
Urielle schreef:
verkeerd aangesprongen, gelijk weer teruggepakt en gecorrigeerd: 4

verkeerd aangesprongen, laat gecorrigeerd: 3

verkeerd aangesprongen, niet gecorrigeerd of paard changeert: 1

is dat niet beetje streng voor de B die 1 punt voor niet gecorrigeerd?

Ach, 't blijft nattevingerwerk...heb ooit eens geschreven bij een zeer ervaren jurylid die in de B (bij kinderen!) en 1 gaf en even later in de L een 3 "omdat er daar nog een ander puntje bij dit onderdeel zat"
De 1 was bij een meisje dat wel degelijk terugnam en corrigeerde, maar toen zat ze natuurlijk al op de volte en telde hij dit corrigeren dus bij het volgende onderdeel. (nog een 3 erbij dus)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:31

KiWiKo schreef:
EIGENLIJK, eigenlijk moet je een hoger cijfer krijgen voor het doorrijden........... Contragalop wordt pas veeul later gevraagd Lachen

ROFL ROFL sorry erg offtopic, maar ik lig hier dubbel Haha!

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:32

3 of 4 denk ik.. is ook wat ik gehad heb een keer..

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:35

Repeat schreef:
Urielle schreef:

is dat niet beetje streng voor de B die 1 punt voor niet gecorrigeerd?

Ik vind van niet. OF ze heeft niet door dat het paard verkeerd zit OF ze neemt de moeite niet om het paard terug te pakken. Dat mag imo flink bestraft worden.
Ik bekijk deze proeven naar verhouding wat ik zelf scoorde in de B. En goede galop, juiste moment, aan de teugel en een beetje wringen in de aanleuning om naar een reclamebord te kijken was ook gelijk een 3. Knipoog

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:11

Ik heb er 1 keer een 5 voor gehad. Dat was in de B en hij was in een gigantisch opstandige bui. Ik reed op de volte gewoon netjes op me buitenteugel om me binnenbeen heen, goede stelling. Ik gaf de goede hulp en meneer springt verkeerd aan, haha! Maar aangezien alles goed was en ik het gelijk voelde maakte hij het aanspringen niet helemaal af en sprong vervolgens goed aan. Had het op film staan dus kon het nakijken. Verder corrigeer ik het altijd gelijk netjes en heb dan een 3 of een 4.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:01

In de B gebeurde mij dat aan het begin nog wel vaak. Dan kreeg ik als ik me herstelde een 5 en 1 keer ook slecht hersteld en toen een 4 gekregen. Ik vind een 3 of lager wel erg laag.

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:43

Als je in de verkeerde galop blijft een 4! En anders als je het hersteld een 5!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:46

Hoge punten hier Ja
Wat geef jij als een paard goed aanspringt maar wel tegen de hand komt?

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:03

Ik vind dat je er idd met een 5 ook erg goed vanaf komt. Ik krijg ook wel eens een 5 omdat mijn pony tegen de hand komt, of niet actief genoeg aanspringt.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:29

runningkawa schreef:
Hoge punten hier Ja
Wat geef jij als een paard goed aanspringt maar wel tegen de hand komt?

ik zou een 4 geven Ja ligt er natuurlijk ook wel aan in wat voor mate hij tegen de hand komt, als het echt verzet tdh is dan een 3.

Maar vraagje aan jouw: Wat geef jij dan, als een paard keurig in de goede galop aanspringt, daarin recht blijft, netjes nageeflijk blijft en meteen vlot doorspringt? (en het algehele beeld rustig is, zonder grove hulpen of gerommel)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:37

waarschijnlijk een 8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:12

Dus jij geeft voor goed aanspringen maar tegen de hand een 4, maar voor verkeerd aanspringen een 5?

Idd, die zou ik ook een 8 geven.
Licht tegen de hand een 5
zwaar tegen de hand een 4
Echt verzet of bokkend een 3
En verkeerd aanspringen een 1
Simpelweg omdat er bijv een rechtergalop gevraagt wordt en geen linker. dus je toont het gevraagde niet Lachen

Of dat lukt bij herhaling...fijn, kun je tenminste de rest van de proef goed hervatten en hoef je daar geen slechte punten op te halen Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:23

Een onvoldoende, 1 ofzo. Hij toont niet wat er gevraagd word. Als je het optijd en netjes hersteld zou ik er nog een puntje of wat bij op doen maar het blijft een dikke onvoldoende.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:32

DresslOver schreef:
In dat geval denk ik dat ik voor een 3 zou gaan, mits het op tijd, en correct is gecorrigeerd.

runningkawa schreef:
Dus jij geeft voor goed aanspringen maar tegen de hand een 4, maar voor verkeerd aanspringen een 5?

Ik had het idee dat deze aan mij gericht was, daarom ga ik er even op in (correct me if i'm wrong). Eerder had ik al gezegt dat ik voor verkeerd aanspringen voor een 3 zou gaan, dus dat klopt niet helemaal.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:29

geweldig deze reacties
de punten varieren enorm

Cijfer afhankelijk van
- gereden klasse
- snelheid correctie
- blijft paard goed in aanleuning, balans bij verkeerd aanspringen en correctie
- kwaliteit gecorrigeerde overgang
- indien volte bij beoordeling, wordt dit ook meegenomen

Indien dit alles goed gaat in bv klasse B of L dan een 5
Indien dit alles fout gaat zou je kunnen eindigen op 1.
En dan alles wat er tussen zit.
Bij geen enkele correctie tijdens de galop, wordt dit uiteraard meegerekend in de daarop volgende onderdelen en ook in de overgang terug. Daarom is het altijd lonend om te blijven proberen om in de goede galop aan te springen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:57

Urielle schreef:

Best leuk om dit zo te lezen.
(ben het overigens wel met je eens hoor)
Maar mijn laatste wedstrijd die ik heb gereden ging met bergen en dalen, het ene moment liep hij super maar 3 passen later was hij weer gestresst en aan het klooie.
Zo ook met het rechtsom aanspringen hij gaf een mega bok, en zat verkeerd, ik terug gereden en opnieuw aangesprongen weer die stress en weer verkeerd, toen changeerde hij en zat hij dus goed, maar daarna heeft hij nog een paar keer gechangeerd (altans dat is me verteld ik had m'n handen al vol om hem in toom te houden Nagelbijten / Gniffelen )
Ik had voor dat onderdeel een 4
Eigenlijk gewoon belachelijk! maar goed de jury was zoiezo wel erg soepel Nagelbijten / Gniffelen

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:12

Ik vind een 1 als je wél herstelt wel erg laag hoor als je over de B praat. Als jij als ruiter in de B voelt dat je paard verkeerd zit en dit netjes op weet te lossen vind ik een 4 een redelijk cijfer eigenlijk en dan met commentaar: verkeerde galop netjes gecorrigeert oid. En als je niet herstelt komt die 1 wel in de richting denk ik ja

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:15

Die van mij deed dit dus elke proef in de Klasse B, en het werd eigenlijk nooit lager gejureerd dan een 4, maar meestal een 5. Maar dan had ik hem wel al snel weer gecorrigeerd.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:55

Een 1, het is niet getoond.
Zo heb ik ook ooit iets leuks gehad. Ik reed een keertwending, alleen dan de verkeerde kant op. De keertwending ging precies zoals het moest, maar dus de verkeerde kant op. Ik kreeg een 0 (niet getoond) en daarbij nog -2 (programma fout)... Dus tja, als iets niet getoond wordt, kan je er toch ook geen goed punt voor geven?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:04

Ik geef een 5 als het netjes en snel word opgelost. Maar alleen in de B. Als een ruiter doorrijd in de verkeerde galop geef ik een 4. Als een paard erbij ook nog eens in verzet komt door bijv een te strenge ruiterhulp (even op de rem trekken), ga ik naar een 3.
Ik geef geen 0 of 1, de galop word immers wel uitgevoert, alleen het is de verkeerde galop. Dat vind ik iets anders dan dat een ruiter blijft doordraven en niet aan wíl galopperen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:05

Urielle schreef:

Ik corrigeer het weleens door een changement. Dat gaat namelijk sneller dan terugpakken en opnieuw aanspringen. En in de M2 komt er na het aanspringen wel eens heel snel een oefening. Eigenlijk geef je ook automatisch de hulp voor een changement, aangezien mijn paard meestal wel weet welke galop ik bedoel maar door wat spanning het dan net verkeerd doet, changeert hij uit zichzelf vaak ook de pas erna al. Als ik bewust in contra aanspring doet hij dit niet. Zijn er richtlijnen voor juryleden wat nou corrigeren is? Naar mijn idee corrigeer ik met een changement op de meeste nette, onopvallende manier (ik heb daar ook weleens een 5 voor gehad met als commentaar: paard maakt hupje Haha! .)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:09

Dat heb ik ook eens gedaan.
Moest je op X aanspringen en net op dat moment zag hij wat dus springt verkeerd aan, maar doordat mijn buitenbeen nog naar achter lag changeert hij meteen om, maar kwam daarbij wel een beetje tegen de hand.
Toen ik net de ring uitkwam kam een club genoot naar me toe, weet je wel dat het een 0 kan zijn, want je hebt gewoon niet laten zien dat je vanuit draf in de rechtergalop aan kunt springen. En idd, daarin had ze gelijk.

Kreeg ik de punten terug had ik ook een 5 met de opmerking tegen de hand....
De jury had dus niet gezien dat hij om is gesprongen en dat vond ik toch erg kwalijk...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:20

Geloof me, dat zien ze wel vaker niet. Mijn paard heeft een periode gehad dat hij geregeld door spanning "per ongeluk" verkeerd aansprong. Heeft me vaak 2-en opgeleverd, maar wordt soms met een changement niet eens gezien. Als het me netjes lukt neem ik hem ook wel terug naar stap en spring ik opnieuw aan. Dat levert inderdaad meestal hogere punten op dan een changement (als ze het door hebben).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:18

In de B krijg je van mij een vier voor een "nette" verkeerd aangesprongen galop en al naar gelang er nog meer fout gaat, trek ik er meer vanaf. Ik heb er eens een in de ring gehad die én van de te rijden lijn afweek én aan probeerde te springen door te schoppen en te slaan én dus ook nog de verkeerde galop liet zien, dan ben je bij mij niet best af.

Overigens is over het aanspringen op onze jurycursus wel een mooie discussie over ontstaan, onze cursusleidster zei: Als de galop de goede is MOET je altijd een zes geven. Nou daar gingen wij toch flink tegenin, want als dat paard of die pony ongeveer overdwars gaat en toch in de goeie galop aanspringt, krijgt ie van mij gewoon een vier of nog lager, ondanks dat het misschien dan uiteindelijk wel de goede galop is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:20

Ik vind een 4. Je laat inderdaad niet zien wat ze van je vragen. Knipoog
Maar als je het netjes hersteld vind ik een 5'je misschien.
Al, sommige jury's zijn niet echt wakker. Zat ik in foute galop, na 2 sprongen neem ik gelijk terug en spring opnieuw (GOED) aan. Zetten ze op m'n protecol; Valt uit galop, een 3. Verward