schrikachtige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: schrikachtige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:01

Het beste wat je denk ik kan doen is je pony de tijd geven. Hij is niet de stal gewend hoe dit is in de winter dus dat is nieuwer.
Ik zou hem voor het rijden/poetsen lekker losgooien. Dan kan hij in alle rust alles bekijken en de overtollige energier eruit rennen. Jaag hem wat op met je stem, maar ga hem niet dwingen om te rennen.

Wanneer hij dan tijdens het rijden dingen nog eng vindt, doe of je gek bent. Rij gewoon door, je leert vanzelf sneller met hem mee bewegen. Begrens wel optijd met je been en hand, maar als hij het echt eng vind mag die best even rennen, het blijft een vluchtdier. Kom je er dan weer langs, wend dan voordat je bij het enge punt bent af. Zodat jij hem voor bent. Uiteindelijk zal zijn aandacht bij jou gaan liggen ipv de enge hoek.
Ik heb hier een paard staan die iedere winter dezelfde hoek eng vindt. Altands, de eerste drie rondjes Tong uitsteken

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:44

liljebo schreef:
jennylicious schreef:
Gewoon longeren voor je gaat rijden, of anders na het inrijden een tijd galopperen.

dat is niet hetzelfde als laten spelen in een paddock of wei.

dat klopt helemaal, goed gezien.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:49

ik heb het ook met mijn 5 jarige arabier. ik heb geleerd van mijn paarden fysio dat als hij dat doet je moet blijven galoperen. todat hij terug wilt vallen en dan nog 1 rondje galopperen (met het idee dat dit rondje van jouzelf is.) bij mijn ruin werkt het. heb het 3 a 4 keer moeten doen. daarna was het over.
als hij bijv. een hoek eng vind moet je die dag die hoe vermijden. niet gaan opzoeken, dat heeft geen zin dan wordt het alleen maar erger.

succes!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:51

oooh schreef:
Longeren is een goed idee, zo wordt hij ook een beetje warm, ik denk dat hij het niet gewend is dat het zo koud is, misschien is het wel gewoon omdat het eerder donker wordt, omdat je hem pas hebt, in elk geval: praat erover met je instructie, je krijgt heus tips en natuurlijk hebben lessen zin! Je leert altijd wel iets, en als je nou probeerd als hij gaat bokken gewoon een tik op de kont te geven, denkt hij "oei, dat mag niet" en dan leert hij het misschien wel af. Je moet een tik geven, niet proberen er op te blijven zitten, dat je goed rijdt is belangrijker dan dat je er op blijft zitten.

als het wegschieten is blijf je vaak nog wel zitten die bokken erdoor zou je er juist afvallen.. ik zou hem ook als hij bokt een tik geven het hoeft niet heel hard te zijn maar gewoon dat hij even denk oei niet meer doen..
ook zou ik hem longeren voor het rijden.. of even in de paddock of bak met een ander paard dat hij even z'n ei kwijt kan..

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:12

ik zou dr constant bezighouden. veel oefeningen doen: voltes, tempowisselingen, stelling enz. dan heeft ze niet de tijd om er vandoor te schieten. weet niet of het helpt hoor! Haha! ook van te voren even longeren. het liefst gewoon loslaten in de bak. dan kan je paardje ff uitrazen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:47

Misschien te veel energie, even longeren en proberen zo kalm mogenlijk te blijven tijdens het rijden.

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:37

los laten in de bak of paddock leikt mijn het slimste.
als mijn baardje nog niet gelopen heeft of nog niet los is geweest is ze vaak ook niet te houden.