Gapen tijdens poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzann3

Re: Gapen tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:12

maar goed, dan is het dus positief.... Lachen

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:08

Het vergelijk met honden is waarschijnlijk heel verleidelijk, maar absoluut onzin.
Een hond is een roofdier (net als wij) een paard is een prooi/vlucht dier. d.w.z een paard is wezenlijk anders van aard dan een hond.
Bv: een hond kun je belonen voor goed gedrag (arbeid) met een brokje WANT een hond moet jagen (arbeid) voor zijn eten (brokje).
Een paard daarentegen beloon je, door het gerust te stellen/aaien, maw: het duidelijk maken dat hij "niet meer hoeft te vluchten". Een paard moet in de natuur nl lopen (arbeid) om NIET opgegeten te worden, NIET om te kunnen eten. (Al leert een paard snel genoeg dat een brokje ook betekend dat hij iets goed heeft gedaan, hij legt immers snel verbanden en is consequent, maar het is geen beloning conform zijn natuur)
Beetje offtopic, maar denk hier maar eens over na, dit is een wezenlijk verschil in de aard van deze dieren en ze zijn dus ook totaal onvergelijkbaar als het om natuurlijke gedragingen gaat.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:21

AstraGirlie schreef:
Het kan ontspanning zijn, maar ook aflaten van stress, afhanklijk dus per paard. Ook een overspronggedrag kan gedacht worden, meer bekend bij honden, maar veel onderzoekers bekijken dit nu ook bij paarden. Het duid erop dat een paard tussen 2 emoties in zit. Bvb ontspanning maar toch nerveuziteit...

bvb voor het rijden, bij de dierenarts of tandarts (zag ik persoonlijk veel)

In Bit (oktober 2007) staat ook:
"Waarschijnlijk heb je dit gedrag (gapen) op het juiste moment beloond."

"Een andere verklaring hiervoor is dat het hier om overspronggedrag gaat. Het gaat om een innerlijk conflict tijdens het opzadelen."

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:51

Tuurlijk kan je honden en paarden niet gaan vergelijken, maar men kan wel onderzoeken of het fenomeen overspronggedrag ook bij paarden voorkomt, dat is wel interessant om beide dan te bekijken, wat hun motivatie daarvoor is.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:55

Toen mijn paard koliek had en net buscopan had gehad. Stond hij ook vreselijk te gapen. De veearts vroeg aan mij of hij dit vaker deed. Ik vroeg me dus ook af waarom. En hij zei dat ze dan ook vaak last van hun maag kunnen hebben en daarom gapen. Het zou een prettigere idee zijn als het echt ontspanning zou zijn. Maar goed.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:33

Mijn hengst doet het ook tijdens halster aan doen, heb het ook wellis nagevraagt, en die gene zei
dat hij probeert er onder uit te komen, tijdens het poetsen weet ik het niet precies, het lijkt mij
idd ook een teken van ontspanning.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:21

die van mij doet het sinds kort altijd na het rijden. ik hoop dat het dan betekent dat ze ontspannen heeft gelopen Tong uitsteken

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:11

Volgens mij is het gewoon een diepe ontspanning. Ze doen het ook vaak na het rijden 's avonds, als ze in hun lekkere warme stal staan en nog even een knuffel en poetsbeurtje krijgen.

Ik denk dat ze gewoon heel ontspannen zijn maar pin me er niet op vast.

succes

Gr. Ingrid

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:24

Mijn paard gaapt na een goede sessie grondwerk. Dat is voor mij altijd een teken dat ik at liberty kan gaan, omdat hij dan voldoende op mij gefocussed is en lekker ontspannen wil doen wat ik vraag.
Overs[ronggedrag geloof ik ook wel in, maar dan zie je toch duidelijk verschil in de spanning van de spieren (met name het oor) en de blik in de ogen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:51

Ja, dat klopt, dan hebben ze een starre blik ipv een zachte blik Lachen

RaissaDiego

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:00

ik heb vroeger altijd geleerd als een paard of pony gaapt weet die niet wat die moet doen, dus miss staat die wel zo gespannen of juist ontspannen dat hij zei denkt dat het niet goed is.

weet niet of dit t is hoor maar dit leerde ik vroeger;)