Welk probleem heb jij met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: Welk probleem heb jij met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:28

Mijn paard heeft inderdaad ook eigenaardigheden. Zo zijn er een aantal dingetjes. Een paar dingen die ik minder leuk vind maar waar ik mee heb leren leven. Zo is hij als de dood voor wapperend plastic. Allerlei dingen heb ik al geoefend met hem, maar hij blijft het eng vinden en reden om te vluchten. Nu heb ik hem door de gehoorzaamheid in de dressuurtraining (ZZ) zó ver dat ik hem wel in de hand kan houden maar om hem pál langs zoiets te rijden kan ik gerust vergeten.
Ik heb hem inmiddels al een dikke 14 jaar en we kennen elkaar zo ondertussen ook wel door en door. Als ik dus ook zoiets tegen kom als wapperend plastic, probeer ik het probleem, dat het op dat moment dus ook is, zo klein mogelijk te houden: dus, zo min mogelijk stress voor hém maar ook voor mij.
Tja, sommigen zullen dit afkeuren, prima, mij een biet. Ik heb inmiddels alles eraan gedaan om hem van die angst af te krijgen en het is niet gelukt. So be it...ik kan ermee leven zo en ik vind het wel prima.

Zo heeft mijn paard nog wel een paar dingen die ik juist leuk, geinig, grappig aan hem vind, dat maakt hem tot het paard die hij nu is. Een ander zal het misschien totaal niet leuk vinden of zelfs afkeuren..ook mij een biet, het is míjn paard en ik moet samen met hem door één deur kunnen.

Ik ben zelf wel héél consequent wat betreft opvoeding. Mijn huidige paard is ook erg consequent wat betreft 'tóch even proberen'. Hij wordt vriendelijk doch dringend door mij erop gewezen als hij ongewenst gedrag vertoont. Maar hij is dan ook wel een echt stóer paard.
Zo heb ik ook een merrie gehad, super braaf en volgzaam van karakter. Leerde snel en vond het leuk om mij een plezier te doen. Als ik dan ook zei: niet zeiken, het ís niet eng, vertrouw mij nou maar...tja. dan had ze zoiets van 'ja maar...okay dan'. Geen enkel probleem what so ever ook maar met dat paard gehad. Gewoon omdat ze van karakter wat minder eigenwijs was.

Maar mijn ruin...geef die aan een niet-consequent persoon mee en hij zal het zéker niet laten om daar flink misbruik van te maken zodat hij de stalclown kan uithangen. Volgens mij vindt hij het zelfs wel leuk om een beetje de grapjas te zijn. Ach...mij maakt hij aan het lachen en ik geniet van hem.

Ik ben er wel van overtuigd dat als je een paard hebt dat voor jou ongewenst gedrag vertoont, dat je echt wel moet proberen om dit om te zetten in een positief gedrag. Hoe je dit moet doen, is natuurlijk weer een compleet ander verhaal.

Hoe het ook zij...bij de meeste mensen ontbreekt het gewoon aan discipline en consequentie. Dúidelijk zijn naar je paard, op de grond én erop!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:31

Dat de linkerhoek in de bak elke keer als we rijden (altijd dus, alleen de eerste paar rondjes) eng blijft Clown
Verder denk ik, dat de rijtechnische problemen zo ongeveer wel bij mij liggen, tenminste, daar ga ik vanuit Lachen

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:35

Mijn verzorgpony heeft ook wel wat problemen, zoals uit de wei lopen!! zo vervelend, ze neemt een aanloop en loopt zo onder het stroomdraad door.. Ze voelt het toch niet, met die dikke manen kam.. Eerst deed ze nooit moeilijk en liep ze naar andere weilanden, maar nu loopt ze zelf over het erf en steekt de straat over!! Verdrietig
Toen ik haar net verzorgde sleurde ze je helemaal mee naar buiten, had totáál géén respect voor je.. dat is nu gelukkig al stukken beter!! ze gedraagd zich als iets beter en heeft wat meer respect voor mij (maar niet voor het baasje Boos!terwijl ze odet toch al 9 jaar heeft!!)
Stilstaan? volgensmij weet ze niet wat dat is.. bij het opstappen loopt ze aan en als ik halt wil houden, moet ik héél lang bezig zijn wil ik haar heel eventjes stil hebben, maar daar werken we aan..
Ook vertikt ze het om haar hoofd omlaag te doen.. ook als je hard werkt (een uur lang!) krijg je als eindresultaat: halve baan stappen aan de teugel, daarna vertikt ze het weer.. Ze heeft 9 jaar maar wat rond gehobbeld en ik ben haar nu aan het 'verder' rijden.. Ben andere dingen met haar aan het oefenen omdat ik gewoon weet dat ze het kan, maar ze doet het niet..
ze is liever lui dan moe.. (lijkt weer beetje op mij Bloos )

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 11:06

Leuk om te lezen al die paarden met hun eigen gekke dingen en hoe de eigenaren en verzorgers ermee omgaan.

@Waratje bedankt voor je antwoord en je tips Haha! , Flash word overigens in mei alweer 5 jaar.

fan_kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:20

bij mij is op stal alles goed maar mijn verzorgpony is net onder het zadel en wil nog wel is eigenwijs zijn maar ze wil gewoon der eigen zin doen en dramt der eigen zin lekker door maar we laten der niet winnen en gaan door met rijden tot ze toegeeft Cool

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:25

Als je op / af wilt stappen en je raakt zijn kont aan word hij helemaal gek. Geen idee waarom hij vind het eng.
Hij is kopschuw bij vreemde mensen, nuja kopschuw. Een vreemd iemand zal hem niet zo snel over zijn hoofd mogen aaien, nek rug etc is wel goed. Lachen
Blaast zichzelf op met opzadelen. (tijdens de reading is mij verteld dat dit komt doordat er vroeger te ruw is omgegaan met hem. Ook over het kopschuw is mij verteld omdat hij veel geslagen is vroeger).
Hij is bang voor tractoren en vrachtwagen mits ze te dicht bij zijn.

Hij heeft meerdere eigenaren gehad, heeft vroeger in de springsport gelopen (z).
Staat bij mij voor de recreatie. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:25

blensink schreef:
@Waratje bedankt voor je antwoord en je tips Haha! , Flash word overigens in mei alweer 5 jaar.

Alleen maar goed om het rustig aan te doen. Onze Welsh Cob is nu ruim 5 en groeit nu uit zijn 3e zadel, dus wees voorbereid Knipoog Je kunt wel merken dat hij nu echt kan leren en niet meer overdonderd wordt door wat je doet. Hij is ook echt laat met volwassen worden in zijn koppie, een jaar geleden ging hij heel anders met dingen om dan nu. Het is een erg leuk en leerzaam proces om te volgen.

fan_kay schreef:
bij mij is op stal alles goed maar mijn verzorgpony is net onder het zadel en wil nog wel is eigenwijs zijn maar ze wil gewoon der eigen zin doen en dramt der eigen zin lekker door maar we laten der niet winnen en gaan door met rijden tot ze toegeeft Cool

De kans is groot dat je verzorgpony niet eigenwijs is, maar gewoon niet snapt waar het over gaat. Niet "doorgaan tot ze toegeeft", maar duidelijker uitleggen aan je pony wat je wilt, probeer eventueel eens een andere manier om je aanwijzing te geven. Bedenk wel dat een pony echt niet zomaar snapt wat jij bedoelt met je benen, je zit en je gedoe aan die teugels, dat moet je ze gewoon goed en geduldig uitleggen. Jij kon toch ook niet op je eerste schooldag al een opstel schrijven?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:05

@Somebitch wat vervelend dat jouw paard niet zo´n fijn verleden heeft toch ben ik ervan overtuigt dat je dit er langzaam aan uitkrijgt.
Is hij al lang in jouw bezit?
Tijdens het rijden kan je hem langzaam aan laten wennen aan contact op de kont. Gewoon af en toe je hand erop leggen en druk geven zodra dit kan zo merkt hij langzaam aan dat het geen kwaad kan.
Daarna heb je met op en afstappen en je been raakt per ongeluk zijn kont geen probleem meer.
Hetzelfde met het kopschuw ze moeten er gewoon zeker van zijn dat het geen pijn doet. Heel veel succes ermee.

@fan_kay ik sluit me helemaal aan bij @Waratje een paard wat net onder het zadel is is niet zoals een paard wat alles al snapt. Je moet hem langzaam aan helpen, vaak is het onbegrip van de ruiter dus denk niet dat je pony gewoon haar eigen zin doet.
Heb geduld, neem evt begeleiding dat komt het best goed.

@Waratje ga zeker goed op het zadel letten als ik weer begin, hoewel ik stilletjes hoop dat het nog gewoon past, volgens mijn trainer zou Flash niet meer zoveel groeien vandaar dat ik een geweldig zadel heb aangeschaft.
Ik vind het overigens wel een goed punt en moet ik een nieuwe aanschaffen dan zal ik dat zeker doen Ja .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:13

Ik heb hem sinds begin februari. Kopschuw is hij bij mij niet meer aan in het begin wel hoor!
Van het aanraken op zijn kont, nou 1x deed ik dat perongeluk en hij bleef bokken tot je eraf lag. Bloos Verder heb ik er niet echt problemen mee, ik weet dat hij het eng vind en hou er dan ook rekening mee. Lachen

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:09

Mijn merrie is bang van ezels.
Wat ik ook lastig vind is dat ze met haar voet schraapt/kapt als het voor haar een beetje te lang duurt, en als je je er niet op voorziet kan je een blauw plek op je bovenbeen verwachten.

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:11

Dat ik niet alleen het bos in kan met hem vind het wel jammer maar neemt het hem niet kwalijk hij staat al heel zijn leven in een wei met een stuk of 20 paarden en als je dan opeens alleen bent.

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:12

plotie@ dan zijn onze paarden tegenovergesteld die van mij is verliefd er op je houdt hem niet meer als die een ezel ziet. Hij is er zo verliefd op Haha!

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:29

Nou eerst op het begin ging ze nooit langs de stal als we naar de bak wouden lopen en dan spoorde ik er aan nou achter uit lopen enzo..half stijgergen soms.. Dromen nouja uiteindelijk stapte ik er dan toch maar af en dan het ook nog 1 x proberen maar toen sprak ik er even streng toe en toe liep ze braaf mee! Vork
En ook had ze de verkeerde galop aan geleerd bij de vorige eigenaren dus sprong ze iedere keer op de rechterhand in de linker galop aan..uiteindelijk springt ze nu wel weer steeds goed aan..veder heb ik al een paar maanden al niet meer echt goed gereden want ze loopt niet goed Verdrietig

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:44

Ik heb het 'probleem' dat mijn paard buiten alles zo ontzettend eng vind. Wapperend plastic helemaal uiteraard. Maar zelfs een tak die er al de hele tijd hangt kan hij spontaan van schrikken. Probeer hem wel mee naar buiten te nemen aan de hand. Maar het word zo'n gevecht af en toe.
Daarnaast kan hij nog weken bang zijn voor een bepaalde hoek in de bak. Dat komt dan omdat er voorheen wat gestaan heeft wat hij eng vindt. Wie weet komt dat ineens weer tevoorschijn natuurlijk Knipoog
En daarnaast dat hij zich ontzettend bedreigt voelt met teveel andere paarden in de bak. Veroorzaakt weer het trappen en bokken naar andere paarden. Dit gaat trouwens weer de betere kant op; ben er flink mee bezig. Helaas kan ik niet in rustige lessen rijden op de manege. Zijn maar een bepaald aantal mogelijkheden 's avonds. Hij moet zich maar gewoon gedragen.

Op het buitenrijden na vind ik de andere 2 'problemen' niet eens zulke grote problemen. Meer een bijkomstigheid. Verder is het echt een schat van een paard die vooral geen kwaad naar mensen toe doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:48

Ik heb geen problemen meer met mijn eigen paard.

Voorheen trapte hij heel veel, was niet in te houden, bang buiten en in vreemde omgevingen, bang op de trailer, altijd ander paarden trappen, en in een groep al helemaal niks mee te beginnen.

Nu is onze band stukken beter geworden, hij vertrouwd mij en ik kan hem vertrouwen. Dit is eigenlijk een oplossing geweest voor alle problemen. Hij is graag bij mij, en loopt dan ook graag mee de trailer op. Als ik er bij ben ziet hij schijnbaar geen reden om weg te rennen. En bang zijn komt nog wel eens voor, maar ook daar bij wil hij niet weg.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:36

Nou, heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal.
Ik vind ook dat ik wat les moet nemen, maar we nog geen trailer en de bak is op dit moment nog te nat. Ik zal wat grondwerk op het erf doen en veel borstelen, af en toe wat longeren, en dat komt het vast helemaal goed.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:12

Ik heb mijn arabieren-merrie 14 jaar en heel wat problemen met haar gehad, ik was zelf 14 jaar toen ik haar kreeg en dacht dat ik al de top zat met mijn rijkunsten.
Ik dacht dat ik alles wel wist, had altijd brave makke paardjes gereden en toen kreeg ik zelf een pony met karakter.
Ik was het probleem, stroneigenwijs.
De pony kneep er steeds tussenuit met mijn getrek en mijn geschreeuw ik ben gelukkig optijd tot bedaren geroepen en heb toen dagelijks hulp gekregen met mijn pony.
Ik wou haar eigenlijk niet meer want het was immers een rotpony.
Maar na veel intensieve hulp van een vriendin die 7 jaar ouder is dan ik ging de pony lopen en ik leerde me beheersen en vanaf toen liep mijn pony de sterren van de hemel.
Veel prijzen gewonnen en na lange tijd ging ze me gelukkig weer vertrouwen ze had al een vervelend verleden ze was 3 toen ze bij mij kwam.
Ik was toen een trut en mijn pony was alles schuld.
Als ik toen niet zo geholpen was was ik misschien nog zo geweest.
Nu ben ik de omgekeerde wereld en denk nu langer na en ben helemaal geen heethoofd meer en ben me meer gaan verdiepen in paardengedachten.

Het enigste probleem is dat mijn pony een ongeloofelijke merrie is, ze kan ongelofelijk nukkig doen en schreewen als er een ander met de neus bij haar komt.
En ze is helaas voedernijdig dat komt van voor ik haar had, was mager en kreeg toen dus weinig te eten.

Deze pony gaat ook niet weg voor geen goud, wat ik van dze pony heb geleerd en met haar heb meegemaakt is allemaal erg speciaal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:25

ik heb geen noemenswaardige problemen. met mijn NMPRS merrie niet, met mijn jaarling niet... het enige probleem wat ík heb is dat ik niet zo goed kan rijden als ik zou willen, en dat ik mijn paard jarenlang teveel heb laten sloffen. we werken eraan, maar voor hem is het moeilijk, omdat hij altijd heeft aangeleerd wat ik op dat moment goed vond, en dat nu moet veranderen. dat vind ik erg. het heeft een poos gezorgd voor headshaking, wat er met correct rijden weer uitgegaan is, maar ik kan merken dat hij het heel moeilijk vindt om ZIJN hele rijstijl nu aan te moeten passen. ik doe het zo rustig mogelijk, wil hem tijd en ruimte geven om zich aan te passen en te veranderen. het is voor zijn eigen gezondheid, dat wel, maar zie dat maar eens uit te leggen.

problemen geeft het niet, hij doet zijn best om het zo goed mogelijk te doen en werkt altijd mee. toch vind ik het zelf niet fijn, omdat het door MIJN fout veroorzaakt is.

omgangsproblemen en dergelijke heb ik met alledrie niet, het zijn fijne dieren om mee te werken, ik heb ze zelf naar wens opgevoed. verbeterpunten zijn er altijd, ik heb nog een hoop dingen die ik ze graag wil leren. sprake van problemen is er echter niet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 08:06

Ik heb helemaal geen problemen met mijn paard, alleen heeft ie nu hoge mok, maar goed dat heeft niks met zijn karakter te maken. Het is echt een schatje die altijd naar me hinnikt als ik aan kom lopen. Het is soms net een hond.
Alleen is hij nog niet verkeersmak, maar dat gaat nog wel goed komen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:28

Mijn paard heeft een probleem met trailerladen, ze is een keer onderuit gegaan op een trailer dankzij lomp rijgedrag van de chaffeur. Sindsdien gaat het niet meer, ik wil gaan oefenen met een trailer in de wei maar dan heb ik weer het probleem dat ik geen trailer heb en ook geen geld om er een te kopen.
Dit probleempje zal dus nog wel een tijdje blijven jammer genoeg.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:28

@Waratje: dat heb je mooi gezegd over die uitdagingen!

Met vorige verzorgpony's en -paarden heb ik meerdere uitdagingen getrotseerd. Als het heel erg stressig zijn op andere terreinen, bang zijn voor de mens en de zweep en noem maar op.
Met mijn ruintje nu ben ik tot nu bijna geen problemen tegengekomen. Het is een bijna 4 jarige Gelderse ruin die sinds november 2006 bij mij aan huis staat. Wat zijn voorgeschiedenis is? Geen idee, tja, ik weet dat hij een week bij de handelaar heeft gestaan waar ik hem vandaan heb.

Het enige dat gewoon niet lukt is het uitknippen van de oren. Ik heb er ook al eens een topic over geopend. Dan krijg je tips die normaliter heel bruikbaar zijn, als: eerst zorgen dat je zn oren aan mag raken. Nou, ik mag alles knippen (baard, stukje van hoofdstel enz), ik mag altijd aan zijn oren zitten (geen enkele reactie geeft hij er op), maar de combinatie... Dat is een ramp! *zucht*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:56

Niet echt een gedragprobleem mss, maar mijn paard trekt zich geen fluit aan van omheiningen Lachen Als ik zn wei in twee wil verdelen door een draad, kruipt hij er altijd gezellig onder naar de andere kant. Hij heeft er zelfs geen reden voor, want zn eten, water,... staan allemaal aan de andere kant.. We kunnen helaas geen elektriciteit op de draad zetten, we hebben wel al geprobeerd drie draden onder elkaar te spannen, en nog kan hij eronder kruipen! En ik heb het hier niet over een shetje ofzo Knipoog Hij steekt gwn zn neus onder de onderste draad (zo'n 20cm boven de grond) en dan met een enorme nekzwaai gooit hij de draden min of meer omhoog en kruipt er dan onderdoor.. We hebben ook al verticaal linten opgehangen aan de draden, maar dat hielp maar even.. K heb ondertussen maar aanvaard dat ik elke ochtend zn rommeltje moet opruimen en de (uitgerokken) draden af en toe moet vervangen, gelukkig is hij totaal niet koliekgevoelig dus als hij in de lente een hoop jong gras binnenkrijgt op die manier is het niet zo erg.

Als iemand nog een tip heeft om hem achter de draad te houden? (stal, hooi, gras, eten, water, plaats om te lopen ... bevinden zich allemaal aan de 'juiste' kant van de draad, dus da's niet de reden dat hij eronder kruipt)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 09:55

Blijf het leuk vinden om te lezen en merk dat de meeste na een tijd van geduld en het vertrouwen met de paarden aardig de uitdagingen aankunnen.

@Tuc heel veel plezier en succes met oefenen het komt vast goed tenslotte.

@kasparonda fijn dat je zoveel geleerd hebt samen met je merrie jou verhaal lijkt heel veel op wat ik heb meegemaakt met mijn merrie.

@Judje lastige uitdaging toch denk ik met veel oefenen en laten wennen dat dit tenslotte ook goed komt.

@Solleke_Noah waarom kan je geen stroomdraad spannen?
Dat lijkt me toch de beste oplossing of anders afzetten met goed stevig hekwerk.
Mijn merrie kruipt ook overal onderdoor valt gewoon op haar knieën ben eerder bang voor een blessure dan dat ik het erg vind dat zich aan de andere kant van de draad bevind.
Ik zet er dus ook gewoon stroom op dan blijft ze iig op afstand.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:50

@blensink: de wei ligt niet vlak bij ons huis, maar meer "in the middle of nowhere", dus er is gwn geen elektriciteit (of stromend water),... Ik heb al wel de tip gekregen iets draagbaar te nemen (batterij ofzo) en ga het in de lente wrs ook doen, maar eerst eens kijken of er geen andere opl. zijn Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 12:00

Inderdaad een batterij is heel makkelijk, gaat ook best lang mee als je hem goed oplaat.
De mijne funcioneert twee weken welliswaar op de minste kracht.
Je waterprobleem lijkt me erger hoe doe je dat?