Lees je mijn bericht eigenlijk wel helemaal of hap je gewoon na de eerste zin?Hoe lang je in de paarden zit boeit me weinig
ook mensen die 25jaar in de paarden zitten hebben niet alle wijsheid. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lees je mijn bericht eigenlijk wel helemaal of hap je gewoon na de eerste zin?
ook mensen die 25jaar in de paarden zitten hebben niet alle wijsheid. 

Merrieveulen! Heel goed. 

merrieveulen schreef:@ kingsley, wat jij bedoelt is een meewerkend paard dat meewerkt uit angst voor klappen. dat heet geen respect, dat heet ontzag. oprecht respect moet je verdienen, dat kan je niet afdwingen. ontzag wel. dat laatste is hetgene waar maar al te veel mensen voor kiezen, want het is natuurlijk makkelijker om je paard te corrigeren met een flinke klap dan een studie maken naar paardengedrag en hoe problemen te voorkómen.
persoonlijk geef ik toch echt de voorkeur aan het laatste. ik ben het met je eens dat paarden die al zo ver zijn dat ze gevaarlijk worden best een tik mogen hebben, maar ook dat is afhankelijk van het gedrag op zich, en de situatie, het paard, de begeleider. ik zou dus eerder actief grondwerk aanraden. kost wat meer tijd, maar je krijgt er véél meer voor terug.
Kingsley2 schreef:Hoi Merrieveulen jij heb zeker nog nooit je paard een klap verkocht, dan heb jij zeker super makke paarden, en over losse handjes dat slaat nergens op soms is het echt nodig om een paard een tik te geven. Ik kies zelf ook liever gewoon voor een rustige maar strenge opvoeding, Daardoor heb ik nu ook een super braaf paard waar iedereen op naar buiten kan of mee kan wandelen. of dat mijn dochter van drie ermee kan omgaan vind ik ook erg belangrijk.
mij pony liep met een ruitertje van vijf jaar, en nu met één van drie en een half... niks mis mee. waar hoor je mij zeggen dat je nooit een tik mag uitdelen? dat zeg ik nl niet. er is een GROOT verschil tussen een eerlijke corrigerende tik en 'losse handjes'. en dat laatste heb ik de afgelopen zeven jaar helaas maar al te vaak mogen zien.
goede grondwerk is belangrijk Maar soms is het echt nodig om harder op te treden, en dan wordt een paard echt niet bang van een zweep als je het op de goede manier gebruikt, een paard werkt echt niet mee uit angst als je het op de goede manier doet.
Een paard is geen mens waar je op je aller liefst doet, dat doe je bij je vriendje en niet bij een paard. Als een paard ruzie heeft met een ander paard dan gaat het er harder aan toe als jou tik van een zweep of tik van jou hand. en jij wordt moe van die vergelijking maar het is wel zo.
ben ik het mee eens. een paard is een paard. overigens vlakt dat het knuffelen niet uit imo, want in de wei zie je paarden elkaar ook liefkozen en krabbelen op een fijne en vriendelijke manier. ik behandel mijn paarden als paarden, ze weten wat ze aan me hebben. niet ieder paard is zo, mijn eigen dieren heb ik van jongs af aan, maar ik heb ook met paarden met een heel ander verleden gewerkt, en soms moet je helaas hard zijn. of dat aan het paard ligt of aan eigenaren uit het verleden moet ieder voor zich uitmaken en is uiteraard ook per geval verschillend.
en ik heb nooit gezegd dat je respect moeit dwingen door slaan dat maken jullie ervan alleen bij s'ommige gevallen zoals deze pony. Of wil je dat ze straks in het ziekenhuis ligt. Jullie doen net of ik dom ben maar ik ben een stukje ouder als jullie, dus misschien ook een stukje meer ervaring maar dat intresseert jullie niet.
ik reageer maar in één quote op jou, en geef daar mijn mening over wat je daarboven hebt geschreven. ik noem je geen dierenbeul, of wat dan ook, ik zeg alleen dat er imo een verschil is tussen ontzag (af te dwingen) en respect (te verdienen). soms heb je ontzag nodig, maar imo is dat niet hetgene waar onmiddelijk vanuit gegaan moet worden. ik vraag me ook af hoe je erbij komt dat ik afgeef op jouw ervaring? 'maar dat interesseert jullie niet'., zeg je. waar baseer je dat op... ik begrijp hier echt niks van.
Maar jullie tonen geen respect voor de meningen van anderen alleen wat jullie ervan vinden.
Toon voortaan je advies maar kat niet iemand af die ook een advies heeft.
ik reageer imo heel normaal, ik geef mijn mening en kat niemand af. zou ik zo in elkaar zitten dan zou ik Renée niet zijn. en hoezo geen respect? mij hoor je niet zeggen dat jouw advies fout is, alleen dat ik het zelf op een andere manier zou benaderen in eerste instantie.

Bonita_Bon schreef:(sluit me erbij aan, alleen is 'straffen' niet iets waar ik in geloof, ik persoonlijk geloof in belonen voor goed gedrag, negeren voor slecht gedrag OF het voor zijn)
Die manier van corrigeren hielp in elk geval dus wel. Cassidy schreef:Ga grondwerk doen, leer je paard je te respecteren. Dan is dat steigergedrag ook snel over, en zal hij ook niet meer zo snel gaan happen.

Onze paardjes zijn goed opgevoed en we hebben weinig problemen met ze of helemaal niet, althans king denkt ik wordt zes en ga nu lekker puberen en dan wil hij wel eens niet aan het werk maar dat is normaal en daar lach ik om want dat gaat vanzelf weer over!
PonyBonnie schreef:heej allemaal,
ik heb het probleempje al een beetje gevonden..
Maar bedankt voor de reactie's allemaal.
maaru.. hoe kan je zoown toppic sluiten?
Wiesje schreef:Oplossing? Geef hem eens flink op z'n donder!! En dan niet alleen verbaal!
Dit hoort geen een willekeurig paard/pony of wat dan ook te doen!