Stijgeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:26

Kingsley ik zeg toch ook dat het om te corrigeren is? Verward Lees je mijn bericht eigenlijk wel helemaal of hap je gewoon na de eerste zin?

Hoe lang je in de paarden zit boeit me weinig Knipoog ook mensen die 25jaar in de paarden zitten hebben niet alle wijsheid.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:31

Ik heb het wel goed gelezen, en in sommige gevallen is het wel nodig om op die manier respect af te dwingen, zeker met dit soort dingen is het erg gevaarlijk. ik heb zeker niet alle wijsheid maar wel ervaring!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:32

Ik werk in fases. Fase 1 is een suggestie, Fase 4 en hogerr is lik-op-stuk.
Vaak hoef je maar een keer door te gaan naar Fase 4 (of, als je paard al eerder onder de indruk is, stop je bij Fase 3 of zelfs nog eerder), en weet je paard wat hij de volgende keer aan je heeft, en hoef je niet meer zover te gaan. Maar als je corrigeert, corrigeer dan wel in een intensiteit waar je paard van onder de indruk is. Een correctie die niet aankomt is een correctie die je net zo goed niet had hoeven geven.

Als je paard tegen je aan steigert, en tegen je aan KAN steigeren, sta je te dichtbij. Dus corrigeer ten eerste dat je paard te dicht bij je komt, en daar mag je gerust een zweep of carrot stick voor gebruiken. Een cirkel om je heen in de lengte van de zweep of stick is je persoonlijke ruimte. De pony mag daar niet inkomen. Dat is al stap 1.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:32

zoals ik al zei, daarmee dwing je geen respect af, respect valt niet af te dwingen, angst is geen respect. Knipoog

Ervaring hoeft niet per defenitie goede ervaring te zijn, vandaar dat het me niet boeit Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:16

@ kingsley, wat jij bedoelt is een meewerkend paard dat meewerkt uit angst voor klappen. dat heet geen respect, dat heet ontzag. oprecht respect moet je verdienen, dat kan je niet afdwingen. ontzag wel. dat laatste is hetgene waar maar al te veel mensen voor kiezen, want het is natuurlijk makkelijker om je paard te corrigeren met een flinke klap dan een studie maken naar paardengedrag en hoe problemen te voorkómen.

persoonlijk geef ik toch echt de voorkeur aan het laatste. ik ben het met je eens dat paarden die al zo ver zijn dat ze gevaarlijk worden best een tik mogen hebben, maar ook dat is afhankelijk van het gedrag op zich, en de situatie, het paard, de begeleider. ik zou dus eerder actief grondwerk aanraden. kost wat meer tijd, maar je krijgt er véél meer voor terug.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:11

Afgod Merrieveulen! Heel goed.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:04

Bovendien word ik doodmoe met de vergelijking: 'in het wild trappen paarden elkaar ook en dat gaat heel wat harder dan jij dat kan'.
Doe eens niet zo Penny! In het wild gaat het zelden mis met de communicatie tussen 2 paarden, tussen mens en paard gaat het vaker mis dan goed. Als de hiearchie al verstoord is kun je gaan slaan wat je wilt maar je zult toch echt moeten werken aan de verhoudingen tussen jou en je dier.
Moet je eens proberen bij een jonge dekhengst, het moment dat hij steigerd hem op de buik slaan, no offence maar dat kun je niet navertellen....
Ik heb de ervaring jaren met hengsten gewerkt te hebben, heb een keer een knauw gehad en 2 keer een klap uitgedeeld (uit onmacht, mijn fout), verder nooit problemen gehad. Bewust omgaan met je paard, hem leren begrijpen, dan pas wil hij jou leren begrijpen.
Bovendien, shetlanders zijn NIET hardleers (oei oei wat makkelijk zeg om je paard de schuld te geven), in tegendeel. Ze leren waar ze mee door kunnen gaan (omdat ze er iets mee bereiken, negatieve aandacht is ook aandacht), het zijn goudzoekers (gebruik maken van de situatie maar dan moet er dus wel een situatie zijn!) en omdat ze haarscherp aanvoelen wanneer hun baas ze niet goed in de gaten houd of er wat ontbreekt bij de 'baas'. Zoals leiderschap. Shetlanders zijn bijzonder leergierig en slim. En glashard! Je kunt ze slaan tot je een ons weegt, respect verdien je dan niet van ze. Een shetlander is een droom om mee te werken, het ligt er maar net aan in welke handen ze komen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:33

eens. wat dat betreft kunnen een hoop mensen met 'losse handjes' een boel leren van mijn kleine Flicka... die gaat door het lint van angst als je te hard voor d'r bent.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:50

Hoi Merrieveulen jij heb zeker nog nooit je paard een klap verkocht, dan heb jij zeker super makke paarden, en over losse handjes dat slaat nergens op soms is het echt nodig om een paard een tik te geven. Ik kies zelf ook liever gewoon voor een rustige maar strenge opvoeding, Daardoor heb ik nu ook een super braaf paard waar iedereen op naar buiten kan of mee kan wandelen. of dat mijn dochter van drie ermee kan omgaan vind ik ook erg belangrijk.

en bonita_bon een steigerende hengst moet je ook niet tegen zijn buik slaan, maar van je af duwen tegen zijn borst (hals) of een tik tegen zijn borst, Ik heb geleerd bij mijn stage om een spring zweepje mee te nemen en die hoef je alleen maar vast houden bij een hengst, dan weet een goed opgevoede hengst genoeg. Knipoog

goede grondwerk is belangrijk Maar soms is het echt nodig om harder op te treden, en dan wordt een paard echt niet bang van een zweep als je het op de goede manier gebruikt, een paard werkt echt niet mee uit angst als je het op de goede manier doet.
Een paard is geen mens waar je op je aller liefst doet, dat doe je bij je vriendje en niet bij een paard. Als een paard ruzie heeft met een ander paard dan gaat het er harder aan toe als jou tik van een zweep of tik van jou hand. en jij wordt moe van die vergelijking maar het is wel zo.

en ik heb nooit gezegd dat je respect moeit dwingen door slaan dat maken jullie ervan alleen bij s'ommige gevallen zoals deze pony. Of wil je dat ze straks in het ziekenhuis ligt. Jullie doen net of ik dom ben maar ik ben een stukje ouder als jullie, dus misschien ook een stukje meer ervaring maar dat intresseert jullie niet.

Maar jullie tonen geen respect voor de meningen van anderen alleen wat jullie ervan vinden.
Toon voortaan je advies maar kat niet iemand af die ook een advies heeft.

Fijne feestdagen iedereen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:01

Hahaha, ja laten we het op leeftijd gooien. Scherm met goede argumenten alsjeblieft.

Ik sla mijn paarden niet, niet nodig. Ik verdiep me in ze. En nee dat doe ik niet door vlechtjes te maken oid. Ik geloof best dat jij je in jouw paard verdiept, begrijp me niet verkeerd. Maar ik word er wel degelijk moe van dat er zo snel geslagen word en dan zeggen, "in de natuur doen ze het veel harder." In de natuur doet een ppard het bij een ander op EXACT het juiste moment en heeft hij tientallen signalen afgegeven en heerst er een duidelijk rangverschil. Als tip geven hem te slaan terwijl je het paard en de situatie (en wie de leider is en sinds wanneer en welke fouten ruiter eerder over het hoofd heeft gezien) niet kent vind ik link. Ik geloof best dat JIJ weet hoe en wanneer je moet straffen (hoewel ik daar niet achter sta maar dat is een onoverkoombaar verschil van mening, concludeer ik) maar weet de TS dit?

Mijn adviezen had ik eerder getoont, ik heb een duidelijke mening als het aankomt op het slaan van dieren (zeker met zwepen) en deze wil ik graag uitdragen. Daar is een forum als bokt zeer geschikt voor.

"En ik heb nooit gezegd dat je respect moeit dwingen door slaan dat maken jullie ervan alleen bij s'ommige gevallen zoals deze pony." Je DWINGT nooit respect af, dat moet je verdienen. Jouw paard moet jou ten alle tijden kunnen vertrouen, jij moet zijn veilige haven zijn. En dat kan alleen als je sterk in je schoenen staat en een krachtige leider bent, dat ben ik met je eens. Maar zonder geweld.

Je refereerd in bovengenoemde stukje dat je hebt geleerd een zweep mee te nemen bij hengsten. Waarom denk je dat ze naar die zweep luisteren? Juist omdat je hem hebt gebruikt (of diegene voor je) denk je dan dat ze respect hebben voor de zweep of ontzag? (2 heeeel verschillende dingen). Ok, je bereikt je doel ermee. Maar wil je 'werken' met paarden of ermee leven? In het geval van werken kan ik je gelijk geven. Met die zweep hem van je af houden werkt meestal wel. Ook zonder hem te gebruiken.
Overigens verschillen wij van mening op het gebied van een goed opgevoede hengst. Jou visie (correct me if I'm wrong): hij is opgevoed want hij weet dat als jij een zweep in je hand hebt (zonder die te gebruiken) hij braaf mee moet lopen. Mijn visie: Hij is opgevoed want hij loopt zonder te steigeren en zonder zweep in mijn hand mee...
En een steigerende hengst tegen de borst duwen? Kan me dat lastig visualiseren...? Niet rot bedoelt (via mail/sms/teksten kunnen emoties verkeerd geinterpreteerd worden), kun je me dat uitleggen?

Ps Een stukje ouder DAN jullie. Ipv als. Sorry kon er in deze conext toch echt niet overheen lezen Haha! Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:00

merrieveulen schreef:
@ kingsley, wat jij bedoelt is een meewerkend paard dat meewerkt uit angst voor klappen. dat heet geen respect, dat heet ontzag. oprecht respect moet je verdienen, dat kan je niet afdwingen. ontzag wel. dat laatste is hetgene waar maar al te veel mensen voor kiezen, want het is natuurlijk makkelijker om je paard te corrigeren met een flinke klap dan een studie maken naar paardengedrag en hoe problemen te voorkómen.

persoonlijk geef ik toch echt de voorkeur aan het laatste. ik ben het met je eens dat paarden die al zo ver zijn dat ze gevaarlijk worden best een tik mogen hebben, maar ook dat is afhankelijk van het gedrag op zich, en de situatie, het paard, de begeleider. ik zou dus eerder actief grondwerk aanraden. kost wat meer tijd, maar je krijgt er véél meer voor terug.

dit was mijn reactie op jou. ik geef mijn mening over het imo grote verschil tussen oprecht respect en ontzag. voor de rest is het gewoon een algemeen verhaal, wat op niemand specifiek gericht is, enkel op mensen in het algemeen, omdat iedereen waarschijnlijk wel weet dat er vaak voor de makkelijkste weg gekozen wordt, hoewel dat niet per definitie de beste weg is. verder doe ik de suggestie voor grondwerk, omdat mij dat goed bevalt. dat is alles.

Kingsley2 schreef:
Hoi Merrieveulen jij heb zeker nog nooit je paard een klap verkocht, dan heb jij zeker super makke paarden, en over losse handjes dat slaat nergens op soms is het echt nodig om een paard een tik te geven. Ik kies zelf ook liever gewoon voor een rustige maar strenge opvoeding, Daardoor heb ik nu ook een super braaf paard waar iedereen op naar buiten kan of mee kan wandelen. of dat mijn dochter van drie ermee kan omgaan vind ik ook erg belangrijk.
mij pony liep met een ruitertje van vijf jaar, en nu met één van drie en een half... niks mis mee. waar hoor je mij zeggen dat je nooit een tik mag uitdelen? dat zeg ik nl niet. er is een GROOT verschil tussen een eerlijke corrigerende tik en 'losse handjes'. en dat laatste heb ik de afgelopen zeven jaar helaas maar al te vaak mogen zien.

goede grondwerk is belangrijk Maar soms is het echt nodig om harder op te treden, en dan wordt een paard echt niet bang van een zweep als je het op de goede manier gebruikt, een paard werkt echt niet mee uit angst als je het op de goede manier doet.
Een paard is geen mens waar je op je aller liefst doet, dat doe je bij je vriendje en niet bij een paard. Als een paard ruzie heeft met een ander paard dan gaat het er harder aan toe als jou tik van een zweep of tik van jou hand. en jij wordt moe van die vergelijking maar het is wel zo.

ben ik het mee eens. een paard is een paard. overigens vlakt dat het knuffelen niet uit imo, want in de wei zie je paarden elkaar ook liefkozen en krabbelen op een fijne en vriendelijke manier. ik behandel mijn paarden als paarden, ze weten wat ze aan me hebben. niet ieder paard is zo, mijn eigen dieren heb ik van jongs af aan, maar ik heb ook met paarden met een heel ander verleden gewerkt, en soms moet je helaas hard zijn. of dat aan het paard ligt of aan eigenaren uit het verleden moet ieder voor zich uitmaken en is uiteraard ook per geval verschillend.

en ik heb nooit gezegd dat je respect moeit dwingen door slaan dat maken jullie ervan alleen bij s'ommige gevallen zoals deze pony. Of wil je dat ze straks in het ziekenhuis ligt. Jullie doen net of ik dom ben maar ik ben een stukje ouder als jullie, dus misschien ook een stukje meer ervaring maar dat intresseert jullie niet.

ik reageer maar in één quote op jou, en geef daar mijn mening over wat je daarboven hebt geschreven. ik noem je geen dierenbeul, of wat dan ook, ik zeg alleen dat er imo een verschil is tussen ontzag (af te dwingen) en respect (te verdienen). soms heb je ontzag nodig, maar imo is dat niet hetgene waar onmiddelijk vanuit gegaan moet worden. ik vraag me ook af hoe je erbij komt dat ik afgeef op jouw ervaring? 'maar dat interesseert jullie niet'., zeg je. waar baseer je dat op... ik begrijp hier echt niks van.

Maar jullie tonen geen respect voor de meningen van anderen alleen wat jullie ervan vinden.
Toon voortaan je advies maar kat niet iemand af die ook een advies heeft.

ik reageer imo heel normaal, ik geef mijn mening en kat niemand af. zou ik zo in elkaar zitten dan zou ik Renée niet zijn. en hoezo geen respect? mij hoor je niet zeggen dat jouw advies fout is, alleen dat ik het zelf op een andere manier zou benaderen in eerste instantie.

werkelijk, ik begrijp deze vreselijk agressieve en verwijtende reactie niet. uitleg mag ook per PB wat mij betreft, want ik vind dit gewoon heel erg raar. heeft volgens mij niets met leeftijd te maken ook dit.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:08

(ik reageer maar in één quote op jou, en geef daar mijn mening over wat je daarboven hebt geschreven. ik noem je geen dierenbeul, of wat dan ook, ik zeg alleen dat er imo een verschil is tussen ontzag (af te dwingen) en respect (te verdienen). soms heb je ontzag nodig, maar imo is dat niet hetgene waar onmiddelijk vanuit gegaan moet worden. ik vraag me ook af hoe je erbij komt dat ik afgeef op jouw ervaring? 'maar dat interesseert jullie niet'., zeg je. waar baseer je dat op... ik begrijp hier echt niks van).
(sorry dit ging over iemand anders)

Maar jullie kennen dit paardje ook niet jullie komen met jullie advies en ik met de mijne we doen allemaal aan grond werk maar soms moet je consequent zijn. Het zou toch niet prettig zijn als je later hoord dat ze een trap heeft gehad tegen haar hoofd, zoals op de andere form is te lezen bij een ander paardje waar een meisje wel een gat in haar hoofd heeft door dit soort fratsen, door slaan of stijgeren,

en ik bedoel bij een hengst een flinke poor tegen zijn hals of borst zodraje het idee krijgt dat hij om hoog gaat dit geld voor elk paard.

En met leeftijd bedoel ik hou ouder je bent hoe meer je geleerd hebt van goede en slechte ervaringen met paarden. En je blijft altijd leren ik leer ook nog steeds bij. Daarom haal ik over al nieuwe dingen vandaan jullie adviezen neem ik ook mee in de praktijk, en veel dingen doe ik al. Knipoog

maar iedereen even goede vrienden we hebben allemaal het beste voor met onze paardjes en we hebben alle maal onze eigen meningen. En daar wil ik het bij laten. Iedereen fijne dagen gewenst en een gezond en gelukkig nieuwjaar gewenst met paardjes en fam. Pling

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:30

Kijk, met die reactie kunnen we wat!
Ik heb zelf een hoop ervaring op heel veel gebieden, ondanks mijn relatief jonge leeftijd heel veel van de wereld en bijbehorende paarden gezien en de eer gehad ermee te werken. Vooral met hengsten en probleempaarden. Dat is mijn ding. Ik werk met paarden die teveel zijn geslagen, die terug zijn gaan slaan, die kopschuw zijn geworden, die steigeren, noem maar op. Mijn persoonlijke ervaring dat je paard slaan de situatie over het algemeen verslechterd. Uitzonderingen daar gelaten misschien.
En ik leer ook nog iedere dag steeds meer, vooral van mijn eigen paarden omdat ik daar zoveel tijd, energie nen liefde insteek. Zoals jij bij jouw tinker (mooie foto op je avatar trouwens) doet. Jij kent hem door en door en weet waarschijnlijk waarom hij iets doet en hoe te handelen. Wanneer je hem een zetje geeft of een 'corrigerend' tikje.
Maar de adviezen die merrieveulen en ik geven (dat hoeft idd niet DE manier te zijn), zijn een long-term oplossing. Hem van je af 'slaan' (met alle respect), zie ik niet als oplossing alleen als 'verdoezeling'.
Als je de ervaring hebt en je weet wat je aan het doen bent kun je zeggen ik sla mijn paard precies op het moment dat hij steigerd/bijt/trapt en daarna reageer ik precies juist. TS weet dat wellicht niet en loopt daarmee dus de kans dat het paard hoger steigerd, slaat of zich losrukt...
Ik probeer aan te geven: grondwerk kan geen kwaad. Ookal doe je het verkeerd, je paard wijst je op je fouten als je wilt leren/kijken. Probeer altijd het onderliggende probleem op te sporen (meestal leiderschapproblemen, medisch of communicatie, eigenlijk nooit een dwars paard) en bedenk of het terecht is dat je hem zou 'straffen'. Voor iets dat hij wellicht uit pijn, angst, onmacht, frustratie vanwege communicatiefouten, verwarring laat zien...
Succes TS en inderdaad: a very merrie christmas

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:17

kingsley, bedankt voor deze opheldering. ik denk dat wij het uiteindelijk best met elkaar eens zijn, maar dat er voornamelijk sprake was van miscommunicatie. inderdaad, ieder geeft zijn eigen advies, gebaseerd op eigen ervaringen. dat je consequent moet zijn ben ik met je eens, absoluut! een paard wil duidelijkheid, inconsequentie leidt tot onzekerheid bij het paard, en dat komt geen van de partijen ten goede.
helaas betekent dat bij sommige paarden dat je écht hard móét zijn, om jezelf en het paard te beschermen. ik heb meerdere paarden slecht zien eindigen omdat ze door onbegrip het stempel 'gevaarlijk' kregen. gewoon zonde, en met een consequente aanpak in wat voor vorm dan ook (ik ben zelf altijd zo consequent mogelijk, dat houdt het voor het paard simpel en maakt het voor het dier makkelijker om mijn bedoelingen te leren kennen), kan grondwerk zijn, consequent belonen, maar ook consequent negeren of soms zelfs straffen, kunnen de meeste (zo niet alle) problemen gewoon opgelost worden.

in 99% van de gevallen komen de problemen aan de orde door de eigenaar, omdat deze niet duidelijk is voor het paard. en dat is jammer, want meestal is het paard wel degene die de schuld krijgt...

nou goed, ik ben iig blij dat dit even duidelijk is geworden, jullie ook een fijne kerst gewenst!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:36

(sluit me erbij aan, alleen is 'straffen' niet iets waar ik in geloof, ik persoonlijk geloof in belonen voor goed gedrag, negeren voor slecht gedrag OF het voor zijn)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:04

Bonita_Bon schreef:
(sluit me erbij aan, alleen is 'straffen' niet iets waar ik in geloof, ik persoonlijk geloof in belonen voor goed gedrag, negeren voor slecht gedrag OF het voor zijn)

mee eens, maar ik heb ook dieren in handen gehad die écht gevaarlijk werden, vrij grondig verpest waren. een keer tot de orde roepen MOEST soms wel. één van die dieren kon zó tekeer gaan aan het touw, en de enige manier om hem dan tegen te houden (voorkomen dat hij je óf kort en klein sloeg óf ervandoor ging) was een tik te geven. en zulke paarden zijn er meer. uiteindelijk wordt het vrijwel altijd veroorzaakt door mensen, maar als zo'n paard onzeker is tegenover mensen en als enige 'normale' optie het overnemen van het leiderschap ziet, MOET je soms wel. gericht aanvallen kan je soms gewoon niet negeren.

overigens vind ik straffen daarvoor wel een vies woord, ik noem het dan liever corrigeren.

met mijn eigen dieren heb ik dat echter niet, consequent negeren en belonen is méér dan voldoende, helaas zijn niet alle paarden zo, mede omdat Jan en alleman maar paarden kan kopen tegenwoordig zonder er ook maar íéts vanaf te weten of zich erin te verdiepen (ik kocht mijn eerste paard ook met onvoldoende kennis, dat heeft voor een hoop problemen gezorgd maar we hebben het gelukkig ook op kunnen lossen, daarom weet ik ook zo goed wat er allemaal mis kan gaan wanneer mensen op die manier handelen)... hier op Bokt zie je ze ook vaak genoeg, mensen hebben een paard gekocht (vaak gaat het dan om jonge dieren, veulens of shethengstjes) en komen er dan achter dat een paard toch iets heel anders is dan de meeste paarden op maneges. vaak geeft dat niet omdat ze hulp inroepen, maar vaak moet het wel éérst misgaan voor dat gebeurt... en in veel gevallen is zo'n paard dan al redelijk verpest, om het zo maar te noemen...

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:31

Mijn paard ging bij haar vorige eigenaar met longeren steigerend op haar verzorgsters af, omdat ze longeren stom vond en er zo onderuit probeerde te komen. In het begin heeft ze het bij ons ook wel geprobeerd, maar toen ze merkte dat het enige effect daarvan was dat ze goed op haar donder kreeg, was het over. Lachen Die manier van corrigeren hielp in elk geval dus wel.

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:43

Ik had ook een pony die ook ging stijgeren als ik naar de bak liep of als ik hem wat moeilijke dingen ging vragen die die normaal gewoon doet!

Ik ben naar knhs kamp geweest en hij is blijkbaar een beetje overwerkt geraakt

Ik heb heelveel les gehad en alleen maar omhoog! Hij had er blijkbaar even geen zin meer in dus heb hem toen 2 en halve maand stilgezet en lekker op de wei gezet en verwend.
toen ik hem ging oppakken toen is die maar 1x omhoog gegaan en nu gaat het super!

misschien heeft die er even geen zin meer in (dat was bij mijn pony teminste wel)

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:38

Cassidy schreef:
Ga grondwerk doen, leer je paard je te respecteren. Dan is dat steigergedrag ook snel over, en zal hij ook niet meer zo snel gaan happen.

Eens, duidelijk laten zien wie de baas is.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:51

Wat een loeder Knipoog

Mijn paard probeerd het ook in de winter. Maar na dat ik goed boos ben geworden, dan zie je hem echt denken zal ik het doen of niet?
Ze worden gewoon vervelend, de hele dag op stal staan, ze vervelen zich. Wij kunnen ook vervelend worden maar goed wij worden niet gevaarlijk Knipoog

Je moet gewoon een keer goedboos worden en laten merken dat je niet bang ben ofzo, bij mij heef het gewerkt! Niet dat ik hem lens geslagen heb maar hij doet het nu geen 2de keer meer!
Maar goed de mijne is geen shetlander maar een paard van 1.76!!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:57

ik zou hem op het erf warmstappen en dan dravend de bak binnen gaan dan word het al wat moeilijker voor hem en als dat werkt in stap naar binnen en dan kijken of hij het nog doet..
en als hij dat nogsteeds doet, hem op z'n donder geven dat hij goed in de gaten heeft dat hij dat niet mag want het is best gevaarlijk hij doet jouw rug er pijn mee maar als een klein kind ermee zou lopen zou die misschien z'n hoeven tegen der hoofd krijgen en dan ben je verder van huis..

en anders hem eerste tijd even dichter bij z'n halster vastpakken dat hij niet zo goed kan steigeren..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:24

bonita_bon en merrie veulen ik ben het met jullie eens over het grond werk. Maar ik denk zeker dat TS hier bij echt een ervaren iemand nodig heeft die haar pony dus goed kent en dit probleem samen met haar gaat oplossen want dat is erg belangrijk en op wat voor manier dan ook dat is dus aan haar de keus. Wij hebben allemaal onze adviezen gegeven. en we hopen dat ze er iets mee kan of mee gaat doen. Lachen Onze paardjes zijn goed opgevoed en we hebben weinig problemen met ze of helemaal niet, althans king denkt ik wordt zes en ga nu lekker puberen en dan wil hij wel eens niet aan het werk maar dat is normaal en daar lach ik om want dat gaat vanzelf weer over! Haha!

En indd heel veel problemen liggen vaak bij de eigenaar. En eigelijk zou die mensen gewoon eerst een verzorg paard of pony moeten hebben en zelfs daar bij goede hulp nodig om te leren hoe ze met paarden om moeten gaan voordat ze zelf een paard aanschaffen. Je ziet het ook vaak met mensen die denken oh leuk een veulentje maar je moet wel weten een veulen groot brengen op een correcte manier is niet makkelijk. Knipoog

Succes met Je paardje TS

muizke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:01

ik zou hem flink op zijn sodemieter geven. ik heb het ook heel lang gehad met een jaarling. Die kreeg van mij een klap met het halster zodra die dat deed. Of ik gaf em zo een harde duw dat die omdonderde. Op een gegeven moment deed die het niet meer bij mij. Maar je moet het zeker niet toelaten! dan gaat die het zien als een spelletje.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:48

PonyBonnie schreef:
heej allemaal,
ik heb het probleempje al een beetje gevonden..
Maar bedankt voor de reactie's allemaal.
maaru.. hoe kan je zoown toppic sluiten? Tong uitsteken

Dat kun je zelf niet doen, dat doet 1 van de moderators wel.Lachen

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:28

Wiesje schreef:
Oplossing? Geef hem eens flink op z'n donder!! En dan niet alleen verbaal!
Dit hoort geen een willekeurig paard/pony of wat dan ook te doen!

Slaan heeft geen enkele zin!!! Is nooit een oplossing. Zoek het probleem op (bijv. meer beweging in de winter ed.) en pak dat aan i.p.v. slaan en straffen ed.!!!!