Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Oakland1990 schreef:Heb het ook wel eens, ik rijd met een Epony tussen de paarden. Paardlief heeft mooie ruime gangen maar durft bij stress in stap te gaan telgangen, ik krijg daar een vier op terwijl een ander imposanter paard hetzelfde doet en toch nog een 5 weet te halen. En een imposant groot paard dat stout is in de ring kreeg zelfs meer dan ik met mijn kleine uk die braaf zijn ding deed. Dat vind ik nogal oneerlijk maar ik maak me er al niet meer druk om.

Huertecilla schreef:anneve schreef:Andersom wil je toch ook niet dat in de GP het barokke paard een lager cijfer voor de pi/pa en pirouettes krijgt omdat dat makkelijker is voor dat dier?
Het paard hoort hier niet méér punten voor de krijgen.
Dressuur = de kunst van het dresseren = het aanleren van specifiek gedrag of een specifiek signaal.
Het weerstandsloos betrouwbaar uitvoeren van het zo licht mogelijk gegeven signaal = de kwaliteit van dressuur.
Hoe vér een paard kan uitstrekken of hoe kort een paard zich kan maken = fenotype.
Het laatste is wel makkelijk te scoren voor een jury, maar niet de crux.
Op basis van de antwoorden hier op Bokt concludeer is dat fenotype inderdaad snelle punten oplevert omdat de jury naar het eindplaatje kijkt en niet inhoudelijk naar het proces.
Jammer, schatte ik wellicht de kwaliteit van ringdressuur toch nog te hoog in.
hc

Alhoewel ik begrepen heb uit andere topics dat de echte klassieke ruiters niet gaan voor de wedstrijden, maar juist voor het africhten van de paarden en het trainen van combinaties. Die gaan bijvoorbeeld voor het goede rijgevoel en minder voor de concurentiestrijd met anderen...
maar voelde me in het andere topic wel aangesproken
astridh schreef:Er zijn vele beoordelingspunten voor een midden of uitgestrekte draf. In feite zou beoordeeld moeten worden de verlenging van passen naar maximale kunnen van het paard.

anneve schreef:Ik ben dan academisch geschoold, maar ik begrijp je vraag niet. Ik zou willen dat je je vragen duidelijk stelt; bedoel je met conformatiefout in de linkerknie (die zit altijd achter!) dat het dier kreupel is?

anneve schreef:Een paard met een afwijking in de linker knie(leidend tot onregelmatigheid) wordt reglementair uitgesloten door de jury.

astridh schreef:Er zijn vele beoordelingspunten voor een midden of uitgestrekte draf. In feite zou beoordeeld moeten worden de verlenging van passen naar maximale kunnen van het paard. Volgens mij staat nergens dat een paard hogere punten moet krijgen naar mate hij ruimer draaft. De beoordelingsfactoren zijn o.a. de tact, impuls, voldoende zweefmoment, het recht en gesloten gaan, het correct aan de teugel gaan en correcte overgangen in het wegrijden en terugkomen. De goed bewegende paarden bewegen vaak met tact en impuls en hebben minder moeite met wegrijden en terugkomen, vandaar dat ze vaak eerder hogere punten hebben.
anneve schreef:Er is op je vraag al uitvoerig antwoord gegeven.
Huertecilla schreef:anneve schreef:Er is op je vraag al uitvoerig antwoord gegeven.
Er is in vage tekst omhéén antwoord gegeven met als strekking dat fenotype, een specifieke conformatie, extra punten oplevert. Vorm, niet inhoud; dat is triest.
Mbt jouw vraag: daar waar ik ook begrijpend lezen geleerd heb. Daar loopt trouwens een ánder topic over, op PP, over analfabetisme op Bokt.
hc

Naomi_Azzet schreef:astridh schreef:Er zijn vele beoordelingspunten voor een midden of uitgestrekte draf. In feite zou beoordeeld moeten worden de verlenging van passen naar maximale kunnen van het paard. Volgens mij staat nergens dat een paard hogere punten moet krijgen naar mate hij ruimer draaft. De beoordelingsfactoren zijn o.a. de tact, impuls, voldoende zweefmoment, het recht en gesloten gaan, het correct aan de teugel gaan en correcte overgangen in het wegrijden en terugkomen. De goed bewegende paarden bewegen vaak met tact en impuls en hebben minder moeite met wegrijden en terugkomen, vandaar dat ze vaak eerder hogere punten hebben.
Dit klinkt wel goed, vind ik. Gaat het ook zo in de werkelijkheid?
femiaans schreef:Wel grappig dat het weer net zo gaat als ik voorzien had, kleine jongetjes krijgen geen gelijk, en dan worden ze vals.
astridh schreef:Zo wordt het de juryleden in ieder geval wel geleerd
Fitzroy schreef:Nee, het is mij ook duidelijk anders geleerd dan bij Astrid en daar durf ik gerust vooruit te komen.
Misschien dat dat met andere cursusleiders te maken heeft en met een andere opzet, want ik heb mijn cursussen al wat jaartjes geleden gedaan.
Maar ik heb letterlijk te horen gekregen dat je een super door het lijf bewegende KWPN'er echt een hoger cijfer moet geven dan de beperktere Haf.
Lijkt me dan interessant als de bijscholing hier eens op ingaat als dat anders is.

KarinvdM schreef:Je streeft naar perfectie, en dat vind je bij een paard met korte gangen gewoon niet.
Ik vind het niet meer dan logisch dat een beter bewegend paard dus hoger scoort op verruimingen.
oomens schreef:Een paard met korte benen zal nooit zo veel (in meters) kunnen verruimen als een KWPNer met lange benen. Als het kleinere paard, wanneer de ruiter dat vraagt een relatief grote verruiming (in verhouding met de "normale" gangen van dat paard) laat zien, dan is het kleine paard toch goed gedresseerd, ookal is de paslengte nog steeds kleiner dan die van de KWPNer. Als de relatief minder verruimende KWPNer toch hoger beoordeeld wordt, dan wordt er dus niet beoordeeld op de mate van dressuur, maar op het plaatje of op de bouw van het paard.
Suzanne F. schreef:oomens schreef:Een paard met korte benen zal nooit zo veel (in meters) kunnen verruimen als een KWPNer met lange benen. Als het kleinere paard, wanneer de ruiter dat vraagt een relatief grote verruiming (in verhouding met de "normale" gangen van dat paard) laat zien, dan is het kleine paard toch goed gedresseerd, ookal is de paslengte nog steeds kleiner dan die van de KWPNer. Als de relatief minder verruimende KWPNer toch hoger beoordeeld wordt, dan wordt er dus niet beoordeeld op de mate van dressuur, maar op het plaatje of op de bouw van het paard.
Dit is onzin natuurlijk.
Met een Fiat ga je ook geen Formule 1 rijden...