Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Lunaa schreef:Hmm
( Nu een hele domme vraag , is een andalusier een koud of
warmbloed of gewoon ' barok ' ? ) x
polly2 schreef:Een gezond paard met een natte teddyvacht in de koude wind op de wei zetten, wordt vanzelf een ziek paard met longontsteking. Of stijve spieren. En dan heb ik het over een teddyvacht die tot op het vel natgezweet is, door binnen te trainen. Niet een beetje nat door buiten rijden.
Citaat:Hoe ik hier bij kom? Doordat dit tot twee keer toe bij mijn buren is gebeurd vorig jaar. Eén van hun paarden is chronisch dampig geworden, door 'm kleddernat in de koude wind te zetten liep hij een zware longontsteking op. Maar ze hadden op paard natuurlijk.nl gelezen dat het kon.

ursulaatje schreef:een koudbloed word sneller warm, dus is het niet verstandig die onder een deken te doen...
maar je moet het zelf weten...
waar komt deze wijsheid nou weer vandaan dan? Lowara schreef:ursulaatje schreef:een koudbloed word sneller warm, dus is het niet verstandig die onder een deken te doen...
maar je moet het zelf weten...waar komt deze wijsheid nou weer vandaan dan?
ga jij maar eens een tinker met dit weer op stal zetten (die niet is geschoren) en daarnaast een warmbloed. Ga de volgende dag maar eens voelen
hebben wij een keer gedaan en de tinker was helemaal zeiknat door de zweet, en de warmbloed niet. en dan ook nog onder een deken??? als de koudbloed is geschoren maakt het niet uit.
Mijn warmbloed staat overdag op wei en gaat snachts de stal op ook zonder deken.