Koudbloeden onder dekens? Of alleen warmbloeden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Koudbloeden onder dekens? Of alleen warmbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:03

-> VSW

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:08

_Lunaa schreef:
Hmm
( Nu een hele domme vraag , is een andalusier een koud of
warmbloed of gewoon ' barok ' ? ) x

Een warmbloed paard! Haha!
En ze kunnen net zo als alle andere paarden zonder dekens!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:57

polly2 schreef:
Een gezond paard met een natte teddyvacht in de koude wind op de wei zetten, wordt vanzelf een ziek paard met longontsteking. Of stijve spieren. En dan heb ik het over een teddyvacht die tot op het vel natgezweet is, door binnen te trainen. Niet een beetje nat door buiten rijden.

Een vacht is altijd tot het vel natgezweet, het zweet komt namelijk van het vel af Tong uitsteken
Weet je waarom het lijkt dat bij buitenrijden het vel niet nat is? Dat komt doordat het zweet door de haren naar boven wordt gevoerd, net als een wollen zweetdeken. Het zweet gaat dan vanzelf óp de vacht liggen in plaats van ín de vacht Lachen
Het zou niet goed zijn als een wild paard voor een roofdier moet vluchten, en vervolgens door een longontsteking dood gaat. Nee, dat gebeurt niet.
Nog een goed voorbeeld: vroeger gebruikte men geen dekens, mijn opa heeft nóóit een deken op zijn belg gelegd. De paarden werkten de hele dag op het land, daarna kwamen ze druipend van het zweet thuis, dan werden ze met een flinke prop stro opgewreven, de haren werden overeind gezet zodat er een laagje lucht tussen zat. En die paarden werden bijna nooit ziek, werden ook veel ouder dan tegenwoordig, onder andere doordat ze een betere weerstand hadden.

Citaat:
Hoe ik hier bij kom? Doordat dit tot twee keer toe bij mijn buren is gebeurd vorig jaar. Eén van hun paarden is chronisch dampig geworden, door 'm kleddernat in de koude wind te zetten liep hij een zware longontsteking op. Maar ze hadden op paard natuurlijk.nl gelezen dat het kon.

Wat vervelend voor je buren en hun paard. De site van paardnatuurlijk vind ik ook erg drastisch. Het wordt beschreven alsof je elk paard zomaar nat op wei kan zetten, maar dan moet het paard dat natuurlijk wel gewend zijn. Paarden zonder goede weerstand kunnen ziek worden ja. En het stappen om af te koelen, en het opwrijven of laten rollen, is ook erg belangrijk.
Mijn eigen paard zet ik altijd nat zonder deken buiten. Maar ik doe wel natuurlijk uitstappen, op adem laten komen en zorgen dat de spieren zijn afgekoeld, en na het afzadelen even opwrijven. Meestal is zijn huid dan al helemaal droog, en ligt al het zweet al bovenop. Zijn 'zweetdeken' heeft hij op, en kan hij fijn rechtop zetten als ie het koud krijgt Knipoog

Eline_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:03

Ze hoeven allebij niet per see een deken maar het kan wel!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:30

Ik heb een haflinger en ben echt van mening dat ze zonder deken moet kunnen. Maar ik heb haar 4 maanden geleden gekocht en zelfs toen (midden in de zomer) stond ze op stal. Ik vind dat niet normaal, ze moet paard kunnen zijn. Nu bij mij staat ze 24/7 buiten, maar wel met deken. Ik heb besloten haar deze winter een ongevoerd winterdekentje te geven omdat haar vacht niet lekker doorkwam. De deken is geheel tegen mijn princiepe in, maar ze heeft t nodig. Sinds ze met deken staat is ze veel vrolijker en energieker dan zonder. Dus deze winter moet t maar, hopelijk volgend jaar niet meer.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:32

Precies Siersma
en daarom kan je ook niet zeggen van het moet wel of het moet niet.
Je moet het per paard bekijken! De een heeft em sneeler nodig dan een ander en meestal zijn het de warmbloeden maar die kunnen vaak ook net zo goed zonder. Is echt per paard verschillend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:40

VSW --> SV.

alidaenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:22

wij hebben belgen, shetlanders, een fries en een haflinger lopen de hele winter buiten zonder deken en reden zich prima hoor

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:23

Ik vind het geen verschil maken, er zijn mensen die rijden bijvoorbeeld met hun Koudbloed net zo fanatiek dressuur of evt. springen dan mensen met hun warmbloed.
Dan is het ook niet fijn dat je paard telkens na 20 minuten helemaal nat staat en aangezien de vachtjes van koudbloeden toch wel aardig dik worden is het dan toch niet verkeerd om ze met een dekentje te hebben staan, maar je ziet meestal dan ook wel dat ze geschoren zijn.
Ik heb zelf een IJslander en die staat ook zonder deken buiten en ik heb totaal geen last van de wintervacht, ook met rijden niet. Ze zweet nauwelijks behalve met lange ritten dan wel maar dan krijgt ze gewoon een zweetdekentje op.
Ik heb ook een Haflinger gereden en die stond ook zonder deken overdag buiten en in de nacht op stal en had nauwelijks wintervacht.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:30

Haha ,
Dat ze zonder dekens kunnen ,
Weet ik !
Ik heb er maar 1tje onder deken staan ,, x

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:14

Mijn Fjord staat ook onder een dikke winterdeken. Ik doe dit puur omdat ze anders zo'n mega teddybeer wordt dat ze er met rijden meer last als gemak van heeft. Ze gaat dan zo ontzettend zweten dat ze na het rijden ook weer een halve dag nodig heeft om op te drogen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:42

Het is maar net wat je ermee doet en wat je eigen keuze is. Soms is een dekentje voor oudere paarden wel handig, als hun vacht niet meer zo goed is enzo... Maar verder moet ieder dat maar voor zich weten vind ik, of die een deken op zijn paard gooit Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:11

geen van beide Clown
in principe kunnen alle paarden zonder deken , alleen dan is het wat nmeer werk kwa uitstappen en rekening houden met weer/vachtdikte

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:16

een koudbloed word sneller warm, dus is het niet verstandig die onder een deken te doen...
maar je moet het zelf weten... Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:42

ursulaatje schreef:
een koudbloed word sneller warm, dus is het niet verstandig die onder een deken te doen...

Nagelbijten / Gniffelen waar komt deze wijsheid nou weer vandaan dan?

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:04

Mijn haflinger (M2) staat de hele winter onder 300 gram. Anders krijgt ze het onaangenaam koud, ze heeft ook niet zo'n dikke vacht. Mijn kwpn-er heb ik nu al 2x geschoren terwijl ze ook onder een dik dek staat, zij maakt echter veel meer haar aan dan mijn haflinger!

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:07

Lowara schreef:
ursulaatje schreef:

Nagelbijten / Gniffelen waar komt deze wijsheid nou weer vandaan dan?

uit de praktijk Knipoog ga jij maar eens een tinker met dit weer op stal zetten (die niet is geschoren) en daarnaast een warmbloed. Ga de volgende dag maar eens voelen Knipoog hebben wij een keer gedaan en de tinker was helemaal zeiknat door de zweet, en de warmbloed niet. en dan ook nog onder een deken??? als de koudbloed is geschoren maakt het niet uit.
Het hangt er gewoon vanaf wat je met een paard wilt doen en wilt bereiken... Knipoog

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:58

Mijn koudbloed loopt 24/7 op het land heeft een grote schuilstal en geen deken op heeft vacht zat Knipoog Mijn warmbloed staat overdag op wei en gaat snachts de stal op ook zonder deken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:06

Ik geloof toch echt niet dat je dat verschil hebt waargenomen omdat het om een koudbloed en om een warmbloed gaat. Imo is er dan gewoon een andere factor die ervoor gezorgd heeft dat het paard begon te zweten. Een koudbloed en warmbloed zijn bijde gewoon zoogdieren die hun lichaamstemperatuur constant houden. Dat verschil waarop die paarden bij jou reageerden, is geen reden om een koudbloed geen deken op te doen. Wellicht moet je wel kijken welk soort deken het meest geschikt is voor het specifieke paard. Elk paard is anders, maar hun bloed zit rond dezelfde temperatuur.