Zwaaien met staart is fout?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Re: Zwaaien met staart is fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:40

Heb al van alles geprobeert, ander bit, ander zadel, geen bit, geen zadel, geen sporen geen zweep, lange teugels korte teugels, erop zittend, ernaast lopend, zo gauw hij interactie met iets of iemand heeft begint het gezwiep, net als bij sommige honden. Zo doet hij het op de wei ook, zelfs als er geen vliegen zijn en hij een vliegen deken om heeft. Misschien bind ik zijn staart in het vervolg wel vast aan zijn achterbeen Clown (geintje Tong uitsteken )

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:30

heb je ook al bínnen die interactie gekeken naar wat bijvoorbeeld anders of subtieler kan? Vaak zie ik namelijk mensen onnodig grove en duidelijke signalen geven, en dat paardlief het ook kan met veel minder, en daar overmatig door geïrriteerd wordt.

(over)Gevoeligheid van de huid kan zelfs een medische oorzaak hebben.

Om even aan te geven dat het wat mij betreft not done is om dit te negeren en gewoon maar door te gaan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:38

Duncan, als jij denkt dat je het kunt oplossen, dan nodig ik je uit om langs te komen... Ik zou dolgraag van het staartzwiepen afwillen, maar hij doet het al zolang ik hem ken en dat is inmiddels bijna 5 jaar..

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 01:05

Weet je wat het is, ik denk niet dat ik het kan oplossen, geen idee. Maar ik geloof niet dat het hoe dan ook onoplosbaar is. Wat er bij mij ook niet ingaat is dat ze het 'zomaar' doen, dat het betekenisloos is.

De vraag is alleen, neem je de moeite (en dan ook echt) om uit te zoeken waar het vandaan komt, en als er iets uit komt dat niet in jouw belang ligt, kies je dan voor jezelf of voor je paard?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:29

Duncan schreef:
Weet je wat het is, ik denk niet dat ik het kan oplossen, geen idee. Maar ik geloof niet dat het hoe dan ook onoplosbaar is. Wat er bij mij ook niet ingaat is dat ze het 'zomaar' doen, dat het betekenisloos is.

De vraag is alleen, neem je de moeite (en dan ook echt) om uit te zoeken waar het vandaan komt, en als er iets uit komt dat niet in jouw belang ligt, kies je dan voor jezelf of voor je paard?

Waarschijnlijk moet je bepaalde dingen ook gewoon kunnen accepteren. Als de TS zegt dat ze alles uit dek ast heeft gehaald en het paard het zelfs doet in de wei, zonder vliegen, dan kan het ook gewoon iets zijn wat OF vroeger aangeleerd is, maar nu geen probleem meer is, OF iets wat gewoon bij dit paard hoort. Het hoeft niet altijd te betekenen dat jij iets fout doet.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:56

Duncan schreef:

Volgens mij heb ik veel geprobeerd, ander zadel, regelmatig checken van vulling, behandelingen door fysio en osteopaat, zelfs nog een paronormaal persoon ingeschakeld, verschillende manier van rijden, veel been, weinig been. Iemand anders erop laten rijden (is de persoon die hem vanaf geboorte in handen heeft gehad en zelf prof is, op een zeer diervriendelijke wijze). Tanden worden regelmatig gecontroleerd (2x per jaar), hoefsmid elke 8 weken. En verder heeft hij tijdens het rijden vrijwel altijd de oren naar voren, maakt hij een vrolijke indruk en wil maar al te graag mee, is leergierig en doet enorm zijn best. Wat kan/moet ik nog meer doen? Ik vermoed dat het gewoon uit zijn eigen karakter komt. Het is geen gemakkelijk paard (wel eerlijk, maar al vanaf de geboorte introvert. Is inmiddels van pispaal naar leider in de groep opgeklommen),maar door de jaren heen veel relaxter geworden tot een punt waarop ik praktisch alles kan doen met hem. Behalve dan het zwiepen afleren... Ik denk ook niet dat hij het "zomaar" doet, maar ik weet niet waarom hij het dan wel doet en wat ik er aan kan doen om hem het niet te laten doen, als je begrijpt wat ik bedoel. Hij kan helaas niet praten...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:52

zwiepen met staart is verzet. Jammer genoeg ligt deze uiting van verzet bij een enkel paard wel erg laag. Dit verzet wordt meegenomen bij de beoordeling, zeker nu knhs aandring op happy athlete. Dit paard is niet vrolijk ook al doet ie het al jaren. Je zult dit terugvinden in de cijferst onderin en de betreffende onderdelen.

Een verschil bij dezelfde jury met zelfde uiting van verzet zou niet mogen.

Tong over het bit is al helemaal uit den boze. Is absoluut een ruiterfout. Ga niet de neusriem enorm strak doen, dit verergert het probleem alleen maar.

Knarsen met tanden is ook verzet en echt geen teken van concentratie. Ook een ruiterfout.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 18:54

jury schreef:
zwiepen met staart is verzet. Jammer genoeg ligt deze uiting van verzet bij een enkel paard wel erg laag. Dit verzet wordt meegenomen bij de beoordeling, zeker nu knhs aandring op happy athlete. Dit paard is niet vrolijk ook al doet ie het al jaren. Je zult dit terugvinden in de cijferst onderin en de betreffende onderdelen.

Een verschil bij dezelfde jury met zelfde uiting van verzet zou niet mogen.

Tong over het bit is al helemaal uit den boze. Is absoluut een ruiterfout. Ga niet de neusriem enorm strak doen, dit verergert het probleem alleen maar.

Knarsen met tanden is ook verzet en echt geen teken van concentratie. Ook een ruiterfout.

Ik zou dan wel eens willen weten wàt ik fout doe, want ik heb inmiddels ook een paranormaal begaafd iemand ingeschakelt, maar zelfs die kan mij niet vertellen wat ik verkeerd doe, zoals ook mijn instructrice, instructeur, veearts, fysiotherapeut, ostheopaat of tandarts dat niet konden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:27

Lastig he Tatort, iedereen weet dat het fout is, de meesten zeggen dat het aan een externe factor ligt, maar niemand heeft een oplossing. Het enige waar ikzelf nu nog aan zou kunnen werken bij mijn paard is nog meer vertrouwen opbouwen, veel laten zien, veel dingen doen en hopen dat naarmate ie ouder wordt, ook wijzer wordt en gewoon relaxter. Heb net van de kerstman (hij is wat vroeg) het nieuwste boek van Linde Tellington Jones gekregen. Daar staan leuke en nuttige dingen in die heel goed toepasbaar zijn op mijn paard. Misschien dat dat een beetje helpt, het is in ieder geval leuk om te doen.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 20:21

Ja, hoop het voor je Lachen Ik vind dat ze bij het protest gedrag ook naar de ruiter moeten kijken, zwiept het paard iedere keer als je een tik geeft of aandrijft dan is het waarschijnlijk verzet, maar zwiept het paard non-stop dan kan het geen protest zijn want dan heeft de ruiter er geen invloed op.