desintresse jury of???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: desintresse jury of???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:57

Ik snap je punt niet helemaal, Alane. Gaat het je nu wel of niet om de cijfers of gaat het je om de hoeveelheid commentaar?

Persoonlijk vind ik het ook jammer dat er zoveel zessenproeven worden neergezet, maar daarvoor moet je bij je dochter te raden gaan en niet bij de jury.
Alleen commentaar bij de 3 vijven vind ik wel wat mager, er had gerust meer commentaar op mogen staan.
Ik probeer bij ieder onderdeel wat te noteren maar van bv.21 x achter de loodlijn word je ook niet veel vrolijker Knipoog
Dus wat wat het algehele beeld?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 16:44

Lisa_vD schreef:
Ik vind het niet zo demotiverend hoor. Ik vind het pas demotiverend als je met veel lage cijfers thuis komt en er staat geen commentaar bij.

Als het terecht is... is dat niet demotiverend... als je vanjezelf weet dat je een goede proef hebt neergezet en je hebt dan een eindscore van 175 punten, en de eerste in je klasse heeft 182 punten dan weet je dat er wat strenger gepunt is of dat het gehele nivo van die klasse wat laag is...
Als je met 5 ruiters in een klasse zit en je wordt laatste met 200 punten wordt je ook niet vrolijk...

Dat is een reden erbij dat ik schreef dat het totaal aantal punten er niet toe doen...

stel je voor je rijdt een proef... je weet dat je een aantal missers hebt... je houding gedurende de proef, wat stug in de hand, paard loopt wat te diep af en toe, eerste 3 onderdelen op het verkeerde been lichtrijden, over de schouder weglopen enz enz... en je krijgt dan een protocol terug met 26 X een 6, 3 X keer een 5 en een 8 (voor de verzorging) zonder verder commentaar...
zeg ik dan dat er te hoog gepunt is? ja en nee, op sommige onderdelen wel op andere niet...

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:48

Ik bedoeld eigenlijk dat je een voor je gevoel wel goede proef had gereden Knipoog .

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:30

Ik snap het probleem ook helemaal niet.
Iedereen baalt weleens van zijn punten en iedereen heeft weleens het gevoel (terecht of ten onrechte) dat de jury niet oplet, toch ben ik er van overtuigd dat ze naar eer en geweten jureren.
Een week of 6 geleden viel mij de beoordeling ook tegen, ik had een goed gevoel over de proef en ook over het gedrag van mijn paard, hij had gelopen zoals ik had getraind en was daarmee tevreden. De punten neem ik dan even niet serieus (sorry voor de hier aanwezige juryleden), mijn eigen gevoel gaat voor.

Ik snap niet wat je met meer commentaar wil doen, de ruimte en tijd is te kort om meer dan een paar zinnen neer te zetten.
En voor de juryleden: een algemene opmerking om dingen te verbeteren zijn altijd welkom en leerzamer dan de vaak gehanteerde standaardzinnen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:39

Hoe weet je eigenlijk dat de jury niet heeft gezien dat ze op het verkeerde been lichtreed?
Dat moet je toch gewoon met 1 punt minder voor het onderdeel bestraffen? Daar hoeft niet perse commentaar bij lijkt me.

Maar wat had de rest van de ring? Zeker allemaal russen de 178 en 183?

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:41

Alane schreef:
Dochter had afgelopen weekend concours... reed een nette B proef met wat sloridgheids foutjes. ( het gaat me niet om de eindscore)
op 26 onderdelen een 6, 3 onderdelen een 5 en 1 X een 8 (verzorging)
commentaar bij de onderdelen 10, 11 en 12 waar een 5 voor gescoord is:
*te vroeg overgang van galop naar draf (tussen FAK overgang arbeidsdraf)
*zwaait uit (E afwenden B linkerhand)
*meer naar voren (CXC grote volte doorzitten)

maar wat kun je nu met deze punten? Ik bedoel hetzijn dan wel allemaal voldoendes, maar behoorlijk demotiverend voor de amazone...

Je gehele topic is een beetje onduidelijk. Je opent met deze post, maar als we daar commentaar op geven blijkt dat je je eigenlijk irriteert aan het feit dat de jury niet aan het opletten was. Zet dat dan in je openingspost Knipoog .
Een zes is voldoende, gewoon goed maar niet spetterend. Het is vrij gebruikelijk om niet bij elk punt wat er gereden wordt commentaar te geven. Meestal staat er alleen maar commentaar bij onvoldoendes of opmerkelijke punten. Soms staat er nog een punt aan het einde als er iets de gehele proef niet goed ging, maar alleen als dit het geval was.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:30

Alane schreef:
KarinvdM schreef:
Waarom desinteresse van de jury? Die zit er echt niet om mensen af te katten en de jury wordt er ook niet rijk van, je kan er dus vanuit gaan dat de jury meestal iemand is die jureren leuk vindt.

Misschien gaat het hier om een moeder die door een te roze bril naar de prestaties van haar dochter kijkt?

Ik vind dat er in de praktijk in de B-pony's niet bepaald sterk en netjes gereden wordt. Dan blijf je al snel in de zesjes hangen met af en toe een vijf.

Heb je de proef op video? Laat maar eens zien dan. Lachen

Ik ben de laatste die met een roze bril naar de prestaties van mijn dochter kijkt...
Dit was B paarden, en de desintresse omdat de jury eerst eens een behoorlijke tijd zat te kletsen eer ze op merkte dat mijn dochter zich melde, vervolgens de eerste 3 onderdelen niet mee kreeg dat de amazone aan het lichtrijden was op het verkeerde been
en schijnbaar bij 3 onderdelen even enige aandacht aan de combi schonk en 3 5-en liet noteren om vervolgens wederom niet op te letten.

Het gaat er niet om of die 5-en onterecht zijn of niet... en de totaal punten doen niet ter zake, een 5 is immers ook een voldoende maar niet winstpunt waardig... Als dochter het wil kan ze al promoveren,

@Lest: een 5 is dus geen onvoldoende...

@lowara: wel of geen winstpunt maakt me niets uit, prijzen ook niet... Maar als een jury de eerste 3 onderdelen niet doorheeft dat de ruiter op het verkeerde been lichtrijdt, bij eerste keer middendraf tegen de hand is ( nog maar te zwijgen over haar houding, enz enz en dat is niet om mijn dochter af te zeiken maar dat heb ik alleen al meegekregen tijdens het voorlezen en schreef ik ook al in mijn begin post) je dan een coupon terug krijgt met 26 X een 6 en 3 X een 5 dan vraag ik me of het desintresse is van de betreffende jury...

Mijn mening is dat een wp pas intressant is als je over wilt naar de volgende klasse, gaat nog niet gebeuren omdat paardlief niet altijd even lief is is in de ring.

in dat geval is het dus gewoon een lieve jury geweest. verkeerde been wordt wel vaker niet afgestraft

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:34

Alane schreef:
Volgens mij snap je mij niet helemaal KarinvdM....
Ik ben van mening dat iedere jury iedere starter moet zien als als iemand die voor het eerst een wedstrijd start... maar dat terzijde..

Je hebt geljk vwb objectiviteit... ik ben kritischer dan menig jury lid, en ben het nooit eens met een jurylid en dan in 99 % van de gevallen ten nadele van mijn dochter..

Dat ik mij achter de oren krap nav van de punten op het protocol van 1 jury wil niet gelijk zeggen dat ik kritiek heb op het gehele jurykorps... mijn dochter wil wedstrijden rijden, en ik geef haar die gelegenheid.

Tja mischien had ddat jurylid wel een super interssante discussie over het slechte weer... boeit mij niet... wat wel boeit is dat wanneer een ruiter zich meld je minstens het fatsoen kunt hebben een teken te geven dat je de ruiter hebt gezien (maar daar ging en gaat dit topic niet over)

Darnaast heb ik niet gezegd of geschreven, en mijn excuses als dit wel zo oveerkwam, dat jij of welk jurylid dan ook met een negatieve houding jureerd...

De klassering of het totaal aantal punten staan niet ter discussie... maar wat moet een ruiter/amazone met 26 X een 6, 3 X een 5 en een 8 op het protocol?
Daar kun je toch geen biet mee???
Als je het commentaar bij de 3 5-en 'oplost' heb je toch een bagger knol, ben je een bagger ruiter, want verbeter punten zijn er niet.
We liggen er hier niet wakker van (alhoewel"kijkt naar de klok Tong uitsteken )
maar bedenk me dan wat als dit je eerste wedstrijd is... en je krijgt zo'n protocol terug...

Als ik voor mezelf spreek, zie ik liever 2-en of 3-en met commentaar (dus zwaar bestraft) dan alleen maar 6-en.... zonder enig commentaar als een soort van 'de weg met de minste weerstand'
en de 'missers' die ik aanhaalde waren niet als kritiek naar de jury maar om te laten zien dat ik zeer zeker wel kritisch kijk naar mijn dochter en haar rijkunsten...

en mijn visie op wedstrijden is: een kans om te laten zien aan een derde hoe je staat in de africhting/training van het paard in competitie verband... zijn winstpunten pas dan intressant als je wilt promoveren...

Dan doe ik even heel flauw, ik heb dan een baggerknol want ik krijg vaak gewoon 6en. een 6 is voldoende, niet spetterend maar je bent klaar voor de volgende klasse Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 22:46

@knabbelgirl: een 5 is ook een voldoende alleen geen wp.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:09

dus niet voldoende voor een volgende klasse

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:38

Tsjah wat is desintresse... Ik zou me meer storen aan het ontbreken van commentaar dan aan de cijfers. Dat is iets wat ik echt jammer vindt... een gemiste kans voor de ruiter en jammer van de jury. Helaas komt het maar al te vaak voor dat bij 6en geen commentaar wordt gezet, terwijl het toch juist zo fijn is om te weten, waarom iets een 6 waard is en geen 7 of een 8.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 00:49

Stel: je rijdt een proef, na de proef evaluatie, en je bent van mening dat je hier en daar een behoorlijk steek hebt laten vallen, laten we zeggen:
de eerste 3 onderdelen licht rijden op het verkeerde been
midden draf: rommelig vertek, onregelmatig
gedurende de gehele proef is je houding niet goed.
galop de op de volte loopt het paard weg over de buiten schouder.
midden stap: paard wordt onregelmatig...
weinig impuls..
en op al die onderdelen score je een 6..., en op alle andere onderdelen ook, op verzorging na: krijg je een 8
en 3 opvolgende onderdelen krijg je een 5 (met commentaar)

Ik ben van mening dat een jury een preof moet beoordelen of als het de eerste proef is van die combinatie in die klasse, dus zonder (voor)oordelen...
daarnaast nog steeds: winstpunten zijn pas dan belangrijk als je wilt promoveren, klassering is belangrijker.. de beste behoort te winnen, of dat nu met 210 punten is of 170 punten doet dan niet ter zake... wederom is mijn mening

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:47

ik heb een beetje het gevoel dat wat er ook gezegt wordt dat het niet goed is in jou ogen orry als ik dat verkeerd heb maar zo kom je echt over

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:58

Alane, ik ben het met je eens! Ik vind het zwaar irritant als ik weet dat er wel degelijk verschil zit in mijn onderdelen dat ik toch ongeveer gelijk gepunt word! Veel jury's durven gewoon geen 1 en geen 9 te geven.

Zo reed ik afgelopen week ook concours in de M2 bij de paarden. Paard ontplofte bij het aanspringen en zat daardoor overkruist... Gecorrigeerd en verder gereden. Had een 4, ik vind dat dat voor de M2 gewoon een 1 is. Of zelfs een 0! Er is niet getoont wat gevraagt is! Vervolgens knalt ie er een middendraf uit voor een 9, wat krijg ik een 7... Huilen Dan ben ik benieuwd wat zo'n jury nog meer wil zien???

Ik weet alleen niet of dit desintresse of onwetendheid is...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:04

Ik wil best een 1 en een 9 geven, de 1 geef ik ook wel eens maar een 9 bijna nooit. Dat is geen kwestie van niet durven, maar voor een 9 moet het wel heel goed gaan en voor een 1 wel erg slecht...
Heb je je middendraf op video Iorrr? Laat maar eens zien dan. Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:09

Nee heb ik helaas niet... Maar ik heb ook vaak zat wel een 9... Zo bedoelde ik het eigenlijk...

Ik zal het gauw een keer filmen! Maar daar ging het niet om.. Ik bedoel dat ik wel snap wat alane bedoeld. Dan rij je gewoon een heel erg wisselende proef en je punten zijn constant... Hoe kan dat??? Val ik niemand persoonlijk mee aan, want er zijn (gelukkig) zat echt goede jury's. Maar er zijn er ook (te) veel die naar mijn idee niet zouden moeten punten!

EDIT: In de M2 moet een paard gewoon goed aanspringen, doet ie dat niet dan moet je echt een 1 geven vind ik! Als ze nou alleen verkeerd aansprong... Maar ze sprong echt de lucht in! Hoor je toch geen 4 te krijgen????
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 13-12-07 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:10

Alane schreef:
Dochter had afgelopen weekend concours... reed een nette B proef met wat sloridgheids foutjes. ( het gaat me niet om de eindscore)
op 26 onderdelen een 6, 3 onderdelen een 5 en 1 X een 8 (verzorging)
commentaar bij de onderdelen 10, 11 en 12 waar een 5 voor gescoord is:
*te vroeg overgang van galop naar draf (tussen FAK overgang arbeidsdraf)
*zwaait uit (E afwenden B linkerhand)
*meer naar voren (CXC grote volte doorzitten)

maar wat kun je nu met deze punten? Ik bedoel hetzijn dan wel allemaal voldoendes, maar behoorlijk demotiverend voor de amazone...

Wat ik vreemd vind is dat je deze punten demotiverend vind en even later zeg je dat je haar kritischer beoordeelt had.

Ik snap je probleem dat jij denkt dat de jury niet geintereseerd is omdat ze niet alle fouten gezien heb, maar dan is de vetgedrukte zin in de quote van je beginpost wel misplaatst.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 10:49

zowel een 5 als een 6 is een voldoende..
maar je rijdt je proef, je weet je fouten maar ook de betere onderdelen, en toch wordt ieder onderdeel gelijk bepunt... zonder variatie zonder commentaar.
Ik lees voor, en zie ook niet alles, maar bepaalde fouten had de jury moeten zien, oftewel heeft ze die 6 omdat het onderdeel zo goed was dat ze na aftrek van de fout, op een 6 uitkwam? en dat bij 26 onderdelen!!!!! zonder slotcommentaar. Het demotiverende is dat het lijkt dat de jury zonder op te letten heeft gejureerd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 11:10

asjemenou schreef:
Hoe weet je eigenlijk dat de jury niet heeft gezien dat ze op het verkeerde been lichtreed?
Dat moet je toch gewoon met 1 punt minder voor het onderdeel bestraffen? Daar hoeft niet perse commentaar bij lijkt me.

Maar wat had de rest van de ring? Zeker allemaal russen de 178 en 183?

Omdat er aan 1 van die onderdelen wel meer mankeerde dan allee lichtrijden op het verkeerde been...
volgens jouw redenatie: zou ze dan 3 X 7 moeten hebben gereden voor die onderdelen.

De punten waren (10 deelnemers)
van 190 t/m 172

en ja mischien was het wel onervarenheid, dat is dan ook mijn vraag... hoe leg ik dit uit? desinteresse, onwetendheid, onervarenheid....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:54

geloof me een 6-jes proef is niet fijn.
Niet om te krijgen maar ook niet om te geven
Veel liever geef je als jury een 8 of zelfs een 9
Soms kan het echt niet anders.
Ik moet ook zeggen dat ik bij kinderen wat minder snel naar de 3 of 4 ga, dan moet het echt helemaal mis gaan.
Wel probeer ik bij een 6 of 7 ook wel commentaar te schrijven wat te doen om die 8 te halen.

Jouw proef zal dus een redelijke proef geweest zijn met geen goede uitschieters. Als het even kan zou je in de laatste cijfers commentaar moeten leze waarom je niet hoger (of lager) uitgekomen bent.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:44

Als je met 5 ruiters in een klasse zit en je wordt laatste met 200 punten wordt je ook niet vrolijk...

Gekke manier van denken heb jij. In een wedstrijd zal er altijd iemand 1 en iemand laatste zijn. Da's nl de essentie van een wedstrijd. Nou ben ik echt liever laatste met 200 punten(2 winst in de B-M2) en bijna winst in de Z, dan laatste met baggerpunten.
Nummer 1 reed blijkbaar nog beter, maar ik deed het best lekker met 200 punten. Punten tellen wel degelijk mee in mijn optie.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:07

Ik zou ook verschrikkelijk balen van laatste worden met 200 punten.
Het is wel heel toevallig dat net alle 5 de combinaties een super, super goede proef lieten zien.
Als ik toch geen prijs heb, dan liever ook geen wp, kan je nog een keertje vaker starten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 00:44

Punten (totaal aantal) zijn niet zo belangrijk (en dan alleen als je wilt promoveren) als de plaatsing maar klopt..
Onlangs werd ze 2e met 189 punten, eerste plaats had 221 punten.

In het geval van de proef waar al die 6-en werden gegeven, klopte het gewoon niet, en niet omdat ze onder gewaardeerd zou zijn...
Als mijn dochter een proef heeft gereden, nemen we nadien de proef geheel door... (ik lees voor en zie niet alles)
Als ik dan bijv. een sloridg vertrek zie in de middendraf, en het verloop is onregelmatig.. kan dat nooit geen 6 zijn..
3 onderdelen niet meekrijgen dat er op het verkeerde been wordt lichtgereden.. en zo waren er nog wel wat foutjes..
Ik kwam met een totaal op 175 punten... zag dus het totaal op deze coupon maar toen ik de punten per onderdeel zag... allemaal 6-en, dan 3 X 5, rest weer 6-en en als laatste een 8.
Dat geeft mij het idee van desintresse...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 07:05

mm ik ben het hier niet mee eens.

ik ga heel veel naar de ponyconcoursen, en oke ik ben het ook niet altijd eens met de jurypunten.

maar er staat nu tenminste nuttig commentaar op je proef.
allemaal 6-en geven, zonder ook maar enig commentaar, vind ik erg flauw van een jury
het is een kleine moeite, om na een 6-en proef, even onderaan neer te zetten wat er dan beter moet, voor die 7
bijvoorbeeld, amazone moet de oefeningen beter afwerken, of pony moet actiever lopen.
dat zijn redenen voor een 6-en proef

waar ik me wel dood aan kan ergeren, en dat is de reden dat ik dit topic aanklikte,
is jury's die uitgebreid met de schrijver gaan kletsen,
of die meer omlaag kijken dan naar de proef.
en helaas komt dat toch nog zeer vaak voor.
dat vind ik desinteresse Knipoog
een jury die oplet , en commentaar erbij laat zetten, vind ik geen desinteresse

het klopt, er zitten veel jury's bij die hun diploma bij een pakje boter hebben gekregen,
en veel jury's zouden meer commentaar mogen geven , al is het maar wat kleine tips aan het eind.
bij kinderen vind ik het heel belangrijk dat ze weten waarom ze geen prijs of winstpunt hadden,

afgelopen weekend had een klantje wedstrijd gehad, en ik was het helemaal eens met de punten, pony ging er een keer flink vandoor, dat was een 4, helemaal mee eens,en de rest van de proef was precies zoals ik het ook had gezien
onderaan stond dat de amazone een mooie houding heeft, en wat er nog aan schorte in de proef, kijk en dat vind ik motiveren, toppie van die jury !

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 07:23

Alane schreef:
Punten (totaal aantal) zijn niet zo belangrijk (en dan alleen als je wilt promoveren) als de plaatsing maar klopt..
Onlangs werd ze 2e met 189 punten, eerste plaats had 221 punten.

In het geval van de proef waar al die 6-en werden gegeven, klopte het gewoon niet, en niet omdat ze onder gewaardeerd zou zijn...
Als mijn dochter een proef heeft gereden, nemen we nadien de proef geheel door... (ik lees voor en zie niet alles)
Als ik dan bijv. een sloridg vertrek zie in de middendraf, en het verloop is onregelmatig.. kan dat nooit geen 6 zijn..
3 onderdelen niet meekrijgen dat er op het verkeerde been wordt lichtgereden.. en zo waren er nog wel wat foutjes..
Ik kwam met een totaal op 175 punten... zag dus het totaal op deze coupon maar toen ik de punten per onderdeel zag... allemaal 6-en, dan 3 X 5, rest weer 6-en en als laatste een 8.
Dat geeft mij het idee van desintresse...

Ik krijg naarmate dit topic verloopt het gevoel van een enorme desinteresse van de Ts naar de juryleden toe. Sommige proeven worden nu eenmaal naar 5jes en 6jes gereden. Het is wel tussen een voldoende en bevredigend gereden,maar geen tamelijk goede proef. Ook voor juryleden is dit niet leuk om te doen, maar soms ontkom je er gewoon niet aan. Commentaar geven hoe je een 7 kan krijgen is wel aardig, en als de schrijfster een beetje vlot is kan het er wel bijgezet worden, maar wij zitten niet op de stoel van instructie, wij constateren alleen wat we op dat moment zien, en bemoeien ons niet hoe iets beter gereden kan worden, dat is namelijk niet onze taak. Daarnaast proberen de meeste van ons positief te blijven, en als we zouden moeten punten zoals de Ts ons nu verteld vrees ik dat de verliespunten om onze oren vliegen. En daar zit helemaal niemand op te wachten.
Advies dus aan de TS, heb een béétje vertrouwen in de juryleden, en wees blij als er eens iemand een beetje hoger punt dan je verwacht had. Als ik namelijk de topics doorlees is het in 99% van de gevallen juist andersom, en zou je daar blij mee zijn?