Dressuur op 2 teugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orion_

Re: Dressuur op 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:41

@Piewie: Natuurlijk kan je het een keertje proberen.
Maar ik vraag me af hoe verstandig het is.
De exacte werking weet ik er niet van, eveneens jou probleem, maar volgens mij is het niet handig om met dit soort dingen te gaan experimenteren wanneer er tijdens het ''gewone'' rijden iets niet helemaal goed gaat..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:44

De bereden politie rijdt met 2 teugels zodat ze niet stuurloos zijn als met een actie ofzo er eentje knapt.
Dat vind ik het enige zinnige argument voor 2 teugels. Maar ach, als het niks doet, kan het ook geen kwaad, lijkt me.

Alls iemand zegt er een stillere hand door te krijgen...ik zie dan liever dat iemand een tweede teugel aan het bit maakt dan dat hij er een slof aan knupt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:49

ik heb ook een hekel aan de slof, maar toch rij ik mijn paard ermee. In het begin gebruik ik hem even en daarna hangt ie lekker los. Ik rij hem er natuurlijk niet elke dag mee

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:50

maar is dit misschien ook een oplossing is, zou ik het weleens willen uitproberen

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:52

Maar wat ik me dan weer afvraag, stel je rijdt thuis met twee teugels, je hand wordt er stiller van, je paard loopt daardoor beter enz. enz. en dan ga je naar wedstrijd, 1 teugel eraan... heb je dan niet een probleempje Bloos

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:54

haha ja echt wel haha

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:21

Haha ik heb er nog nooit van gehoord, lijkt me totaal niet werken!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:45

Ik vond het ook altijd wel fijn, maar meer omdat ik het zelf fijn vond om wat meer in de hand te hebben.
Nu op een enkele teugel merk ik weinig verschil qua aanleuning.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:54

mijn vriendin heeft ook een tijdje met 2 teugels gereden. ik vind het persoonlijk ook wel fijn rijden. die spring teugels (met die blokjes) vind ik altijd zo ontzettend smal! je hebt helemaal niets in handen. een mooie gladlederen teugel is er niet te vinden waar je wat in handen hebt maar die tegelijkertijd ook betaalbaar is...
volgens mij heeft het verder geen inwerking. uit mijn natuurkunde historie kan ik nix halen over het hefboom verhaal eigenlijk,... het is niet zo dat als je 2 touwtjes aan een steen knoopt je er anders op inwerkt dan als je er 1 aanknoopt. het is alleen zo dat je met twee touwtjes de druk over 2 touwtjes verdeelt ipv over 1.
ik denk dat mensen het fijn vinden omdat ze dan hun handen vol hebben,... ik persoonlijk (heb vrij grote handen) vind het fijn om mijn handen vol te hebben,.. anders laat ik ook heel gemakkelijk mijn teugels vieren! ik rijdt overigens zelf nooit met 2 teugels.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:49

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:23

Je kan lager op het bit druk zetten doordat de riempjes stuk voor stuk ruimte nodig hebben en daardoor een lichte kanteling veroorzaken. Dit zorgt voor een iets sterker effect. Daarnaast wordt het ook wel met buitenrijden gebruikt, voor het geval dat er één knapt.