veulen eerste keer vervoeren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: veulen eerste keer vervoeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:10

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:15

kehdra schreef:
Ik heb vorige week mijn veulen opgehaald , net bij mamma vandaan geplukt (helaas, kon niet anders) en alleen op de trailer.

Goed kort vastzetten, niks op de vloer. hooibaaltjes voor de stang zodat hij er niet onderdoor kon,. het was een 2-paards trailer, dus schot er gewoon tussen gelaten zodat hij bij wijze van spreken 'klem' stond, zeiltje dicht en GAAN.
Meneer heeft de hele weg heel rustig gestaan, we zijn een dik uur onderweg geweest, en er was helemaal niks aande hand.

Dit alles met de paardentaxi, dat betekend dus ook dat deze man ervaring heeft met de trailer, en ook heel rustig rijdt. Echt een aanrader !

Een volgende keer zou ik het zo weer op deze manier doen!

(maar dan liever al wel van te voren afgespeend Knipoog )

Dat is dan geen prof geweest, want die doen dit soort domme acties niet. .....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:32

Hmmm, idd. Nielsd. ziet er niet leuk uit!Hoop dat het allemaal netjes hersteld is. Maar neem aan dat jou paard nu niet de makkelijkste is om op de trailer te krijgen ?

Ik heb het zo gedaan zodat hij op deze manier geen kant op kon. niet voor-of achteruit niet, of naar links- of rechts, en niet over- en niet onder de stang door. Hij heeft steun gehad aan de trailer, en dit was ook de bedoeling. Hoe zou jij het liefst in een trailer staan? enigzins klem zodat je steun hebt, of in een grote open ruimte waar je geen enkele steun aan hebt?
Het paard heeft heel rustig gestaan, niet bezweet, gestresst oid bij het uitladen....

Ik zeg niet dat dit DÉ manier is hoor, dit is mij gewoon heel goed bevallen met MIJN paard. Wellicht had het voor een ander paard héél anders uitgepakt ( zoals bij Nielsd in dit geval)...

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:39

Ondanks dat het verboden is, zal ik erbij gaan staan. De eerste keer met Crystal zijn we eerst een aantal keren kleine blokjes rond gegaan terwijl ik in de trailer erbij stond. Ging alleen wanneer zij paniekerig keek tegen haar aan praten. Haar moeder stond toen nog bij haar in de trailer. Daarna zijn we een langere rit gaan maken met haar moeder er naast en ben ik in de auto erbij gaan zitten. Maar de eerste keer alleen met haar in de trailer hebben we weer hetzelfde gedaan. Eerst met mij er bij kleine stukjes en na een aantal keer pas een langer stuk waarbij ik in de auto ben gaan zitten. Ze is nu anderhalf jaar en vind het geweldig op de trailer. Wanneer de trailer nu openstaat, loopt ze zo zelf naar binnen en blijft vooraan staan te kijken of we niet weg gaan Haha! . Heb er de eerste paar keren geen hooinet in gehangen i.v.m. het voorkomen dat ze met de voorbenen er in terecht zou komen. Nu hang ik er een dicht hooinet in en niet die gaasnetten; die vind ik zelfs bij volwassenen gevaarlijke krengen.
Raad je wel aan om echt de tijd er voor te nemen en niet te denken dat het allemaal snel gebeurd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:42

Tot ze in paniek raken, over de buis komen en zo in paniek raken dat ze jou neer slaan.....

Vooral het advies van niet doen niet opvolgen...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:54

Dat zal dan een typisch geval worden van de put dempen, als het kalf verdronken is.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:03

Ik heb vriendinnen die er ook bij in gaan staan.
Maar wat mij betreft verongelukt dat beest maar mooi in z'n eentje, daar hoef ik niet bij te staan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:42

Imker, ik ben nog altijd benieuwd naar het antwoord op mijn vraag op de vorige pagina? Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:00

Maya, er zijn legio redenen, maar die ga ik niet allemaal aankaarten.

Jij vervoerde je veulen met een ander paard, niet de moeder. Tussenschot erin, veulen vast.
Dat zijn al 3 dingen die IK niet zou doen:
ander paard als de moeder: indien 'tante' er ineens geen zin meer in heeft, kan deze trappen of bijten of wat dies meer wat onwenselijk is.
veulen vast: als het in paniek raakt, kan het zich ophangen, nek breken, achterover klappen oid.
tussenschot erin: als het veulen gaat hangen, valt en onder het schot komt (maakt niet uit of het kunststof is of hout) raakt het in paniek, gaat maaien met zijn benen, slaat tante tegen haar schenen en die trapt terug en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.
Stangen erin dito verhaal: veulen breekt hals, nek en nieren en dan is het te laat....

Dit is slechts een kleine greep uit redenen waarom IK het niet zou doen. Als mensen bij mij aankomen met het verhaal dat ze op díe wijze willen gaan transporteren en of ik wil vervoeren, zal ik ze vriendelijk, doch resoluut naar één van mijn concullega's doorverwijzen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:15

Gisteren mijn veulen van 5 maanden voor het eerst vervoerd.
Heb haar 1 streepje sedasan gel gegeven om de ergste stress weg te
nemen. Verder heb ik alle stangen uit de trailer gehaald en toen ze
er in stond (ging gelukkig vrij makkelijk) het zeiltje dicht gedaan en halstertje
afgehaald. Heb haar dus los laten staan. Heb haar onderweg niet horen hinneken en
ze stond superstil, toen we daar aangekomen waren stond ze heerlijk om zich heen
te kijken, kwam makkelijk de trailer af, was absoluut niet bezweet of gestrest.
Voor mij was dit dus de ideale manier en zou het een volgende keer weer zo doen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:13

Ik heb mijn veulen vorig jaar opgehaald en wij hadden een 3 1/2 uur durende rit voor de boeg. Ik heb alleen de voorstang eruit gehaald, de achterstang laten zitten voor de stabiliteit, want zo'n veulen gaat soms draaien en lopen. Voorin heb ik wat hooi op de grond gelegd, verder niets op de bodem. We hebben haar los laten staan en alleen het achterzeiltje dicht. Onderweg zijn we 1x gestopt, vanwege een plaspauze van de chauffeur en toen stond ze rustig om zich heen te kijken. Na deze rit is ze altijd heel makkelijk op de trailer gegaan, ze heeft het dus niet als negatief ervaren.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:19

suffie schreef:
Ik heb mijn veulen vorig jaar opgehaald en wij hadden een 3 1/2 uur durende rit voor de boeg. Ik heb alleen de voorstang eruit gehaald, de achterstang laten zitten voor de stabiliteit, want zo'n veulen gaat soms draaien en lopen. Voorin heb ik wat hooi op de grond gelegd, verder niets op de bodem. We hebben haar los laten staan en alleen het achterzeiltje dicht. Onderweg zijn we 1x gestopt, vanwege een plaspauze van de chauffeur en toen stond ze rustig om zich heen te kijken. Na deze rit is ze altijd heel makkelijk op de trailer gegaan, ze heeft het dus niet als negatief ervaren.

Wij hebben het precies hetzelfde gedaan, en ook een goede ervaring hiermee gehad. (wel stro op de bodem neergelegd )
Zoals je in dit topic leest heeft iedereen zijn eigen ideen erover, wij hebben van te voren ook een beetje rond gevraagt en uiteindelijk gedaan waar wij het fijnste gevoel bij hadden.
Die van ons had zich opgedraaid en is toen gaan liggen. Toen we hem eruit haalden was hij super relax.

Die van ons is zich omgedraaid en lekker gaan liggen. Toen hij eruit kwam was hij super relax.

rebelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:09

Paar maanden geleden veulen opgehaald in Duitsland. Alles eruit gehaald ( stangen, tussenschot, hooinet en een laagje zaagsel op de grond, beetje hooi op de grond, zeil dicht en rijden.
Je kunt ook een veulenrek op de klep bevestigen maar daar heb ik geen ervaring mee. Is heel goed gegaan, was wel bezweet, maar kwam ook net bij mams vandaan. Succes ermee