Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

langemans

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:35

Ben je vrouw of man?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:36

Een man, staat ook ergens in dit topic.

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:41

Oh, dan kan het nog wel. Vrouwen hebben vaak wat meer vet op de benen, maar het paard dan last van heeft (verliest balans doordat de amazone geen stille zit heeft).

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:21

langemans schreef:
Oh, dan kan het nog wel. Vrouwen hebben vaak wat meer vet op de benen, maar het paard dan last van heeft (verliest balans doordat de amazone geen stille zit heeft).

Hey zitten doe je op je billen hoor (en aangezien bij de vrouwen vaak meer aanwezig zijn dan bij de mannen zitten de vrouwtjes heel stil hoor Duivel Knipoog )

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 09:35

spokie79 schreef:
Hoe groot is de fries en hoe is hij gebouwd? Als het een kleine fries is met een weke rug, zou het misschien problemen kunnen geven. Maar Wiarus heeft ook nooit problemen met jou gehad, dus ik neem aan dat dat helemaal goed komt. Je kan ook goed meegaan in de bewegingen.

Ik weet het nog niet Tong uitsteken
Heb alleen nog maar een foto gezien, binnenkort ga ik erheen en dan weet ik wat meer. Maar net wat je zegt, Wiarus had ook geen problemen met mij, en hij was maar een "klein" paard

Sily schreef:
Denk dat je er bij had moeten melden dat je een man bent Haha!
Ik denk dat het ook meescheelt dat jij niet dik bent, je bent gewoon een normale vent en zal dus niet al hotsend en klotsend te paard zitten.
En een Ztje zit er dan misschien (nog) niet in, je kan wel rijden dus dat scheelt ook een heleboel.

Als het paard rugproblemen heeft of idd een weke rug zou ik er wel wat problemen mee hebben, maar aan de andere kant is het zoals hierboven gezegd minder erg om als 95 kg wegende ruiter goed mee te kunnen komen dan als 65 kg wegende ruiter te stuiteren op de rug.

Maar als je twijfeld vraag het dan eens aan een da die het paard kent.

De DA, das een goeie ja. Dat ga ik gelijk eens opvragen. Thanx

langemans schreef:

Clown het vet wat er bij mij zit concentreert zich vooral rond 1 punt, de buik zeg maar Tong uitsteken Heb dus wel een laag zwaartepunt Clown

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:51

NickNameWS schreef:
Het gaat mij er vooral om dat ik het beste dier geen schade toebreng op de lange termijn

En nee, ik ga niet lijnen Tong uitsteken

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen OK dan! OK dan! OK dan!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:26

Mijn fries is 1.65m hoog, normaal bespierd. Valt mij op dat de meeste friezen over het algemeen een vrij weke rug hebben, komt puur door hun bouw waarbij ze geneigt zijn de rug snel weg te drukken. Zijn daardoor echt niet zo sterk als bijv een fjord of haflinger, deze hebben veelal een wat kortere rug wat meer gewicht kan dragen, net zoals een brug met een korte boog meer kan dragen en een langere brug sneller door gaat hangen. Naast dat de meeste friezen een wat wekere en langere rug (zeker de barokke types) hebben vind ik het een misverstand dat veel mensen denken dat een fries meer geschikt zou zijn voor zwaardere mensen. Paarden met een wat kortere rug of gewoon groot en sterk genoeg gebouwd zijn zijn daar geschikter voor.
Zelf ben ik 1.78m lang en hou m'n gewicht bewust onder de 70 kg, zeker omdat hij mijn gewicht meestal moet dragen en op lange termijn lijkt me dat nog redelijk te doen. Toen m'n instructeur van rond de 95 kg eens op m'n paard stapte zag ik dat m'n paard daar echt moeite mee had, mede door het gewicht op te vangen met de rug, ondanks deze man echt wel super kan rijden. Mijn vriend is nog een beginner en ong. 1.85m, maar weegt rond de 80kg. Hij stapt er ook wel eens op, maar 80 kg af en toe is echt de max, zeker omdat hij rijtechnisch ook nog niet super meebewegen kan. Maar4 dit is mijn mening, moet iedereen zelf weten en heb het geheel ook niet in real-life gezien.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:37

je gewicht is in mijn ogen niet echt een probleem, mijn stevige knol van 1.50 kan hier ook goed mee overweg Lachen
je moet er wel op letten dat je gewicht goed verdeeld is over de rug, dat de druk op de spieren niet zo groot wordt dat ze kapot gaan.
op de site van huertecilla staat dit prachtig uitgelegd
http://www.huertecilla.net/

en om wat absoluut gewicht uit te sparen heb ik wel gekozen voor een licht kunststof zadel.
(ik rijd met een australisch stockzadel, de lederen versie daarvan is echt loodzwaar)

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:57

De meerderheid neigt dus naar dat het kan, beetje afhankelijk van het paard. Gewoon proberen dus?

Waar moet je op letten, hoe geeft het paard (bewust of onbewust) aan dat het niet lukt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:07

Mijn ervaring is ook dat veel friesen een weke rug hebben.
Ik zou het risico niet nemen als het mijn paard zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:09

Het ligt ook aan hoe je rijd, als je lekker meezit met je paard dan zit je hem niet in de weg. Een paard heeft meer last van iemand van 50kg die zit te hotsen en klotsen op zijn rug dan een zwaar iemand die perfect met de beweging meegaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:14

Ik zou het niet doen.
Friezen hebben vaak wat weke ruggen, en 75 / 80 kilo is voor een Fries toch wel de max.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:47

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:24

NickNameWS schreef:
Ik ben zelf 1.85 (man)

oliebol zeg, dat is toch wel een beetje jammer...

wou al zeggen
beetje vent weegt snel kilotje of 80 85
stel rijd nog western ook
zadel ook kilotje of 20

word toch wel zwaar

is maar goed dat de meeste kleine quarter horsjes wel een kilo of 100 hebben kunnen

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:56

Als het mijn paard zou zijn kwam ie er echt niet op. Helaas, maar ben errug zuinig op m'n paard.

Ndieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:21

ik weet niet hoe oud je bent, maar in het geval dat je 'n volwassen persoon bent.;
sorry, maar dan ben je echt te zwaar, ik weet niet hoe de fries gebouwd is, maar je hebt gewoon 10 kilo overgewicht..
(berekening: haal van je lengte in dit geval 1.85m, 1 meter weg; 1.85m. - 1m. = 85. 85kl dus)
als ik jou was zou ik erg je best doen om wat aftevallen.
Dit is echt niet gemeen bedoelt voor de genen die dat denken!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:30

okee nog veel meer te zwaar peroon meld zich Haha!

ja ik heb overgewicht , ben mollig zeker te weten
bagger vet ? nee zo voel ik me niet
en geloof nou niet echt dat friesje zoveel moeite met mij had

1,58 - 85kg op friesje van 165
Afbeelding

PS TS .. 185 en 95 is zo heel gek nog niet voor een man
mijn man is 185 en 79 en beetje dun Bloos erg tenger gebouwd ook
weet niet of het bierbuikje is of spiertjes of er tussen in
maar spier weegt zwaarder dan vet

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:33

Ndieh schreef:
ik weet niet hoe oud je bent, maar in het geval dat je 'n volwassen persoon bent.;
sorry, maar dan ben je echt te zwaar, ik weet niet hoe de fries gebouwd is, maar je hebt gewoon 10 kilo overgewicht..
(berekening: haal van je lengte in dit geval 1.85m, 1 meter weg; 1.85m. - 1m. = 85. 85kl dus)

DAt zijn berekeningen uit de oudheid..
En daarbij een ontzettend vooroordeel.

Las net dat iemand zei, Hoe zit het dan met dat voltige gespring
8 meiden van ong 50 kg die op een paard springen.
Zolang iemand geen 150kg weegt Haha! ....

Maar dit soort reacties komen vnl van die mooie jonge
graatmagere dingen, die nog niet weten dat ouderdom met gebreken en wat extra gewicht
komt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:37

zit even te rekenen 158-100=58 Bloos! man dan waai ik weg Haha!

maar even serieus ..als het een normaal gebouwde fries is
en in een normale conditie (conditoneel en spiertechnisch) moet het
wel kunnen hoor Knipoog

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:46

Mijn vriend weegt rond de 90 kilo en rijd regelmatig mijn Fries van 164. Mijn paard is nog erg jong en niet zo supper gespierd, maar kan het prima af. Alleen de galop doet hij in verlichte zit om hem wat te ontlasten.

Mijn vader (2.04m en 105 kilo) heeft ooit eens op mijn vorige nogal zwakke Fries gezeten (gewoon buiten gestapt). Je kon zien dat hij hier veel moeite mee had, daarnaast zag het er niet uit.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:23

Echwel schreef:
Ndieh schreef:

DAt zijn berekeningen uit de oudheid..
En daarbij een ontzettend vooroordeel.

Las net dat iemand zei, Hoe zit het dan met dat voltige gespring
8 meiden van ong 50 kg die op een paard springen.
Zolang iemand geen 150kg weegt Haha! ....

Maar dit soort reacties komen vnl van die mooie jonge
graatmagere dingen, die nog niet weten dat ouderdom met gebreken en wat extra gewicht
komt

en dan nu de hedendaagse berekeningen: BMI (oftewel body mass index) = gewicht / lengte in het kwadraat
een BMI tussen 20 en 25 is normaal, onder de 20 is ondergewicht, tussen 25 en 30 is overgewicht, boven de 30 is obesitas of zwaarlijvigheid.
@NickNameWS: bij jouw 1.85m en 95kg kom ik uit op een BMI van 27.7574872169467 dus inderdaad wat overgewicht.
voor die lengte zou je tussen 68.5 en 85.6 kg moeten zitten.
er bestaat ook nog een berekening die rekening houdt met je beendergestel, en dan zou het best kunnen dat je ideaal gewicht toch hoger ligt dan wat je met de BMI berekent (dit is bij mij namelijk zo Clown ).
op verzoek wil ik die ook best doorgeven, maar dan moet ik een stuk overtypen en moet jij je polsomtrek meten. Haha!

@nickyu: jouw fries is van het oude stevige type, dit lijkt mij geen probleem

@blizzard2000: of je nou verlicht of in je zadel zit, je blijft even zwaar hoor Tong uitsteken
alleen als je geen vaste zit hebt en in op en neer zit te botsen in je zadel, kan het een verschil maken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:54

is mijn fries niet ..hing er op momenten nog net niet letterlijk als een vlaggetje aan ..zij zou makkelijk grote man kunnen dragen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:00

of mij, grote stevige vrouw Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:02

idd fojoe Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:07

een fries heeft wel een iets wekere rug.
maar als je het paard goed over zijn rug rijd kunnen ze meestal meer hebben dan wanneer het paard zijn rug wegdrukt.
maar 95 kilo moet nog goed kunnen. probeer wel het rug gebruik van je paard te activeren dat hij jou gaat dragen (ik hoop dat mijn uitleg kunsten gesnapt worden)