Kleine dingen om hogere punten te scoren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Kleine dingen om hogere punten te scoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:10

Pletje123 schreef:
Lielle schreef:
je hoort op X een paar passen recht te draven en niet schuin over te steken. Bij mij leverde dat gegarandeerd puntenaftrek op.

Hmm..

volgens mij is je paard altijd een tel recht als je em omstelt. Als je echt een paar passen rechtuit draaft, hoe wil je dat doen? Het punt waarop de twee voltes elkaar overlappen is minimaal. Anders is je volte niet rond.

als het goed is kom je een paar passen over X draven en op dat moment moet je paard recht zijn, voordat je hem omstelt naar de nieuwe grote volte. Kijk maar in het boekje. Wat ik veel zie is dat ruiters zo ongeveer schuin oversteken, alsof het een soort diaginaal is.

Hoe rijd jij anders een S?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:54

Michelle99 schreef:
Passport van de paard even om hoog houden om de jury te laten zien (de lezer dan kan dat doen), . Je bent verplicht om het bij je te hebben maar velen hebben het niet.

Heb ik ook nog nooit iemand zien doen. Ik weet wel dat je het bij je moet hebben en op verzoek moet kunnen tonen, maar omhoog houden voor aanvang van de proef...

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:02

Kit_for_ever schreef:
Michelle99 schreef:
Passport van de paard even om hoog houden om de jury te laten zien (de lezer dan kan dat doen), . Je bent verplicht om het bij je te hebben maar velen hebben het niet.

Heb ik ook nog nooit iemand zien doen. Ik weet wel dat je het bij je moet hebben en op verzoek moet kunnen tonen, maar omhoog houden voor aanvang van de proef...

Ik heb 1x geschreven voor een jurylid. Toen kwam de lezer naar haar met het passport in hand om het te laten zien. De jury zei goed en daarna tegen mij dat ze het zo op prijs stelde.. Vandaar

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:03

Ik moest vorige week schrijven en had het idee dat hij dat een beetje overdone zou vinden. Maar dat zal per jury verschillend zijn.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:22

interesant topic.
Ik denk dat de meeste punten al genoemt zijn.
Netjes je figuren afwerken, ronde voltes, goed de hoeken in rijden. en zorgen voor rust in je proef.

Ik voreg me nog af hoe de juryledn tegen de middengalop aan kijken, hoe kan je deze het beste laten zien op een volte?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:31

Mijn voorlezer stapt altijd voor de proef even naar de jury toe, om te zeggen wie ik ben en evt. om het paspoort te laten zien.Vaak zeggen ze dan: 'is niet nodig.' Mara volgens mij stellen ze het idee toch wel op prijs.

Verder moet je de proef ook goe duit je hoofd kennen! De jury's waar ik bij heb geschreven ergeren zich er behoorlijk aan als je niet meer weet hoe je verder moet als de voorlezer even achterblijft of iets verkeerds voorleest. Vooral als je dan dingen naar de voorlezer gaat roepen, of aldoor omkijkt.

Mijn vader had een keer voorgelezen en ik had iets niet verstaan, en op een gegeven moment was ik op een ander punt dan hij (hij wist dat niet - kijkt altijd strak in zijn boekje en weet niet hoe de figuren heten), maar ik reed gewoon door omdat ik de proef kende. Was wel moeilijk! Maar de jury had het toch erg gewaardeerd.

na afloop vroegen ze: 'Wie is die man?'
'Mijn vader.'
'O, volgende keer niet meer meenemen, hè?' Tong uitsteken

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:29

Wat mij opvalt vooral in de B is dat bijna niemand de overgangen rijdt zoals ze gereden dienen te worden, overgangen komen ontzettend vaak in een proef voor en probeer daar goed op te oefenen zodat je een actieve overgang terug of naar voren kunt maken zonder dat dat ten koste gaat van je paard/pony zijn houding en die van jou!

Daarnaast zou het fijn zijn als iedereen wist dat als er staat B afwenden EN arbeidsstap dat iedereen die overgang ook echt IN de wending rijdt in plaats van meters erna. Kun je zeggen dat dat bij mij echt veel punten scheelt. Goede overgangen leveren al snel een zeven of acht op.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:35

OemmiejO schreef:
Alles netjes afwerken, doe maar alsof je een uur de tijd hebt om dat proefje te rijden. Haha!

Dat vind ik er dus echt verschrikkelijk uitzien.
Als iemand rijdt alsof ie alle tijd heeft!!
Zo van: Als we er vandaag niet komen, dan komen we er morgen wel.

Ook als je een lekker actief proefje rijdt, kun je alles netjes afwerken.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:37

Als ik dit zo lees wil ik echt wel snel starten...eigelijk vind ik alles logisch wat er staat nl Nagelbijten / Gniffelen

Blijf het topic gewoon volgen Tong uitsteken

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:54

asjemenou schreef:
OemmiejO schreef:
Alles netjes afwerken, doe maar alsof je een uur de tijd hebt om dat proefje te rijden. Haha!

Dat vind ik er dus echt verschrikkelijk uitzien.
Als iemand rijdt alsof ie alle tijd heeft!!
Zo van: Als we er vandaag niet komen, dan komen we er morgen wel.

Ook als je een lekker actief proefje rijdt, kun je alles netjes afwerken.

Ik bedoelde ermee te zeggen dat je elke oefening geheel af moet werken, ik heb nergens gezegd dat je paard niet actief moet lopen. Dat heeft niks met elkaar te maken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 08:07

- op het goede been lichtrijden
- geen stemhulp, ook niet klikken dus
kost je per onderdeel een punt.

denk ook aan de overgang terug bij een middengang, dus niet alleen de overgang naat bv middendraf rijden maar OOK de overgang weer naar arbeidsdraf.

hoeken niet doorrijden bij volte c of a. dit is zo jammer, scheelt echt een punt.

b-h van hand veranderen, hoe vaak stuurt men al niet enkele meters voor de b vd hoefslag af?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:52

Hoeken doorrijden bij een volte? Dat is toch juist niet de bedoeling van een volte?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:00

Lizzle schreef:
Hoeken doorrijden bij een volte? Dat is toch juist niet de bedoeling van een volte?

Goed lezen he, er staat NIET doorrijden Knipoog

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:01

jury, als je b-h van hand moet veranderen zul je toch wel voor b moeten wenden, als je pas bij b gaat wenden kun je nooit op de lijn b-h uitkomen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 07:10

jury schreef:
- op het goede been lichtrijden
- geen stemhulp, ook niet klikken dus
kost je per onderdeel een punt.

denk ook aan de overgang terug bij een middengang, dus niet alleen de overgang naat bv middendraf rijden maar OOK de overgang weer naar arbeidsdraf.

hoeken niet doorrijden bij volte c of a. dit is zo jammer, scheelt echt een punt.

b-h van hand veranderen, hoe vaak stuurt men al niet enkele meters voor de b vd hoefslag af?

mm de nieuwe proeven waren er toch juist op gebaseerd dat er niet zo werd gekeken naar de letters maar meer naar de stuurvaardigheid?

ik jureer op manegewedstrijden, daar let ik er uiteraard wel op, daar kijk je niet naar de middendraf, maar hoe de kinderen het proberen, en of ze letters en hoeken rijden.

ik ben ook nog steeds niet blij met de nieuwe proeven, veel kinderen worden benadeeld omdat ze pony's hebben die geen supergangen hebben,
en zo scoren ze onderaan al 3 x een 6 of zelfs een 5 erbij.

zakken ze zo een eind naar beneden

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 07:30

Actief rijden, dóór de hoeken, en lachen naar de jury. Ja

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 07:41

Blijven rijden, ook al gaat er misschien iets mis, ga door naar het volgende punt en rij verder, dat wil ik graag zien.
Verder de overgangen die al vaak genoemd zijn, zorg dat je ze vloeiend rijd! Vaak zie je bij een overgang terug de paarden "dood vallen", overgang naar hogere gang, hup actief direct reageren. Het halsstrekken ook zo'n punt, ook al wil je paard of pony je hand nog niet goed genoeg naar beneden volgen, blijf ermee bezig geef niet op in je proef. De overgang in de wending is reeds genoemd door Daf, ook een punt waarop veel ruiters punten laten liggen.
Er zijn veel punten om op te noemen, een kleine tip, bekijk de dvd eens met de proeven, hieruit kun je veel info oppikken waar je mee aan de slag kunt ter voorbereiding van je proef. Zorg dat je je proef goed kent, mocht je voorlezer een kleine steek laten vallen riij jij gewoon relaxed verder. En als laatste tipje, zorg dat je stressfactoren op een wedstrijd vermijd, kom op tijd, zorg dat je op tijd erop zit etc en heb lol met je knol Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:03

Het meeste is idd al genoemd, vooral de overgang terug vanuit de middengalop zie ik maar heel weinig duidelijk gemarkeerd.
Wat ik nog wel een beetje mis, is je paard 'flitsend' proberen voor te stellen. Ik heb liever dat er wat mis gaat en dat het verder een leuke vlotte proef is dan zo'n hangen-en-wurgen 6-jes proef waar geen eind aan lijkt te komen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:46

Lielle schreef:
Pletje123 schreef:

Hmm..

volgens mij is je paard altijd een tel recht als je em omstelt. Als je echt een paar passen rechtuit draaft, hoe wil je dat doen? Het punt waarop de twee voltes elkaar overlappen is minimaal. Anders is je volte niet rond.

als het goed is kom je een paar passen over X draven en op dat moment moet je paard recht zijn, voordat je hem omstelt naar de nieuwe grote volte. Kijk maar in het boekje. Wat ik veel zie is dat ruiters zo ongeveer schuin oversteken, alsof het een soort diaginaal is.

Hoe rijd jij anders een S?

Volgens mij hebben jullie het over 2 verschillende dingen.
En 8 rijden en door een S van handveranderen.

Bij het door een s van hand veranderen stel je je paard inderdaad een paar passen recht.
Bij het maken van een 8 is het rechtstellen en direct omstellen en indraaien.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:56

Buiging en stelling!! Zó belangrijk (maar ik denk dat je er vooral in de hogere klassen op wordt afgestraft als je het niet goed doet)
Hoevaak ik niet een 5 heb gehad voor een volte oid met als commentaar: stelling houden.

En verder: goed de hoeken doorrijden, zeker bij een gebroken lijn/van hand veranderen. Rechtop zitten, paard netjes naar beneden laten lopen...
Meer kan ik me zo ff niet bedenken Tong uitsteken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:46

@Marliesje: ook bij een 8 is je paard dus even rechtgesteld op het moment van beeindiging van de 1e volte en voor het ingaan van de tweede.
En dat zie je idd veel te weinig, dat is ook wat Lielle bedoelt.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:56

daffodil schreef:
Wat mij opvalt vooral in de B is dat bijna niemand de overgangen rijdt zoals ze gereden dienen te worden, overgangen komen ontzettend vaak in een proef voor en probeer daar goed op te oefenen zodat je een actieve overgang terug of naar voren kunt maken zonder dat dat ten koste gaat van je paard/pony zijn houding en die van jou!

Daarnaast zou het fijn zijn als iedereen wist dat als er staat B afwenden EN arbeidsstap dat iedereen die overgang ook echt IN de wending rijdt in plaats van meters erna. Kun je zeggen dat dat bij mij echt veel punten scheelt. Goede overgangen leveren al snel een zeven of acht op.

ik deed dit altijd in de wending, werd me verteld dat het erna moest, eerst recht maken dan overgang.
hoe moet het nu, weet het nu niet meer?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:48

Als er staat E afwenden EN overgang stap dan moet het in de wending.
Mocht er staan E afwenden, daarna overgang stap, dan moet je eerst rechtstellen en dan pas stappen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:51

Met groeten de tijd nemen. Met het halthouden netjes door de stap heen (wanneer progressief gevraagd wordt) en lang genoeg halthouden. Paard netjes stilzetten ( niet scheef)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:09

tot welke klasse moet je progressieve overgangen rijden?