Wat moet ik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

Re: Wat moet ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:12

Helemaal geen schande hoor. Ik heb een paard dat dit ook doet. Bij hem komt het mede doordat hij slechtziend is maar ik heb geleerd om zelf te ontspannen. Want als je zelf bang bent verkramp je en schrikt je paard sneller.

Wat mij heeft geholpen is grondwerk en even een flinke stap terug gedaan. Ik begon met het voornemen om in ieder geval 1 rondje ontspannen te stappen. Als dit was gelukt waren we klaar. Dit is voor je gevoel een kleine succes ervaring.
De volgende keer breid je dit uit. Zo krijg je vertrouwen in jezelf en je paard.
Ook helpt het ,als je het gevoel krijgt dat hij schrikt, om je bijvoorbeeld voor te stellen dat je een hele mooie volte rijdt. Dit ga je dan ook doen.
In ieder geval niet in je hoofd zetten dat hij schrikt, maar dat je er netjes langs rijdt. Bij mij heeft het geholpen. Ook jezelf bezig houden met allerlei oefeningen helpt om niet aan het schrikmoment te denken.

Daarbij schrikken betekent meestal even hard galopperen. Nou dat kan je vast wel en je blijft gerust wel zitten. Dus eigenlijk niets aan de hand.

Ik heb veel meer vertrouwen gekregen in mijn paard. Nu heb ik er weer een beetje last van omdat ik in een nieuwe bak rijd en mijn paard dat dan weer spannend vindt en zo nu en dan weer wegrent. Maar ik vertrouw erop dat dit wel weer overgaat.

Je gaat het redden hoor, heel veel succes en volhouden hoor. Je voelt je straks geweldig als je wel ontspannen kunt rijden. Denk daar maar vast aan.

En heb je af en toe steun nodig dan mag je me gerust pm hoor. Ik leef met je mee. Ach gut

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:24

Iedereen bedankt voor zijn medeleven! het gaat sinds een tijdje alweer een stuk beter. Ik rijdt weer vaker op hem en rijdt nu ook langs de achterdeur waar ik altijd zo bang van was. Nu nog steeds wel een beetje maar dat doet er niet toe. Ik rijd dan meestal een beetje achter iemand aan wat de meeste niet zo erg vinden . Als ik dan voorbij de achterdeur ben ga ik er weer achtervandaan. ik doe steeds minder met mijn handen. Ik heb vandaag in de les bijna de hele tijd met lange( niet helemaal) Teugel geereden. En dat ging harttstikke goed. Iedereen bededankt voor alle tips. En als je ng wat te binnen schiet kan je het gerust kwijt!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:18

Waarom laat je je paard niet gewoon een keer los in de binnenbak lopen zodat die het zelf rustig kan gaan bekennen. Ik zou um iig niet verkopen door dit klein probleempje! Met elk paard heb je wel wat probleempjes, daar moet je niet voor weglopen, je zegt zelf al dat het buiten dat om een leuk paard is, niet verkopen dan daar krijg je alleen maar spijt van. Heb heel veel geduld, met geduld bereik je het meest. De meeste paarden schrikken gewoon snel van die dingetjes, dat heb je met alle paarden. Laat um gewoon vaak langs de deur lopen, laat hem eraan snuffelen enz, dat merkt die vanzelf wel dattie er niet bang voor hoeft te zijn. Maar om um nou meteen te willen verkopen, das wel erg overdreven!

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:04

Je kunt proberen jezelf af te leiden van de angstige voorwerpen of situaties door bv. een gesprek te hebben met je moeder die in het midden van de bak gaat staan. Of tijdens het rijden met meerdere ruiters ook eens naar andere ruiters kijken puur om je af te leiden van een gespannen situatie. Je kijkt dus naar andere en je bent met je pony bezig,eigenlijk heb je het dan heel druk. Voor je het weet ben je al diverse keren een akelige situatie gepasseerd zonder dat er iets gebeurd is. Als een pony schrikt kun je dit niet voorkomen dus daar moet je dus ook niet mee bezig zijn want als het gebeurd dan gebeurd het gewoon. Ook een andere pony is geen oplossing want ook die leeft en kan schrikken of angstig zijn. Jezelf afleiden en druk bezig zijn (veel wendingen e.d.) en je zult zien dat er vrij weinig gekke dingen gebeuren omdat jullie beide onstpannen zijn en het druk hebben. Succes en blijf lol houden.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:28

veel praten en vooral door praten als er iets raars gebeurd, is goed voor je ademhaling, daardoor voelt de pony geen angst van jou uit, word daardoor rustiger, gaat ook meer op jou letten, Je ontspant daardoor ook meer.
Waar je overpraat is niet belangrijk, Dromen al is het een boodschappen briefje die je herhaald, of wat je hebt gegeten. Vork Cool

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:07

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic berichten verwijderd. Als er woorden in je bericht veranderen doen niet de mod's dit maar dat gaat automatisch, betekend dus dat het een scheldwoord was Knipoog

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:31

Inmiddels gaat het veel beter ik heb mijn eerste wedstrijd met hem gereden in de B 199 punten, 2 wintspunten maar helaas buitenmededeling omdat ik normaal l1 rijdt. Niet volgens de officele regels maarja, ik ga ouder-kind westrijd rijden in de l1. Bm elke keer rijden heeft ook geen zin. En volgend jaar als alles goed gaat ga ik startkaart rijden:d Pling Cool