Oorharen knippen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

Re: Oorharen knippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:15

ik mag overigens nu wel aan zijn oren zitten, vind hij juist heerlijk, dan sta ik voor hem en maseer allebei zijn oren tegelijk, dan gaat dat hoofd omlaag en ontspant hij helemaal, borstelen mag nu ook, kan gewoon een oor pakken en met de borstel het vuil weg halen, maar owee als ik met de schaar aan kom zetten Clown dan kan ik nog zo tactisch zijn, hij is niet dom Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:45

Het heeft bij mij geholpen om het oog te bedekken met je hand! Dan ziet ze dus niet dat de schaar richting haar oor gaat. Plukje voor plukje knippen zonder het oor aan te raken.. & heel veel belonen!

mikafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:55

Oorharen zijn erg gevoelig toch ?Moet verzichtig mee omgaan, praten met je paard is het beste word die rustig en geef het idee dat er niks gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:56

Doet het bij jou pijn als je haar geknipt wordt? Volgens mij is al het haar hetzelfde & dus gewoon 'dood'

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:04

mikafan schreef:
Oorharen zijn erg gevoelig toch ?Moet verzichtig mee omgaan, praten met je paard is het beste word die rustig en geef het idee dat er niks gebeurd.

Oorharen zijn gewoon haren. Misschien bedoel jij dat de oren gevoelig zijn?

Ik denk dat je gewoon tijdens het poetsen elke keer zijn oren heel rustig proberen te aaien. En elke keer weer als hij het maar even toelaat, belonen. En dan naar een paar weken gewoon de schaar bij zijn hoofd, op afstand, houden en knipbewegingen maken.

Je kan ook die manier eerst proberen van dat er iemand bij blijft staan. Ja
Praam lijkt mij niet de meest vriendelijke manier, maar dat is je eigen keuze. Nagelbijten / Gniffelen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:07

Mijn paard vond gefrummel aan zijn oren heerlijk, maar de schaar ook super eng. Ik ben begonnen met knipbewegingen maken op een meter afstand, en elke keer als hij ontspande stoppen. Dat opgebouwd tot vlak bij zijn hoofd en langzaam richting de oren gewerkt. Ondertussen kijkt hij er niet meer van op of om.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:09

daNiielle_ schreef:
Ik denk dat je gewoon tijdens het poetsen elke keer zijn oren heel rustig proberen te aaien. En elke keer weer als hij het maar even toelaat, belonen. En dan naar een paar weken gewoon de schaar bij zijn hoofd, op afstand, houden en knipbewegingen maken.

Ik ga hierin mee. Ik zou dat dan nog uitbreiden met een beloning voor elke keer dat het ietsje beter gaat.
Ik liet mijn paarden altijd eerst kennismaken met dat enge ijzere ding wat dicht bij hun hoofd moest komen. Ik laat het ze voelen, tegen hun gezicht en neus, ik laat het ze horen door in de lucht te knippen, ook vlak bij hun oortjes. Ik knip in de lucht terwijl ik aan hun oortjes zit en zo zijn er nog wel 100 tussenstapjes te bedenken om ze te laten wennen.
Wat ik trouwens ook altijd doe is op een krukje gaan staan, dan hebben ze minder moeite dan wanneer ik omhoog moet reiken en zij iets naar beneden moeten komen.. Gek he.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:11

Zoals Lauss al aangeeft zou ik het proberen, aangezien ze het niet erg vind als je aan haar oren zit.
Zorg dat je er makkelijk bij kan (misschien ergens op staan) en met een beetje grote jas aan hebben, gewoon lekker wrijven aan d'r oren - jas beetje over haar hoofd - oog afdekken zodat ze de schaar niet kan zien (wel even oefenen zonder schaar), beetje in oren "knijpen" en rustig blijven praten (om schaargeluid te maskeren). Volgens mij knip je 't er dan zo af.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:12

Mijn paard heeft er ook een hekel aan dus laat het lekker zo.
Het is ook niet zo dat de plukken eruit steken hoor.

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:56

Ieder paard moet dit kunnen, waarom probeer je niet eens een bak met lekkers voor zijn neus te hangen. Zorg er ook voor dat je een goede schaar hebt die niet zoveel geluid maakt en niet zo scherp is dat je zo in haar oor kunt knippen als ze haar kop omhoog trekt. Zorg dat je rustig bent en laat haar (twerwijl er eten voor staat) weten dat je eraan komt met de schaar. Begin met het knipgeluid bij de hals en ga steeds iets verder omhoog richting de oren. Is ze de eerste dag al in alle staten? Ga dan gewoon de volgende dag weer een stapje verder. Dames succes gegarandeerd! Het kost wat tijd en moeite maar even voorhouden en het lukt, ze moeten er gewoon even aan wennen....

mikafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:48

daNiielle_ schreef:
mikafan schreef:

Oorharen zijn gewoon haren. Misschien bedoel jij dat de oren gevoelig zijn?

Je kan ook die manier eerst proberen van dat er iemand bij blijft staan. Ja
Praam lijkt mij niet de meest vriendelijke manier, maar dat is je eigen keuze. Nagelbijten / Gniffelen

ja, als beetje aantrekt..... ik denk meer dat paarden bang van worden dat ze je hun oren eraf knippen ofzo