Aanschaf paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:16

Proefperiode kan vaak niet. Ga meerdere keren kijken bij je potentiele nieuwe aanwinst en kijk of je kunt regelen of je hem een keer op vreemd terrein kunt rijden of op een buitenrit. Dan zie je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:01

Vanmiddag ga ik bij een paard kijken, ik ben heel beniewd. Rontgen foto's ben ik nog steeds niet helemaal uit of ik het nu wel of niet moet doen, maar eerst maar eens gaan kijken. Ik heb het in ieder geval nog niet verworpen om te doen.
Voor de mensen uit het Noorden, weet iemand een goede keurder? (zowel rontgenologisch als klinisch)?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:06

Mijn paard geef ik ook niet mee voor een proefperiode.
Wel stel ik een contract op, waar in staat dat het paard teruggenomen word als er toch
eventuele gebreken blijken te bestaan. Wel met een verklaring van de dierenarts.

Dat is denk ik het verstandigst om te doen.

tegenwoordig krijg je nauwelijks een paard mee op proef.

Rontgen doe ik zelf nooit, het is een moment opname.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:11

Ik zou mijn paard ook niet mee op proef geven. Proefrijden kan, maar dan wel bij mij thuis...
Rontgonologisch keuren zou ik niet doen in de lagere prijsklasse maar dat is natuurlijk eigen keus.
Eerlijk gezegd zou ik er als verkoper niet zo blij mee zijn als een koper drie kwartier te vroeg op mijn stoep zou staan. Ik vind dat gewoon niet netjes.

Veel succes en plezier met kijken vanmiddag! Lachen

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:16

jut87 schreef:
Vanmiddag ga ik bij een paard kijken, ik ben heel beniewd. Rontgen foto's ben ik nog steeds niet helemaal uit of ik het nu wel of niet moet doen, maar eerst maar eens gaan kijken. Ik heb het in ieder geval nog niet verworpen om te doen.
Voor de mensen uit het Noorden, weet iemand een goede keurder? (zowel rontgenologisch als klinisch)?

Wat leuk! Wat voor paardje is het?

Enne, waar in het Noorden? Is een vrij breed begrip! Haha!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:20

Bij de aankoop van mijn paard zijn we ook gewoon redelijk vaak gaan kijken. Denk een keer of drie gaan proefrijden, dan nog een keertje iemand met ervaring meegenomen, dan nog eens de dierenarts meegenomen Lachen.
Ze is klinisch gekeurd, waarbij ze een lichte afwijking had linksvoor (een iets te stijle hoef, waardoor een superkleine volte op links ook iets of wat onregelmatig was). Wij hebben dan ook enkel foto's laten nemen van de twee voorbenen. Foto's 100% in orde.
Na vijf jaar is ze nog maar één keer kreupel geweest, dus die lichte afwijking heeft ook niet voor problemen gezorgd.

In een redelijk lage prijsklasse (onder 3000€) zou ik zelf zeker niet rontgonologisch laten keuren. Hogere prijsklasse zou ik het zoiezo altijd doen (boven 7500€?). Tussenklasse, misschien wel, misschien niet. (zoals mijn paard *LOL*

Voor de rest inderdaad bij aankoop een contract opstellen. Wat als er binnen de ...maanden een gebrek opduikt? Prijs die overeengekomen is, wat er eventueel bij de prijs inbegrepen is (bij mij was dat een halster, koord, dun dekentje en 6 lessen van de eigenaar).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:28

Over dat rongenologisch keuren...
Misschien kun je een x vragen om bij een paar keuring te mogen kijken op een kliniek?
Dan kun je zien wat belangrijk is en waarom.

Juist als je minder ervaren bent, zou ik het aanraden om een goede keuring te laten doen. Zeker als je een paardje koopt voor het leven. Wil niet zeggen dat ik 100% achter de keuring sta hoor, kijk m'n onderschrift staat een link over het onderzoek van 1 onderdeel.

Toch kun je de risico's beter inschatten als je foto's heb. Tuurlijk kan hij ook bijv z'n been breken als hij zich simpelweg verstapt of over een hek probeerd te springen etc etc.

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:57

Haha, met het noorden bedoel ik Drenthe (Assen).
Ik heb inmiddels iemand gevonden die er veel meer verstand van heeft dan ik, ze heeft ook een opleiding gevolgd, en zij wil me helpen. Daar ben ik super blij mee. Eerst ga ik zelf kijken, voor de eerste indruk.
Zometeen ga ik kijken bij een draver van 5 die niet snel genoeg is voor de baan.
Ik kom bijna zeker weten in de lagere prijsklasse, meer dan 3000,- wordt het sowieso niet dus ik ben wel sterk geneigd de foto´s niet te laten maken. Garantie geeft het sowieso niet.. Maar goed, daar ben ik nu nog niet helemaal uit. Eerst maar eens gaan voor de eerste indruk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:36

jut87 schreef:
Haha, met het noorden bedoel ik Drenthe (Assen).
Ik heb inmiddels iemand gevonden die er veel meer verstand van heeft dan ik, ze heeft ook een opleiding gevolgd, en zij wil me helpen. Daar ben ik super blij mee. Eerst ga ik zelf kijken, voor de eerste indruk.
Zometeen ga ik kijken bij een draver van 5 die niet snel genoeg is voor de baan.
Ik kom bijna zeker weten in de lagere prijsklasse, meer dan 3000,- wordt het sowieso niet dus ik ben wel sterk geneigd de foto´s niet te laten maken. Garantie geeft het sowieso niet.. Maar goed, daar ben ik nu nog niet helemaal uit. Eerst maar eens gaan voor de eerste indruk.

Spannend hoor. Knipoog
Kleine tip als je gaat kijken: als je eerste indruk is "jeee deze is leuk", ga dan daarna even heel systematisch kijken naar bouw en tekenen van gezondheid (vacht, bespiering, hoeveelheid vlees, hoeven en ogen) en kijk niet teveel naar het koppie. Als je verblind bent door het leuke koppie, zie je de "bouwfouten" niet meer, dus zorg dat je die eerst ziet (voor zover aanwezig, natuurlijk).

Succes!

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:56

Ik ben momenteel ook op zoek naar een paard..
Deze topic is voor mij dus ook erg handig.. Knipoog
Ik lees dus gezellig mee met jullie vragen en antwoorden! Pling

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:14

ik wil niet drammerig overkomen, maar in de lagere prijsklasse zou ik juist foto's laten schieten...
sommige paarden zijn niet voor niks zo goedkoop...
juist omdat de verkopers weten dat kopers onder een bepaald bedrag (verzekering) geen foto's laten schieten.

dan ben ik nog niet eens zo bang voor de oc en ocd-tjes
maar wel voor artrose , wat tegenwoordig heel actueel is , oa door slechte trainingsmethodes , of slechte leefomstandiogheden
en ook denk ik dan aan HKO wat ook ontieglijk vaak voorkomt, met name in die prijsklasse...

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:58

En dan heb je een paard dat klinisch en rontgenologisch goedgekeurd is, en dan gaat het nog mis Huilen . Zie mijn profiel. Mijn paard was klinisch helemaal goed, rontgenfoto's een kleine bemerking, maar zeker niet afgekeurd en geschikt voor de sport bevonden. Nou, van die bemerking heeft hij geen last, maar van andere dingen die bij een keuring niet nagekeken worden des te meer... Verdrietig . Heb er 3 keer opgezeten in het begin en kan nu al sinds september niet rijden... Gelukkig ziet het er naar uit dat het wel weer goed komt, maar toch... Hier word je als nieuwe eigenaar niet vrolijk van Boos!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:04

JollyJumper schreef:
En dan heb je een paard dat klinisch en rontgenologisch goedgekeurd is, en dan gaat het nog mis Huilen . Zie mijn profiel. Mijn paard was klinisch helemaal goed, rontgenfoto's een kleine bemerking, maar zeker niet afgekeurd en geschikt voor de sport bevonden. Nou, van die bemerking heeft hij geen last, maar van andere dingen die bij een keuring niet nagekeken worden des te meer... Verdrietig . Heb er 3 keer opgezeten in het begin en kan nu al sinds september niet rijden... Gelukkig ziet het er naar uit dat het wel weer goed komt, maar toch... Hier word je als nieuwe eigenaar niet vrolijk van Boos!

Ik kan me voorstellen dat dat érg érg vervelend is, maar zo'n keuring geeft echt geen garantie.
De meest voorkomende problemen daar wordt op gezocht en niet verder.
Paarden kopen of hebben, dat is nou eenmaal risico-vol.
Wil niet zeggen dat een keuring daarom zonde van het geld is.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:11

Dravers zijn vaak goedkoop omdat ze niet snel genoeg zijn op de baan. Ik zou ook niet kiezen voor een rongenologisch onderzoek. Kost meer dan het paard zelf. Klinische keuring zou ik altijd uitvoeren. Bij een draver is het normaal dat ze in de lagere prijsklasse vallen. Bij andere paarden die normaal duurder zijn zou ik me wel afvragen waarom ze het paard wegdoen in de lagere prijsklasse.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:15

als ik jouw was zou ik ook geen fotos doen in die prijsklasse. volgens mij zijn de kosten wel 500 euro of zo.

ik heb een maand geleden mijn paard verkocht.. voor 3000 en die wou ze wel laten keuren ook op fotos geen probleem.
gelukkig was hij goedgekeurd. maar hiervoor had ze 4 laten keuren alle 4 fout. dat is een hoop geld (maar ja wel een goed paard nu natuurlijk)

in friesland is van ittersum wel goed in bears (daar is die van mij heen geweest en die is landelijk prok keurder) en verder in drenthe weet ik het niet.

gewoon door je eigen dierenarts laten keuren..(nou ja de dichtsbijzijnde paardendierenarts)

en altijd maar dan ook altijd zeggen dat je de sport in wilt. voor recreatie wordt iedereen bijna goedgekeurd. en als je twijfelt over 1 been kun je daar altijd nog fotos van nemen.

ik heb zelf 2 paarden gekocht en niet laten keuren.. 2 2x van een bekende gekocht.

ooh ja als je paard wat je gaat bekijken op marktplaats staat mag je altijd pb en (mag niet zo op bokt besproken worden)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:25

Als je meer wilt lezen is 'Een eigen paard' van Edith Louw ook een leuk boek. Dit boek is in de meeste bibliotheken ook te leen.

Ik vraag me af of het wel verstandig is om een draver aan te schaffen die op de baan heeft gelopen. Als dit je eerste paard wordt en je moet hem dan nog omscholen of vrij veel bijscholen, wil/kun je dat wel?

Ik zou sowieso voor een klinische keuring kiezen en de röntgenologische keuring is een afweging. Ik zou het laten schieten 'omdat het paard in een lagere prijsklasse' valt. De medische kosten die uit een bepaalde afwijking voortvloeien, zijn voor een goedkoop paard net zo hoog als voor een heel duur paard. De vraag is wil je dat risico nemen?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 08:59

superwoman schreef:
JollyJumper schreef:

Ik kan me voorstellen dat dat érg érg vervelend is, maar zo'n keuring geeft echt geen garantie.
De meest voorkomende problemen daar wordt op gezocht en niet verder.
Paarden kopen of hebben, dat is nou eenmaal risico-vol.
Wil niet zeggen dat een keuring daarom zonde van het geld is.

Nee, dat snap ik ook wel dat dat geen garantie biedt. Maar ik het was de eerste keer dat ik een volledige keuring bij een paard heb gedaan en dan krijg je dit Verdrietig . Jumper heb ik niet eens laten keuren. Wel gevraagd of het mocht, maar uiteindelijk niet gedaan. Heeft verder behalve koliek nooit iets gehad. Lexie heb ik wel klinisch laten keuren in Moergestel, maar rontgen vond ik niet nodig vanwege de verhouding met het aankoopbedrag. Klinische keuring gaf er ook geen aanleiding toe. En dat paarden hebben risicovol is daar ben ik de laatste jaren helaas achter gekomen... Verdrietig .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:17

JollyJumper, ja een keuring is ook maar een momentopname en zoals ik al eerder schreef geven veel D.a-en ook geen verder advies als een paard een moeilijke rug of moeilijke voeten heeft....Die houden zich vaak rustig en gaan niet iemand (koper of verkoper) benadelen als dat niet nodig is in hun ogen.

Wat meer ervaring kan vaak een hoop schelen bij het kopen van een paard.
Aangezien veel mensen maar 1 of 2 paarden kopen in hun leven, zijn het aantal vergissingen vrij groot en dan denk ik meestal in de zin van een te moeilijk paard (ookal is die heel braaf) Maar ook in de zin van lichamelijke gebreken enzo.

Laatst nog bij en paardje gekeken die al de keuringen had gehad.(niet voor mezelf) Paard liep met 1 achterbeen wat korter.Duidelijk last op de plek van z'n flank. Stond niks over op het rapport en ook de eigenaresse wist dat niet, dat geloof ik Ja .
- rug was goed en benen goed en verder ook niet kreupel, dus goedgekeurd Ach gut

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:36

kijk in ieder geval uit waar je je paard koopt. Doe het zoiezo niet bij handel stal Baauw in Montfoort. Deze man verkoopt zieke en slechte paarden! En als je het paard terug brengt krijg je een deel van je geld niet terug. Je weet nooit van te voren of je bij een goede zit. Maar particulier een paard kopen is denk ik beter dan bij een handel stal als je voor de eerste keer een paard gaat kopen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:55

Hoi Hoi,

Ik heb pas een week geleden nog een paard laten keuren in drenthe.
Schoonloo zit een kliniek waar je dit kan doen. Dierenkliniek AA en Hunze.
Mijn paard is klinisch en rontgenelogisch gekeurd. En goed!

Ook in een lagere klasse zou ik fotoos van de benen willen. Vooral bij jonge paarden. Waarom? je wilt er als het goed is nog jaren plezier van hebben en als een jong paard( Vind ik dus onder de 10 jaar) rontgenelogisch veels te veel bemerkingen zou hebben zou ik er nog eens hard over nadenken of ik het paard nog zou willen.
Mijn paard is voor de sport gekeurd, ik rij recreatief.
Een keuring is en blijft een moment opname. Alleen tegenwoordig wordt er dus bloed afgenomen! Dit is om achteraf eventueel verboden middelen te kunnen traceren. Zo heb je als koper dus altijd bewijs, als je paard na een tijd toch kreupel zou zijn ofzo, en dus zou blijken dat hij voor de keuring pijnstillers gehad heeft ofzo. Je kunt dan achteraf de kliniek die de keuring uitgevoerd heeft bellen en vragen of ze het bloed van je paard willen nakijken. Zij hebben dit dan al in bewaring.
In de paardenwereld is het wel normaal dat de keuring bij goedkeuren de kosten voor de koper zijn en bij afkeuring voor de verkoper. Dit kan natuurlijk wel varieren. Van te voren goed afspreken!

Belangrijkste blijft natuurlijk heb je een goed gevoel bij het paard?
Veel succes!
PS je kunt me pm-en voor meer info

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:28

De ene draver is de andere niet. Het maakt niet uit of ze gekoerst hebben of niet maar het ligt aan het karakter en de opvoeding. Een van onze merries is een stresskip, maar heeft nooit gekoerst, ons koerspaard is een dooie met een super karakter. Onder de 3000 zou ik ook echt geen foto's laten maken maar alleen klinisch keuren.

Mocht je nog iemand nodig hebben dan wil ik ook best een keer mee hoor Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:31

geen bloed afnemen dan?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:33

Nee. Aan het paard kan je ook wel wat zien. Ik zie zat dravers en je ziet het wel wanneer je wat gehad hebben.

Goede dierenartsen in de buurt zijn Kees de Vries (Midwolde) en Dalemans (Vries). Die laatste hebben wij nu.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:00

Tegenwoordig is bloedafname verplicht! bij een keuring.
Dit is wat de arts mij vertelde vorige week.
Of een paard pijnstillers heeft gehad is trouwens niet te zien, sedatie waarschijnlijk wel.
Op het keuringsrapport kruist men dit ook aan of er wel geen toestemming is gegeven voor bloedafname etc.
Laatst bijgewerkt door _Luziream op 09-12-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:01

Handig topic.
Aanstaande zaterdag ga ik bij een 2,5jr merrie kijken die zo op de foto me erg aanspreekt (word het 4e paard waar ik ga kijken).
De eigenaar vertelde me dat ze klinisch en rontgen is gekeurd en beide 100% goed.
Ik wil haar sowieso nog klinisch laten keuren mocht ik haar echt leuk vinden. En naar de Rontgenfoto's laten kijken door een onafhankelijke arts maar hoe werkt dit?
Ik zelf woon in Groningen en het paard staat in Zuid Holland, ik kan moeilijk mijn toekomstige dierenarts vragen er even heen te gaan om de foto's te bekijken.

Hoe kan ik dit het beste doen?
Nieuwe foto's lijkt me nu overbodig. Gewoon ter controle nog naar de foto's laten kijken.
Wie heeft een idee?