paard laat zich neit vangen.. wat te doen..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Re: paard laat zich neit vangen.. wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:20

Ik drijf mijn paard altijd naar de schuilstal als ze zich niet wil laten vangen,daar 'vang' ik haar dan,omdat ze dan geen kant uit kan,dus je paard gewoon naar en hoek ofzo drijven zodat 'ie geen kant uitkan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 00:21

Een paard niet kunnen pakken is een kwestie van geen vertrouwen hebben in de gene die hem wilt pakken en met opjagen word dat alleen maar erger.
Ik zou de tijd nemen en het vertrouwen zien te winnen, dan weet ik zeker dat je haar zo kan pakken, het vergt geduld en en tijd,dat is een vervelend gebrek van de mens , die hebben vaak geen tijd en geen geduld, maar denk dat dat de enigste oplossing is.
Het vertrowuen is nu zoek door alle acties die al zijn ondernomen, gewoon 1 pers er neer zetten die wel de tijd en geduld kan opbrengen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:52

Ik heb in een boek gelezen dat je dus een 'rustige' houding moet aannemen, dus schouders een beetje laten hangen, hoofd niet oprichten en niet recht in de ogen kijken. na een tijdje kan ze in je geinteresseerd geraken en zelf naar je toe komen, maar dit vergt wel veel tijd... Succes!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:13

Hmm sorry, maar wat een paardenkennis Vork

een paard reageerd uit natuurlijk instinct, en dat is dus om te gaan vluchten. Door de pony te gaan opjagen tot hij moe word en het opgeeft, berijk je bar weinig. Denk aan NHS, Denk hoe het paard ook denkt
Het beste is om in je eentje de wei in te gaan, dan als de pony weg rent constant de pony blijven blokkeren. Binnen no time geeft ze zich over aan je en blijft de pony stil staan en is er helemaal niets meer aan de hand. En vooral niet vergeten te belonen.
Natuurlijk is het nog niet na een dagje over Vork

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:59

Jeetje wat een heftige methodes worden hier beschreven,. Kan me voorstellen dat bepaalde paarden moeilijk te vangen worden of geen vertrouwen meer hebben in de mensen. Flink opjagen bv kan behoorlijk wat risico's met zich meebrengen. Misschien rent hij werkelijk tot hij moe is en kun je hem vangen. Dan heb je hem, maar moet hij zeker niets meer van je weten (niet te verwarren met plekje inpikken bij dominantie. Dan jaag je niet weg. ) Als je pech hebt, raakt de pony in paniek en verwond hij zichzelf. Ik heb een pony gezien die op die wijze zijn benen brak en afgemaakt moest worden.

De methodes die ook beschreven zijn in de vorm van benaderen, terugtrekken werkt in zo'n geval wel, maar dan moet je zelf rustig zijn , niet gefrustreerd raken als het niet meteen lukt en geen haast hebben. Gewoon rust en kalmte uitstralen en zorgen dat je zeeen van tijd hebt. Er rustig heen lopen, niet aankijken, niet recht erop af maar wat zigzaggend, merk je afweerreactie, loop je weer een stukje weg, zij weer rustig, weer op dezelfde manier benaderen. enz enz. Ik heb heel wat moeilijk vangbare paarden op die wijze gevangen (ik werd altijd de wei ingestuurd als ze bij de manege voor gehandicapten waar ik hielp of bij de fokker zo'n exemplaar hadden. Maar vergeet niet dat je uitstraling en je gemoedstoestand het grote verschil uitmaakt. Een paard hou je niet voor de gek. Gejaagdheid en frustratie kun je voor een paard niet verbergen en dan rent ie zeker weg. Zorg dus dat je zelf heel kalm bent en niet het gevoel hebt ' nu moet het'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:04

Ik hebde indruk dat er de afgelopen weken al van alles is geprobeerd (wat dus niet is gelukt) en iedere keer als mensen opgegeven hebben, was het een punt voor de pony.

Ik ga er van uit dat de pony niet angstig is, maar gewoon niet wil. Ik ga er ook van uit dat ze alleen op het weiland staat.

Opjagen zou ik daarom niet doen, maar wel niet met rust laten totdat je haar gevangen hebt. Lichaamshouding en positie t.o.v je pony daarbij goed in de gaten houden, loop met je schouders naar voren en je hoofd naar beneden, loop op de pony af in een grote boog. Richt je op de schoft en niet op het hoofd, en maak geen abrupte bewegingen. Loopt je pony weg, loop je parallel met hem mee, draait hij om, loop je met hem mee de andere kant uit, rent hij van je vandaag loop je er achteraan. Begin vroeg en trek er de hele dag voor uit, stop niet tot je hem hebt, beloon en LAAT DAARNA WEER LOS. Vanaf dat moment begin je hetzelfde spelletje. Je zult zien dat het sneller gaat om hem dit keer te pakken te krijgen.

Stop in geen geval voordat je hem hebt. Begin vroeg, ga niet stoppen omdat je moe wordt of moet eten, of het gaat regenen, of het wordt donker, of je hebt een andere afspraak.

Succes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:12

als het inderdaad onwil is, werkt dat ook goed ja. Maar inderdaad... nietgaan opjagen. Maar als hij angstig is door datgene wat eerder is gedaan, zou ik voor de methode naderen, terugtrekken kiezen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:08

ik zou me eens flink achter de oren krabbelen, een pony die zó zijn best doet om niet gepakt te worden heeft daar vast een reden voor. loopt deze pony normaal in de manegelessen?

blijkbaar vindt het beestje het helemaal niet leuk om mee te moeten, opjagen of lokken maakt wellicht dat je 'm uiteindelijk kunt pakken, maar als er dan niet aan het probleem op zich gewerkt wordt gebeurt het zo weer. enig idee waarom deze pony niet graag mee wil?

axel_melisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:21

plotie schreef:
Ik heb in een boek gelezen dat je dus een 'rustige' houding moet aannemen, dus schouders een beetje laten hangen, hoofd niet oprichten en niet recht in de ogen kijken. na een tijdje kan ze in je geinteresseerd geraken en zelf naar je toe komen, maar dit vergt wel veel tijd... Succes!

Idd, met gedult kom je vaak een stuk verder Lachen

kimera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:59

Ik ben met mijn paard op een natural horsman ship training geweest. En ik heb daar ook geleerd net zoals liljebo beschreef om gewoon in de wei te gaan lopen. Zigzaggend elk stukje van de wei als het waren belopen.
Dit is een beetje het natuurlijke gedrag na bootsen en je zal merken dat het paard na een tijdje op je af zal stappen. Wat je dan heel simpel kan doen is het paard aan je hand laten snuffelen en gewoon weer door weg te lopen. Als een paard in de natuur namelijk een ander paard tegen komst snuffelen ze ook eerst (een soort van voorstellen) . Zo wek je de intresse, je zal merken dat het paard je zal gaan volgen en als hij/zij dit doet kan je een touw of halster om het paard doen. Ik zou beginnen met een halster touw om de nek heen en daarna een halster om doen. Het ligt aan het paard hoe lang dit gaat duuren kan heel snel gaan soms.

Het belangrijkste is dat je niet te veel aandacht aan het paard schenkt als je in de wie loopt. Loop recht op en kijk voor je uit mocht het paard intresse tonen toon dan intresse terug maar ga niet gelijk het halster om doen daar schrik je hem mischien weer mee af maar loop gewoon nog even verder.

Ik hoop je er wat aan hebt,

mijn advies is vooral niet het paard te gaan opjagen!! Dit kan alleen maar avenrechts werken. Dan ziet het paard jou namelijk als een bedreiging. kijk uit.

succes!! Pling

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:27

ik denk dat de ervaringen van deze pony al dusdanig zijn dat ze mensen gewoon even niet in de buurt wil hebben. als ze zich al drie weken niet laat vangen heeft ze daar een goede reden voor denk ik.
ze weet wat een mens is, en wat een mens kan doen. daar is het gedrag naar mensen toe op gebaseerd.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:43

Ik heb een keer te maken gehad met een jonge hengst die de hele zomer in een groep had gelopen en wij toen op zouden halen en die liep dus in een behoorlijk koppel jonge hengsten zonder iets om in een enorm weiland en liet zich niet pakken.
Toen hebben we wat voer mee genomen en er tranquigel over gedaan, tijd staan wachten en toen hij suf was weer wat voer gegeven met een halster los in de emmer gehangen, toen hij zijn hoofd er in deed rustig achter zijn oren dicht gemaakt en op ons gemak de wei uit gelopen...

Toen hij éénmaal op stal stond hebben we hem eerst het halster om gelaten en handmak gemaakt, heeft nooit meer problemen gegeven.

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:53

je probeert hem naar een hoek te drijven en in die hoek pakt iemand hem
en als hij er dan vandoor wil gaan dan ga jij er voor staan en dan moet het wel lukken

doe voorzichtig

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:15

Sorry hoor, maar ik snap echt niet dat er mensen zijn die hun eigen paard niet kunnen vangen zoals sommigen hier melden. Volgens mij doe je dan echt iets niet goed met je paard. Bij mijn pony lopen er 20 in een wei en ze komen allemaal uit zichzelf en laten zich zo pakken.

Ik ben het dan ook helemaal met Liljebo eens. En dus vooral niet opjagen of in een hoek drijven!

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:18

je kan ook is het weiland in gaan om alleen iets lekkers te geven.
Je paard zal op geef moment naar je toe komen omdat jij iets lekkers mee hebt.
Maar dan vang je hem.
En daarna weer op nieuw lekkers geven in de wei.
Steeds weer,
zo vind je paard het niet meer vervelend als jij in het weiland bent.
en kan je hem vangen

succes Clown lastig paard heb je:P

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:25

bij ons op stal is er ook eentje die niet komt of zich laat pakken.
nu geven we hem als we hem op wei zetten een klein handje brokjes, en als we hem gaan halen ook weer een klein handje brokjes. in de hoek drijven en alles hielp niet is een bange. maar zonder brokjes komt ie niet. met wel. maar je moet niet als jij naar hem toe loopt en hij loopt weg er achter aan gaan geduld hebben komt hij vanzelf maak je zelf interresant. succes

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:32

Allemaal tips en adviezen maar nu een NIEUWE en het werkt toppie bij mij.
(moet regelmatig voor een "paarde"boer zijn haflingers "vangen"aangezien deze ook zeer mak zijn..... Tong uitsteken
Als een paard een goede band heeft met haar/zijn baasje zal deze niet snel vluchten/zich uit de voeten maken als baasje eraan komt.
Maar als het dier dat wel doet dan heeft het duidelijk geen vertrouwen in het menspersoon. Nu kan je proberen om dit vertrouwen op te bouwen maar als het dier iedere keer weg rent gaat dat niet lukken.
Probeer het daarom op de natuurlijke manier en met hulp van een dierlijk instinctje namelijk Jaloezie. Stop een lieve pony erbij in de Weide waarvan je zeker weet dat je die wel kan VANGEN/pakken.
Voer deze pony iedere dag lekker bij de weide, wat brokjes en aai/borstel het dier. De andere pony zal in het begin dit van een afstandje bewonderen maar ik weet zeker dat na een paar dagen de afstandige pony ook wel wat brokjes wil. En zo ga je telkens een stapje verder. Als de pony in de buurt komt lekker een emmertje op een klein afstandje zetten en niet erop af gaan. Telkens emmertje dichterbij of ga eens bij het emmertje op de grond zitten. Eerst contact proberen te maken door middel van lichte aanrakingen op het hoofd, wangen. En dan ooit...rustig het halster vast pakken als deze een halster om heeft. Anders een lus maken welke je rustig over het hoofd kan schuiven. En de makke pony s'avonds lekker op stal zetten.. dan wil de afstandige pony in vies weer wellicht graag mee naar de stal. SUCCES Pling

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:50

kakoo schreef:
Sorry hoor, maar ik snap echt niet dat er mensen zijn die hun eigen paard niet kunnen vangen zoals sommigen hier melden. Volgens mij doe je dan echt iets niet goed met je paard. Bij mijn pony lopen er 20 in een wei en ze komen allemaal uit zichzelf en laten zich zo pakken.

Ik ben het dan ook helemaal met Liljebo eens. En dus vooral niet opjagen of in een hoek drijven!

hiermee ben ik het eens... lijkt me vreselijk als je paard niet eens naar je toe wil komen op het land... Faram heeft een tijdje zo'n periode gehad en toen zat hij zelf ook niet lekker in zijn vel, ging niet zo goed in die tijd. dat zegt ook eea lijkt me.

@ susy, ik ben bang dat dat in het geval van de TS niet gaat werken, deze pony wil gewoon niet bij mensen zijn. hij zal genoeg slechte ervaringen hebben die hier reden toe geven. al dan niet bewust toegebracht. manegeponies hebben het nou eenmaal niet altijd even makkelijk, en ik kan me goed voorstellen dat er ponies tussen zijn die dat gewoon niet willen.
je tip vind ik op zich wel een aardige, ik weet uit ervaring dat er paarden zijn bij welke het ook werkt. alleen denk ik niet dat het voor de pony waar de TS over schrijft ook gaat werken.

ik zou ook aanraden om, als de pony weer in handen is, eens grondig te onderzoeken wat er loos is, zodat er gewerkt kan worden aan een oplossing en de pony weer plezier kan krijgen in de omgang met mensen. imo een vereiste om een manegepony gelukkig te maken/ houden...

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:55

Mijn eigen paarden laten zich ook niet altijd even goed vangen, vooral als er iets lekkers in het spel is.. Mijn shet vond het veel te leuk in een land vol mais.. Dat heeft niet te maken met de verhoudingen. Die dacht, nee die maiskolven zijn te lekker.. Die heeft zich laten vangen omdat ik ook een maiskolf op begon te eten en dat was toch wel heel interessant..

Ook als ik ze net in een nieuw stuk land heb gezet en ze moeten er na een uurtje weer uit is het ook vaak even niet luisteren.. Na een par minuten heb ik ze wel, ze weten dat ze moeten luisteren, maar ja, het gras is zo aanlokkelijk..

Met de methode van Suzy Q hebben wij onze hond als pup vaak gevangen.. Dan wilde hij niet komen en dan ging ik maar even met de geitjes knuffelen, dan stond hij zo naast je..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:03

Jeskim schreef:
Mijn eigen paarden laten zich ook niet altijd even goed vangen, vooral als er iets lekkers in het spel is.. Mijn shet vond het veel te leuk in een land vol mais.. Dat heeft niet te maken met de verhoudingen. Die dacht, nee die maiskolven zijn te lekker.. Die heeft zich laten vangen omdat ik ook een maiskolf op begon te eten en dat was toch wel heel interessant..

Ook als ik ze net in een nieuw stuk land heb gezet en ze moeten er na een uurtje weer uit is het ook vaak even niet luisteren.. Na een par minuten heb ik ze wel, ze weten dat ze moeten luisteren, maar ja, het gras is zo aanlokkelijk..

Met de methode van Suzy Q hebben wij onze hond als pup vaak gevangen.. Dan wilde hij niet komen en dan ging ik maar even met de geitjes knuffelen, dan stond hij zo naast je..

hihi ja, dat doet Flicka ook wel. zij mag regelmatig maaien op het erf, en dan loopt ze los. binnen een kwartiertje na het loslaten hoef ik haar ook niet op te halen, ze weet dat ze mag grasmaaien en die tijd neemt ze ook. Faram heb ik het ook zo aangeleerd, hij weet dat hij minstens tien minuten mag staan, en wil ik hem eerder pakken, dan herrinert hij me daar even aan.
overigens lopen ze niet weg als ik duidelijk maak dat het niet kan, als er iemand met de trekker door moet ofzo en ze moeten opzij dan kan ik ze wel gewoon pakken, volgens mij weten ze precies wanneer ze 'een geintje' uit kunnen halen en wanneer niet.

echter, een paard dat je koste wat het kost wil ontlopen vind ik dan heel iets anders, en persoonlijk zou me het ook aan het hart gaan als mijn paarden lieten zien niet van mijn gezelschap gediend te zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 08:40

Ja als mijn shet stiekem de tuin in rent met veel lekker sappig gras, vond ie het ook niet zo leuk als ik hem kwam halen. Maar ook daarop heb ik iets gevonden. Ik ga rustig naar hem toe, kroel, doe het halster om en laat hem nog een hele poos lekker eten. Dan pas gaan we terug met kleine eetpauzes. In de wei staan ze bij het hek te dringen om mee te mogen. Gelukkig....

Irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:36

Stil in de wei gaan staan, en wachten tot ze naar je toe komt misschien.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:58

Is het niet handig om wat meer te weten over het karakter van de pony? Is de pony bang of juist dominant? Is ze gek met mensen? En zo ja: met wie dan? Dit maakt namelijk precies het verschil in aanpak. Als het gewoon geklooi en dominantie van haar is inderdaad 'opjagen' tot ze moe is en naar je toe komt. Doet ze dat niet, gewoon weer opjagen. MAAR als ze bang en onderdanig is kun je het hier juist volledig mee verpesten en dan komt ze sowieso niet meer. Dan wordt het meer een project waarin je inderdaad haar vertrouwen moet winnen, wat lekkers brengen, knuffelen en dan weer weggaan. Dit een paar keer per dag en dan kijken of ze je wil volgen naar het hek (zonder touwtje, gewoon weglopen en haar aanmoedigen met je mee te komen). Succes!

anoek03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:05

wveerdonk schreef:
met 2 grote longeerlijnen naar 1 hoek proberen te drijven???

Dat heb ik een keer gezien
en dat ging wel goed...
Al zie ik wel dat er al staat dat opdrijven niet hielp.

En met 2 of 3 paarden met ruiters de wei in
en dan richting hek rijden??? Ook al geprobeerd???
De meeste willen mee met de kudde...
proberen kan geen kwaad...

idd paarden voelen zich vaak ineens allen als dwe andere weg gaan dus gaan ze er meestal wel achteraan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:08

het dier staat al drie weken alleen... wellicht zal ze meelopen als men ervoor uit rijdt, maar dan nog zal iemand haar moeten pakken. en dat wil deze pony dus overduidelijk niet.