frustratie op het paard afreageren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: frustratie op het paard afreageren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:27

_Susan_ schreef:
Ik moet bekennen dat ik me hieraan ook schuldig heb gemaakt.
Bij mij kwam het voort uit pure onmacht.
Helaas heeft mijn paard er wel het een en ander aan overgehouden.
Hij is boos tijdens het opzadelen, waarschijnlijk omdat hij denkt ik krijg staks weer op m'n donder.
Op een gegevn moment werd het zo erg dat ik hem niet meer wilde rijden, terwijl hij altijd mijn vriendje was.
Hij kon niets meer goed ik was altijd boos op hem kreeg geen reactie van hem en van angst blokeerde hij.
Terwijl het een paard is van 180 en ik 165.
Gelukkig heb ik het licht gezien en heb ik een BP-tje ontvangen van iemand hiervan bokt.
Sindsdien ga ik met sprongen vooruit en ga ik echt weer met plezier rijden.
Hij is weer mijn grote vriend, ik maak me alleen wel zorgen als ik hem moet opzadelen.
Doet me gewoon pijn om te zien, maar ik verander er helaas niets meer aan kan alleen maar hopen dat het eens overgaat en dat ik het licht blijf zien.
Het Pb tje heb ik nog en zo nu en dan lees ik het eens door.

Ik vind het heel knap dat je dit zelf onder ogen ziet en dat je het hier durft te vertellen.
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:28

Gelukkig ga jenu weer vooruit.. echt zo stom dat zulke dingen gebeuren.. ik heb het ook gehad idd.. Ik had het eerst nooit zelf zo door, totdat ik er door mijn vader en later ook instructrische op werd gewezen.. Nu gaat het ook bij ons met opzadelen super.. die van mij vindt het opzadelen ook niet fijn, maar dat heeft ze al voordat ik haar had gekocht.. waarschijnlijk verkeerd gereden bij de vorige eigenaresse..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:29

Talonius schreef:
T'is idd te triest voor woorden wat je allemaal ziet gebeuren, zowel op de stallen als op het wedstrijdterrein Huilen . Hoop dan ook altijd van harte dat zo'n paard de ruiter eens flink terugpakt, maar in praktijk gebeurd dan jammer genoeg zelden. Ik had zelf laatst een wedstrijd waarbij iemand tijdens het losrijden zo tekeer ging, dat mijn paard helemaal over de kook ging bij iedere zweepslag die hij hoorde. Resultaat: k*t losgereden en 2 gespannen proeven. Huilen Huilen
Valt me wel op dat het niet alleen de beginnende wedstrijdruiters zijn, maar dat je het ook op hoger niveau ziet.

Ik kende een springruiter die op hoog niveau mee reed. Hij was ook zeer wreed. Op een dag werd hij dood aangetroffen bij de stal van één van de braafste paarden. Hij was doodgeslagen...
Niet dat ik hem dat nu had gegund...maar verwonderd was ik niet. En meerdere menden die hem kenden zeiden: zijn paard heeft eindelijk wraak genomen...

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:17

polly2 schreef:
Talonius schreef:
T'is idd te triest voor woorden wat je allemaal ziet gebeuren, zowel op de stallen als op het wedstrijdterrein Huilen . Hoop dan ook altijd van harte dat zo'n paard de ruiter eens flink terugpakt, maar in praktijk gebeurd dan jammer genoeg zelden. Ik had zelf laatst een wedstrijd waarbij iemand tijdens het losrijden zo tekeer ging, dat mijn paard helemaal over de kook ging bij iedere zweepslag die hij hoorde. Resultaat: k*t losgereden en 2 gespannen proeven. Huilen Huilen
Valt me wel op dat het niet alleen de beginnende wedstrijdruiters zijn, maar dat je het ook op hoger niveau ziet.

Ik kende een springruiter die op hoog niveau mee reed. Hij was ook zeer wreed. Op een dag werd hij dood aangetroffen bij de stal van één van de braafste paarden. Hij was doodgeslagen...
Niet dat ik hem dat nu had gegund...maar verwonderd was ik niet. En meerdere menden die hem kenden zeiden: zijn paard heeft eindelijk wraak genomen...

dat is wel heel banketstaaf voor die man... hoe de mensen reageerden, misschien was hij wel wreed maar dat verdient niemand

ik moet zeggen dat ik ook een tijdje heb gehad dat ik mijn paard overal de schuld van gaf, als ik boos was dat ik hem een paar schoppen gaf :'(
daarna voelde ik me heel schuldig en dan kwam hij me troosten
(dat hij dat nog deed vond ik al heel lief) Lachen

nu heb ik zelf dat ik mezelf altijd de schuld geef, nu hoor ik zelfs dat ik mezelf te vaak de schuld geef en dat ik strenger moet optreden

[size=7]zelf denk ik dat iedereen wel eens zo een periode heeft[/size]

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:20

polly2 schreef:

Als de man echt zeer wreed was, tja.....
Misschien ben ik dan keihard, maar ik zal geen traan om zo'n man laten, eerlijk gezegd.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:26

Ik ben altijd verkeerd begonnen met paarden.Ik leerde dat als een paard iets verkeerds deed dat het dan helemaal niet erg was om hem een knal te geven.
Toen was ik 11.
Gelukkig heb ik het een lange tijd geleden ook op een andere manier geleerd.Nu heb ik meer geduld en weet ik dat als ik een rotdag heb dat ik dan niet met mijn merrie bezig moet gaan.
Mijn merrie neemt mijn stress over en word dan hardstikke vervelend.Eerder werd ik wel eens goed kwaad idd uit frustratie.Gelukkig weet ik nu dat het probleem bij mij lag en niet bij haar.
Ik heb op stal aangegeven dat als ik bijvoorbeeld onredelijk ben naar mijn paard dat mensen mij daar dan op aan mogen spreken.Zodat mocht ik de fout in gaan , mensen mij aanspreken zodat ik blijf leren wat wel kan en niet kan.
Niet dat ik mijn paard helemaal inelkaar ram.Maar soms krijgt ze wel eens een tik terwijl dat ook op een andere manier opgelost had kunnen worden.
Daarna voel ik me altijd vreselijk schuldig.Gelukkig weet ik nu 9 van de 10 keer beter Lachen

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:03

Ze zeggen wel eens wat je een ander geeft, krijg je zelf terug.. als die man idd dat paard zo wreed behandelde, zou je idd kunnen zeggen dat het paard wraak heeft genomen.. Wat die man overkomen is gun je niemand

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:51

Ik zie het idd vaak gebeuren. Vooral mensen die hun paard na de proef nog een paar meppen geven. Echt sneu vind ik dat.
Ik hoef het iig niet te proberen, zowel mn pony als paps accepteren dat niet. Knipoog Dan is mijn pony helemaal overstuur en loopt voor geen meter meer. Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:05

Nadya schreef:
polly2 schreef:

Als de man echt zeer wreed was, tja.....
Misschien ben ik dan keihard, maar ik zal geen traan om zo'n man laten, eerlijk gezegd.

Die man was een echte sadist als het om paarden ging. Voorbeeld: liep hij door de stalgang met toevallig de praam nog in zijn hand. Stak één van de paarden zijn hoofd uit de box, gaf hij er een mep met de stok van de praam op...voor de lol... En dan lachen als het paard verschrikt zijn hoofd terug trok en zich stootte aan de bovenkant van de deur. Sukkel...zei hij dan... Om maar niet te spreken van als hij iets wilde van een paard en dat werkte niet mee... Dan ging hij helemaal "los". Hij heeft ook bij een paard zo hard aan de hackamore getrokken dat deze zijn neus brak. Dit paard stond daar nog steeds op stal en had een grote bobbel op zijn neus. Hij vertelde dat verhaal dan smakelijk aan ieder die het wilde horen...want hij vond het heel stoer dat het hem gelukt was om die neus te breken met een hackemore. En toch...de dood wens je niemand toe natuurlijk.
Maar eerlijk is eerlijk....de mensen in mijn omgeving zeiden wat ik soms stiekem dacht....maar direct weer wegstopte, omdat ik zulke gedachten ongepast vind.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:21

Polly2@ dankje ben zelf ook erg blij dat het nu weer de juiste kant uitgaat.
Marloesje@ Het is heet stom maar het overkomt je gewoon, gelukkig gaan we nu beide weer de juiste kantuit.

Even een kleine update vandaag is het zadelen erg goed gegaan hij was veel minder zuur, kan toeval zijn maar hoop het natuurlijk niet Haha!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:25

Wat super!! Hopelijk gaat het daarmee nu ook bergopwaarts.. Toppie.. Haha!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:44

Soms geef ik mijn paard ook wel eens een knal maar dan moet ie echt al smerig doen, gewoon omdat hij profiteert als je niet oppast roep ik er wel eens tegen, maar slaan doe ik niet, en als ik sla nooit op zijn hoofd, en aangezien meneer nogal graag bijt, dan kan ie wel een schijnklap krijgen (daarmee sta ik op afstand en steek mijn hand op)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:39

Ik snap nog steeds niet dat ze niet beter controleren binnen het wedstrijd terrein...
Je ziet het zo veek en zo veel, als je bij de in rij bak staat zie je bij elke categorie wel 2 personen die je van hun paard wil trekken Haha! Als het echt te gek wordt en je zegt er wat van kan je een grote bek terug krijgen... wat ik dan natuurlijk niet pik Clown
Maar het is zo duidelijk te zien en toch wordt er weinig aan gedaan.

Echt oneerlijk ben ik nooit tegen Warina, wel pak ik het soms verkeerd aan. Als ze weer eens onwijs kijkerig is en overal bakkabouters ziet zitten, waardoor ze steeds aan het sprintje trekken is, kan ik best kwaad op haar worden, en geef haar op haar donder.
Terwijl ik donders goed weet dat negeren in die situatie het beste werkt... maar op een of andere manierkan ze me er altijd kwaad mee krijgen Clown
Meestal ga ik dan gewoon even stappen om zelf weer rustig te worden, en dan weer verder...
Maar je zal mij nooit hard, of vaak zien slaan met een zweep... imo is het geen martelwerktuig maar iets voor de verfijning en impuls. Wel kan ze op die momenten een wat hardere schup verwachten dan mijn normale been gebruik... maar ook dat valt in vergelijking met andere ruiters vaak in het niet Tong uitsteken Ik ben vaak eerder te lief dan te hard Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:03

polly2 schreef:
Die man was een echte sadist als het om paarden ging. Voorbeeld: liep hij door de stalgang met toevallig de praam nog in zijn hand. Stak één van de paarden zijn hoofd uit de box, gaf hij er een mep met de stok van de praam op...voor de lol... En dan lachen als het paard verschrikt zijn hoofd terug trok en zich stootte aan de bovenkant van de deur. Sukkel...zei hij dan... Om maar niet te spreken van als hij iets wilde van een paard en dat werkte niet mee... Dan ging hij helemaal "los". Hij heeft ook bij een paard zo hard aan de hackamore getrokken dat deze zijn neus brak. Dit paard stond daar nog steeds op stal en had een grote bobbel op zijn neus. Hij vertelde dat verhaal dan smakelijk aan ieder die het wilde horen...want hij vond het heel stoer dat het hem gelukt was om die neus te breken met een hackemore. En toch...de dood wens je niemand toe natuurlijk.
Maar eerlijk is eerlijk....de mensen in mijn omgeving zeiden wat ik soms stiekem dacht....maar direct weer wegstopte, omdat ik zulke gedachten ongepast vind.

Als dit echt waar is, Polly, zal ik een wat uitgesprokener type zijn dan jij. Knipoog
Dan kunnen mensen wel zeggen 'niemand verdient zoiets', prima als je dat meent, ieder zijn ding. Maar kijk eens naar de gemiddelde reactie op dit forum bij topics over zwaar mishandelde paarden. Dan maar een 'ongepaste' gedachte, hoor, niemand is heilig. Clown
Mensen die zo met paarden omgaan, tja, dan is het wel heel cynisch als je zo aan je einde komt. Vork
Paarden zijn echt fascinerende prachtdieren; ze weten precies wie ze voor zich hebben. Ja

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:28

ik heb de afgelopen 2 jaar ook wel eens (erg) onaardig tegen mijn paard gedaan... ik schaam me er ook diep voor maar ik was gewoon niet redelijk tegenover mijn paard en tegenover mezelf. ik ben zelf al ontzettend eigenwijs en dat helpt beslist niet mee om reeel te blijven. (dan is mijn haflinger de makkelijkste ook niet hoor)
ik heb ook tijden met een slechtliggend zadel gereden, hier werd ik zelf echt zo chaggerijnig van, want hij lag altijd scheef. ik zocht het probleem wel bij mezelf maar was niet in staat het op te lossen. dit reageerde is dus af op mijn paard. nu heb ik een haflingertje waar mijn start al niet al te makkelijk mee was. maar als je haar (onterecht) aanpakt dan weet ze dat. als ik haar een flinke schop gaf omdat ze niet voorwaards wou dook ze in elkaar en knalde op de rem, bang voor wat er komen ging.. vaak genoeg kwam er nog de zweep achteraan....
tegenwoordig rij ik zonder zweep, (ook omdat ik M rij) maar ik ben toch echt aan het proberen het op de vriendelijke manier op te lossen. mijn zadel is compleet aangepast aan het paard en ik kan me nu focussen op mijn eigen houding en de gevolgen daarvan.
alsnog verlies ik soms wel controle.. maar mijn vriendin die over het algemeen altijd mee is zegt er meestal wel wat van. ookal ben ik nog niet altijd in staat af te stappen, ik pak der niet meer zo hard aan.
ik schrijf dit met tranen in mijn ogen want ik schaam me echt diep voor mijn gedrag,... Verdrietig
tegenwoordig gaat het rijden een stuk fijner, vanaf moment 1 denkt ze mee en wil ze graag lopen. als ze nu niet voorwaards wil kan ik dat oplossen met een halve ophouding en been (gewoon 'aandacht erbij') in plaats van erop los slaan. ze loopt ook altijd met de oortjes vooruit (wat ze vroeger ook nooit deed)
ze had zich op een gegeven moment compleet afgesloten voor wat dan ook... nu wil ze weer werken en daar ben ik super blij om!

op wedstrijden straf ik haar NOOIT! ik mag blij zijn dat ze voor me wil werken!!!! ik snap best dat het wel wat spannend is enzo!!!! ik heb de M1 al gehaalt en dat had ik 2 jaar geleden nooit durven DROMEN! ik ben super trots op mijn meisje en nogmaals ik schaam me zo.....

ik wou het toch even kwijt... sorry voor het lange verhaal!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:36

Het is al heel goed dat je het zelf door hebt Ach gut
Gewoon lekker door gaan zoals je nu doet, en wanneer je kwaad wordt voor ogen houden dat je paardje veel liever voor je wil werken als het op een eerlijke manier verloopt Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:39

Ik heb soms wel is dat als hij vervelend is (alhoewel ik dan meestal gewoon iets verkeerd doe) en ik ben echt al gefrustreerd dat ik het een beetje afreageer. Meestal ben ik dan ook heel snel uitgereden, want ik durf dan gewoon niet verder te rijden (ik ben ooit echt een keer uit m'n plaat gegaan, waar ik zo'n spijt van heb)

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:45

Wel fijn om te lezen dat ik niet enigste ben die hier tegen aan is gelopen.
Als ik rij in mijn omgeving waar iedereen Z rijdt heb ik soms wel eens het idee dat ik de enigste ben die tegen problemen aan loopt.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:14

nou je bent zeker niet de enige hoor!
ik denk dat iedereen wel tegen problemen aanloopt,.. dat is onvermijdelijk. maar ik denk ook dat niet iedereen ervoor uit durft te komen Clown

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:51

Mait daar heb je zeker een juist punt Ja

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:56

mait schreef:
nou je bent zeker niet de enige hoor!
ik denk dat iedereen wel tegen problemen aanloopt,.. dat is onvermijdelijk. maar ik denk ook dat niet iedereen ervoor uit durft te komen Clown

Ik weet wel zeker dat iedereen wel eens gefrustreerd is, alleen de manieren waarop je hiermee omgaat, zijn anders. De een uit deze frustraties door ze op zijn paard af te reageren, een ander stapt af of telt tot 10 en gaat dan verder.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:02

ik heb in beginperiode ook een keer erg tekeer gegaan tegen mijn pony. Niet verdiend voor haar. Dat heeft me wel aan denken gezet. Nu ga ik niet rijden als ik al niet lekker in me vel zit. Wanneer ze met rijden lastig is ga ik even stappen, of als ze in galop weer eens alleen maar ervandoor gaat, tot 100 tellen. soms ook gewoon keihard hardop want dan moet ik wel weer lachen om de gezichten van de rest.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:08

Er is een tijdje geweest dat ik veel naar springwedstrijden ging om te kijken.
Er reden twee ruiters mee die ik ken, de ene kwam uit de buurt en de andere heeft een paard gereden van mijn vriendin.

Er is een wezenlijk verschil tusen deze ruiters.
Bij een situatie van een weigering (met daarbij de hindernisbalken er af te laten vallen) reageerden ze totaal anders.
De ene strafte zijn paard flink af met sporen en trekken en zweep.
De ander stelde het paard gerust (tijdens het opnieuw opbouwen van de hindernis), liet de hindernis nog even zien en sprong opnieuw.
Dat laatste is natuurlijk wat ik graag zie.
De eerste sprong als hij een barage haalde koste wat kost met flink aanpakken om flink snelheid te halen.
De tweede deed daar ook zijn best voor maar op een veel socialere manier.
Hij was er zelfs toe in staat om een jong paard wat de barage mocht rijden terug te trekken omdat hij vond dat het paard er nog niet aan toe was om deze druk te ervaren.

Als mijn dochter ooit zover is om springles te krijgen gaat ze wat mij betreft de kneepjes van het vak leren bij de tweede ruiter (of een vergelijkbare)

donna1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:14

ik vind dit dus absoluut niet kunnen,

heb een vriendin gehad die als het niet lekker ging met rijden der paard in de hoek dreef en me daar toch een paar keer flinke meppen met de zweep uitdeelde, toen dacht ik echt bij mij zelf
en dat is dus mijn vriendin die ik al vanaf kleins af aan ken.

bezint eer ge begint en tot 10 tellen wil ook nog wel is helpen.

Ook ik ben wel is boos op mijn pony , als is dat meer omdat ze uit lompigheid weer is op mijn tenen terecht is gekomen maar dan reageer ik mijn pijn en woede maar af op een strobaal .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:20

Ik ben blij dat een aantal in dit topic het licht gezien hebben en zich bewust zijn geworden van hun gedrag... Lachen

Maar ik snap het nog steeds niet. Ik ga mijn frustraties toch ook niet op mijn kind botvieren?
Niet dat ik haar helemaal met een paard wil vergelijken Clown , maar ik kan haar wel vergelijken met iemand waar ik zeer verantwoordelijk voor ben.