Wat dragen jullie in de winter en waarom ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShadowFax

Re: Wat dragen jullie in de winter en waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:49

Dit Haha!

Afbeelding

Hebben jullie nog uitleg nodig? Haha!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:58

tshirt trui jas rijbroek paardrijsokken lerenlaarzen en handschoenen Tong uitsteken

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:14

Dit:
Afbeelding
Gewoon dikke trui, gewone rijdbroek, hoge sokken, schoentjes. Onder de dikke trui een t-shirt en een hempje, bh uiteraard. Meestal rijd ik ook nog met chaps.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:37

Ik ook niet zo veel bijzonders, alleen dan wel altijd met handschoenen (normaal niet altijd) en vaak ook kniekousen ipv gewone sokken (dezelfde als de gene boven mij trouwens aan heeft Knipoog). Verder heb ik ook een veel te grote fleecejas, dus dat helpt altijd!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:28

Thermorijbroek, coltrui, Lange sokken in mijn laarzen, bodywarmer... Als het echt heel koud is voeg ik er nog een maillot en een dikke rij-jas aan toe Clown Maar meestal heb ik het met rijden warm genoeg om mijn gewone winter outfit aan te kunnen houden Knipoog

http://i16.photobucket.com/albums/b26/c ... 0034-2.jpg

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:10

tshirt trui jas rijbroek paardrijsokken lerenlaarzen en handschoenen

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:37

Paardenjas zo'n hele dikke, paardrijsokken (dikke), thermolaarzen, en gewoon dikke truien enzo. en hanschoenen! Lovers

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:39

tshirt trui, paardenjas, paardensokke, handschoenen, leren rijlaarzen Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:41

als ik naar de binnebak ga. dan 2 paar sokken rijbroek en warme trui ja en sjaal en gewone gevoerde laarzen. als ik naar buiten ga trek ik thermolaarzen aan en wat dikkere sokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:06

tot nu toe heb ik met rijden(buiten dus)nog niet 1 keer een jas aangehad.
heb een thermohemd met lange mouwen,dan een trui,en dan een vest.
Warm zat voor me..wel als ik klaar ben met rijden doe ik daar een fleece vest overheen...
als het kouder wordt,doe ik een dikker vest aan,of onder mijn trui nog een shirtje.
ik houd van laagjes,dat isoleert perfect.
en lekkere dikke sokken,en altijd handschoenen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:44

Nu rijd ik meestal gewoon met een rijbroek, leren laarzen, een shirtje met korte mouwen of een hemdje met daarover een shirtje met lange mouwen en tijdens het stappen eerst ook nog een jas daaroverheen.

Als het echt heel koud word rijd ik met extra dikke sokken en over mn shirtjes nog een of twee vestjes en een jas. Altijd dingen met ritsen zodat ze snel en makkelijk uitgaan. Af en toe wel irritant om zo vaak te stoppen maar dat komt omdat ik idd net als jij nog niet het ideale heb gevonden om in te rijden in de winter!

En ook handschoenen trouwens, alleen rijd ik daar ook mee als het 30 graden is!
Laatst bijgewerkt door Appieee op 26-11-07 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:52

Maris schreef:
Dus veel van jullie rijden in gewone katoenen t-shirts ? Jeetje, dat jullie daarin niet mega zweten !

Nee hoor, ik rij meestal met thermo ondershirt van Icebreaker. Duur maar geweldig spul. Dan een simpel koltruitje en een winddichte fleece.

Als je echt erg transpireert zou ik het koltruitje vervangen door een dun shirtje van speciaal materiaal wat het vocht naar buiten transporteert (of gewoon weglaten). Dat werkt echt super. Ik gebruik mijn thermo shirt ook als ik lange wandeltochten doe door heuvelachtig gebied. Ondanks de kou ga je heuvel op soms toch flink zweten. Als ik mijn thermo shirt aan heb en mijn fleece gaat het goed. Dan blijf je droog. Heb 1x de fout gemaakt een katoenen shirt tussen mijn thermo en fleece te doen omdat het heel koud was en dat is dus niet grappig. Dat shirt wordt nat, ijskoud en droogt nooit meer op. Uiteindelijk uitgetrokken en ik had het toen een stuk warmer!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 15:36

Ir111 schreef:
Maris schreef:
Dus veel van jullie rijden in gewone katoenen t-shirts ? Jeetje, dat jullie daarin niet mega zweten !

Nee hoor, ik rij meestal met thermo ondershirt van Icebreaker. Duur maar geweldig spul. Dan een simpel koltruitje en een winddichte fleece.

Als je echt erg transpireert zou ik het koltruitje vervangen door een dun shirtje van speciaal materiaal wat het vocht naar buiten transporteert (of gewoon weglaten). Dat werkt echt super. Ik gebruik mijn thermo shirt ook als ik lange wandeltochten doe door heuvelachtig gebied. Ondanks de kou ga je heuvel op soms toch flink zweten. Als ik mijn thermo shirt aan heb en mijn fleece gaat het goed. Dan blijf je droog. Heb 1x de fout gemaakt een katoenen shirt tussen mijn thermo en fleece te doen omdat het heel koud was en dat is dus niet grappig. Dat shirt wordt nat, ijskoud en droogt nooit meer op. Uiteindelijk uitgetrokken en ik had het toen een stuk warmer!

Maar die winddichte fleece, sluit die niet juist mega af, met als gevolg meer transpireren ?
En koltruitje, van welk materiaal is dat dan ?
Ik zal eens googlen op Icebreaker.

Ik draag nu vaak b.v. een Anky shirtje van ppolartec, daarover fleece trui en dan een paardrijjas. Voor de duidelijkheid , ik rijd niet in een binnenbak. Probleem is dat met stappen de jas lekker is, maar met draven en galoperen vaak te warm. En dan met uitstappen heb ik die jas weer nodig. Bij rijden in bak kan je natuurlijk die jas uitdoen en weer aan. Maar wat op buitenrit ?

Groetjes,

Maris

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:57

Ik vind niet dat een winddichte fleece meer afsluit dan een 'normale', nou heb ik ook daar weer een dure versie van (The Northface), weet niet of dat wat uitmaakt. Koltruitje is meestal gewoon een goedkoop ding van Terstal oid. Voor een buitenrit is dat wel ok voor mij. Maar goed, die kun je dus eventueel ook nog vervangen door iets van speciaal materiaal.

Tijdens een buitenrit draag ik dan meestal een bodywarmer en sjaal. Als ik ga draven doe ik de sjaal wat losser en mijn bodywarmer open als ik het warm krijg (of om te voorkomen dat ik het warm krijg). Daarna sjaal lekker om knopen en bodywarmer dicht, dan blijf ik warm genoeg.

Hier meer info over Icebreaker, ik gebruik de versie Skin 200. Dat is dik genoeg voor mij.

http://www.rutabaga.com/product.asp?pid=1008024

Het is even investeren, en ik heb daarom ook niet 5 stuks van alles liggen want dan wordt het wel een hele dure hobby. Maar ik vind het het geld meer dan waard! Lachen

EDIT: ik draag dus nooit een jas, alleen als het regent een regenjas (met Goretex ook van Northface geloof ik) maar die is dus door de Goretex wat toch wel afsluit normaal veel te warm!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:10

ik vind wol wel heel fijn. Draag geitenwollensokken, misschien niet elegant, wel warm..
Bij heel koud weer mijn thermolaarzen, maar rijd liever met mijn gewone laarzen.

Verder gewoon mijn rijbroek, wel van dikkere stof dan zo'n flodderding..

Dan een hemd, een truitje van katoen van de hema. Daarover een wollen trui, zo'n schipperstrui. Blijft wel veel hooi in hangen.. Maar ja..

Eventueel een bodywarmer erover, ook om mijn handschoenen bij de hand te hebben..

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:13

Ik mijn gewone rijbroek, shirt met lange mouwen, vest/trui en daarover water en winddichte jas. Alleen m'n tenen zijn heel koud, omdat ik rubber laarzen heb Bloos Verlang naar chaps of thermolaarzen oid....

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:22

Als het koud is draag ik net als de meesten veel katoenen laagjes, een ''paardentrui'' (ja letterlijk, met zo'pn paarden hoofd erop Huilen van het lachen ) en een jas. Het is inderdaad zo dat als je eenmaal zweet je ook flink zweet, maar dat heb ik liever dan dat ik rillend te paard zit. Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:24

ik heb een hemd, een lang shirt en daar een vest over
en een jas van hh (lang model)
gewone rijbroek, kniesokken en thermoboots

op de fiets een muts
en handschoenen met van die afgeknipte vingers waar je zo'n ''stuk'' overheen kunt doen zodat het een want wordt.

ik fiets ong 20 min naar stal toe al Lachen op stal gaan de handschoenen soms uit, de muts iig af zodat mn cap op kan, en soms de jas uit Lachen

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:28

Rijbroek, hoge sokken+enkelsokken, gympen met chaps, dun t shirt met fleece trui en body warmer als ik thuis buiten rijd en als ik op de manege binnenrijd het zelfde - de body warmer Knipoog

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:32

Als het echt koud is: een malot, een rijbroek, paardrij sokken, laarzen, polo met lange mouwen, harrys horse jasje ( best dik kun je wel mouwen vanaf ritsen ) en cap + handschountjes

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:22

Rijbroek, normale sokken met leren laarzen, hempje, shirt met lange mouwen, trui/vest, winterjas. En winterhandschoenen van Roeckl.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:35

Maris schreef:

Katoen zorgt er niet voor dat je mega zweet, het is immers een natuurlijk materiaal en ademd mooi.
Probleem is alleen dat katoen het zweet opneemt en vervolgens nat blijft.
Het voelt dus alsof je onwijs gezweet hebt omdat je het natte shirt aan je lijf hebt Knipoog
Bovendien krijg je het daardoor koud. Dan kun je 10 jassen aan doen, als je ondershirt nat is, blijf je het koud hebben.
Oplossing? zweet-afvoerende ondershirts. Die van Anky zijn echt heel fijn en hun geld meer dan waard in de koude dagen.

In verband met winterdijen zorg ik er trouwens voor dat mijn rijbroeken allemaal van thermostof zijn.
Geen dunne katoene of prestige-stof broeken Brrrrrr....
Daarnaast moeten de broeken een beetje los zitten, in ieder geval bij de bovenbenen. Lucht isoleert immers nog altijd het beste.
Is het echt bar en boos, dan gaat er een thermo onderbroek onder, maar dan wel van een zweet afvoerende stof. Anders blijft je huid alsnog koud na arbeid.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:11

rijbroek: softgel met lerenzit. (aanrader!)
mocknekshirtje anky (lange mouw)
fleecevest, trui e.d (anky, kentucky, cavallo, kyra k)
bodywarmer of winter jas (anky, kentucky, cavallo, kyra k)
handschoenen, roeckl light & grip fleece.

ik rijd overigens altijd buiten weer of geen weer.
ik werk bewust met het 3 lagen systeem en bewust niet met katoen, dit omdat wanneer je gaat sporten je zweet, katoen blijft nat en ademd niet voldoende door, wanneer je dan klaar bent koelen je spieren te snel af wat erg slecht is en je krijgt het er snel koud door. daarbij heeft het geen nut om bijvoorbeeld een katoene ondershirt te gebruiken met daarover een fleece of een technische jas, het effect gaat dan weg.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:15

Als het écht koud is:
- Een heule dikke jas.
- Een klein hemdje, met daarover een truitje met lange mouwen en 1 dikke trui. Hieronder een angora buik warmer.
- Een rijbroek met een mayo eronder.
- Thermolaarzen met thermosokken.
- 2 paar handschoenen.
- Een muts.
Hiervoor moeten we wel ongeveer in de ijstijd zitten. Haha!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:16

lekkere trui+jas, rijbroek, en rijsokken, + thermolaarzen, maar onder het rijden krijg ik het warm en gaat mn jas en trui meestal uit en zit ik in mn hempie er op! ligt er aan wat ik aan het doen ben.