Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cissy schreef:meggiemeg, ga jij ook de FAQ even lezen voordat je met gewichten gaat gooien, voor B gelden nog meer regels dan alleen de 3500 kg regel....
en bytheway, mijn opel omega functioneerde prima met mn trailer erachter
. Net als het aanhangermistlamp-verhaal, dat weten ze ook niet... Nagyl schreef:Wie kan mij helpen:
Ik zoek een niet al te zware auto voor een lichte 1,5 paardstrailertje. Paardje weegt 400/450 kg max. Trailer weegt max 600 kg.
We hebben een Hyundai Matrix 1.8 gls gezien. Ledig gewicht 1258 max trek vermogen 1300 kg.
Super veel wordt die dan niet gebruikt. Hoogstens 2 x per maand, en dan geen mega afstanden.
Mij inziens is deze combi dan goed. toch?
meggiemeg schreef:Een lichte luxe personenwagen is niet geschikt om regelmatig een trailer met paard te trekken. De motor moet dan veel te hard werken, extra slijtage daardoor en niet te vergeten je brandstof verbruik.......
Een trailer terugkeuren is leuk maar denk ik niet de oplossing!
annastasia schreef:qua gewichten ed zou het kunnen. maar let er wel op dat een auto het ook goed moet kunnen doen.
Zo mocht mijn auto ca1200 kg, 1300 kg erachter hebben hangen. De auto kon in z'n 4 moeilijk op de 80 komen, met het gaspedaal tot de bodem en maar brullen. Ik reed dus alleen maar korte stukjes waar ik niet harder hoefde dan 50.
..
annastasia schreef:Nu hebben we een grotere auto, waar de toeren ook niet hoog komen en die het makkelijk kan doen.
Mag ik vragen waarom iedereen z'n kar met B wil trekken? Ook snap ik niet dat zo'n kar zomaar kan worden teruggekeurd tot een bepaald gewicht zodat je met een normaal rijbewijs af kunt.
Je hebt immers nog hetzelfde gevaarte erachter hangen..
annastasia schreef:@ikke. die auto kon van zichzelf al niet goed optrekken. zo kon ik als ik dat zou willen in z'n 5 van de weg afslaan. dat zou je met een normale auto niet lukken. Koop dus geen auto wat van oude mensen is geweest, die zijn lekker ''verneukt''.
Het was dus eigenlijk een auto die totaal niet geschikt was een kar mee te trekken, dit heb ik gelukkig ook niet langer dan een half jaar hoeven doen. Ik schakelde zeer zeker ook niet te vroeg, en het was maar goed dat er geen toerenteller in zat. nou ja, zou je te lang met die combinatie zijn doorgereden dan was de auto vast en zeker helemaal naar z'n grootje gegaan.
Ik reed met m'n 16de op een trekker, was 3 mtr breed, 18mtr lang en woog vaak wel 30 ton. Dit ging dan met een snelheid van 48km/h.
Vervolgens haal je je rijbewijs en mag je net 750 kg achter je auto hangen, in zo'n geval vind ik dat dan wel wat krom.
Maar goed, persoonlijk vind ik dat iedereen zijn E moet halen, ik zie nl te vaak mensen die de bocht te krap nemen en totaal niet achteruit kunnen rijden, en of een ander dat dan even voor hun wil doen. Je moet jezelf kunnen redden.
Waratje schreef:Misschien nog een stukje examenvrees?
; jij hebt over een trekker met een opraapwagen/kipper o.i.d. erachter.