Ben ik nou een zeikerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 18:25

Was deze wedstrijd toevallig in Mierlo. Daar heb ik mijn paardje staan. jammer dat ik niet wist dat je er was. Ik was zeker even komen kijken.

De buitenbak is 33x35 geloof ik. Maar een ongelovelijke blubberzooi. We hebben net een niewe eigenaar en die zal deze bak gaan draineren. Dus in de toekomst gaat het beter worden.

maar je kon toch ook op de wei(meer zand dan wei overigens) losrijden?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 18:37

ik vind het, zolang er niet te veel rijden, prima te doen in een bak van 0m bij 20m. het is een volte en daar overbelast je echt de pezen niet mee. wel is er iid moeilijk contra enz te rijden, maar het gewone losrijden kan goed

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:39

Ik vind dat je echt groot gelijk hebt! Ik vind het echt gewoon triest dat clubs met zo'n slechte organisatie uberhaubt zo'n wedstrijd gaan organiseren! Ik ben vorig jaar in Dodewaard gestart en dat was zo'n beetje hetzelfde verhaal, 10 bij 20 om met zijn 4-en los te rijden. Je kunt dan alleen stappen en 5 meter draven en dan moet je hem alweer op de rem trekken. Boos!

Ben toen wel in de M2 gestart, maar had dus niet eens gegaloppeerd bij het losrijden Bloos Jonge paard in de B gewoon afgemeld, want die wringt zich nog niet zo makkelijk in allerlei bochten om je mederuiters te ontwijken en ook de Z2-pony afgemeld....beestje verdient gewoon beter (bodem was ook nog eens mega-zwaar!)

En inderdaad: ze keken me heel raar aan en zeiden dat ik de enige was die er problemen mee had...moest ook het volle pond inschrijfgeld betalen..nou ja, das ook maar voor 1 keer, maar ik ga er nooit meer heen en informeer voortaan vooraf hoe de losrijmogelijkheden zijn...

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:55

Margreet schreef:
Ik probeer me van tevoren te informeren over een locatie. Bij stalgenoten etc., gewoon even vragen hoe het daar is, of zelfs een keer gaan kijken, kleine moeite en dan weet je een beetje wat je te wachten staat en of het zin heeft om daar te starten.
En mocht het toch tegenvallen, dan zou ik denk ik maar proberen het beste er van te maken en toch starten. Je bent er toch en dat inschrijfgeld ben je ook al kwijt, kun je net zo goed toch even je proef rijden, al is het maar voor de ringervaring. Een verliespunt rij je ook niet snel!

helemaal mee eens!

ik mag hopen dat je toch wel een beetje bekend bent in de kring....dus ook hoe alles werkt en ligt op de manege!

sommige mensen maken zich dan ook overal druk om(algemeen ik zeg het maar ff) ik zou dan gewoon wat minder indoor rijden en je richten op het outdoor seizoen en af en toe op een manege een wedstrijd uitkiezen waarvan je zeker weet dat je de ruimte hebt!
je hebt altijd factoren waar je van baalt
met springen kan ik me ook zo ergeren aan een te kleine bak en al die ruiters die daar rijden en sommige niet de regels kennen
maar ik geef me niet op! een paard kan best tegen een stootje, of je moet je paard altijd en overal hebben ingepakt.....
kom op zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 20:17

marieketencate schreef:
En inderdaad: ze keken me heel raar aan en zeiden dat ik de enige was die er problemen mee had...moest ook het volle pond inschrijfgeld betalen..nou ja, das ook maar voor 1 keer, maar ik ga er nooit meer heen en informeer voortaan vooraf hoe de losrijmogelijkheden zijn...

Grappig want daar is afgelopen week-end weer een wedstrijdje geweest. Mijn stalgenootje raadde me af om er naartoe te gaan. Zo gek is dat nog niet dat je afgemeld hebt.
De losrijring moet een bep. minimala afmeting hebben, voldoet de organisatie daar niet aan en je besluit niet te starten dan sta je volgens mij volledig in je recht. Je zou zelfs nog kunnen proberen je geld terug te vorderen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:56

Ik vind je zeker geen zeikerd !
Ieder paard is anders, en jij kent je paard tenslotte het best en weet vast wel hoe hij in bepaalde situaties gaat/kan reageren.
Als je geen risico's wilt nemen dan doe je er goed aan om er niet aan te beginnen, dat is imo. alleen maar verstandig.
Ik vind ook dat er weldegelijk een verschil zit tussen bepaalde risico's nemen.
Zo zou ik zelf toch starten als het risico op lage punten aanwezig is (dat is dan helaas maar zo), maar als ik zou weten dat mijn paard volledig uit z'n tent zou gaan dan zou ik het niet doen.
Da's een afweging die je zelf het beste kunt maken.

't Is waarschijnlijk wel een goede leer voor de volgende keer (met vallen en opstaan Knipoog).
Zolang de omstandigheden niet verbeteren zou ik er gewoon niet meer heen gaan en proberen ergens anders te starten waar het allemaal beter geregeld is.
Eerst even een kijkje nemen kan grote teleurstellingen voorkomen !

Veel succes voor de volgende keer !

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:06

maarruh.... jullie praten nu wel over jonge paarden... maar waaropm moet een "jong" paard zo snel op concour? dat is ook niet het beste hoor. Ennuh, de benen van een paard zijn het beste deel van een paard! HET ZIJN NAMELIJK VLUCHTDIEREN!!! maar wij mensen doen atijd zo van: mijn paard mag niet op asvbalt lopen, niet in de modder enz. enz. tja, dan verpest je de benen zelf???!?? en met 3 jaar op de rug springen is geen probleem?
Maar dit is ALLEEN MAAR MIJN MENING, dus VAL ME ER NIET OP AAN.... want daar hebt ik nie zin in!
groetjes

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 23:18

marieketencate schreef:
Ik vind dat je echt groot gelijk hebt! Ik vind het echt gewoon triest dat clubs met zo'n slechte organisatie uberhaubt zo'n wedstrijd gaan organiseren! Ik ben vorig jaar in Dodewaard gestart en dat was zo'n beetje hetzelfde verhaal, 10 bij 20 om met zijn 4-en los te rijden. Je kunt dan alleen stappen en 5 meter draven en dan moet je hem alweer op de rem trekken. Boos!

Ben toen wel in de M2 gestart, maar had dus niet eens gegaloppeerd bij het losrijden Bloos Jonge paard in de B gewoon afgemeld, want die wringt zich nog niet zo makkelijk in allerlei bochten om je mederuiters te ontwijken en ook de Z2-pony afgemeld....beestje verdient gewoon beter (bodem was ook nog eens mega-zwaar!)

dit is precies waarom ik mijn meiden nooit, maar dan ook nooit meer in Dodewaard (Wely) laat starten.
Ook het parkeren is een regelrechte crime, vond het inschrijfgeld byzonder hoog, de buitenbodem was een regelrechte ramp.
Nee daar waag ik onze fijne sportpony's niet meer aan Haha!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 00:07

''sportpony's''

niks mis mee hoor, maar ik moest ff aan iemand denken die dat ook zei en toen lag plat van het lachen!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 01:01

Zwelgje als je klachten hebt moet je dat gelijk op de dag van de wedstrijd melden aan de bondsvertegenwoordiger. Meestal is dat tegenwoordig een van de juryleden. Later is het lastiger om te reclameren.

Al met al lijkt het me belachelijk dat je onder zulke omstandigheden een selectiewedstrijd moet rijden. Volgens het reglemant mag het zo niet, vreemd dat de jury daar niks mee gedaan heeft Verward

Oh ja; ik denk niet dat je echt een zeikerd bent in dit geval Haha!

Esther v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 01:33

Ja ik vind jou wel een zeikerd. Volgens mij heb je het over de manege in Mierlo. De inrij mogelijkheid was goed. Ook kun je in de bak je paard rechtstellen. Maar ja, niet iedereen is zo gevorderd.
Mijn paard staat daar en rij ook in die bak. Ik kan daar gewoon goed vooruit. Net als eigenlijk iedereen bij ons. Maar ja dat ligt natuurlijk wel aan je rijtechnische gedeelte. Als je dat voor elkaar hebt kun je daar met gemak losrijden. Vorig jaar was er een groote bak ter beschikking om los te rijden. Maar zelfs de Z ruiters wilden daar geen gebruik van maken. Zij hebben los gereden in die bak van 20x20.

Ook was de wei (meer zand dan wei) prima te berijden. Daar had je ook kunnen rijden. Ik heb daar die zondag ook prima vooruit gekunnen. Die wei is wel zo groot dat je daar makkelijk kunt rijden. En dat jij je paard daar wel kan rechtstellen.

Ik wil wel even weten of de wedstrijd in Mierlo was, zodat ik wel even zeker weet dat we het over dezelfde manege hebben

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 10:19

Esther v schreef:
Ja ik vind jou wel een zeikerd. Volgens mij heb je het over de manege in Mierlo. De inrij mogelijkheid was goed. Ook kun je in de bak je paard rechtstellen. Maar ja, niet iedereen is zo gevorderd.

Yeah Right!!! Ik zal aan deze opmerking verder geen woorden vuil maken!

Mijn paard staat daar en rij ook in die bak. Ik kan daar gewoon goed vooruit. Net als eigenlijk iedereen bij ons. Maar ja dat ligt natuurlijk wel aan je rijtechnische gedeelte.

Zie hierboven. Weer een loze opmerking! Met het 'rijtechnische gedeelte'is absoluut niks mis hoor. Dat is ook niet het punt. Als je even goed leest weet ik toch wel een paard rond te sturen als je 176 rijdt en je paard voor de derde keer meeneemt op concours....
Los daarvan gaat het erom dat de accomodatie niet aan de minimum eisen voldoet en daar kan ik me dan aan ergeren.
Ik verwacht van een selectiewedstrijd dat dat op zijn minst tot in de puntjes geregeld is.

Ik wil wel even weten of de wedstrijd in Mierlo was, zodat ik wel even zeker weet dat we het over dezelfde manege hebben

Het is niet van belang over welke manege het gaat, het gaat er om dat de organisatie tien keer flut is en dat heb ik dan ook wel degelijk die dag ter berde gebracht. Natuurlijk kijken ze me raar aan omdat zij wel hun paard op een stuk gladde wei zouden losrijden en ik mijn dieren daar niet aan waag. Zoals ik al zei maakt het me niet uit wat een ander doet.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 10:31

Zwelgje schreef:
Natuurlijk kijken ze me raar aan omdat zij wel hun paard op een stuk gladde wei zouden losrijden en ik mijn dieren daar niet aan waag. Zoals ik al zei maakt het me niet uit wat een ander doet.

Helemaal mee eens.
Je ziet gelijk weer het gezeur uit de paardenwereld naar voren komen. Het constante geklets en bemoeizuchtige gedoe!

Denk dat Zwelgje haar paarden beter kent als dat wij haar paarden kennen en als zij het onverantwoord vind...
Het is haar startgeld wat ze voor niets heeft betaald, het is haar ritje heen en weer wat met 1 paard voor niets is geweest.

De een kan wel zo losrijden, de ander niet.
Wat mij dus wel stoort is dat verenigingen zich gewoon niet aan de regels houden en wel verwachten dat de deelnemers het slikken en gewoon betalen. Die regels zijn er toch niet voor niets???
Moeten wij eens doen, regels veranderen en verwachten dat de wedstrijdleiding het pikt!
Ik zou dus ook zeker melding geven aan de bond. Puur om zo'n vereniging dingen te laten aanpassen voor een volgende keer!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 10:32

Dat ze een stuk wei beschikbaar stellen vind ik absurd,
ik rijd niet op gras zonder stiften en toevallig zijn bij mij deze week net de ijzers met kalkoengaten eronder uit gehaald.

Verder vind ik het wel een klein stukje om op los te rijden,
ik denk dat ik wel gereden had.
Die van mij is een beetje een zeikerd en kruipt in elkaar als er paarden te dicht naderen, toch weer een ervaring rijker dan dus toch wat gewonnen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 11:23

Sjuimpje schreef:
Dat ze een stuk wei beschikbaar stellen vind ik absurd,
ik rijd niet op gras zonder stiften en toevallig zijn bij mij deze week net de ijzers met kalkoengaten eronder uit gehaald.

Verder vind ik het wel een klein stukje om op los te rijden,
ik denk dat ik wel gereden had.
Die van mij is een beetje een zeikerd en kruipt in elkaar als er paarden te dicht naderen, toch weer een ervaring rijker dan dus toch wat gewonnen.

Ik heb in het winterseizoen dus ook geen schroefgaten en had daar dus niet veilig kunnen rijden. Mijn ruin heeft gelukkig al wat wedstrijdervaring maar is vreselijk moeilijk los te rijden als hij de ruimte niet heeft. Mijn hengst heb ik wel gestart, puur omdat ik het wel goed vond voor zijn ervaring en het is uiteindelijk niet echt voor niets geweest. Heb weer wat ervaring en weer 2 winstpunten erbij maar ik zal daar dus nooit meer starten en op eender welke manege waar het zo bagger geregeld is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:53

De selecties voor de B,L en M in onze kring worden ook gehouden bij de accommodatie die ik hierboven heb genoemd met een hele kleine losrijbak.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat als het reglement zo is op dit soort accommodaties selecties gereden worden.
Er zal dus toch wel een mogelijkheid zijn om van het reglement af te wijken. Ik denk dus dat de buitenriijgelegenheid ook wel meegenomen zal worden. Dat deze dan vervolgens onder water staat is een ander probleem.

Aan de andere kant: ik informeer voordat ik me inschrijf altijd hoe de losrijgelegenheid is. 10 minuten losrijden en dan vervolgens op de parkeerplaats stappen totdat je aan de beurt bent, vind ik persoonlijk veel erger dan een kleine losrijbak.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 14:51

je hebt helemaal gelijk!!!!

ik baal daar ook zo van!!

waarom organiseren ze een BINNENconcours als je BUITEN los moet rijden

van mijn 3 rayonwedstrijden moest ik er 1 buiten losrijden 1tje op een stukje dat voor de ring was afgezet(hele bak is 55 bij 35 dus reken maar uit...)daar krijg ik het ook niet voor elkaar hoor! en 1tje hadden ze een 2e binnenbak van +/-20x30
en een andere (gewone dus geen rayon)wedstrijd hadden ze een stukje van 15x25 ook voor de ring waar je kon losrijden of anders buiten
kijk voor de pony's is dat nog te doen, maar mijn paard is lang in zn lijf en lui, die krijg ik daar echt niet voor elkaar!!

dat is zo gruwelijk irritant!

net zoals de mensen die dan op dat stukje blijven uitstappen!!alsof t niet al vol genoeg is!!!

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:08

Renske20 schreef:
je hebt helemaal gelijk!!!!

ik baal daar ook zo van!!

waarom organiseren ze een BINNENconcours als je BUITEN los moet rijden

net zoals de mensen die dan op dat stukje blijven uitstappen!!alsof t niet al vol genoeg is!!!

Idd ja en het liefst nog aan de hand uitstappen of met z'n 2e naast elkaar. Lekker kleppen Boos!

Ik ben ooit eens ergens geweest......nou dat wil je niet weten. Heb me afgemeld en ben meteen weer naar huis gegaan. Dat was echt te zot voor woorden. Ik geloof dat het terrein inmiddels is afgekeurd.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 15:43

Renske20 en UniferB: dat bedoel ik nou!
Gelukkig zijn er nog mensen die er ook zo over denken Knipoog)))

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:38

haha ja ik had nog wat frustraties van mn wedstrijd van afgelopen zondag!

maar die ben ik nu mooi kwijt!

voortaan vraag ik altijd heel erg goed hoe het losrij terrein is en ik weet al van en paar wedstrijden dat ik me daar niet meer opgeef!

Moeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:48

Hallo hier een berichtje van de organisatie van die bewuste wedstrijd. Ik kan me niet herrineren dat toen je je af kwam melden dat ik zo gek keek. Ik heb gewoon gezegt dat het akkoord was en het jammer vond dat je niet wilde starten. Ik kan me ook niet herrineren dat je iets gezegt hebt over de losrij mogelijheden dat die niet goed waren. Op dat moment hebben wij dus niets van je vernomen. Er zijn 65 ruiters gestart en jij bent de enigste die commentaar heeft. Jij vond de binnen bak wel goed. Daar gaat het toch om want daar moet je je proef rijden. Als je de volgende keer nu gewoon bij de organisatie je onvree meld en niet op internet dan kunnen we misschien het een en ander uit leggen. Bijvoorbeeld dat wij geheel vrijwillige deze wedstrijden voor JULLIE als ruiters organiseren zodat jullie de selecties kunnen rijden voor de kampioenschappen. Dat daar weken voorberijding in gaan zitten, jury's, prijzen enz. regelen. (Daarnaast mogen we blij zijn dat maneges op zondag hun bak ter beschikking stellen).En natuurlijk met een 10-tal personen tijd vrij maken om VOOR JULLIE aanwezig te zijn enz. Als wij als vrijwillegers dit allemaal naar ons toegeworpen krijgen dan denk ik dat er weinig wedstrijd over blijven. Maar thuis blijven zul je toch ook niet willen, wel?

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:44

Moeke schreef:
Hallo hier een berichtje van de organisatie van die bewuste wedstrijd. Ik kan me niet herrineren dat toen je je af kwam melden dat ik zo gek keek. Ik heb gewoon gezegt dat het akkoord was en het jammer vond dat je niet wilde starten. Ik kan me ook niet herrineren dat je iets gezegt hebt over de losrij mogelijheden dat die niet goed waren. Op dat moment hebben wij dus niets van je vernomen. Er zijn 65 ruiters gestart en jij bent de enigste die commentaar heeft. Jij vond de binnen bak wel goed. Daar gaat het toch om want daar moet je je proef rijden. Als je de volgende keer nu gewoon bij de organisatie je onvree meld en niet op internet dan kunnen we misschien het een en ander uit leggen. Bijvoorbeeld dat wij geheel vrijwillige deze wedstrijden voor JULLIE als ruiters organiseren zodat jullie de selecties kunnen rijden voor de kampioenschappen. Dat daar weken voorberijding in gaan zitten, jury's, prijzen enz. regelen. (Daarnaast mogen we blij zijn dat maneges op zondag hun bak ter beschikking stellen).En natuurlijk met een 10-tal personen tijd vrij maken om VOOR JULLIE aanwezig te zijn enz. Als wij als vrijwillegers dit allemaal naar ons toegeworpen krijgen dan denk ik dat er weinig wedstrijd over blijven. Maar thuis blijven zul je toch ook niet willen, wel?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:41

En toch moeten de omstandigheden om los te kunnen rijden goed zijn. Ik zou mijn pony ook niet los kunnen rijden in een bakje van 20x20 met nog 6 andere ruiters kun je niet in galoperen (te druk), is gewoon echt te klein.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:44

Ben het er niet mee eens! Tuurlijk zijn vrijwilligers onmisbaar, maar je gaat op concours voor jezelf en niet voor hen! Je gaat om punten te scoren/selecties te rijden/je paard ervaring te laten opdoen/je te meten met anderen/voor je lol enz enz....maar je gaat iig NOOIT om je paard er slechter van te laten worden....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:22

Moeke, ik kan me je reactie wel een beetje voorstellen, maar dat het alleen om de wedstrijdring gaat is natuurlijk onzin. Om daar je paard optimaal voor te stellen moet je ook fatsoenlijk kunnen losrijden. Ik zeg niet dat dat bij jullie niet kon, ben er niet geweest en kan dus niet oordelen. En ik denk dat wederzijds begrip hier essentieel is, van de ruiters voor de club en vice versa.