Het onderdeel 'Verzorging', wat een onzin!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Het onderdeel 'Verzorging', wat een onzin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:36

Lianne84 schreef:
'Uiterlijk' alleen dekt de lading ook niet, dat vind ik ook subjectiever dan 'verzorging'.

Een jurysport IS subjectief. Noem het dan 'Uiterlijke verzorging'. Maar 'Verzorging' en helemaal 'Verzorging van het geheel' geeft de indruk dat het om de gehele verzorging gaat. Nu zitten de meesten hier al jaren in de dressuur, maar kun je snappen dat het voor nieuwkomers en buitenstaanders op z'n minst een verkeerde indruk wekt?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:37

runningkawa schreef:
Ik zie echt het probleem (en nut) van dit topic niet Lachen

Wat doe je hier dan?

Citaat:
Mag ik het een topic vinden over hoe kan ik op een andere manier schoppen naar mensen die met een bit rijden, dekens gebruiken en hun paard ook op stal hebben? Lachen

Mag, alleen het voegt niets toe.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:39

veel juryleden kijken op dit punt ook naar: hoe paard uit zijn ogen kijkt, of ie goed in zijn vacht zit (lang kan als ie maar glanst en gene plukken heeft) en meer van dit soort dingne

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:39

Huilen van het lachen Waar maak je je druk om?
Om de naam '' verzorging '' ?! ROFL Dat moet volgens jou veranderen in bv '' uiterlijk ''
Vertel mij het verschil maar is tussen verzorging en uiterlijk.
En nee de jury's kunnen niet alles thuis gaan controleren Clown
sorry hoor Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:41

arno8 schreef:
runningkawa schreef:
Ik zie echt het probleem (en nut) van dit topic niet Lachen

Wat doe je hier dan?

Citaat:
Mag ik het een topic vinden over hoe kan ik op een andere manier schoppen naar mensen die met een bit rijden, dekens gebruiken en hun paard ook op stal hebben? Lachen

Mag, alleen het voegt niets toe.

Volgens mij voegt deze hele discussie niets toe dus wat dat betreft.... stop ik er ook mee, als je even goed terug leest is al wat van belang is al gezegd, daarna gaat de discussie alleen nog bergafwaarts, dus bij deze Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:42

Sinds waneer bepaal jij waar ik kom?

Nee dit hele topic voegt niks toe....en dat is wat ik duidelijk wil maken en daarom ben ik hier. Lachen

Het gaat om de verzorging voor wat er op een wedstrijd gevraagd wordt. En zoals eerder aangehaald als jij verzorgt op je werk moet komen wordt er ook niet gekeken of er geen remspoor in je onderbroek zit en of je wel genoeg fruit eet.
Dat staat er gewoon buiten en iedereen snapt dat gewoon wel Lachen

Verder staan veel sportpaarden gewoon dagelijks buiten, dus vind dit een topic waar teveel over 1 kam geschoren wordt, aannames gemaakt worden over geen contact kunnen hebben enz, terwijl dat heel vaak niet aan de orde is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:44

Rapido: is er volgens jou geen verschil tussen verzorging en uiterlijk?

Dat zou alleen maar mijn stelling onderbouwen dat de naam 'verzorging' verwarrend werkt en dat deze beter kan worden veranderd.

Ik raad je aan om rustig alles nog eens te lezen, want ik heb nergens gezegd dat jury's alles thuis moeten gaan controleren. Maar ik snap dat het moeilijk is hoor, ik heb het ook pas twee keer gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:47

Ilsemarie schreef:
@joviban: naar een zijde bedoelen ze mee dat niet de helft van de manenkam de manen links hangen en de andere kant rechts. Je vlecht toch ook niet de ene helft aan de linkerkant en de andere helft aan de rechterkant?

Er staat: Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
Dat vind ik raar. Ik bedoel, een paard is ermee geboren met hoe z'n manen liggen. En als dat is de ene helft links en de andere helft rechts (of kwart en driekwart, maakt niet uit), dan is dat toch prima, dan is toch ook dàt specifiek mooi aan dàt paard? Wie zijn wij om te beoordelen dat het niet mooi zou zijn en dat het tijdens een wedstrijd niet zo mag liggen. Knipoog

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:47

arno8 schreef:
Ik heb wel meer aan te merken op de dressuursport, maar hier wilde ik even op het volgende ingaan:

Hoe kan die sport zichzelf serieus nemen als ze aan de hand van een proefje van een paar minuutjes een cijfer voor 'verzorging' geven???

Hebben ze dan ook gekeken hoe het paard gestald staat? En hoe vaak de hoefsmid langskomt? en of hij wel de hele dag toegang heeft tot voldoende ruwvoer? En of hij wel contact kan hebben met soortgenoten? Of de dierenarts er snel wordt bijgehaald als er iets mis is?Ik denk zomaar van niet.

Ik denk zelfs dat een paard een goed cijfer voor 'verzorging' kan halen als hij het hele jaar door in een stal van 2,5 bij 2,5 staat, veels te veel brok en veels te weinig hooi krijgt (wordt ie mooi slank) en nooit contact heeft met soortgenoten. Hij moet dan wel voor de wedstrijd mooi ingevlochten manen hebben en worden ingesmeerd met een shampoo die de beschermende vetlaag verwijdert. Maar wat dat nou met verzorging te maken heeft?

Verzorging gaat om zorg voor je paard, niet om het optutten als een barbie van je paard.

Het vervelende is dat mensen echt gaan denken dat dit optutten bij de verzorging hoort. Je bent zelfs een 'slechte verzorger' als je de beschermende vetlaag zomaar laat zitten!

Daarom lijkt het mij beter als ze de naam 'verzorging' schrappen en dit onderdeel 'optutten' of iets dergelijks noemen.

Ik weet niet hoor maar dan moet je toch echt nog even je beginpost goed lezen!
Zie het vetgedrukte deel. Daar zeg jij dat de jury niet weet of dat allemaal zo is.
Dit is echt een nutteloos topic dus Doei!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:48

Apple schreef:
Lianne84 schreef:
Verzorging is gewoon ook een Nederlands woord voor iemands voorkomen. Als er op een stage van je verlangd wordt dat je 'verzorgd' voor de dag komt gaat je begeleider toch ook niet mee naar huis om te kijken of je wel twee ons groenten en twee stuks fruit eet?
'Uiterlijk' alleen dekt de lading ook niet, dat vind ik ook subjectiever dan 'verzorging'.

Dit vind ik een hele passende vergelijking. Bij sommige functies moet je ook 'verzorgd' voor de dag komen. Inderdaad, dat is het uiterlijk voorkomen. Zo moet je dit punt ook lezen.

Helemaal mee eens, verzorging is gewoon een ander woord voor voorkomen word hier toch altijd gebruikt ook voor mensen, en mensen die daarover struikelen hebben denk ik iets teveel tijd.
En op dressuurwedstrijd krijg je evenveel punten geschoren als ongeschoren Lachen ik had ook een knuffelbeer, maar wel mooi verzorgde Haha!
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-11-07 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:48

arno8 schreef:
Ik raad je aan om rustig alles nog eens te lezen, want ik heb nergens gezegd dat jury's alles thuis moeten gaan controleren. Maar ik snap dat het moeilijk is hoor, ik heb het ook pas twee keer gezegd.

Moderatoropmerking:
En dat kan ook best op een minder sarcastische manier gezegd worden.

Bij deze het verzoek om met respect met mekaar te discussieren en mekaars mening te respecteren. Discussieren is niet hetzelfde als je mening opdringen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:49

runningkawa schreef:
Sinds waneer bepaal jij waar ik kom?

Nee dit hele topic voegt niks toe....en dat is wat ik duidelijk wil maken en daarom ben ik hier. Lachen

Nou, je hebt het duidelijk gemaakt. Doei!

Citaat:
Het gaat om de verzorging voor wat er op een wedstrijd gevraagd wordt. En zoals eerder aangehaald als jij verzorgt op je werk moet komen wordt er ook niet gekeken of er geen remspoor in je onderbroek zit en of je wel genoeg fruit eet.
Dat staat er gewoon buiten en iedereen snapt dat gewoon wel Lachen

Kennelijk niet, een paar posts boven jou weet iemand niet wat het verschil tussen verzorging en uiterlijk is.

Citaat:
Verder staan veel sportpaarden gewoon dagelijks buiten, dus vind dit een topic waar teveel over 1 kam geschoren wordt, aannames gemaakt worden over geen contact kunnen hebben enz, terwijl dat heel vaak niet aan de orde is.

Waar heb ik hier gezegd dat sportpaarden niet dagelijks buiten staan? Kun je dat even aanwijzen? Ik zeg alleen dat het mooi zou zijn als bepaalde dingen in de verzorging mee worden gewogen in het onderdeel 'verzorging van het geheel'. Wat gek dat daar zoveel weerstand tegen is. Als de gehele verzorging toch wel goed is geregeld, dan zou iedereen het toch fijn vinden als ze daar ook punten voor krijgen?

De paardensector moet veranderen, anders regelt de overheid het straks. En we weten allemaal dat dat niet zo'n geweldige regelaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:50

JoviBan schreef:
Ilsemarie schreef:
@joviban: naar een zijde bedoelen ze mee dat niet de helft van de manenkam de manen links hangen en de andere kant rechts. Je vlecht toch ook niet de ene helft aan de linkerkant en de andere helft aan de rechterkant?

Er staat: Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
Dat vind ik raar. Ik bedoel, een paard is ermee geboren met hoe z'n manen liggen. En als dat is de ene helft links en de andere helft rechts (of kwart en driekwart, maakt niet uit), dan is dat toch prima, dan is toch ook dàt specifiek mooi aan dàt paard? Wie zijn wij om te beoordelen dat het niet mooi zou zijn en dat het tijdens een wedstrijd niet zo mag liggen. Knipoog

Ik vind mijn haren los ook mooi, toch is dat ook niet bij elk werk gewenst.
Dan doe je ook een staartje in.

Bij een paard doe je dan een paar knotjes in, ook al liggen de manen normaal aan 2 kanten, met vlechten krijg je ze gewoon naar 1 kant.
En de meeste paarden vinden dat gefrunnik en die aandacht wel leuk. Dus wat is er dan erg aan om die manen te vlechten naar 1 kant?

Snap de problemen niet?

De ruiter moet ook in een ape pakje...tja wie heeft er ooit verzonnen dat dat mooi is?
Toch vind ik het wel bij het geheel horen Ja

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:52

Lianne84 schreef:
Verzorging is gewoon ook een Nederlands woord voor iemands voorkomen. Als er op een stage van je verlangd wordt dat je 'verzorgd' voor de dag komt gaat je begeleider toch ook niet mee naar huis om te kijken of je wel twee ons groenten en twee stuks fruit eet?

Dank je, dit wilde ik dus ook net gaan typen. Ben het er helemaal mee eens.

Citaat:
Een jurysport IS subjectief. Noem het dan 'Uiterlijke verzorging'. Maar 'Verzorging' en helemaal 'Verzorging van het geheel' geeft de indruk dat het om de gehele verzorging gaat. Nu zitten de meesten hier al jaren in de dressuur, maar kun je snappen dat het voor nieuwkomers en buitenstaanders op z'n minst een verkeerde indruk wekt?

Nee, eigenlijk kan ik me dat niet voorstellen. Al is het maar omdat buitenstaanders sowieso niet nadenken over weidegang vs. stal. Jij wil gewoon graag iets anders erin lezen dan waar het woord in dit verband voor staat zodat je iets te zeuren kan hebben over dressuur.
Verzorging kan als woord ook gewoon een betekenis hebben die puur te maken heeft met uiterlijk. En huisbezoek is natuurlijk bullepoep. Je gaat als jury toch ook niet vooraf een paar keer langs hoe dat paard thuis draaft om daarna je cijfer voor draf daarop aan te passen? Het gaat om dat moment, daar op de wedstrijd. Het is een dressuurproef hoor, geen CITO-toets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:54

en doei zelf een eind op...jee wat ben je toch weer vriendelijk zeg...

Bij mij is de verzorging goed geregeld, toch zie ik dat ook niet zitten.

Hoe wil je dat gaan doen dan?
Elke wedstrijd inschrijving gaan controleren?

Het gaat gewoon over het wedstrijd uiterlijk...want je bent op wedstrijd...niet meer niet minder.
Dat er paarden slecht staan in Nl, ja klopt, moet nodig wat aan gebueren. Maar dat in het verzorging punt gaan zoeken?
Beetje héél ver gezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:54

runningkawa schreef:
Ik vind mijn haren los ook mooi, toch is dat ook niet bij elk werk gewenst.
Dan doe je ook een staartje in.

Bij een paard doe je dan een paar knotjes in, ook al liggen de manen normaal aan 2 kanten, met vlechten krijg je ze gewoon naar 1 kant.
En de meeste paarden vinden dat gefrunnik en die aandacht wel leuk. Dus wat is er dan erg aan om die manen te vlechten naar 1 kant?

Snap de problemen niet?

De ruiter moet ook in een ape pakje...tja wie heeft er ooit verzonnen dat dat mooi is?
Toch vind ik het wel bij het geheel horen Ja

Ik zie ook geen problemen hoor Knipoog . Zelf doe ik toch niet aan wedstrijden mee en ik vind de manen van mijn paarden werkelijk geweldig, het mag liggen zoals het ligt en er komt geen schaar of getrek aan te pas. Haha!
Ik vind dit wel een geinig topic en haakte in op dat naar één zijde liggen van losse manen, want dat viel me op in de betreffende quote en wilde daar wel effies m'n mening over geven. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:56

Zonder wedstrijden hangen de manen hier ook maar net hoe ze uit komen.
Staart wordt alleen aan de onderkant afgeknipt omdat ze er anders op staan. Zij kantjes blijven gewoon zitten Lachen
Manen snij ik wel bij...tja vind dat zelf mooi Lachen Hou wel van een sport coupje, maar dat is gewoon smaak Lachen

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:59

Ik denk dat de jury wel degelijk kan zien hoe een paard gehouden wordt, zeker of hij op stal of buiten wordt gehouden, net zoals ze vast wel kunnen zien of de hoefsmid/bekapper vaak genoeg langs komt, denk dat (bijna) iedereen dat wel kan zien.
Voldoende ruwvoer, da's misschien moeilijker te controleren, maar de opmerking van mooi slank blijven, zegt wel weer genoeg, dan kunnen ze het toch zien. (als we dan toch kort door de bocht gaan)

Tja, wat betreft soort genoten, denk dat als er een paard in de ring komt die weinig tot geen soort genoten in zijn omgeving heeft, niet op zijn gemak zal rondsjouwen. En wat betreft de DA, lijkt me ook duidelijk, een paard dat niet lekker in zijn vel zit zal in de ring niet presteren, al vraag ik me af wat een jury daar aan kan doen, ik ga er vanuit dat de eigenaar dan ook niet op wedstrijd verschijnt of denk ik nu te positief?

Al met al, imo, een (zinloos) topic om mensen die hun paard niet houden zoals jij (of jullie) het zou(den) willen zien, een schop te geven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 14:05

De vergelijking met solliciteren gaat niet op. Ik heb nog nooit gezien dat je voor een baan een 'goed verzorgd geheel' moest hebben. Wel dat je een 'goed verzorgd uiterlijk' moest hebben.

Verzorging van het geheel = hoe het geheel verzorgd is.

Niet: Hoe het geheel er op dat moment uitziet.
Niet: Hoe het geheel op dat moment overkomt.

Daarom: gewoon een andere naam, bijvoorbeeld: uiterlijke verzorging.

Maar zelf zou ik van de gelegenheid gebruik maken om de naam zo te houden en eea aan te passen. De overheid heeft de sector 3 jaar de tijd gegeven om zelf eens wat aan paardenwelzijnsregels te doen. Doe dat dan ook!

Niet de jury zelf moet bij de stallen langs, maar je kunt bijvoorbeeld een sterrensysteem maken van hoe een paard is gestald (Niet het FNRS sterrensysteem, dat gaat nergens over).

De ruiter kan dan zelf een keer een beoordeler van de KNHS langs laten komen, die kijkt: is er weidegang? Staat hij alleen? etc.

Vervolgens krijg je dan wat sterren toebedeeld en dat wordt bijgehouden in een grote databank. Als je op wedstrijd verschijnt met 0 sterren: 3 punten aftrek voordat de proef begonnen is.
1 ster: 2 punten aftrek.
2 sterren: 1 punt aftrek.
3 sterren: geen aftrek.
4 sterren: 1 punt erbij.
5 sterren: 2 punten erbij.
Dit is slechts een idee. Ik zeg niets over of het nu slecht of goed geregeld is, maar we moeten laten zien dat we ergens mee bezig zijn, anders komt de overheid dit zaakje straks regelen. Als die over 3 jaar ziet dat de sector niks heeft ondernomen om het welzijn in de gaten te houden of te verbeteren, komt de overheid (die niks van paarden weet) zelf met regels.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:06

Hetja schreef:
Ik denk dat de jury wel degelijk kan zien hoe een paard gehouden wordt, zeker of hij op stal of buiten wordt gehouden, net zoals ze vast wel kunnen zien of de hoefsmid/bekapper vaak genoeg langs komt, denk dat (bijna) iedereen dat wel kan zien.
Voldoende ruwvoer, da's misschien moeilijker te controleren, maar de opmerking van mooi slank blijven, zegt wel weer genoeg, dan kunnen ze het toch zien. (als we dan toch kort door de bocht gaan)

Tja, wat betreft soort genoten, denk dat als er een paard in de ring komt die weinig tot geen soort genoten in zijn omgeving heeft, niet op zijn gemak zal rondsjouwen. En wat betreft de DA, lijkt me ook duidelijk, een paard dat niet lekker in zijn vel zit zal in de ring niet presteren, al vraag ik me af wat een jury daar aan kan doen, ik ga er vanuit dat de eigenaar dan ook niet op wedstrijd verschijnt of denk ik nu te positief?

Al met al, imo, een (zinloos) topic om mensen die hun paard niet houden zoals jij (of jullie) het zou(den) willen zien, een schop te geven.

Amen!
Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:08

Laat maar komen
ja ik heb weidegang

ooohhh, ik hooi liever en zet hem er niet op....euh...hoe ga je dat controleren? Lachen

En waarom ben je zo bang voor de overheid?
Jij hebt toch alles goed voor elkaar, dan hoef je daar toch niet bang voor te zijn? Lachen

En ik heb het idee dat je dat niet erg vind voor een ander die zijn zaakjes niet in orde heeft?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:08

Correct me if i'm wrong, maar het onderdeel verzorging is toch gebaseerd op uiterlijke verschijning van zowel ruiter als paard. Als je als een slons op je paard zal zitten, zal je dus ook wat puntjes mislopen Clown

Ik zie het verband tussen in een stal staan en uiterlijke verzorging niet echt, enfin... misschien trekt ik de lijn niet ver genoeg door.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 14:11

runningkawa schreef:
Laat maar komen
ja ik heb weidegang

ooohhh, ik hooi liever en zet hem er niet op....euh...hoe ga je dat controleren? Lachen

Die redenering gaat niet op. Je kunt beter iets doen dan niets. Natuurlijk zijn er altijd mensen die stiekem langs de regels willen kruipen, maar dat is geen goede rede om dan maar geen regels in te voeren. Zo is cocaïne niet toegestaan. Toch handelen sommige mensen in cocaïne, maar dat is geen rede om het dan maar te legaliseren.

Citaat:
En waarom ben je zo bang voor de overheid?
Jij hebt toch alles goed voor elkaar, dan hoef je daar toch niet bang voor te zijn? Lachen

Ik heb liever dat er NU welzijnseisen komen dan pas over 3 jaar.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 14:12

Schimmelig schreef:
Correct me if i'm wrong, maar het onderdeel verzorging is toch gebaseerd op uiterlijke verschijning van zowel ruiter als paard. Als je als een slons op je paard zal zitten, zal je dus ook wat puntjes mislopen Clown

Ik zie het verband tussen in een stal staan en uiterlijke verzorging niet echt, enfin... misschien trekt ik de lijn niet ver genoeg door.

Je slaat de spijker op de kop!! Uiterlijke verzorging! Zo zou het onderdeel moeten heten!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:13

Welzijnseisen voor paarden proberen te regelen via iets als 1 puntje op een dressuurprotocol lijkt mij niet erg effectief.