ruin of merrie makkelijker in de omgang & het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Re: ruin of merrie makkelijker in de omgang & het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:24

Ik riep altijd een merrie, moest ik ooit willen fokken. Maar aangezien de laatste eigenlijk zo tegenviel gaat mijn voorkeur nu toch absoluut uit naar een ruin, tenzij echt een brave merrie.

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:39

Ik heb altijd merries gehad, ik wilde ook alleen maar een merrie... Ik ben ook een echte merrie fan, ze zijn geen dag hetzelfde. Merries zijn een uitdaging, als je eenmaal het vertrouwen hebt gewonnen, dan krijg je heel veel van ze voor elkaar. Ik vind Sunrise bijvoorbeeld helemaal super!

Nu heb ik bij toeval een ruin, wat een geweldig lief dier en wat een fijn stabiel karakter, echt super... nu weet ik dat een ruin een verademing is! Ik hoop dat ik heel erg lang mag genieten van mijn ruin Lachen .

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:35

Als ik zelf een paard ga kopen ga ik denk toch ook maar voor een ruin.... Ze zijn makkelijker in de omgang en hebben minder last van stemmingswisselingen Lachen.

Op de manege hebben we alleen één hele leuke merrie staan, Oxana en dat is echt een schat!!! Als ik ooit zo eentje tegen komen dan ben ik ook weer verkocht Tong uitsteken

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:56

ik heb zelf ook liever en ruin! Haha!
ik vind en merrie aan de ene kant ook wel fijn maar als die van mijn hengstig is
dan kan je er niks mee bereiken Tong uitsteken

Ninaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 08:35

Geef mij maar een ruin!! Ik heb voor mijn huidige paardje twee merries gehad, nu heb ik dan een ruin en het verschil is duidelijk te merken. Mijn ruin is zo makkelijk, en dat was bij mijn merries wel ander!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:02

Ik heb 2 merries, ik vind ze leuker als ruinen. Ze hebben een eigen karakter en snappen mijn vrouwenbuien!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:07

Ik heb voor een jaar een merrie gereden en die was altijd braaf en rustig, op haar stemmingswisselingen na, want dan wist ze wat heel hard wegrennen was Tong uitsteken. Ik heb me nu zelf een ruintje gekocht en hij is veel knuffeliger, maar wel veel drukker en nieuwsgieriger (kan ook liggen aan zijn karakter) heb nooit echt vaak op ruinen gereden, maar ruintje bevalt me goed Haha!

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:10

Ik ga voor een ruin.
Ik "heb" nu mijn 2de ruin,
Hiervoor een merrie gehad,
en dat was echt een oerverveelende "pismerrie" Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:10

Ik ben een echt ruinenmens, al vind ik niet dat je alle merries, hengsten en ruinen over 1 kam kan scheren.
Mijn eigen ruin vult mijn buiige vrouwenkarakter prima aan. Hij is oersterk, lekker eigenwijs, speels en jolig, maar ook knuffelig, vriendelijk, sociaal en sensitief. Ik vind merries vaak ietsje chagerijniger, al heb je er ook lieverds tussen zitten, hoor.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:59

momenteel heb ik alleen merries, maar ik heb ook ruinen en hengsten gehad.
In de omgang waren mijn ruinen altijd het meest voorspelbaar, de merries en hengsten ook wel, maar ja, als een merrie hengstig was, waren zowel de merrie als de hengst lastiger.. (de ene merrie ook weer erger dan de ander).
Met rijden waren mijn hengsten het akkelijkst, zeer graag willen werken en het echt voor jou doen. de merries werken ook graag, maar hengstig of drachtig zijn ze toch wat anders. Mijn ruinen waren 'luier' ten opzichte van de hengsten.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar hengst, dan merrie en dan ruin...

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:01

Nou.... geef mij maar allebei Lachen

Ik heb nu een merrie, super van karakter oké.... af en toe wel een beetje sneller op de teentjes getrapt maar er zijn ook genoeg ruinen die dat hebben. Als het karakter van het paard maar goed is en dat is belangrijk. Verder zou ik geen hengst nemen, puur omdat ik daar niet geschikt voor ben en dat dier met mij gaat wandelen i.p.v ik met hem Clown

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:09

ik geef duidelijk de voorkeur aan de merrie!
die zal net een stapje verder voor je gaan, en daarnaast blijft het dan leuk als je een merrie hebt met moodswings Knipoog

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:18

Tja, ik heb een merrie en een ruin...

We hadden eigenlijk altijd merries, het kwam gewoon zo op je weg en het zijn inderdaad vaak eigewijze tante's die het net even beter weten maar ook net een stapje verder voor je willen gaan.
1 merrie was niet te genieten als ze hengstig was, als je haar dan maar gewoon in haar waarde liet en een beetje beweging gaf, een lekker buitenritje of zo, ging het prima. Andere merries nooit last gehad.

Nu dan een merrie en een ruin, maar wel een Russiche Arabier, da's altijd lachten met dit beestje maar o zo lief. De merrie is vooral de week voor ze hengstig wordt klierig, maar nooit met de hengstigheid zelf. 't zal vaak ook aan het baasje liggen hoe je er mee omgaat, maar over het algemeen kan ik wel zeggen dat een ruin gelijkmatiger van humeur is.
Merries moet je toch elke dag weer even vertellen hoe je het eigelijk graag hebben wil Knipoog

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:59

Geef mij maar een merrie!
Mijn volgende paard word ook zeker een merrie! Heb altijd gezegt ik wil nooit een ruin. waarom ? Clown
Ik heb gewoon niets maar dan ook niets met ruinen.
Ik hou wel van stemmings wisselingen van de merrie's!

Ruinen zijn veel werkwilliger en pikken veel meer, een opstandige merrie is veel leuker...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:02

Ik wil fokken dus ben 'veroordeeld' tot merries. Vind die tuttenbellen vaak ook leuker, niet altijd makkelijker.

Maar mijn lieve hengstje is braver dan mijn merries.
Ik geef pony lesjes en er is in de afgelopen 4 jaar 1x iemand af gevallen (in stilstand Knipoog ), de merries zijn zeker niet gemeen, maar daar ploft toch vaker iemand vanaf.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:04

ik heb er nog nooit moeite mee gehad welk geslacht ik rij, ik verzorg nu een merrie, en ze is gewoon super, ze heeft natuurlijk wel haar mindere dagen, maar ik die heeft de ruin ook zeker weten, als mn vz merrie hengstig is dan is ze wat draaierig en kan ze vervelend zijn met rijden maar dat is lang niet altijd. Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:56

Ik kan niet heel best met de meeste merrie's. Mijn voorkeur gaat met het rijden voor een ruin. Ik heb nu ook een ruin. de volgende wordt toch een merrie. Omdat ik zelf wil gaan fokken.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:01

Merries! absoluut Ja
Ze zijn veel complexer dan ruinen, ze hebben immers hun hormonen (evenals hengsten, alleen die zijn soms net even wat imposanter) en als je dat tegen je hebt is het vechten, maar zodra ze samen wil werken heb je er een súper paard aan vind ik Lachen

Ruinen vind ik ook wel leuk, maar ik heb er minder klik mee.. Ruinen zijn over het algemeen wel constanter in hun gedrag, dus voor sommige mensen makkelijker om mee om te gaan, dat wel Lachen

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:06

Ik heb altijd ruinen verzorgd en toen ik had besloten een eigen paard te kopen wilde ik absoluut geen merrie (en geen haflinger)

En waar ben ik mee geeindigd? Juist een merrie (en ook nog een Haflinger) die naast haar puberkuren ook duidelijk de humeurschommelingen heeft. En die duidelijk haar voorkeuren heeft! Haha! Ik heb er absoluut geen spijt van! Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:13

vroegah, zie ik altijd doe mij maar een ruin. Dat gezeik hoef ik niet. Ik kwam thuis met een merrie, en vind het heerlijk. Het is geen pismerrie maar merk wel haar cyclus. Ze is dan veel pittiger in het opzicht willen ontsnappen naam de mannen met rijden merk ik niks ze is wel liever dan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:15

Lastig Knipoog .
Ik heb een tijd 2 ruinen verzorgd, echt super makkelijke en lieve dieren. Daarna ging ik een merrie verzorgen ook super lief, maar toch echt wel moeilijker.

Ik heb nu inmiddels 2 jaar een eigen paard, een echte, echte merrie Haha! . Dat merk je echt aan alles hoor, ze is een behoorlijke bitch naar andere paarden toe. Maar is het eenmaal goed, dan zal ze daar ook aardig tegen blijven(op een aantal uitzonderingen na). De 1e maand is het alleen maar gillen naar een ander(paard/pony), later word dat beter en gaat het over.
Als ze hengstig is dan is dit goed te merken ook. Wat een kreng is het dan Knipoog .
Naar mensen toe is het (buiten de hengstigheid om) een super lief paard. In de box moet je haar gewoon met rust laten en dat vind ik heel logisch en heb daar ook respect voor. Af en toe als ze in een wat chagereinige bui is, zul je haar ook wat meer met rust moeten laten. Opzich best een paard met gebruiksaanwijzing Sigaar . Maar echt super lief en best wel makkelijk. Ze zal ook echt veel voor je doen en is super veelzijdig.
In het rijden is ze wel moeilijker dan de 2 ruinen die ik verzorgd heb. Maar een aantal ruinen van de ponyclub hier, zijn toch echt moeilijker.
Met mijn merrie ben ik erg blij .

Ik zal er niet snel een "stempel" opleggen. Maar met merrie's heb je wel de hengstigheid he Knipoog .

Groetjes Anne.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:30

Eigenlijk, gaat mijn eerste voorkeur helemaal niet uit naar ruinen of een merries, maar naar hengsten! Die zijn vaak mooier ontwikkeld en 'tonen' mooier. Tja, het enige is: dat je ECHT moet voorkomen dat de hengst enigzins de mogelijkheid zou zien dat jij misschien niet 100% de baas bent. Blijf je dat wel? Dan zal een hengst voor je werken!
Merries of ruinen? Moeilijke keus, ik heb merries en ruinen (en hengsten) verzorgd en gereden. Een super lastige pismerrie, maar toen ik haar eenmaal voor me gewonnen had kon ik alles met haar en kon ik al haar energie (waar ze er echt TE VEEL van had) omzetten in oefeningen-energie, wat natuurlijk een super gevoel is.
Maarja, ik heb ook een match gehad met een aantal ruinen. Mijn 1e vzpony waar ik toch ook ruim 2,5 jaar mee heb gereden was ook geen makkelijke en stijgerde alsmaar, maar op een gegeven moment was het allemaal over en had ik een super paardje onder mijn kont. Alleen: was hij heel braaf bij mijn buurmeisje van 6 en bij een vriendinnetje die wel eens mee ging met rijden, maar zodra je hem echt aan het werk zette moest hij altijd even bevestigd hebben dat hij ook echt aan het werk moest...
Maarja, dat herken ik ook weer van meerdere merries, dus tja, dat is lastig.
Zelf heb ik nu een ruin en een merrie en de merrie is inderdaad een stuk lastiger (Haf) dan mijn ruin (Gelderse), maar ik weet niet of dat nou echt geslachtsverschil is, of dat karakter daar in mee speelt. Dat merk ik met een paar jaartjes denk ik wel wanneer die kleine ook ohz gaat...

Maar uiteindelijk als ik een ander paard zal kopen zal geslacht mij niet weerhouden van de verkoop. Ik wil gewoon een paard zien met een eerlijk karakter (dat hoeft niet sullig te zijn, maar je hebt ze ook echt gemeen en dat vind ik met mijn ouders waar de paarden staan en die er ook wel eens voeren enzo geen prettig idee), een goed exterieur, 3 goede basisgangen en minimaal klinisch goedgekeurd. Dat zijn mijn eisen en je kan zeggen: zo'n paard wil ik, maar als je iets anders tegen het lijf loopt en je hebt er een klik mee, dan kan je met iets totaal anders thuis komen!

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:32

geef mij ook maar een merrie ik heb op veel ruinen gereden maar ik was de enige die ze aan kon omdat te er een paar tussen zaten die heel erg hun nukke hadden maar ze zijn nu gelukkig wat rustiger geworden maar merrie´s zijn leuk want je beleeft elke dag wel weer iets nieuws maar ik val meer op karakter dan op geslacht. en je hebt ook merrie´s die soms hun dag niet hebben en daar heb ik ook een beetje ervaring mee want heb een keer op een witte pony gezeten (weet niet meer wat voor ras het was) en die ging na dat ik het gehoort had met iedereen op haar rug ervandoor tot dat de gevorderden er af vielen maar ik heb er op gezeten en was kei braaf maar ze schrok ergens van en toen nam ze wel een sprintje maar had haar makkelijk weer rustig gekregen en heb er vanaf toen geen problemen er mee gehad en de rest ook niet maar ik denk dat het aan hun lag inplaats van de pony (mssn zenuwachtig geweest of zo)

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:41

Ik heb zelf 6 jaar een ruin gehad en sinds een jaar een merrie en bevalt me prima. Ook als e hengstig is geen problemen met haar en ze is altijd even vriendelijk en meegaand. Ik heb haar ook gekozen voor haar karakter en niet voor geslacht. Ik ken een ruin en die is net zo wisselend als een merrie als je het zo wilt bekijken de ene keer een sloom beest en de andere keer een bom. voor mij maakt het niks uit als ze maar een mooi karakter hebben.

carol_545

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:43

heb merries en ruinen gereden, op t moment alleen een fjordenruin... geweldig
maar mocht er oooooit een paardje komen ga ik toch wel voor een echte pismerrie Clown