met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:16

ja maar je nek draagt alles en sorry dat ik het zeg maar ik ben liever gelijk de pijp uit omdat mn hersenpaninhoud over straat ligt dan dat ik vanaf mn nek af verlamd ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:18

Het kan ook minder ernstig; een cap kan ook een hersenschudding voorkomen.

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:19

en als je je nek breekt hoef je niet meteen verlamd te zijn
kan wel natuurlijk

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:21

Ik draag tegenwoordig altijd mijn cap vanaf januarie is het bij ons ook verplicht.
En nu met het koude weer ben ik toch steeds weer blij dat ik hem op heb, al aardig wat rodeo's achter de rug, gelukkig nog steeds blijven zitten, maar ja je weet maar nooit.
En ik moet wel eerlijk toegeven ik ben hem eigelijk voor mijn dohtertje van 6 gaan dragen, want zij moet hem op van mij, een beetje raar als ik hem dan niet zou dragen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:21

Ja, maar als je daar vanuit gaat moet je maar helemaal niet gaan paardrijden Knipoog
Als je dan toch rijdt vind ik dat je het zo veilig mogelijk moet doen.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:29

nek breken van het klepje van je cap ?? nog nooit van gehoord Bloos

ik draag er meestal wel eentje,omdat ik toch met wel vrij jonge (en groene) paarden werk dus dan is het wel zo veilig Lachen

Eerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:38

Ik rijd zelf altijd met cap..
Vind ik ook veiliger..
Maar je nek breken door het klepje dat heb ik nog niej eerder gehoord.. Bloos

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:03

nou ik weet niet of een cap zo veilig is.
ik moest bij de manege ook rijden met cap maar toen schrok mijn pony ergens van en hij gleed bijna uit in de bocht ik vlieg tegen het hek aan en mijn oor ligt er bijna af.
ik zeg niet dat dat super ernstig zou zijn geweest.
maar toch .
maar aan de ene kant denk ik ook wel dat een cap echt veilig is als je soms ziet hoe mensen vallen

Chantalll16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:49

lees even mijn topic, heb ik net geplaatst. 'verwondingen door casco-cap'.

er moet zeker met cap gereden worden,
maar kijk wel wát voor cap je koopt.
ik heb verwondingen in mijn gezicht door de casco-new master cap. door het klepje dat afbrak.

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:58

ja heb ik gelezen, erg he zo iets Boos!
gelukkig had ik nou niet iets zo ergs maar dat is echt wel ernstig.
en dat van dat klepje dat los zit mmmm ik snap hem maar toch !!!

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:01

een cap dragen natuurlijk!
ik zou nooit op een paard/pony stappen zonder cap..
maar het best ook wel een goedpassende cap.
vind mensen echt dom die niet met cap rijden! maar als ze denken dat ze er gelukkig mee worden moeten hun het weten,,
en dan kunnen ze wel zeggen dat ze hun paard vertrouwen, maar ze schrikken zo ergens van en dan zijn ze weg..

gr. Tessa

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:17

Zelf zou ik wel met cap rijden.Straks gebeurd er wat je weet maar nooit die beesten kunnen van de dingen schrikken die je niet verwacht...

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:24

Shetjjee__x schreef:
een cap dragen natuurlijk!
ik zou nooit op een paard/pony stappen zonder cap..
maar het best ook wel een goedpassende cap.
vind mensen echt dom die niet met cap rijden! maar als ze denken dat ze er gelukkig mee worden moeten hun het weten,,
en dan kunnen ze wel zeggen dat ze hun paard vertrouwen, maar ze schrikken zo ergens van en dan zijn ze weg..

gr. Tessa

kijk je kunt die gene wel dom vinden sorry dat ik het zo zeg maar ik rijd voor dat ik ze voer gewoon nog even op mijn pony en die is nu 16 heb haar nu ongeveer 3 jaar.
weet dat is niet lang maar toch ik vertrouw haar zo ik weet zeker dat ik dat gewoon kan doen ze is werkelijk nog nooit geschrokken .
en ja ik weet dat dat misschien wel kan maar toch om het nou dom te noemen Scheve mond

Dagmarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:34

melho:
ben het met je eens!
ik rij mijn pony zonder cap, hij schrikt vaak genoeg ben er nog nooit af gevallen... ik voel het altijd aankomen met hem, dus ben em elke keer net voor.. en ja hij kan een keer onverwachts schrikken maar dan springt die van mij 1 metertje opzij,.. dus ja ik maak me geen zorgen bij hem...

Om nou te zeggen dat mensen dom zijn als ze zonder cap rijden....

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:01

Tja, ik val niet vaak (ik rij nu 25 jaar en ben in totaal 5x gevallen, dus dat valt mee...) maar 1x ben ik zo hard gevallen met mijn hoofd op een kei dat er een deuk in mijn cap zat... ik wil niet weten hoe mijn hoofd eruit gezien zou hebben als ik die cap niet op had gehad!

Ook al vertrouw je je paard voor 100%, hij kan zelf ook altijd vallen, en er kan altijd wel wat gebeuren....

Caps zijn er voor je veiligheid. Natuurlijk kan er ook wat gebeuren als je wel een cap op hebt. Jaaa, Christopher Reeve had zijn nek gebroken, met cap op. Die kennen we nou wel. Misschien was het wel veel sneller met hem afgelopen geweest zonder die cap.... een cap beschermt je nek niet, wel je hoofd.

Citaat:
ja maar je nek draagt alles en sorry dat ik het zeg maar ik ben liever gelijk de pijp uit omdat mn hersenpaninhoud over straat ligt dan dat ik vanaf mn nek af verlamd ben.

en sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik een beetje een domme opmerking....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:58

Ik reed eerst op mijn eigen merrie zonder cap, bahalve als ik naar buiten ging mer dr. Dan had ik wel een cap op.
Op andere paarden wel altijd een cap op gedaan.
Van de zomer ben ik heel hard van een paardje gevallen dat ik aan het beleren was, met cap gelukkig.
Maar toch behoorlijke hoofdpijn etc. en achteraf waarschijnlijk een lichte hersenschudding.
Sinds die val rij ik ook mijn paard ook altijd met cap.
Ben toen wel behoorlijk geschrokken.

llartjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:04

hooii...

ik rij op de amnege(in de les) wel met cap maar op mijn verzorgony's niet ik moet het eigenlijk wel doen maar heb dr nooit zin in mara ik ga nu als ik over de weg ga met cap rijden....dnek ik
aan mij heb je duss nikss

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:32

Ik rij ook altijd met cap. Ik zou me al onzeker voelen als ik geen cap op had... al ken ik een paardje nog zo goed.... Ze kunnen idd altijd zelf nog struikelen en omvallen en dan ga je zelf net zo hard mee...

Maar ik heb idd nog nooit gehoord dat je door het klepje je nek kan breken... Ik ben al heeel vaak gevallen en op de meest gekke manieren, maar ben toch altijd blij dat ik een cap op heb!

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:09

Ik rij ook altijd met een cap.
Maar bij alles kan het negatief uitdraaien, bv
je moet je gordel dragen, dat is veiliger.
maar er zijn ook mensen die hun ribbenkast hebben gebroken, juist omdat ze een gordel droegen.
Maar dat weegt niet op tegen je leven. Liever dat, dan met je gezicht door de ruit vliegen en aan 100 per uur over de baan schuren
over je blote vel en sterven aan brandwonden,...
Gordels hebben ook vele mensenlevens gered. Maar soms loopt het wel eens faut...
Dat bedoel, er kunnen altijd dingen gebeuren. Dat heb je met alles zo.
Alhoewel die kans toch wel minuscul blijft. Dat is toch hoe ik erover denk Bloos

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:47

ik rijd altijd met cap. Ja

umbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:53

Ik rij de laatste tijd altijd met cap.
Komt omdat ik altijd wel een stukje over de weg moet of les heb. Met cap vind ik dat dan toch veiliger.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:06

Nog zoiets dat ik in dit topic nou al 2 keer heb gelezen: alleen met buitenrijden een cap op. Klinkt misschien logisch, omdat ze buiten sneller schrikken, maar de meeste rijden buiten op zandpaden waar genoeg ruimte is om te vallen zonder ergens tegenaan te knallen, terwijl je in een bak van 20 x 40 een grote kans hebt dat je tegen de bakrand aankomt...

Zelf rijd ik ook altijd met cap. Heb tussen mijn 13e en 15e wel zo'n periode gehad dat ik dacht dat het stoer was om zonder cap te rijden, maar na die verzorgpony alleen maar in de lessen gereden of onder andere begeleiding, waardoor ik dus altijd met cap heb gereden. Op mijn 18e een nieuw verzorgpaard gevonden en die eigenaar verplichte mij om met cap te rijden (dat verplichte hij naar iedereen, de eigenaren van mijn vorige verzorgpaard lette er niet eens op) en daar ben ik erg blij om geweest! Sinds dat gestoorde gedrag van die merrie in het begin ben ik, al was ik dat in de loop der jaren al steeds meer, nu echt heilig overtuigd van het dragen van een cap.

Bij mij in de bak rijden ook dames tussen de 13 en 15 en 2 vd 4 hebben al een keer zonder cap gereden en daar een opmerking van mij over gekregen. Mijn moeder wou er niks over zeggen, toen zei ik tegen haar: en als ik daar nou had gereden bij anderen? Was je dan ook niet blij geweest als die mensen mij hadden verplicht met cap te rijden?!

Ook zoiets raars: het niet mogen starten met cap in de FEI proeven, hoe slecht voorbeeld wil je al die mensen geven?!

Alleen ben ik nog op zoek naar een nieuwe cap, maar in de cappentest die in het topic waar Lenneke naar verwijst staan bij de meest veilige caps alleen verstelbare caps en die wil ik eigenlijk niet, dus ik ben nog erg in twijfel welke nou de beste moet zijn...

Dagmarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:31

GPA Pikeur...
is een Aanrader!!! Fijne cap en veilig!

ben het met je eens dat een cap veiliger is om te dragen,,

Platina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:36

IndianLady schreef:

Dat is bij een zware val. En bij een lichte val? Dan door de cap nog helemaal piep lekker of zonder cap vanaf je nek verlamt? Dromen

_fiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:41

ik draag nooit in een cap als ik in de bak rij of even ga uitstappen buiten, dit doe ik wel als ik ga springen of grote buitenritten ga maken, veel mensen uit mijn omgeving zeggen dat ik een cap op moet doen, maar ik vind het ten eerste stom staan bij mij !! en het zit niet lekker !! en mijn paard ik harstikke braaf, nou kan hij natuurlijk altijd wel wat doen, maar ik ben wat dat betreft eigenwijs Tong uitsteken