Mijn Shet hengst valt me aan !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Re: Mijn Shet hengst valt me aan !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 02:04

jeetje, zo klein en dan toch nog zo eigenwijs, als ik jou was zou ik of hem zelf even laten weten wie de baas is, of ik zou er iemand bij halen die wel raad weet met dit dondertje

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 04:25

Als je niet openstaat voor meningen en oplossingen van anderen, waarom open je dan een topic?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:53

merrieveulen schreef:
beantsje schreef:
Als hij steigert, pak je gewoon zijn voorbenen beet. Bij een klein shetje lukt dat nog wel.
Deed ik vroeger ook bij zo'n hengstje; snapte hij helemaal niks van maar het steigeren was wel over!

dit kan voor ernstige blessures bij de pony zorgen, en ik neem aan dat dat niet is wat de TS wil. het feit dat je aangeeft 'hij snapte er niks van' geeft ook eerder een beeld van 'per ongeluk' of een 'peperkoek- methode' dan dat het daadwerkelijk als handeling effectief was.

ik moet wel zeggen dat ik dit 20 jaar geleden deed.... 1 x gedaan en hij heeft nooit meer tegen mij gesteigerd.
Maar hoezo kan dat blessures veroorzaken? Ik tilde hem natuurlijk niet superhoog op!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:33

Shetlanders zijn geen speelgoed en is ene heel pittig ras dat is nu dus wel weer duidelijk.

Rijden zou ik maar even gauw mee stoppen, een pony die in de omgang zulke problemen vertoont ga je niet rijden je gaat eerst de problemen aanpakken.

Misschien is het verstandig om hem zo snel mogelijk te laten casteren misschien word hij daar al wat timide van, daarnaast is het dus verstandig om goed aan de slag te gaan met zijn gedrag. Door consequent te zijn in de omgang en duidelijk de grenzen aan te geven zal het langzaamaan beter gaan al kan het een tijd duren.

Werk samen met je shet, dan zul je merken na een tijd van veel energie erin stoppen en op ene verstandige manier te werk gaan al een hele boel uit haalt.

Een zweep is geen oplossing gaan rijden en het aanvallen negeren is ook geen oplossing.

Als een paard steigert ga je hem zeker niet aan zijn benen pakken wat een belachelijk advies. Een paard dat steigert drijf je vooruit van je af. Voet bij stuk houden en dan is een tik op de kont zeker op zijn plaats.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:35

kelz schreef:
maar goed vind maar iemand die in de zelfde wijze met paarden omgaat als dat ik doe.. en hem ook aan durft..

Dat zal toch niet zo'n punt zijn lijkt mij? Als je zelf niet goed weet hoe hiermee om te gaan zou dat best wel eens de enigste en beste oplossing kunnen zijn. Hem aandurven is helemaal niet van belang hoe meer jij de baas wil zijn hoe meer hij je tegen zal gaan werken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:37

LADPR schreef:
Als een paard steigert ga je hem zeker niet aan zijn benen pakken wat een belachelijk advies. Een paard dat steigert drijf je vooruit van je af. Voet bij stuk houden en dan is een tik op de kont zeker op zijn plaats.

't is wat onorthodox, geef ik toe, maar wat is er tegen om zijn voeten op te vangen en hem een stapje naar achteren te dwingen? Het heeft destijds uitstekend gewerkt. Hij wist precies daarna hoe de zaken lagen.
We hebben het over een shetje, niet over een groot paard.
Als je het belachelijk vindt, ben ik benieuwd waarom je dat vindt. Argumenten graag?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:55

Naar achteren duwen? Dan ben je helemaal lekker bezig een dier dat steigert moet voorruit en zeker niet achteruit. Ik heb een dier gezien dat ingeslapen kon worden. Dat is achterover geklapt met steigeren en had zijn rug gebroken. Daarnaast is het heel dom en ondoordacht om een steigerd paard bij zijn benen te pakken, ten eerste is de kans groot dat hij achterover slaat en ten tweede is de kans groot dat je een flinke klap van een hoef krijgt. Kan uitstekend gewerkt hebben maar het zal vaker vreselijke gevolgen hebben dan dat het helpt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:37

ik vind het vooral een eng idee dat het hele gewicht van het dier in een hoek aan de voorbenen komt te hangen, mijns inziens is dat een recept voor verrekte spieren en andere blessures.

maar goed, ik begrijp ook dat het niet je dagelijkse manier van doen is en dat het één keer is voorgekomen... niks aan de hand dan toch? maar ik zou dergelijke methodes niet adviseren aan de TS.

anoek03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:39

ik had ook een shet die me aanviel

en toen moest hij weg van me moeder,, maar dat snapte ik wel want het was gewoon gevaarlijk
als ik naar me pony ging ,,
mis hem nu wel

maarja het is nou eenmaal zo

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:43

Ja dat krijg je he als iemand een shet krijgt die niet voldoende kennis en ervaring bezit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:48

Mijn eerste reactie is dat het beestje een flinke schop onder z'n kont moet hebben. Maar daar zal de ts het ook wel niet mee eens zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:01

LADPR schreef:
Ja dat krijg je he als iemand een shet krijgt die niet voldoende kennis en ervaring bezit.

precies, een pony (hoe klein en wollig ook) is geen speelgoed, en vereist dezelfde expertise die voor een groot paard nodig is. dat vergeten mensen blijkbaar nog weleens.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:43

Tja, een paardvriendelijke manier? Jouw shetje lijkt niet echt op mensvriendelijk Vork
Waarom wil je dan absoluut geen zweep ofzo gebruiken?
Zou dat ook niet doen, maar als een paard me aan zou vallen, zou ik die het hele terrein over schoppen...

En dat heet niet paardonvriendelijk, dat heet opvoeden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:45

ik denk dat castreren best nog wel helpt hoor,
heeft hij iig minder of geen last meer van testosteron.
verder, opvoeden, en niet te zacht hoor,
paardje trapt jou toch ook, waarom wil jij hem dan persé met zachte hand opvoeden?
hij moet een keer goed duidelijk op zijn plek worden gezet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:43

merrieveulen schreef:
LADPR schreef:

precies, een pony (hoe klein en wollig ook) is geen speelgoed, en vereist dezelfde expertise die voor een groot paard nodig is. dat vergeten mensen blijkbaar nog weleens.

Ik denk over het algemeen zelfs nog meer. Shetjes staan dicht bij de natuur en zijn heel veel paard in een kleine verpakking.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:49

inderdaad, niks aan toe te voegen!

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 00:19

Dit topic kan gesloten worden..
het probleem is verholpen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 00:21

Topics worden nooit zomaar op verzoek op slot gezet Lachen
Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen hoe het probleem verholpen is?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 00:30

kelz schreef:
Dit topic kan gesloten worden..
het probleem is verholpen.

Is ´ie verkocht Lachen ?!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 00:32

Liseef schreef:
Tja, een paardvriendelijke manier? Jouw shetje lijkt niet echt op mensvriendelijk Vork
Waarom wil je dan absoluut geen zweep ofzo gebruiken?
Zou dat ook niet doen, maar als een paard me aan zou vallen, zou ik die het hele terrein over schoppen...

En dat heet niet paardonvriendelijk, dat heet opvoeden.

hahaha Nagelbijten / Gniffelen hier moest ik echt om lachen Huilen van het lachen
ben ook wel benieuwd hoe het nu is opgelost?

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 00:32

Niks wordt zo onderschat als een shetlander, wat toch ook wel voor grappige beelden zorgt.
Toen wij onze shettenmerrie kregen was het werkelijk een fel krengetje ik kon er amper mee aan de hand lopen zonder dat ze bokte stijgerde sloeg of beet.
dit los je naar mij idee eerst op de grond op en niet op de rug.
respect moet je soms afdwingen en ook onze dame heeft wel eens een welgemeende tik gehad.
het leuke is dat ze voor ons super lief is maar soms komt er dan zo een stoere man die haar wel even naar stal zou brengen .........je raad het vast al, tot 3 keer toe heeft ze een volwassen man over het weiland gesleept.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 00:58

hoe eigenwijzer de baas, hoe eigenwijzer de pony Nagelbijten / Gniffelen

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 01:05

zelfde probleem gehad met mijn pony.
veel hulp gehad nadat ik er zelf niet meer uitkwam, maar niks hielp... morgen wordt hij "geholpen" omdat hij de mensen op stal aanvalt en bovenop ze springt Nagelbijten / Gniffelen

heb zelf meerdere hengsten gehad en opgevoed, maar de draak die ik nu heb is gewoonweg niet te houden voor "vreemde mensen".
ik heb hem vanaf jongs af aan, dus bij mij komt hij altijd vriendelijk gedag zeggen en loopt braaf achter mij aan en is buiten ook héél erg braaf Nagelbijten / Gniffelen
bij mij is hij aardig te houden en hij had tot op een bepaalde hoogte "respect" voor mij.

je kan jouw pony proberen respect bij te brengen, maar eerlijk gezegd merk ik uit je post dat je daar de ervaring niet voor hebt Bloos niet rottig bedoelt trouwens...

dus ik raad je aan de hengst te laten helpen... Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 01:10

Ik weet goed hoe je dit kan oplossen, zet hem maar eens bij mijn merrie, en kijk dan wat er gebeurt.
Het is de natuurlijke manier, die jij wil hebben. Ik woon ook nog eens niet zo ver van mij af....

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 01:18

hahaha! nou als je hem bij een merrie zet heb je denk ik he-le-maal de poppen aan het dansen Haha!
denk aan NOG meer gedrags problemen en (jij hebt een haflinger? die kunnen hard schoppen he?? *LOL* ) een gebroken been Clown