paard tijdelijk er niet->volle mep stalling betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: paard tijdelijk er niet->volle mep stalling betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:29

Bienotje schreef:
Overigens betaal je voor een dienst, namelijk het stallen van je paard. Niet alleen voor de box. De box is dus niet jouw eigendom, en ik kan me voorstellen dat de pensionhouder gebruik maakt van zijn eigen ruimte. Naar ik aanneem komt jouw paard in overleg met de pensioneigenaar weer terug, dus kan deze voor die tijd gewoon je box weer vrij maken voor jouw paard.

En hoe zit het dan met een huis huren? Die is ook niet van jezelf, dus tijdens de vakantie ff het huis verhuren moet dan ook kunnen Haha!

Lijkt mij dat wanneer je in overleg je paard ergens stalt, dat je ook een bepaalde box bespreekt.
Jij betaald huur voor diensten, maar ook voor die box.

Imo niet netjes om wel het volle pond te moeten betalen, terwijl hij de box heeft gebruikt.
Als hij de box niet had gebruikt dán vind ik het wel terecht.
Altijd overleggen zoiets, dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Op een andere stal werd de lege box ook niet gebruikt, zelfs niet tijdelijk, omdat deze door iemand werd gehuurd.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:38

Als je een hele maand op vakantie gaat, vraag je toch ook niet of je die maand geen huur hoeft te betalen? Als je huur incl. gas/ water/licht is vraag je dan ook geen huurvermindering aan omdat je die maand zo weinig hebt verbruikt..

Overigens vind ik het ook niet te vergelijken met een huis, inboedel e.d. is natuurlijk niet van de verhuurder. In een stal daarentegen heeft de huurder weinig tot geen eigen goed.

Nogmaals, vooraf afspraken maken had een heleboel uitgemaakt. Helaas kom je daar achteraf meestal pas achter. Het is te hoepn voor TS dat de eigenaar nu nog open staat voor een gesprek hierover en misschien valt er dan nog wat te regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:39

Ik heb wel anders meegemaakt. Als de paarden van de opfok van de wei binnen kwamen dan werden de buitenstallen opengezet en alles wat een stal ik kon, ging er in. Ik maakte herhaaldelijk mee dat overdag een 3 jarige van de wei in mijn stal stond, of mijn paard ineens een box was opgeschoven.

Bij de meeste stallen ben je gewoon afhankelijk, de relatie is vaak gevoelig, je hebt eigenlijk geen echte eisen, take it or leave it, zo ken ik het het. Dat je wat vermindering op je stal krijgt, spreek je af van te voren, maar dat is vaak niet zo. Soms idd doen ze een paar euro af vanwege het voer en stro, maar de boxhuur gaat door. Als je op een stal staat waar ze er niet van hoeven te leven, kun je vaak wat regelen. Maar om het te verwachten is eigenlijk niet reeel.

Het zou voor mij geen reden zijn om te verkassen, dan moeten er dingen zijn waarin mijn paard zijn verzorging te kort schiet, het is wel zijn huis. Mijn ervaring is nl wel dat het altijd om de euro's gaat bij maneges en pensions. Als je uitrekent wat iemand per dag verdiend aan je paard. Tel alle vaste kosten op, dus water, electra, stro, hooi, bix en haal dat van je stalhuur af, dan deel je het overgebleven door 30 en zie wat je per dag overhoudt, doe daar minimaal 1 uur werk af en zie wat ze per uur verdienen 7 dagen per week. Heb je een dure stal met veel luxe, weet wel dat die afschrijven over heel wat jaren en heel wat paarden gaan. Dan hebben ze nog weilandbeheer, mestafvoer, onroerendgoedbelasting, gemeentebelastingen zoals hinderwetvergunning, eventueel sloten baggeren en zo voort. Als je die kosten door het aantal paarden deelt, werken die mensen voor noppes.....

Dus als ze goed voor je paard zijn, een goede paardvriendelijke stal en mooie accomodatie en of uitrijgebied, dan zou ik gewoon sportief zijn. Vork

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:41

bij ons betaal je de helft van de stallingskosten. als je een week weg bent betaal je over die week de helft minder.
staat gewoon in het contract.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 13:46

russel schreef:
Dus als ze goed voor je paard zijn, een goede paardvriendelijke stal en mooie accomodatie en of uitrijgebied, dan zou ik gewoon sportief zijn. Vork

of zouden hun niet sportief naar mij moeten zijn?

tenslotte betaal ik ook voor dingen die gewoon vanzelfsprekend zouden moeten zijn , goed voor mijn paard etc..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:50

een ander paard in mijn box als ik weg ben ,zou ik toch echt niet willen,zeker niet zonder overleg!

ik heb div lick-its hangen en andere speeltjes,en wil echt niet dat deze of opgegeten worden door een ander paard of gesloopt door een ander paard Knipoog
ik hou mijn box altijd extra schoon,en wil dan niet terug komen in de viezeigheid van een ander,ik maakte de wanden ,tralies waterbak en voerbak altijd goed schoon
iets wat de meeste niet doen.
nou lekker fris!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:54

nelis schreef:
russel schreef:

tenslotte betaal ik ook voor dingen die gewoon vanzelfsprekend zouden moeten zijn , goed voor mijn paard etc..

Ik snap je wel, maar er zijn geen ongeschreven regels mbt dit soort dingen, dus je kan alleen op je eigen principes afgaan en jouw principes zijn niet die van een ander, zeker niet een bedrijf dat op winsten moet draaien. Je had echt van te voren afspraken moeten maken en het er niet op aan moeten laten komen. Het zijn maar 10 dagen, een hele maand zou voor hun misschien bespreekbaar zijn, maar mijn ervaring is ook dat er met verschillende maten gemeten wordt op stallen, misschien zou je eens een plezierig gesprekje met ze aan kunnen gaan? Dat je snapt dat je het van te voren had moeten overleggen, maar hoe de regels nu eigenlijk zijn??

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:56

ik had van te voren gewoon een bedrag afgesproken met de stalhouder... kun je er later minder narigheid mee krijgen!
maar goed ik vind het niet erg netjes dat hij jou de volle mep laat betalen en ondertussen zijn veulen in jou stal zet... daar had ik wel moielijk over gedaan!!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:57

nelis schreef:
russel schreef:

er zijn situaties waar je echt gewoon maar de helft van de stalling hoeft te betalen als je er niet de hele maand gebruik van maakt.
En dat is vanzelfsprekend vindt ik. Dat je het even moet kortsluiten oke, en dat je er niet zomaar vanuit kan en moet gaan kan ik ook inkomen. Maar de volle mep vragen terwijl je er gewoon niet alle dagen bent...
Zij hebben er ook geen kosten en werk aan voor de dagen dat je er niet bent.
Laatst bijgewerkt door Attitude op 05-11-07 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 13:57

ik heb het van te voren aangegeven en er zou wel wat ;geregeld; worden..

en nu dus niks.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:59

Dat is inderdaad niet erg netjes van de stalhouder kan je niet eens met hem om de tafel gaan zitten?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:59

nelis schreef:

en nu dus niks.

Clown ze hebben wel wat geregelt *LOL* ze hebben je box bezet gehouden voor je Haha! door er hun eigen veulen in te zetten Vork

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 14:01

mirgino schreef:
nelis schreef:

en nu dus niks.

Clown ze hebben wel wat geregelt *LOL* ze hebben je box bezet gehouden voor je Haha! door er hun eigen veulen in te zetten Vork

idd Stoom uit je oren

maar ik ben er al klaar mee , als ik dit soort dingen op mijn bord krijg

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:02

het is natuurlijk wel erg jammer ,je stond daar wel erg naar je zin toch?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 14:03

mirgino schreef:

ja maar dit zijn geen manieren en dan ben ik er snel klaar mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:03

nelis schreef:

en nu dus niks.

Geven ze niet toe in een gesprek? Dan zou ik ook boos zijn. Maar ik heb zoveel nare dingen meegemaakt met stallen, ik kijk nergens van op, ik ben altijd al blij als ze meer dan de helft van hun afspraken na komen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:05

Ik vind het er ook wel vanaf hangen hoe je stalkosten zijn samengesteld en je betaling geregeld is. Betaal je een bedrag per maand en dat is incl bodembedekking en voer; dan is het niet het probleem van de staleigenaar dat je daar geen gebruik van maakt.
Betaal je daarintegen een kale huur, en daarbij strooiselkosten en voerkosten (die dus naar verbruik gerekend worden); dan sta je wel in je recht.

Wij betalen bv zomer en winter hetzelfde, terwijl ze in de zomer 24-7 buiten staan en in de winter op stal. 's Zomers gebruiken we dus amper stro, hoeft de stalbaas geen voerrondes te doen, eten ze zijn pulp niet en gaat er ook nagenoeg geen hooi door. Maar de prijs blijft toch echt hetzelfde hoor!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 14:06

russel schreef:
nelis schreef:

en nu dus niks.

Geven ze niet toe in een gesprek? Dan zou ik ook boos zijn. Maar ik heb zoveel nare dingen meegemaakt met stallen, ik kijk nergens van op, ik ben altijd al blij als ze meer dan de helft van hun afspraken na komen.

ik snap wat je bedoelt

ik snap niet dat mensen zo hun bedrijven runnen, lijkt wel of het de laatste tijd kommer en kwel overal is

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:10

delerium schreef:
Ik vind het er ook wel vanaf hangen hoe je stalkosten zijn samengesteld en je betaling geregeld is. Betaal je een bedrag per maand en dat is incl bodembedekking en voer; dan is het niet het probleem van de staleigenaar dat je daar geen gebruik van maakt.
Betaal je daarintegen een kale huur, en daarbij strooiselkosten en voerkosten (die dus naar verbruik gerekend worden); dan sta je wel in je recht.

Wij betalen bv zomer en winter hetzelfde, terwijl ze in de zomer 24-7 buiten staan en in de winter op stal. 's Zomers gebruiken we dus amper stro, hoeft de stalbaas geen voerrondes te doen, eten ze zijn pulp niet en gaat er ook nagenoeg geen hooi door. Maar de prijs blijft toch echt hetzelfde hoor!

het ligt gewoon aan de stalhouder hoe hij/zij met de klanten omgaat.

op mijn vorige stal betaalde ik ook gewoon een bedrag per mnd voor alles behalve uitmesten
maar hun vonden dat wanneer je een lange tijd bv een vakantie je paard ergens anders hebt staan je dan niet het volle pond hoeft te betalen maar de helft van het stalgeld

dat gelde niet als je 1 week wegging of een weekend.
maar wel 3 weken of langer.

maar op die andere stal waar ik ooit jaren geleden gestaan heb,daar heb ik na verkoop van mijn paard in totaal 3 mnd de volle mep betaald in het weide seisoen als de paarden niks geen bijvoer kregen.
maar goed ik wilde daar graag blijven en heb dat gewoon gedaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:59

delerium schreef:

Doe ik ook. Ik betaal zomer en 's winters 225 per maand, alles inclusief. Zomers gebruikt ze niets, ja wat water om van te drinken en wat water waarmee ze afgespoten word. 's winters staat ze tot haar knieën in het stro, krijgt ze goed te eten. En ik mik ook regelmatig nog een extra pluk kuil over de deur heen (ben een groot voorstander van 24/7 ruwvoer).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:26

nelis schreef:
mirgino schreef:

ja maar dit zijn geen manieren en dan ben ik er snel klaar mee

Vraag me af of je het ergens anders beter krijgt?
Als verder ales goed is en je het naar je zin heb, zou ik echt niet weg gaan.
Je heb zelf niks afgesproken, maar gaat uit van een korting-> das gewoon dom van jezelf niet van de stal-eigenaar.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:38

om hoeveel dagen gaat het?
hoelang is jouw box leeg geweest?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:30

IK heb het dus op 2 stallen gehad dat ik een paar weken wegging, en beide stallen zijn heel coulant geweest, betaalde maar de helft ofzo.

Ik zou het niet pikken dat er een ander paard instaat zonder overleg, en zeker niet als de prijs niet gereduceerd is.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 07:14

superwoman schreef:
Vraag me af of je het ergens anders beter krijgt?
Als verder ales goed is en je het naar je zin heb, zou ik echt niet weg gaan.
Je heb zelf niks afgesproken, maar gaat uit van een korting-> das gewoon dom van jezelf niet van de stal-eigenaar.

lees jij wel goed?!?!?!?

ik heb het vooraf aan gegeven en er zou wel wat 'geregeld ' worden

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 07:14

mirgino schreef:
om hoeveel dagen gaat het?
hoelang is jouw box leeg geweest?

van af 21 okt tot 11 nov