Shet laat zich telkens vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reneetja

Re: Shet laat zich telkens vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 20:15

ja, ik maar me shet doet het niet altijd, volgens mij is het gewoon eigenwijzig heid, en het niet meewillen werken;)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:20

nou ik krijg de kans niet om haar helemaal te laten "vallen" as het te spannend wordt dan bokt ze namelijk met haar voet dus nog in mijn hand. ZO had ik dus bijna een hoef in mijn voorhoofd geplant!
Maar gewoon tot 10 tellen rustig blijven en nog een keer proberen. Zo oefenen we steeds maar verder totdat ze me vertrouwd en echt goed voetje geeft.
Voorbenen geeft ze al als je er alleen naar kijkt.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:23

goede methode kokopelli Haha! met geduld bereik je veel mee Lachen

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:32

ja wat bereik je anders NIKS. Ik wil graag respect van mijn paarden die verdien je en dwing je niet af. Of het nou een shet is of niet wat jij al eerder zei het blijven paarden groot of klein.
Hoe kleiner hoe moeilijker lijkt wel dat wel *grijns*

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:51

Toen mijn paard (KWPN) 3 was deed hij dit ook met enige regelmaat. Ik denk dat het een combinatie was van weinig balans/ baldadigheid en lompheid.

Hij was toen erg ondhandig en slap en heb het een half jaar gewoon laten zitten Bloos . Daarna nooit meer problemen gehad.

Dit soort 'grappen' moeten moeten ook wel een beetje in het karakter van je paard zitten hoor. Ik ben ooit met mijn paard aan de hand gaan grazen en toen ik hem daarna weer naar stal wilde brengen ging hij gewoon op de grond liggen Clown *ik wil hier blijven* (net een kleuter)

ajramm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:00

ik heb dat een keer gehad met een manege pony,, die leunde zijn hele gewicht op het been dat ik op tilde, ik "duwde" weer terug en die heb hem bij de knie vast gepakt( ik had met de andere hand zijn voet ook nog vast)
moest wel de hoeven krabber weg leggen hoor.
en dat hielp bij hem wel,,

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 22:21

Dit soort 'grappen' moeten moeten ook wel een beetje in het karakter van je paard zitten hoor. Ik ben ooit met mijn paard aan de hand gaan grazen en toen ik hem daarna weer naar stal wilde brengen ging hij gewoon op de grond liggen Clown *ik wil hier blijven* (net een kleuter)[/quote]

Ja, het moet ook in het karakter van je paard zitten, en omdat mijn shetje ook van die streken heeft is er volgens mij niks aan de hand, ze doet het trouwens ook niet meer, heel soms nog. gewoon als ze geen zin heeft om te rijden denk ik Tong uitsteken

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:02

pol013 schreef:
Toen mijn paard (KWPN) 3 was deed hij dit ook met enige regelmaat. Ik denk dat het een combinatie was van weinig balans/ baldadigheid en lompheid.

Hij was toen erg ondhandig en slap en heb het een half jaar gewoon laten zitten Bloos . Daarna nooit meer problemen gehad.

Dit soort 'grappen' moeten moeten ook wel een beetje in het karakter van je paard zitten hoor. Ik ben ooit met mijn paard aan de hand gaan grazen en toen ik hem daarna weer naar stal wilde brengen ging hij gewoon op de grond liggen Clown *ik wil hier blijven* (net een kleuter)

ROFL sorry maar ik moest hier heel smakelijk om lachen. Ik zie het al helemaal voor me die grapjas

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:20

hoe gaat het met de Shet?
Die van mij is vorige week voor het eerst naar de smid geweest in 2 jaar (gelukkig was het nooit nodig maar nu door minder op de weg MOEST het)

Mijn geduld heeft geloont ze was SUPER braaf en heeft keurig al haar voetjes gegeven zonder zich te laten vallen.

Hoe gaat het daar?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:42

mijn veulen had dit in het begin ook een beetje, hij liet zich niet vallen maar zette 75% van zijn gewicht op het opgetilde been als de smid er was (anders niet).

belangrijk is dat je paard zélf leert op drie benen te staan, en dat is iets wat ieder paard kan leren. zelf doe ik het door eerst het betreffende been te masseren, lekker losjes, met kleine maar stevige bewegingen over het hele been. bij de achterbenen zie je dan vaak dat het betreffende been op rust gaat, bij de voorbenen is dit moeilijker te zien, maar wel degelijk zichtbaar. als je het voetje optilt, houd het dan losjes vast (ga niet klemmen, dit kan onmiddelijk verzet oproepen), en maak met het been ronddraaiende bewegingen onder het lichaam. trek niet aan het been, zorg dat je niet verder gaat dan tot op het punt waar het soepeltjes aanvoelt. als het been ontspannen aanvoelt, en je het dus kunt ronddraaien zonder dat het paard er gewicht op gaat zetten of het been gaat proberen te bewegen, kan je de hoeven uitkrabben, zonder dat het dier gaat hangen.

ga NIET voor andere steunpunten zorgen, laat het dier niet op jou leunen en ook niet op een strak vastgeknoopt halster, hiermee leert het dier immers niet om zélf op drie benen te staan.

werk in kleine stapjes, eerst enkel de massages, dan het been eens even optillen en gelijk rustig weer neerzetten, en zo steeds iets langer, tot je het ontspannen en losjes rond kunt draaien (met draaien bedoel ik dus niet dat je het been tov het lichaam gaat draaien, maar bewegingen van voren, naar links, naar achteren, naar rechts, en ook met de klok mee, in een cirkelende beweging).

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:55

bij mijn verzorgpaard van 2 jaar voel ik het als ze gaat liggen. ze is nog nooit echt gaan liggen maar heeft weleen paar keer een poging tot gedaan. meestal gebeurde dat als ze zich ging vervelen, want dat was ook altijd het moment waarop ze op het halstertouw ging kauwen enz. mijn advies: vóór het poets de hoeven krabben zodat ze dr aandacht er nog helemaal bij heeft. laat iemand anders het paard vasthouden (en als dat niet mogelijk is een losse veiligheidsknoop, zo1tje die je snel kan lostrekken) en dr voetje oppakken. op het moment dat je voelt dat ze achterover gaat leunen het voetje een beetje omhoog en weer omlaag doen. (dus er een beetje mee spelen) zodat je haar aandacht weer krijgt. elke keer als ik dit doe, komt mijn verzorgpaardje gewoon weer omhoog. ik weet niet of ze een uitzondering is of dat het bij alle paarden werkt maar ik dacht ik zet het er toch nog even bij. verder niet te lang vasthouden. vooral de eerste keer. als het eventjes goed gaat moet je niet denken: het gaat nu zo goed, ik doe het nog wat langer. en als ze het braaf heeft gedaan heel erg belonen (snoepjes werken altijd bij een shet geloof ik Vork ) veel oefenen! suc6! ps. ik ben niet goed in uitleggen over de pc, dus als je me verhaal niet snapt moet je het maar even zeggen Haha! Clown

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:06

Wat Kokopelli zegt vindt ik ook een goede, veel geduld hebben.
zeker met jonge paardjes..

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:48

Jaa, met peppi gaat het goeedd hoor Haha!

ze is al heel wat afgevallen en ze heeft zich naar mijn weten nooit meer laten vallen Haha!