Paard laat me in de steek..wat te doen.!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhinoooow

Re: Paard laat me in de steek..wat te doen.!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:11

of af en toe eens ergens anders rijden... het kan ook de omgeving zijn die hem afleidt.
en dan kan jij ook wat zelfvertrouwen kweken. want het is natuurlijk spijtig dat je ervoor zo'n goed gevoel erover had en tijdens de wedstrijd zelf dat het rot ging.

veel succes nog!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:20

randie schreef:
Maar maakt hij er misbruik van? HEEEL zeker weten van wel...

Ja he... tuurlijk. Jouw paard denkt "oh, ze doet voorzichtiger, laat ik d'r nou eens flink terug pakken" Rolleyes

randie schreef:
En hem inderdaad waarschijnlijk gewoon aanpakken zoals ik normaal doe..

Gewoon rijden zoals je normaal doet, zodat er voor je paard wat dat betreft niets veranderd, wedden dat ie dan wel gewoon zoals normaal loopt, behalve misschien wat spanning van een ander terrein?

_Kelvin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:03

je moet hem tijden je proef gewoon flink boos op hem worden je heb misschien wel 1 wedstrijd slechte punten maar de volgende keer vlikt hij het nie meer. De meeste paarden weten dat je tijdens een proef niet boos op ze wordt dus daar maken ze gebruik van dus je moet maar 1 keer goed boos worden en meestal is het de volgende keer over.

groetjes Mariska

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:21

Hmmm... heb verschillende reacties hier gelezen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de titel van het topic niet helemaal vind kloppen. Paard laat je niet in de steek.... jij geeft hem de ruimte doordat je in je proeven anders en voorzichtiger rijdt. En het paard maakt daar gebruik van (en mocht je het negatief willen lezen, dan kun je in plaats van gebruik ook misbruik lezen).

En een paard weet het echt niet hoor dat jij in een ring niets kunt doen... Dat is iets wat wij onszelf wijsmaken. (en waarom zouden we in de ring niets "kunnen" doen, ook iets wat we onszelf wijsmaken)

En iedereen roept hier HC starten en dan maar een keer mindere punten enz. Dat klopt niet helemaal. Zelf heb ik een keer mijn zweep bovenhands gepakt toen mijn paard dus echt niet opzij wilde voor mijn been (wijken). Als gevolg van deze oplawaai bokte het paard, met als gevolg een 4 voor het onderdeel met als juryopmerking goed opgelost en vervolgens liep het paard en kwam ik met dikke winst de ring uit!
Je moet natuurlijk niet het paard finaal in elkaar gaan schoppen in een proef, maar ga wel actief aan het rijden. Blijf ook rijden in de proef!! en ga niet afwachten of het paard het wel goed blijft doen in een proef. En als het nodig is, wijs het paard dan terecht. Een jury ziet liever een actief gereden proef met een enkel onderdeel wat de mist in gaat en verder lekker gereden wordt dan een zeer afwachtende proef die het net niet is omdat het mist in voorwaarts tempo en activiteit.

Dus bij jezelf een knop omzetten voordat je de volgende proef in gaat, gewoon lekker rijden! (al is dat makkelijk gezegd dan gedaan!)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:09

mijn paard deed dat ook zo goed, had toen de eerste keer geen zweep mee, nou niet meer in de galop te krijgen! thuis sprong die braaf aan, ik kreeg hem nauwelijks in draf. als ik zou stoppen met schoppen zou die gaan stilstana ofzo Vork , ben er nu wel achter dat je overtuigend moet rijden, en een paard goed achter zijn vodden aan te zitten, en ik geef in de proef gerust een flinke tik, kan me niets schelen! als hij zich normaal weet te gedragen, nu dan maar ook!

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:33

Ook voor mij erg herkenbaar. Mijn pony is nooit echt een actieveling geweest maar thuis en met losrijden kan ik hem wel gewoon mooi voorwaarts rijden. In de proef werk ik me ook altijd kapot en pony houdt er als het ware mee op. Bij mij ligt het er vooral aan dat ik thuis veel meer overgangen rij en wat schakel in tempo, hierdoor wordt hij actiever. ALs ik dus stukken ehtzelfde doe kwakkelt hij al snel in. Ook rij ik hem in de proef minder consequent als thuis.

Hoe snel geef je je paard thuis een tik? Als je hem thuis af en toe eens bijtikt zou ik dit in de ring ook gewoon doen. Ik heb laast in de galop pony gewoon een tik gegeven omdat hij totaal niet reageerde op mijn been en bijna in draf viel, niks geen commetaar op gehad en mijn laatste galop stuk fijn kunnen galoperen.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:22

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen:
* Je kan een keer HC starten en zweepje meenemen.
* proef uit je hoofd leren kijken hoe hij dan reageert.
* of een keer na een wedstrijd vragen of je in de ring mag rijden en net doen of het een echte wedstrijd is.
Persoonlijk zou ik hem wat strenger rijden en niet aan de punten denken maar aan de gehoorzaamheid. Dan kun je het beste een keer HC starten en aan de jury uitleggen wat er aan de hand is. Vaak hebben zij ook wel goede tips.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:39

Lees super goede adviezen hierover, maar wou toch nog even iets toevoegen. Ben het helemaal eens met Crosskip overigens.

Als je een vervelend paard eens op zijn donder geeft, het paard verdiend het ook echt, het is op het juiste moment en de juiste dosis, dan heeft een goede jury daar respect voor!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 16:04

ik heb hier al veel adviezen gelezen. En ik weet inderdaad dat het bij mijzelf ligt. Geen twijfel aan, mijn moeder ziet randeux gewoon inzakken, en inderdaad ik kan in de proef niet steeds overgangen rijden om hem wakker te houden.

Zondag mag ik weer dus ga toch proberen hem goed achter zn vodden aan te zitten, ookal is het een proef.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:22

Je rijdt op dat moment te passief, waardoor je paard meer ruimte krijgt. Daar bovenop wil je te netjes rijden, en hierdoor let je minder op je paard..

Rij gewoon net als thuis, en als je paard af dwaalt in de proef kan je em gerust eens even bij de les roepen.. en als hij je echt in de zeik neemt, kan je em ook best even terecht wijzen..

Misschien lever je dan op dat onderdeel wel wat punten in, maar is hij bij de les en scoort bij de volgende onderdelen weer hoger (in verhouding tot het niet aanpakken en door lopen tobben)..

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:26

Kan je buiten de wedstrijden om niet een keer in die bak rijden?
Zelfde doen als nu, paard wassen en vlechten. Losrijden thuis als voor een wedstrijd en naar de 'wedstrijd'bak gaan, iemand een proefje voor laten lezen en deze rijden.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:57

sorry hoor maar als ik dat allemaal lees dan denk ik maar weer : de manier waarop je paard reageert ligt voor 99% toch bij de ruiter. wij hebben op stal iemand die mij wil wijs maken dat als ze op wedstrijd is en ze moet de ring in dat haar paard dan zenuwachtig wordt .... kom op zeg je paard wordt niet zenuwachtig maar jijzelf en dat breng je over naar je paard, dat wil niet zeggen dat je paard niet een keer vervelend kan zijn maar sommigen zeggen hier wel wat domme dingen (MISSCHIEN NOG NIET ZOVEEL ERVARING? )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:08

Vonnie84 schreef:
Sorry hoor, maar waarom zou je je paard op z'n sodemieter geven als je zelf de fout bent? Hier valt m'n mond van open.
Jij geeft hem niet genoeg begeleiding in de proef, jij laat hem stikken in de proef, jij gaat opeens anders rijden in de proef. Kortom: rij je paard gewoon zoals thuis. En als je je met die rijstijl niet in de wedstrijdring durft te vertonen dan ben je of nog niet klaar voor de wedstrijden of je moet eens na gaan denken over je trainingsmethode.

Hier ben ik het volledig mee eens. Vind dit weer een gevalletje schuld op het paard schuiven.
Een paard kan je simpelweg niet in de steek laten, jij bent degene die steken laat vallen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 11:50

Citaat:
Hier ben ik het volledig mee eens. Vind dit weer een gevalletje schuld op het paard schuiven.
Een paard kan je simpelweg niet in de steek laten, jij bent degene die steken laat vallen.

Dit is ook wel lekker zwart wit meteen. Ik WEET dat het grotendeels bij mij ligt, maar hij maakt daar mooi gebruik van. Ik ben thuis nu meer proefjes aan het rijden en zo gauw mn moeder begint te lezen, kakt hij meteen in..Dus dit is toch wel opvallend aangezien ik hem daar nog gewoon rijd zoals ik normaal dus doe. Ik ben echt van mening dat sommige paarden gewoon intelligenter zijn dan andere en er echt wel op inspelen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:22

RicardoOpa schreef:
maybritt schreef:
Zelf anders rijden.
Je paard weet niet dat hij een wedstrijd loopt, en ook niet dat je er punten voor krijgt.
Hij werkt echt niet meer of minder mee!
Hij merkt alleen dat jij met andere dingen bezig bent, niet reageer als anderes en gaat steeds verder.

In het vervolg gewoon rijden zoals thuis en direct reageren als hij niet oplet of luisterd!!
Als hij bv in de hoek naar binnen gaat vallen direct reageren en corrigeren.
Paard gaat anders steed verder met niet luisteren

Succes

Nee, maar een paard heeft wel door dat hij ergens anders rijdt. En waarschijnlijk heeft dit paard meegekregen dat als hij ergens anders rijdt, hij kan uithalen wat hij wil. Dus hij weet dat als hij ergens anders rijdt, dat hij het dan kan maken om 'niks' te doen Lachen

dit vind ik onzin, een paard reageert gewoon op jouw hulpen, zal niet de verbanden leggen dat hij in een andere plaats anders kan gaan lopen omdat jij hem dan niet zo zou aanpakken als thuis. Een paard reageert op zijn omgeving en op de hulpen die je hem geeft maar zal niet tevoren "plannetjes smeden" omdat hij in de g aten heeft gekregen dat dit zo werkt. Gewoon vaak op concours gaan zodat hij went aan vreemde situaties en zelf consequent doen wat je altijd doet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:32

cadootje schreef:
sorry hoor maar als ik dat allemaal lees dan denk ik maar weer : de manier waarop je paard reageert ligt voor 99% toch bij de ruiter. wij hebben op stal iemand die mij wil wijs maken dat als ze op wedstrijd is en ze moet de ring in dat haar paard dan zenuwachtig wordt .... kom op zeg je paard wordt niet zenuwachtig maar jijzelf en dat breng je over naar je paard, dat wil niet zeggen dat je paard niet een keer vervelend kan zijn maar sommigen zeggen hier wel wat domme dingen (MISSCHIEN NOG NIET ZOVEEL ERVARING? )

Mijn vorige paard was ook echt zenuwachtig als hij de ring in moest, hij ging dan bijv. een paar maal mesten. Hij had dit ook als hij/wij les hadden. (en daar was ik zelf toch echt niet zenuwachtig voor hoor)
Het was van nature een flegmatiek paard, maar integendeel tot het paard van TS (en vele anderen) liet hij me juist niet zitten. Hij ging er helemaal voor!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:41

randie schreef:
Citaat:

Dit is ook wel lekker zwart wit meteen. Ik WEET dat het grotendeels bij mij ligt, maar hij maakt daar mooi gebruik van. Ik ben thuis nu meer proefjes aan het rijden en zo gauw mn moeder begint te lezen, kakt hij meteen in..Dus dit is toch wel opvallend aangezien ik hem daar nog gewoon rijd zoals ik normaal dus doe. Ik ben echt van mening dat sommige paarden gewoon intelligenter zijn dan andere en er echt wel op inspelen.

Komt dat gedrag nu ook niet omdat je verwacht dat hij zo gaat reageren en je, onbewust, op een andere manier gaat rijden? Misschien moet je proberen te denken dat hij super flitsend die proef gaat lopen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:44

ik denk dat jij te gespannen bent in de ring, en dat JIJ daardoor anders rijdt in de ring dan thuis. hij zal de spanning vanuit JOUW lichaam voelen, en daar op reageren... gewoon vaak genoeg oefenen. oefenwedstrijdjes, gewone wedstrijdjes... gewoon zodat jij ook ontspannener bent als je uit rijdt ipv thuis;) succes:)

chantal30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:49

ik ken een meisje bij mij op stal die heeft hetzelfde gehad. ALLEEN die reed alleen wedstrijden thuis. dus het ligt niet aan de andere omgeving. uiteindelijk is het haar niet gelukt na 5 jaar.
nu staat hij in een rusthuis te genieten van zijn oude dag.
en als je denk dat je gespannen bent probeer dan rescue remedie van bach (homeopatisch) werkt echt! mijn paard reageerde altijd op mij en wanneer ik dan gestresst ben neem ik dat in en dan ben je heel rustig. (helpt misschien ook bij je paard...valt te proberen toch?)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:52

vind dat je de oplossing zelf al geeft JIJ rijd anders, dus waarom laat het paard jou in de steek? Jij laat hem in de steek.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:05

Kan je instructeur/instructrice niet eens mee op wedstrijd om te kijken wat je anders doet? Lachen

Ik herken het probleem en snapte echt niet waar het vandaan kwam.... Corrigeren in de proef had ik al geprobeerd, maar haalde ook weinig uit. Ik vermoedde dus al dat ik iets raars deed, maar wist echt niet wat! Voor mijn gevoel reed ik hem thuis en in het losrijden hetzelfde als in de ring.

Dus ik heb mijn instructrice gebeld en gevraagd wanneer ze tijd had om mee te gaan op wedstrijd. Op die dag een wedstrijd gepland en maar zien hoe of wat Lachen
Conclusie: paard wordt wat trager in de ring, maar daar moet ik wat mee doen. Ik kan wel zeggen "hij doet het niet", maar dan is het aan mij om daar wat mee te doen. Daarnaast ging ik teveel aan de voorkant zitten.... Mag ik ook niet meer Haha!
"Hand voor en benen eraan"

Ik ga mijn best weer doen zondag Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:33

bij mij is het zo of ik nou thuis ben of op wedstrijd, zodra ik een proefje doe ga ik anders rijden en willem loopt dan heel anders.
nou heb ik een paar wedstrijden succesvol gedaan zonder al die spanning en ben ik langzaam aan het leren dat wedstrijden leuk zijn en dat ik niet zo gespannen moet zitten.
dat ik dat nog kon leren na 5 jaar wedstrijden rijden

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 17:25

nou ik heb weer een wedstrijd gereden, vond zelf dat hij lekker liep. Was goed voorwaarts, er waren nog dingen zoals het wijken die niet lekker gingen maar het was al een heeeeeeeel verschil met de vorige keer. Helaas was de jury er blijkbaar niet mee eens wat had maar 4 punten verschil met de vorige keer Verdrietig lekker motiverend!

Maar goed voor mijzelf heeft het wel verschil gemaakt en voor randeux dus duidelijk ook. Heb met inrijden veel pittiger gereden, net zoals thuis. En heb hem in de proef niet hoeven aanpakken want hij liep... Haha! . Op naar de volgende stap.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:12

Aanpakken met die handel je laat toch zeker je paard niet de baas zijn? Hij moet luisteren naar jou en niet naar zichzelf. Je kan er een zweepje of sporen inderdaad bijpakken, maar ik snap je paard ook wel. Hij is gewend om in de bak bij jou stal te rijden dus is hij andere bakken niet gewend en wil hij kijken wat hij daar kan uitfreten en dat laat jij nu toe. Dus aanpakken die boel klinkt heel streng maar zo is het wel!

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:37

dat je paard de baas wordt zal wel meevallen en je moet sommige paarden ook wel aanpakken maar om nou direct met zweep EN sporen aan de gang te gaan vind ik wel overdreven met geduld kom je ook een heel eind want als je nu al begint met sporen en zweep waar eindig je dan op den duur?