me paard raakt in paniek als ik haar vast zet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Re: me paard raakt in paniek als ik haar vast zet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:46

Slaan lost in dat geval niks op. Hij zal toch niet begrijpen waarom hij een klap/schop krijgt. Geduld, dit is waarschijnlijk een uitprobeer fase van hem. Gewoon doorgaan en consequent blijven.

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 17:28

ik word szelf ook beetje zenuwachtig dat speelt ook een hele grote rol
want k ben dan gewoon bang

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:32

tinkerkatie schreef:
Blijft hij op zijn plaats staan? Dan sla je het touwje een slagje om de stang heen zonder hem vast te maken. Gaat het paard dan hangen dan valt er niets te hangen. Dan is het ook niet eng. Als hij dan wegloopt zet hem weer op zijn plaats en beloon je hem. Kost wel wat geduld maar is een heel vriendelijke methode.

deze oplossing was ook voor het hangprobleem met mijn paard, ze is het goed afgeleerd

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:12

Ja ik ken ook zo 2 paarden.
Ik bind dehet paard dan nooit vast, enkel een paar keer met het touw rond te paal draaien.
Het touw is dan niet gespannen, maar toch hangt het vast.
Als ze in paniek zijn, kunnen ze het zo lostrekken. Maar als je een paard hebt, dat altijd wegloopt
én niet wil vastgebonden worden.. Ja, dan heb je een probleem:s

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 11:47

ik ga het proberen met een leadrope

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:54

geduld doet wonderen

zo leer ik mijn paarden "stay"
of ze nu vast staan of niet stay=stay
iederekeer als die van zijn plek afgaat terug zetten
net zo lang tot ze het lekker vinden

uiteraard goed gedrag belonen
bij de een is dat lief praten bij de ander even kriebbellen

we doen ook elke keer iets anders en laat m op een andere plek stilstaan stay is gewoon stay en geduld doet wonderen

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:03

Ja RMLN ik heb dit bij mijn veulen toegepast en ging super! Heb dit geleerd van mijn trainers (super mensen) en is eigenlijk een techniek die je bij alles toepast he!!! goed gedrag belonen!!! NH gebruik je in alle dagelijkse activiteiten.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:43

Doet Noel dit of Linds? Want bij een veulen gebeurd het idd vaker, en met die paardenknoop, ik zal je er van de week een leren die je hoe dan ook los kan trekken, al breekte het hek! Is echt een top paardenknoop, believe me!!

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 21:27

linds doet het..oke ja wat je krijgt een gewone paardeknoop niet los:P ik heb vandaag geleert met longeerlijn dat als ze naar achter liep ik de lijn vast hield ( want hij zat een slag om een paal) schrok of begon ze te trekken verminderde ik de druk en zo ging het steeds ietjes beter en ze is ook best bang voor de lijn zelf dus de lijn laat ik nu steeds over haar heen gaan zo dat ze weet dat je hand hetzelfde is als de lijn

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:34

Is ook een manier idd met een longeerlijn, alleen moet je oppassen dat ze niet achterover klapt als ze echt gaat hangen, zowel aan het halstertouw als tegen de longeerlijn!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:41

rmln, zoals je zelf al aangaf dat je wat bang bent en zenuwachtig wordt. Ik denk dat daar de oorzaak ligt van het paniekerige gedrag van je paard. Jullie versterken elkaar als hij vaststaat.
Blijf ontspannen, ga zingen. fluiten en zucht de spanning uit je lijf.
Dit is wat jullie beide moeten leren, neem er je tijd voor. Succes ermee.

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:51

bedankt garny ik zet nu de laatste tijd een muziek je op op me mobiel dat helpt ook heel goed:P

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:23

Weet je, op stal bij ons is er iemand die een speciaal haster hebt wat druk achter de oren en op de neus geeft, doordat het paard dit erg vervelend vind, tot zeer doet (maar er juist door dit speciale halster niks beschadigd) zullen ze het snel afleren, zal morgen even vragen hoe dit speciale halster heet! Het werkt super goed!!

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 16:14

ooh dat is wel een idee ja:D moet je maar even vragen:D
kus(L)

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:25

Vraag het morgen, ben het vandaag vergeten! Help me herinneren!! Xxxxx

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:42

Denk dat dat het dually halster is? Ik zou het toch eng vinden, aangezien het dan steeds strakker om de neus gaat zitten hoe harder je paard gaat 'trekken'. Denk niet dat een paard in paniek door pijn in z'n neus weer rustig gaat stilstaan.

Mijn pony houd er ook niet zo van om vast te staan. Als ik der heel los vast zet, dan gaat ze met haar hoofd onder het touw, en dan raakt ze in paniek door het touw dat achter haar oren drukt. En als ik der kort zet, gaat ze hangen. Niet in paniek, denk gewoon uit verveling ofzo. Ben nu heel erg aan het oefenen met wijken voor druk, en het gaat steeds beter!
Ik zou dus ook gewoon net zolang oefenen met wijken voor druk, tot ze dat helemaal goed kan, en dan pas weer echt vast gaan zetten.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:15

cerescity schreef:
ik heb hetzelfde gehad
mijn merrie trok alles kapot zelfs leren halsters
was echt gevaarlijk
ik kocht toen klinkt raar een halster bij de supermarkt lidl voor 5 euro hahaaa
deed er een halstertouw aan vast geknoopt dus niet aan de klip
en aan de ring in de muur ook een knoop
en hangen en springen dat ze deed
ze liet zich bijna elke keer vallen maar net niet
mensen hadden comentaar maar das altijd zo
ik dacht niks van aan trekken
en heb haar zo een paar weken laten klooien
compleet genegeert en elke keer als ze even rustig stond ging ik weer borstelen niks belonen niks praten
en nu nergens last van probleem is over
kan haar gewoon vast zetten overal
tis even een rot en ook wel eng gezicht want ze ging compleet los en uit haar dak
en dan liep ik even weg of draaide me om maar kijk nu
veel succes met je paardje

Zo heb ik het ook gedaan, tussen de kettingen gezet en laat maar hangen, totaal genegeerd en na een paar keer was het over. Hij probeert het af en toe nog maar dan zet ik hem rustig een pasje naar voren en dan is het goed. Mijn paard moet gewoon vast kunnen staan zodat ik mijn handen vrij heb, zonder wat lekkers als beloning. Misschien is niet iedereen het met mee eens maar ik vind niet dat een paard beloond moet worden als hij niet hangt. Dat zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:41

als je dit bovenstaande met jouw paard doet, moet je oppassen dat je geen brokken of ongelukken krijgt. Ten eerste, raakt je paard in paniek, ten tweede ben jezelf nerveus of angstig en ten derde, weet je wat een schade je paard kan oplopen als je hem gewoon maar even laat hangen of zelfs een paar keer.
Evenals halsters die af gaan knellen of iets.
Gewoon je paard opvoeden maar zelf ook rust en vertrouwen uitstralen

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 07:51

Volgenns mij is het idd een dually halster! En het is een stuk beter voor je paard hoor, zo krijgt hij geen last van zijn rug en nekwervels, dit heeft iemand bij ons op stal namelijk gehad, haar osteopaat gaf dit halster aan haar na de behandeling en nu hangt hij niet meer, het is een paard van 1.75 meter dus stuktrekken kan hij wel, maar doet hij niet meer!!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:23

Ik gebruik voor dirk ook het Dually halster, werkt perfect.
Hij kon en kan nog steeds niet vaststaan. Hij heeft nu tot 2x toe de paal eruit getrokken met beton en al.
Ik doe met poetsen, zadelen e.d. het dually halster om en hij staat dan met los halstertouw. Ik loop eerst een rondje met hem door de buitenbak, om het aan de druk/tegendruk te laten wennen. Dit doe ik ieder keer weer. Hij gaat op commando nu achteruit en blijft nu ook staan, hij leert als het ware dat druk op de neus niet prettig is en dat hij mij mij in de buurt moet blijven, omdat er dan geen druk om staat. Dit gevoel voor druk leerde hij al binnen 2 dagen, maar je moet blijven oefenen en herhalen.
Bij de smid hou ik hem vast aan het halstertouw, hij richt zijn aandacht volledig om mij en van hangen is geen sprake.
De kunst is idd om rustig en kalm te blijven, niet onrustig reageren, niet rechtstreeks in de ogen aankijken.
Misschien kan Dirk wel nooit meer vaststaan, juist omdat hij dus 2x die betonpaal tegen zich aan heeft gehad, we proberen wel steeds dichter in de buurt te gaan staan. Ik vind het geen ramp als het nooit meer kan, het Duallyhalster werkt prima. Je mag een paard alleen nooit vastzetten aan de zijringen van dit halster, alleen aan de ring onder de kin.
Dirk is nu vrolijk met stilstaan, oortjes erop en helemaal op mij gericht en geen heen en weer gedrentel.
Succes in ieder geval, het is niet makkelijk!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:51

Interesant topic al zag ik dus dat er al meer van waren blijf ik even volgen.
Echte tips heb ik niet ,maar zie wel wat dingen die hier ook werken tot nu toe dan.
Het zo en zo stil blijven staan als je dat wilt doe ik hier ook stil staan is stilstaan .
Het vastzetten aan 2 touwen vindt ik persoonlijk om te beginnen het prettigst ,heb het idee dat het paard zich dan het minst opgesloten voelt.
Heb zelf een tweeenhalfjarige die net een paar weken op stal staat en die zet ik vrij los tussen 2 touwen vast .
Heb geen paniekhaken omdat mijn vorige paard dit al snel doorhad en te pas en te onpas los stond.
De touwen heb ik in een paniekknoop zodat ik mocht ze toch echt in paniek raken ze redelijk snel los kan maken .
Daarbij gebruik ik aan 1 kant mijn leadrope omdat deze in geval van paniek snel los te maken is ook met druk krijg je de knoop los.
Als ze achterwaarts gaat laat ik haar tot een punt gaan en dan leid ik haar weer iets naar voren ,wil haar rustig laten wennen aan druk en geen hangen uit gaan lokken.
daarbij moet ik dus zeggen dat zij die druk van mij acepteert als ik haar naar voren wil zetten
Oefen daarbij aan de hand nog veel met het stil blijven staan als ik dat wil ,denk dat ze daar al leren dat ze geduld moeten hebben .
Nu praat ik over een jong paard ,maar ook met mijn oudere merrie heb ik dit zo gedaan toen ik haar kreeg .
Mijn vraag aan de TS is dan ook hoe is je paard aan de hand brengt hij dan het geduld op om stil te blijven staan of niet ?
Hoe is je paard als hij ergens niet langs wil aan de hand , wordt hij dan ook dwars bij druk of loopt hij gewoon door als je druk houdt op de voorkant?
Niet heel veel toegevoegde waarde in het topic aangezien de meeste dingen al vermeldt worden maar ben toch wel benieuwd naar mijn vragen ?
Daarbij is mijn merrie tot nu toe nog niet gaan hangen dus kan op dit punt niet echt meepraten over jou probleem maar heb wel het idee dat het al veel scheelt als ze het geduld op kunnen brengen stil te staan .

Bij mijn vorige jonge merrie heb ik dit heel anders gedaan die bleef hangen en heb ik idd aan een koeienband vastgezet en laten hangen heeft daarna nooit meer gehangen.
Hier zou ik zo snel niet meer voor kiezen aangezien het idd schade kan toebrengen aan de wervels en met wat pech kan het volkomen tegen je werken .

kerihuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:34

Ben je de eerste eigenaar van je paard? We hebben dit ook gehad met een merrie en zij heeft blijkbaar een historie. Als we haar gingen borstelen/rossen met een zwarte handschoen raakte ze helemaal in paniek, brak beide halstertouw-sluitingen en liep haar stal in. Nu heb ik een witte handschoen en is er niets meer aan de hand. Het is belangrijk om te weten wanneer precies de paniek toeslaat. Het kan iets kleins zijn waar je normaal gesproken niet aan denkt.

loveyaa88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:39

Bekend probleem!
De mijne kan er ook een handje van. Ze heeft een touwhalster aan maar dat geeft haar niet. Ik zet haar nu vast met een hele lichte lus in de knoop zodat hij gelijk los is en dat ze niet kan hangen.
Moet zeggen laatste tijd gaat het erg goed.
Of een elastiek aanschaffen. Dat hebben ze ook al speciaal daarvoor.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:38

Afgelopen zaterdag toen ik er was, hebben we haar heel los gezet en even alleen vast laten staan, daarna terug gekomen (vanuit de stal ernaast) en ze stond heel netjes toen nog even het deken op gedaan, ging allemaal prima! Hopen dat het zo blijft..

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:43

garny95 schreef:
als je dit bovenstaande met jouw paard doet, moet je oppassen dat je geen brokken of ongelukken krijgt. Ten eerste, raakt je paard in paniek, ten tweede ben jezelf nerveus of angstig en ten derde, weet je wat een schade je paard kan oplopen als je hem gewoon maar even laat hangen of zelfs een paar keer.
Evenals halsters die af gaan knellen of iets.
Gewoon je paard opvoeden maar zelf ook rust en vertrouwen uitstralen

Inderdaad, je moet wel weten wat je doet en het hangt ook af van het karakter van je paard en jezelf. Zelf ben ik niet angstig of nerveus en mijn paard hangt niet zodanig dat hij paniekt of zich verwond. Hij wil gewoonweg niet vast staan en probeert los te komen. In mijn geval was het dus een prima oplossing, maar ben het in zoverre met je eens dat het niet voor iedereen en elk paard op gaat om het zo te doen.