paard valt opeens gericht aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: paard valt opeens gericht aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 07:47

ellepel schreef:
ik vroeg me net eigenlijk ook een beetje af of het wel echt tegen haar bedoeld was en niet tegen diddle?
dat de merrie tegen diddle zo lelijk deed,maar zij daar net tussen stond?
of kan dat niet

of die ene tegen diddle was, daar valt nog over te twijfelen, maar aangezien ze daarna nog een keer of 3/4 gedreigd heeft terwijl diddle in zijn stal van een berg hooi stond te genieten denk ik dat ik het was Lachen

@aerdenhout; een paard vermenselijken is zoveel makkelijker Bloos maar ik snap je punt Lachen
ik ben benieuwd hoe ze vanavond doet Lachen
mòcht het door hengstigheid komen, hoelang duurt dat dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:33

een normale hengstigheid is met een 7 dagen wel weer over Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:44

Ik doe nooit dingen op de wei met andere kuddeleden om mij heen. Ik vind dat ook gevaarlijk. Neem een zweepje mee en als ze naar je dreigt geef je haar een zwieper naar de benen. Is niet zielig, ze moet weten dat ze bij jouw weg blijft, ze mag je niet wegjagen en zeker niet op die dominante manier. Neem desnoods een longeerzweep mee zodat je haar heel erg op afstand kan houden. Als ze jouw richting uitloopt, zwaai je al met de longeerzweep om te laten merken dat je het niet wilt.

Oefeningen, kunstjes, poetsen, snoepjes allemaal als je uit de wei bent, zeker als de bazen erg opdringerig zijn.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:45

Mijn verzorgpony staat in de winter ergens anders, ook bij een vreselijk dominante pony. Die pony is daar de baas en laat dat dan ook zien, niet alleen aan mijn verzorgpony, maar ook aan mij. Ze graast rustig, en ik sta bijvoorbeeld, doe niks, aai geen ander, heb geen eten, en dan begint ze ineens te gillen, te slaan met dr staart, oren plat in de nek, op mij afrennen en dan omdraaien en trappen, het is niet mijn pony. Heb geen zweepje of wat dan ook, en is echt niet onder de indruk als je haar van je afjaagd, dan blijft ze lekker staan. Als het mijn eigen pony was of ik zou er regelmatig naar toe kunnen, dan zou ik er echt wat aan veranderen. Maar ik kom daar maar ongeveer 5 á 6 keer in het jaar. Als iemand hiervoor tips heeft? Ik vind het best wel eng eigenlijk, want het is echt gericht..
Ik houd dit topic even in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:49

Ik zou een longeerzweep net buiten de wei in het gras leggen en die mee nemen. Als ze komt zwiep je met de zweep en als ze blijft komen en in jouw cirkel komt, tegen de benen slaan, hoeft niet hard, maar wel aanraken en roep hard Nee!, ze moet weten dat als deze 2 bener komt, weg te blijven. Ze jaagt een indringer weg en eigenlijk heel natuurlijk, maar deze indringer vecht terug. Pas op je veiligheid, want soms is het gewoon gevaarlijk en dat beseffen niet alle mensen.

Bij ons in de kudde zijn er een paar die zich niet laten vangen en als de kinders komen en ze gaan in de wei om te pakken, wat niet lukt, dan springt hun lieven pony ook steeds met de kont naar hun toe met nog andere nieuwsgierige paarden om hun heen waardoor ze ingesloten worden. Heel gevaarlijk, die kinderen snappen dat niet, moeders helemaal niet....

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:54

Ik denk dat het idd wel zal helpen als je de tuigermerrie niets meer te eten geeft. Ze heeft dan minder reden om zich met je te bemoeien! Misschien wilde ze afdwingen dat ze wat kreeg en deed ze daarom zo lelijk. Ik gaf vroeger de leider uit het land waar mijn merrie stond ook wel eens wat en kreeg ook problemen met hem. Sindsdien geef ik hem niets meer en reageert hij ook niet meer zo. Succes.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:12

Een paard ziet erg goed als jij zwakker bent als normaal, in dit geval dus omdat jij spit hebt.
Misschien is dit een reden erachter? ik zou er iets achter gaan zoeken.

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:16

een paard kan inderdaad jouw voorzichtigheid aanvoelen ik hoop dat het snel weer overgaat

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 23:11

mirm schreef:
Ik denk dat het idd wel zal helpen als je de tuigermerrie niets meer te eten geeft. Ze heeft dan minder reden om zich met je te bemoeien! Misschien wilde ze afdwingen dat ze wat kreeg en deed ze daarom zo lelijk. Ik gaf vroeger de leider uit het land waar mijn merrie stond ook wel eens wat en kreeg ook problemen met hem. Sindsdien geef ik hem niets meer en reageert hij ook niet meer zo. Succes.

ik had haar eerder die week een plukje hooi gegeven.. van de grond gepakt en aangegeven.. zou ze daar zo'n ophef om kunnen maken?

heb haar vandaag alleen hoeven aankijken en ze draaide om en draafde keihard de wei in Vork I'm the winner.. Nagelbijten / Gniffelen

Maar de scherpe kantjes zijn van de spit af, dus ik loop weer redelijk normaal Lachen
bedankt voor de tips, het zweepje ligt iig binnen handbereik! Lachen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 02:51

Er zijn altijd momenten in een kudde dat er gewoon gekeken wordt hoe de rangen en standen zijn. Het kan heel goed voorkomend dat een hengst of merrie altijd de leider is geweest in een kudde, en dat op een gegeven moment een ander (vaak jonger) paard kijkt of hij/zij "de macht kan grijpen". Dus ik vind het niet zo vreemd dat het "opeens" gebeurt, terwijl er eerder niets aan de hand was. Zo gaat dat nu eenmaal.

Ik zie grondwerk echt als enige oplossing om dit goed te settelen. En daarzou ik dan zeker even iemand bij halen die daar verstand van heeft. Waarschjnlijk zijn er in de wei al TIG signalen geweest dat er iets broeide maar heb je dat gewoon niet gezien. Die signalen kunnen tussen paarden onderling ook heel klein zijn! En dan opeens slaat de vlam in de pan en wordt er even geknokt om te kijken wie de baas is. Als jij daar toevallig tussen staat tsja, dan "knok" jij dus ook mee, zonder dat je daar op zit te wachten.

Een kudde moet wel heel vertrouwd zijn om daar tussen te kunnen staan zonder dat er af en toe gestrubbel is hoor! Het blijven paarden en in wezen dus wilde dieren. Dat jij er van schrikt .... tsja ..... het enige wat je dan kunt doen is zorgen dat je hun taal terug spreekt en op die manier duidelijk zien te maken dat jij een voetstuk hebt waar geen paard kan komen. Dat KAN wel, maar dan wel met 1 paard tegelijk (niet met een hele kudde) en als je't goed wilt doen, dus MET hulp.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:55

HannahFrouk schreef:
Er zijn altijd momenten in een kudde dat er gewoon gekeken wordt hoe de rangen en standen zijn. Het kan heel goed voorkomend dat een hengst of merrie altijd de leider is geweest in een kudde, en dat op een gegeven moment een ander (vaak jonger) paard kijkt of hij/zij "de macht kan grijpen". Dus ik vind het niet zo vreemd dat het "opeens" gebeurt, terwijl er eerder niets aan de hand was. Zo gaat dat nu eenmaal.

Ik zie grondwerk echt als enige oplossing om dit goed te settelen. En daarzou ik dan zeker even iemand bij halen die daar verstand van heeft. Waarschjnlijk zijn er in de wei al TIG signalen geweest dat er iets broeide maar heb je dat gewoon niet gezien. Die signalen kunnen tussen paarden onderling ook heel klein zijn! En dan opeens slaat de vlam in de pan en wordt er even geknokt om te kijken wie de baas is. Als jij daar toevallig tussen staat tsja, dan "knok" jij dus ook mee, zonder dat je daar op zit te wachten.

Een kudde moet wel heel vertrouwd zijn om daar tussen te kunnen staan zonder dat er af en toe gestrubbel is hoor! Het blijven paarden en in wezen dus wilde dieren. Dat jij er van schrikt .... tsja ..... het enige wat je dan kunt doen is zorgen dat je hun taal terug spreekt en op die manier duidelijk zien te maken dat jij een voetstuk hebt waar geen paard kan komen. Dat KAN wel, maar dan wel met 1 paard tegelijk (niet met een hele kudde) en als je't goed wilt doen, dus MET hulp.

Hier ga ik in mee. Uit je verhaal in de originele post blijkt al dat er ontzettend veel signalen zijn en dat je die gewoon niet hebt opgepikt en dan loopt het uit de hand.
Houdt ook vooral in de gaten: degene die het minst zn voeten beweegt is dominant. laat je dus niet aan de kant duwen! Blijf wel veilig Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 07:28

ze is nu weer terug op het punt waar ik haar had.
dat ik haar gewoon van me weg kan sturen. Wat ze nu gehad heeft vraag ik me ten zeerste af, maar dit heb ik terug iig Lachen
ik haal m'n paardje wel uit de wei voordat ik iets met hem onderneem, want eerlijk is eerlijk, ik heb ook geen tijd om die andere 2 ook nog eens op te gaan voeden Nagelbijten / Gniffelen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:01

Die moet je ook niet opvoeden, die moet je wegjagen, jij bent de meerdere en jij als meerdere jaagt de mindere weg, die 2 paarden dus.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:23

Ik neem zelf gewoon altijd een zweepje mee. Niet dat ik er direct mee rond sta te zwaaien, maar het is gewoon handig. Het paard dat je moet hebben knip je dan even aan een touwtje (wel handig is om hem even met het zweepje te aaien zodat hij weet dat eventueel gezwiep niet voor hem bedoeld is). Komen er andere paarden in de buurt dan zwieper je die weg (daarna eigen paard weer even gerust stellen). Ze leren HEEL snel dat het gewoon niet op prijs gesteld wordt dat ze in de buurt komen en na een keer of 5 komen ze er al niet eens meer aan en kun je weer rustig alleen met je eigen paard werken /poetsen.

Ook NOOIT in de kudde brokjes uit gaan delen, daar heb je uiteindelijk alleen maar last van!!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 14:01

haha, ik zal de zweep bij zijn halster hangen Clown en ipv hem aan zijn baard mee te nemen naar de bak voortaan weer eens een halster aandoen Bloos
(hij heeft nooit een halster om zonder toezicht, en ik neem hem meestal ook gewoon los mee uit de wei Bloos Nagelbijten / Gniffelen )

@russel; wegjagen was mijn ''strategie'' al Lachen en dat werkte, toen Lachen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:39

Ja, dan neem je toch gewoon een halster mee als hij´m niet om heeft

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:58

Naaltje schreef:
ze is nu weer terug op het punt waar ik haar had.
dat ik haar gewoon van me weg kan sturen. Wat ze nu gehad heeft vraag ik me ten zeerste af, maar dit heb ik terug iig Lachen
ik haal m'n paardje wel uit de wei voordat ik iets met hem onderneem, want eerlijk is eerlijk, ik heb ook geen tijd om die andere 2 ook nog eens op te gaan voeden Nagelbijten / Gniffelen Bloos

Zie je wel, je had helemaal geen hulp nodig en hebt het zelf prima opgelost!
Voor de vraag wat ze nu heeft gehad, het is en blijft een dier en dieren proberen je toch af en toe even uit in hoever ze kunnen gaan.
Dat is niet alleen bij paarden maar bij honden ( breek me de bek niet open a.u.b ) en katten ook. Ik heb ook ezeltjes, schapen en geiten gehad en ook die probeerden het af en toe even.
En dat je de paarden van een ander niet wil opvoeden, daar geef ik je groot gelijk in, zolang ze maar respect voor jou hebben en je niet met gevaar voor eigen leven je paard uit het land hoeft te halen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 22:00

vandaag wel weer een raar moment gehad.. ik deed de poort open (klaar met mijn beestje) maar hun hadden voer in de bak liggen, ik stuur haar weg, ze draait om en loopt naar de achterkant van de wei. om aan te knetteren als de poort half open is...
ze keek niet naar me verder, en ging in 1 streep haar stal in.. maar niets achter zoeken dan denk ik Nagelbijten / Gniffelen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:07

Zolang de eigenaar er zelf ook niets aan doet om dit gedrag beter te maken moet je alleen maar voor je eigen veiligheid zorgen en dat doe je al. Blijft wel oppassen natuurlijk!