Hoe gaan jullie om met.. (paardonvriendelijkheid..)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

broertje

Re: Hoe gaan jullie om met.. (paardonvriendelijkheid..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:04

Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik op een springconcours was en daar wilde een (aan gedrag te zien) jong dier de ring niet in. Was buiten losrijden en dan naar binnen toe, ja best spannend dan ineens zo'n smalle ingang in. Meneer reed 1 keer aan en schopte hem een keer, paard in z'n achteruit. Meerdere omstanders (waaronder 1 van ons) bood aan het paard aan de hand mee naar binnen te nemen. In plaats van daarop simpel 'ja graag' te zeggen besloot hij van z'n dier af te springen en hem even flink onder z'n buik te gaan staan schoppen.
Moet zeggen dat ik de reactie van de parcoursbouwer geweldig attent vond. De meneer stapte weer op en wilde zo de bak in gaan waarop de parcoursbouwer zei dat hij z'n paard in kon laden en weg kon gaan. Heel gezeur natuurlijk want bla, bla, maar nee hij stond erop dat hij de rest van de dag geen paard meer mocht starten!

En dat zou nou eens vaker moeten gebeuren, ik leer mijn kindertjes altijd, help met je stem. Wil je pony niet, moedig hem (en jezelf) dan aan. Een leerlingetje van mij komt een parcours rond met een a pony'tje op d'r stem. Hup kom op, ga door, je kan het, braaaaf. Moet wel zeggen dat iedereen daarom lacht, maar ik vind het persoonlijk een stuk vriendelijker en beide hebben en houden lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:07

Citaat:
Een leerlingetje van mij komt een parcours rond met een a pony'tje op d'r stem. Hup kom op, ga door, je kan het, braaaaf. Moet wel zeggen dat iedereen daarom lacht, maar ik vind het persoonlijk een stuk vriendelijker en beide hebben en houden lol

Zij zijn groot en ik is klein!

doen ook wel eens oudere ruiters met paarden van 172.....
Parcoursbouwers lagen slap, maar ik was rond met maar 1 balkje met een 4 jarige die niet wist wat hem overkwam in een parcours vol met bloemen enz omdat de dag erop een internationale dag was en de aankleding daarom heel royaal was

al moet ik eerlijkheidshalve vertellen dat ik dit zelfde paard ook ooit minder vriendelijk heb rond gereden... Verdrietig

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:38

Jammer genoeg, zijn er nog té weinig mensen, die noch weten hoe je met je paard om hoort te gaan en noch weten dat de meeste problemen voortkomen uit hun zelf, door 'mis'-handeling van hun paard. Verdrietig
Vaak uit onwetendheid en niet willen erkennen hoe ze zelf bezig zijn. Het is een uiterst trieste zaak!
Helaas kun je er weinig aan doen, maar zelf het beste voorbeeld geven en laten zien dat het anders kan, is al het halve begin!
Als je iemand tegenkomt, die zijn paard verkeerd behandeld in jouw ogen, kun je diegene adviseren en laten zien hoe het anders kan. Wel met respect uiteraard!
Je kunt dan wel een tegen reactie verwachten van, waar bemoei jij je mee?! Maar meestal is het beter diegene maar gewoon laten en zijn les laten leren, want die komt zichzelf uiteindelijk toch wel een x tegen!
Hoe pijnlijk dat soms ook is... en hoe erg je het ook vindt tegenover het paard!
Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Tong uitsteken

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:49

Miska schreef:
Als je iemand tegenkomt, die zijn paard verkeerd behandeld in jouw ogen, kun je diegene adviseren en laten zien hoe het anders kan. Wel met respect uiteraard!
Je kunt dan wel een tegen reactie verwachten van, waar bemoei jij je mee?! Maar meestal is het beter diegene maar gewoon laten en zijn les laten leren, want die komt zichzelf uiteindelijk toch wel een x tegen!

Je kunt het beter bij een official melden. Dan kan er sneller actie worden ondernomen tegen zo iemand. Bij ons in de regio rijdt ook iemand die er steeds mee weg komt omdat ze stopt zodra omstanders er wat van zeggen. Hierdoor komt het nooit zover dat er een waarschuwing of disqualificatie gegeven wordt. Ondertussen is het paard er de dupe van.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:05

Anoeska27 schreef:
Miska schreef:

Je kunt het beter bij een official melden. Dan kan er sneller actie worden ondernomen tegen zo iemand. Bij ons in de regio rijdt ook iemand die er steeds mee weg komt omdat ze stopt zodra omstanders er wat van zeggen. Hierdoor komt het nooit zover dat er een waarschuwing of disqualificatie gegeven wordt. Ondertussen is het paard er de dupe van.

Uiteraard is dat wel het beste, maar het komt ook gewoon in real life voor, zonder dat je dat kunt melden ergens en dan kun je iemand gewoon t beste aanspreken!
Het paard is er altijd de dupe van, one way or another, als mensen beter gaan inzien hoe ze tegen hun paard doen komt er misschien verandering in.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:56

Ik heb ook wel eens wat gemeld bij een official, maar er wordt nagenoeg niets mee gedaan. Soms is er ook geen official, dus die ziet dan natuurlijk ook niets Boos! Veel mensen vinden het ook niet kunnen maar zeggen er niets van. Das jammer want het paard is altijd de dupe. Ik vind dat we daar met zijn allen ook wel wat aan mogen doen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:06

Ben zelf jury, als je aan het jureren bent, kun je niet volgen wat er op het losrijterrein gebeurd. Als de ring leeg is, kijk ik wel altijd naar het losrijden. Heb wel een vreselijk zitten ergeren aan een moeder met haar geroep trek aan die teugel, schop m nar voren...... de ruiter in kwesti kwam in tranen in mijn ring van de zenuwen, was de eerste wedstrijd, tijdens de proef ging moeder door mt haar commentaar, heb de riter het voordeel van de twijfel gegeven, na afloop ze erop aangesproken dat ik dt tijdens de 2e proef dus wel zou bestraffen maar erg banketstaaf voor hem vond tijdens zijn allereerste proef te moeten doen, ik ben uitgemaakt voor rotte vis door de moeder in kwestie en hier is ook rapport van opgemaakt. Deze vrouw in kwestie is notabene zelf jurylid.

Heb helaas ook wel eens ruwheid gemeld bij een federatievertegenwoordiger tijdens ons eigen concours, helaas was er toen sprake van "vriendjespolitiek" aangezien federatievertegenwoordiger ruiter goed kende, kreeg een waarschuwing, federatievertegenwoordiger loopt weg en ruiter vervolgd zijn weg........... Alleen wanneer de KNHS toezichthouders verplicht gaat stellen tijdens elke wedstrijd, kun je er misschien snel op inspelen, tot die tijd hebben ruiters helaas vrij spel

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:10

Ik vind dat om eerlijk te zijn onze sport wel naar beneden halen. Dressuur kan zo mooi zijn...maar zo is het heel verrot.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:15

Wat dat betreft is de westernsport soms ( heel soms...) wat beter geregeld at controles betreft....
BV na de reining MOET je naar de jury voor een bitcontrole....hoofdstelletje uit en bitje bekijken.... Verder kijkt de jury ook of er spoorwondjes op je paard zitten en je bent de klos.... diskwalificatie of een boete...
Gebeurt niet bij alle klassen oke... en soms mag je gewoon weg van de jury zonder controle maar je MOET je paard aanbieden bij de reining.
Andere onderdelen kunnen ze je checken...maar zie ik het niet veel gebeuren...

Tuurlijk pleit het de westernsport niet vrij en rijden er ook veel hardhandige ruiters maar een standaard bitcontrole ( of gewoon harnachement controle) vind ik wel een goed initiatief!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:17

Geak schreef:
Ik denk dat ze het bij mennen doen omdat het daar echt vies fout kan gaan. Bij springen en dressuur ook. Maar ik denk dat het toch net wat erger is met mennen

Licht deze uitspraak eens toe. Want ik kan me hier niet in vinden.
Wij rijden M dressuur mennen en L vaardigheid mennen en op de menwedstrijden waar ik kom, gaat het echt heel gemoedelijk en paardvriendelijk toe. Zelfs opvallend gemoedelijk. Deelnemers die elkaar aanmoedigen en helpen. Wij hebben geregeld tuig- en bittencontrole door de jury.

Nee, ik kan me in jouw opmerking absoluut niet vinden.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:36

Misschien dat er wat aan gedaan kan worden als meerdere mensen iets schrijven naar de KNHS.

Dat er gewoon mensen op het inrijterrein staan die dit soort dingen in de gaten houden, zoals rukken in de mond en schoppen met de sporen. Niet vriendelijk voor je paard? Dan ook niet starten.. Ga je maar weer naar huis.

En ik vind ook dat op medisch gebied er meer toezicht moet zijn, ik ken gewoon mensen die starten met paarden met fikse rugproblemen, waarbij duidelijk is te zien dat er dikke bulten op de ruggegraat zitten (onder het zadel dus niet te zien zo vanaf buitenaf), paarden met dikke slijtage in de benen, allerlei zooltjes en plaatjes tussen de ijzers omdat ze anders gewoon níet kunnen lopen, paarden die niet fatsoenlijk achteruit kunnen lopen, maar op een of andere manier worden veel dingen niet gezien en de paarden die het gewoon allemaal pikken weten het op 1 of andere manier toch te compenseren.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:49

Eigenlijk zouden er gewoon overal verplicht bit, tuigages en gezonheids-controles gehouden moeten worden! Dat zou het beste van allemaal zijn!!! Maar ja, daar zit uiteraard ook weer een kosten-plaatje aan en zal daarom niet zo gauw gebeuren. Verdrietig
Maar sociale controle over het oefen-terrein hoe de berijders met hun dier omgaan, moet wel haalbaar zijn lijkt mij.
Nu nog de organisatie...Tong uitsteken

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:02

Bojangles schreef:
En ik vind ook dat op medisch gebied er meer toezicht moet zijn, ik ken gewoon mensen die starten met paarden met fikse rugproblemen, waarbij duidelijk is te zien dat er dikke bulten op de ruggegraat zitten (onder het zadel dus niet te zien zo vanaf buitenaf), paarden met dikke slijtage in de benen, allerlei zooltjes en plaatjes tussen de ijzers omdat ze anders gewoon níet kunnen lopen.

Maar hier zijn toch geen regels voor te maken, laat staan te controleren?
Een kreupel paard wordt gediskwalificeerd (als het goed is) maar een paard dat goed loopt met zooltjes moet dan ook gediskwalificeerd worden? Niet alleen paarden met flinke slijtage hebben zooltjes, die van mij heeft het een keer 6 weken gehad omdat hij een wat gevoelige zool had, voorderest liep hij prima hoor.

Ik ben het met je eens dat je met zulke paarden (uit jouw bericht) niet moet gaan starten, maar dat is gewoon niet te controleren.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:56

Ach, er moet echt wat veranderen in de mentaliteit van mensen. Te veel mensen vinden het nog ´prima´als er zoiets gebeurt. En de organistaties van wedstrijden zijn te scheiterig om het echt aan te pakken.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:26

Precies!!! OK dan!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:32

Bijna alle topspingpaarden hebben zooltjes omdat hun benen het behoorlijk te verduren hebben van het landen na de sprong. Mijn smid beslaat er een aantal in de internationale klasse met hetzelfde beslag als mijn artrose merrie, ik denk niet dat het goed is, maar wat als een ruiter dit uit voorzorg doet.

Ik vind wel dat het geruk en gepluk minder moet, maar goed ik erger me zowiezo aan de mentaliteit van veel wedstrijdruiters. Als ze even niet kunnen rijden door een blessure is de wereld te klein, kan het paard om gezondheidsredenen iets niet meer, dan moet hij maar weg en nog meer van dit soort zaken, maar een keer goed kijken naar het welzijn van het paard mis ik hierin wel. Waarom mag een wedstrijdpaard (ook in de B-klasse) niet naar buiten en genieten op de wei. Waarom kopen mensen paarden die buiten niet te houden zijn en rijden dan vervolgens alleen maar in de bak met de onderbouwing dat dat beter is voor het paard, want daar gaat hij beter van lopen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:53

Wat mij tegenwoordig opvalt zijn ruiters die een slechte proef hebben gereden en daardoor zo gefrustreerd zijn dat ze hun paard bij het verlaten van de ring bestraffen door middel van schoppen of slaan, kan je als jury daar eigenlijk nog wat aan doen?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:59

Nee helaas niet, daarom vind ik dat er toezicht zou moeten zijn op het wedstrijdterrein!
Die al dat soort zaken in de gaten houdt!
Laatst bijgewerkt door Miska op 27-11-07 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:02

Mensen kunnen soms uit onkunde onmachtig worden en dan onoordeelkundig reageren op een onmenselijke manier.

Maar voordat je zomaar oordeelt over die mensen... bedenk je wel vaak dat het onmacht is.
En als je jezelf betrapt op oneerlijk met je paard omgaan, omdat je het even niet weet... vraag dan om hulp...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:07

Het is gewoon frustratie, geen onmacht! Totaal geen zelfbeheersing!
De drang om te moeten presteren en geen mindere beoordeling kunnen incasseren om hun eigen zelfbeeld!!!
Het heeft met zelfbewustzijn te maken, maar helaas leggen de meeste de schuld buiten hunzelf!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:55

ingridlever schreef:
Mensen kunnen soms uit onkunde onmachtig worden en dan onoordeelkundig reageren op een onmenselijke manier.

Maar voordat je zomaar oordeelt over die mensen... bedenk je wel vaak dat het onmacht is.
En als je jezelf betrapt op oneerlijk met je paard omgaan, omdat je het even niet weet... vraag dan om hulp...

En ook al is het onmacht (wat ik niet denk hoor) maar wie neemt het dan op voor het paard? Die is het slachtoffer van dat gedrag, heeft dat paard dat dan verdient?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:24

Joki schreef:
Wat mij tegenwoordig opvalt zijn ruiters die een slechte proef hebben gereden en daardoor zo gefrustreerd zijn dat ze hun paard bij het verlaten van de ring bestraffen door middel van schoppen of slaan, kan je als jury daar eigenlijk nog wat aan doen?

Ook tijdens het losrijden en elders op het wedstrijdterrein is wreedheid niet toegestaan, dit kun je onmiddelijk rapporteren bij de federatievertegenwoordigeren en aan de jury. dit melden van wreedheid moet je dan tijdens de wedstrijd in aanwezigheid of met een schriftelijke verklaring van tenminste één getuige doen.

Je kunt hier dus weldegelijk iets tegen doen en ook de jury/federatievertegenwoordiger, altijd melden dus!
Laatst bijgewerkt door judithh op 27-11-07 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:40

Of mijn paard nou lekker heeft gelopen of niet, belonen doe ik altijd.
Ik heb nog moeite om haar stress en heetheid geheel onder controle te houden dus de fout ligt bij mij en niet bij haar, ik weet dat ze dr best doet.

Ik zie erger me eigen er dan ook behoorlijk aan als mensen hun mislukte proeven afreageren op het paard.
Mochten ze dan ineens toch goede punten hebben is het paard ineens wel goed genoeg.
lekker verwarrend voor het beessie.

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:51

ja, dat zie ik ook vaak.
Gaat het goed dan is het een geweldig beest, mar oh wee als men geen winstpunt heeft.
Ik zie ook velen rijden, niet voor het plezier maar voor winstpunten, Het staat te lezen in hun ogen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:07

ik vind het er vaak ook wreed aan teo gaan op wedstrijd

zag het het weekend wel weer, paarden die heel ahrd ind e mond werden getrokken, of dat ze buitenteugel loshadden en dan maar wat aan die binnenteugel gingen vragen. of een ruiter die een paard liet galoperen met handen heel breed en het beest constant over het schouder op een te kleine volte trok, paard ging uit de galop en kreeg er nog een schop achteraan ook Sigaar . ik kan me er heel erg aan ergeren, een keer een paard op zijn plek zetten doe ik ook, maar niet constanty dat getrek en geschop.