Nieuwe proeven hebben effect gehad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hebben de nieuwe proeven effect gehad?

Ja
14 (29%)
Nee
34 (70%)

Totaal aantal stemmen: 48

Perla

Re: Nieuwe proeven hebben effect gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:51

_Diesel schreef:
Ook vind ik sommige dingen inderdaad onlogisch. Voorbeeldje:
E afwenden
XCX grote volte halststrekken
XC halve grote volte
tussen XC teugels op maat

ja dat is een beetje onlogisch idd maar als je t 1x gereden hebt dan weet je het wel toch ik vind het wel leuk een keer vanaf de andere kant zegmaar ff wat afwisseling Knipoog

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:54

Met de lijnen die je nu moet rijden heb ik niet veel moeite, maar het is gewoon jammer dat het op de juiste manier rijden niet altijd beloond wordt. Veel paarden worden niet vanuit het been naar de hand toe gereden, maar andersom. Ook veel paarden die goed lijken te lopen, maar die ontzettend stuwen in het achterbeen ipv dragen.. Of paarden die duidelijk in 2 delen lopen.. (vaak hangt dit natuurlijk allemaal samen..)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:57

Ik vind dat het beoogde effect nog steeds zeer sterk afhankelijk is van welke jury je hebt ( punten scoren met wel/niet in de krul getrokken paard ). Maar dat blijf je toch houden.
Ik vind het ook een verbetering dat er niet meer gegroet hoeft te worden in de B/L1, lekker doorcrossen werkt bij veel ( jonge ) paarden erg goed tegen de stress Haha!
Wat ik wel vind is dat in de lage proeven de opeenvolging van de oefeningen zo anders kan zijn. In de ene proef heb je het idee dat je elke 5 meter iets moet doen, in de andere proef blijf je maar aankakken tot je weer een volte mag rijden. Ik vind die 'bijzondere' lijnen wel grappig, dat houdt je nog een beetje scherp. Anders is het in de B en L helemaal alleen maar een volte en een keer van hand veranderen. Juist door dingen eens te combineren, rijd je nog eens wat anders.
Lichtrijden/doorzitten vind ik ook een ramp, daar houd ik me dus nog maar amper aan Bloos ( heb er trouwens nog nooit commentaar op gehad als ik een stukje bleef zitten Knipoog Tong uitsteken ).

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:01

Lichtrijden/doorzitten inderdaad, ook zo vaag.
Het niet binnenkomen en groeten vind ik inderdaad wel een enorme verbetering.
Mede omdat ik vrijwel altijd slinger over de AC lijn, haha

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:07

erleyne schreef:
Ik vind dat het beoogde effect nog steeds zeer sterk afhankelijk is van welke jury je hebt ( punten scoren met wel/niet in de krul getrokken paard ). Maar dat blijf je toch houden.
Ik vind het ook een verbetering dat er niet meer gegroet hoeft te worden in de B/L1, lekker doorcrossen werkt bij veel ( jonge ) paarden erg goed tegen de stress Haha!
Wat ik wel vind is dat in de lage proeven de opeenvolging van de oefeningen zo anders kan zijn. In de ene proef heb je het idee dat je elke 5 meter iets moet doen, in de andere proef blijf je maar aankakken tot je weer een volte mag rijden. Ik vind die 'bijzondere' lijnen wel grappig, dat houdt je nog een beetje scherp. Anders is het in de B en L helemaal alleen maar een volte en een keer van hand veranderen. Juist door dingen eens te combineren, rijd je nog eens wat anders.
Lichtrijden/doorzitten vind ik ook een ramp, daar houd ik me dus nog maar amper aan Bloos ( heb er trouwens nog nooit commentaar op gehad als ik een stukje bleef zitten Knipoog Tong uitsteken ).

Heb ik ook nog nooit commentaar op gehad!!! Pling Waarschijnlijk omdat de jury ook wel inziet dat er geen snars van klopt!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:09

In de M2 proeven is wel iets meer rust gekomen naar mijn idee. Helaas heb ik niet het idee dat het beoogde effect echt gehaald is.
Ik zie andere combinaties zelden rijden dus niet echt een vergelijkend waren onderzoek doen Ik vraag me alleen af of de doelstelling gehaald is --> (meer waardering voor paarden die echt goed voor elkaar zijn ipv veel gezwaai, weinig wol)

Voor mij is er eigenlijk weinig veranderd.

(alleen dat aanspringen bij D en dan meteen de bocht door..... Gestoord Gestoord )
Laatst bijgewerkt door pol013 op 31-10-07 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:10

Maar ik vond de oude M2 proeven logischer, waren we moeilijker vond ik, maar wel fijner te rijden Clown

Maar ben het helemaal met je eens Knipoog Alleen vond ik dat D aanspringen geweldig.. Makkelijk hoor een Etje met hele goede galop en heel wendbaar Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:20

Ik vind ze niet verbeterd. De L1 is idd echt een rotklasse om te rijden met dat doorzitten-lichtrijden. Ik bleef ook gewoon stukjes zitten waarbij je eigenlijk 5 meter moest lichtrijden en dan weer doorzitten.
in het M2 vind ik het raar dat er niet in alle proeven travers zit.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:26

erleyne schreef:
Ik vind dat het beoogde effect nog steeds zeer sterk afhankelijk is van welke jury je hebt ( punten scoren met wel/niet in de krul getrokken paard

Dit vind ik ook.
Ik vind het jammer dat er geen caprilli-achtige proeven zijn gekomen. Dat was mijn verwachting toen de ontwikkeling van de nieuwe proeven begon.
Wat mij betreft is de beoordeling van zowel de oude als de nieuwe proef één pot nat...

Bij caprilli proeven wordt er veel meer op het rijden gelet....nu met die oefeningetjes nog steeds aan elkaar geregen komt dat er meestal nog steeds niet van. Er zijn maar enkele jury's die dat echt kunnen.
Ik betrap me er zelf ook op als ik jureer (ben nog niet in bezit van jury licentie, maar er mee bezig). Het is lastiger dan je denkt om het figuren denken los te laten (voor mij wel in ieder geval).

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:03

Ik ben niet echt enthousiast. De juryleden punten nog net zo als voor de nieuwe proeven volgens mij (trek maar in de krul Duivel ) en de proeven zelf vind ik maar niks. De M1 is veel makkelijker geworden, met als gevolg dat heel veel mensen in de M2 op hun bek gaan. Maar die M1 proeven zijn tenminste nog logisch in elkaar gezet... De L proeven (L1 en L2 allebei), daar zie ik nu al tegenop om die straks te moeten rijden. Niet logisch en je moet wel een voorlezer met lange adem en liefst enige ervaring hebben om dit te overleven Haha! . Ik heb vorige week ook maar eens de B proeven doorgelezen omdat ik in het voorjaar weer met een jonkie ga proberen te starten. Nou, dat stelt dus echt niks meer voor...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:44

Ik ben ook niet zo enthousiast. Er is nagenoeg geen aandacht besteeds aan extra bijscholingen, dus je kunt van juryleden niet verwachten dat ze ineens anders gaan kijken. Wat ik van de lagere proeven heb gezien vind ik ze niet zo logisch. Dat gedraai de hele tijd. En bv in de L2 zit in één proef een soort van contralijn in galop die je ook in het M1 tegenkomt.
Dat in het M2 bij D in galop en dan zo kort de bocht door vind ik ook maar raar. Ook niet heel duidelijk omschreven in het proevenboekje. Gelukkig doet mijn paard het braaf.
In het Z1 vindt ik de proeven (net als in het m2 trouwens) heel wisselend qua moeilijkheid. Nu zit er bv. een proef in met voltes 8 meter vanaf de ac-lijn in galop en tussenin nog een eenvoudige wissel. En in januari zijn er weer simpelere proeven (dus we stellen het debuut nog even uit Haha! ).
In het Z2 zijn sommige proeven gewoon lelijk geworden om naar te kijken zo druk. Slangevoltes met de éne boog contra, de andere een changement en weer een andere een eenvoudige wissel. Ga dat maar eens doen met een meedenkend paard. Volgens mijn instructrice was het ZZL daarna een verademing; heel fijn en rustig te rijden proeven.