Paard laten rouwen.....................?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Re: Paard laten rouwen.....................?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:45

Bij ons is vorig jaar een pony van een pensionklant overleden. Ze stond in een best wel grote kudde in een loopstal. Wij hebben toen de paarden even onder de overkapping laten staan en de hele oude pony die op het punt stond te overlijden op een heel dik bed van stro binnen gelegd. We hebben toen alleen haar beste vriend erbij gelaten (met de rest van de kudde had ze ook niet zoveel). Hij heeft net zo lang om haar heen gelopen en staan waken tot hij doorhad dat het moment was gekomen en ze bijna haar laatste adem uit zou blazen, hij is toen naast haar gaan liggen en ze is zeg maar in zijn armen overleden. Hij heeft de rest van de dag nog naast haar gelegen en wij hebben ze toen verder met rust gelaten.

Ik zou denk ik niet als je paard in een grote kudde staat de hele kudde erbij laten alleen de paarden waar je paard echt wat mee had..

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:56

Ik heb het nog nooit meegemaakt! Maar ik denk wel dat wanneer je paard een echte vriend heeft dat je die de mogelijkheid moet geven om afscheid te nemen. Misschien doet het paard er niks mee, misschien wel. Je hebt het dan in ieder geval een kans gegeven. Ik heb wel een ander voorbeeld: 3 weken geleden heb ik 1 van onze 2 katten inmoeten laten slapen. Isa lag al de hele avond zwaar te ademen en raar te doen, en lucky (jongere kat) begreep er niks van. Ze bleef er steeds om heen zitten en lopen en gaf der af en toe zelfs een tik van kom op sta op! Toen mijn moeder thuis was konden we eindelijk naar de DA maar niet aan gedacht Isa nog even aan Lucky te laten snuffen ofzo. Toen wij terug kwamen begreep Lucky er niks van en is ze echt een paar dagen aan het zoeken geweest naar Isa.. Heel sneu. Dus denk wel dat wanneer een dier een echte vriend heeft je er goed aan doet om er afscheid van te laten nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:58

ik heb vorige maand een van onze emoes af moeten maken, we kwamen laat thuis van vakantie, bleek een van de emoes zijn poot gebroken te hebben... wij hebben toen het dier gelijk afgemaakt, nog een dag in het land laten liggen........ de ezel en de andere emoe gingen wel degelijk afscheid nemen..

was heel aandoenlijk

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:59

Wij laten de paarden ook altijd afscheid nemen. Omdat we hier een soort rusthuis hebben, gebeurt het helaas nog wel eens dat we er eentje moeten laten inslapen.

Mijn bejaarde pony die ik vorige maand moest laten gaan, had zelfs zijn twee merries aan zijn zijde toen de DA er was. Dat maakte hem een stuk rustiger en het leek of de merries er hierdoor ook gemakkelijker vrede mee hadden. Ze gingen hem in elk geval niet zoeken, wat ze normaal gesproken, als hij gewoon alleen van het land zou zijn gehaald, wel zouden doen.

Alleen mijn eigen merrie laat ik dan weer geen afscheid nemen. Die is meestal zo panisch voor het zeiltje dat eroverheen ligt, dat ik een tegenovergesteld effect bereik.

Birgit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:01

Toen 1 van onze paarden laatst is ingeslapen, hebben we ook het andere paard erbij gezet zodat hij ook afscheid heeft kunnen nemen. Je kon echt merken dat hij nog graag even bij het overleden paard wilde zijn..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:16

sassefras schreef:
mischien voor jou wat vreemd. maar 2 pony,s die 30 jaar onafscheidelijk zijn geweest pluk je niet zo maar uit elkaar, toen gin ineens erg benauwd werd zijn we met twee pony,s naar de kliniek gereden, we hebben daar een scope laten maken en dat zag er beroerd uit. s avonds is er overleg geweest, of er nog wat van te maken was, en helaas was dat niet zo dus is gin ingeslapen

op een weitje achter de kliniek met zijn vriendin erbij

vriendin is daar een week gebleven om te kijken of ze het ging redden alleen, anders zou ze ook ingeslapen worden

maar onkruid vergaat niet, ze loop hier nog steeds

Nee niet vreemd, maar snapte het niet HOE je dat gedaan had, dat bedoelde ik.
Dat was mij in je eerste post niet duidelijk, nu wel en op die manier is het volgens mij alleen maar prettig voor je pony geweest!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:42

op een stal waar ik jaren terug heb gewerkt, was een veulen een maand te vroeg geboren, hij heeft nog een week geleeft met intensieve verzorging en is uiteindelijk ingeslapen met de moeder erbij, na een half uurtje draaide de moeder weg bij het veulen en ze had allemaal stro over hem heengelegt, we dachten toen dat dit het moment was om hem weg te halen, niets was minder waar, ze werd helemaal wild en hebben toen besloten om hem te laten liggen, hij is in de ochtend ingeslapen en in de avond hebben ze hem weggehaald, dit ging goed, ik trof de volgende ochtend een rustige merrie aan.
ongeveer een maand later is er weer een veulen geboren, dit veulen stond met haar moeder schuin tegenover de merrie die haar veulen was verloren, ze werd helemaal wild als ze het veulen zag, steigeren, bokken en hinniken in de stal. Het andere veulen is na een week ook overleden, dit keer was het iets met het bloed, ik wist het toen wel, weet nu niet meer precies wat het was.
Ze is met haar moeder naar een kliniek geweest en daar is besloten om haar te laten inslapen, kort daarna is de moeder weer terug mee naar huis gekomen, zij heeft ogenschijnlijk nergens last van gehad.
Heel apart voor mij, iets wat ik ook nooit zal vergeten.

Als ik hier voor de situatie kom te staan, dan zal ik altijd proberen om de weimaatjes afscheid te laten nemen.
Ik heb dit ook bij mijn honden gedaan, ik had moeder en dochter, dochter is ingeslapen met 14 maanden, ik heb haar mee naar huis genomen en nog een avond in een mandje in huis gehad zodat haar moeder afscheid kon nemen.
Ik vond het toen niet direct een afscheid, volgens mij meer een constatering dat er geen reactie meer terugkwam van haar dochter.
dieren gaan er toch anders mee om dan wij mensen he.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:41

Mijn merrie is vorig jaar haar veulen verloren. Deze is bij de DA ingeslapen en ze heeft er nog een halve dag bijgeweest om afscheid te nemen. Ze stond inderdaad te waken, met het hoofd omlaag erbij. We hebben haar weer meegenomen, maar echt goed afscheid heeft ze niet kunnen nemen, ze was erg onrustig en thuis liep ze ook te schreeuwen. Ze heeft nu dit jaar weer een veulen, maar ik weet dat ze die van vorig jaar nog altijd met zich mee draagt en dat ze het niet vergeet. Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:47

mijn merrie kreeg een dode 2-ling de pony's waar ze altijd mee op stal stond gingen naar een wedstrijd,we hebben de veulens bij de merrie gelaten tot de pony's terug kwamen en toen mochten we ze pas weg halen bij haar.
Ze kon haar verdriet toen delen met de andere.
Was echt een heel triest gezicht.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:57

Onze merrie heeft een tweeling gehad, Het hengstje was dood geboren en hebben we er meteen afgehaald het merrieveulentje was erg zwak en heeft een week intensieve zorg gehad. Uiteindelijk heeft ze het niet gehaald. We hebben het veulen in de stal laten liggen en de moeder heeft erbij gestaan ruiken, bijten enzo., Toen draaide ze zich om en heeft er niet meer naar omgekeken en hebben we het veulen weggehaald.

Als het weer voor zou komen (ik hoop het niet) zou ik het wel weer doen...

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:02

D_Star schreef:
in de stal vind ik ook anders, als het paard niet bij het dode veulen in dit geval weg kan. Maar als hij bijvoorbeeld in een grote wei ligt of in een inloop stal is het anders. en ik vind 3 dagen ook wel heel erg lang. Ik zou een paar uur genoeg vinden.

Ja 3 dagen vind ik ook wel extreem vooral omdat ze al heel snel opblazen en gaan stinken.
Ik denk als de merrie gewoon weg had kunnen lopen het wel oke was geweest mar nu 3 dagen opgesloten met je dode kindje tjee extreem zeg, maar ja meschien had de eigenaar wel de beste bedoelingen hiermee en kan ik er niet over oordelen

Enkele maanden geleden is onze oude kanjer ingeslapen.
Zijn beste vriendinnetje, die 2 waren echt onafscheidelijk heb ik tijdens het inslapen wel even er bij weggehaald, daarna ook op aanraden van de dierenarts haar afscheid laten nemen.
Ze heeft echt een hele tijd met haar neus in zijn hals gestaan.
Ook de andere paarden hebbeb afscheid genomen maar die hebben even aan hem gesnuffeld en liepen toen weer weg.
Lessie is eigenlijk nooit meer hetzelfde geworden, de eerste dagen wilde ze niet eens haar stal uit.
Omdat ik haar nietwilde dwingen liet ik ook de staldeur open maar ze bleef heel erg treurig staan.
Ik weet nu dat paarden, afscheid nemen en rouwen en zou het de volgende keer weer zo doen.
Het meest opmerkelijkste vond ik dat normaal als die 2 elkaar 2 minuten niet zaggen ze net zolang bleven hinnikken tot ze weer bij elkaar waren.
Na het afscheid heeft ze nooit meer om hem gehinnikt.
Toch wel een bewijs dat ze zeer bewust afscheid heeft genomen en weet dat hij er niet meer is.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:08

Dit voorjaar (april) moest mijn merrie veulenen, we wisten pas een maandje van te voren dat ze drachtig was, hadden haar net en ze werd wel erg dik! In april is het veulen dood geboren, we wisten wel dat het ging komen hebben ook gewaakt maar in de 3 uur dat er niemand bij was lag het dood in de wei, mijn vader heeft het ontdekt en ze hebben me wel wakker gemaakt maar ik mocht er eerst nog niet heen omdat Joelle (merrie) heel heftig reageerde was zielig om te zien, 's ochtends ben ik er wel heen gegaan en toen zag je Joelle echt naar het veulen toe lopen en dan weer weg, enzo steeds zo weer, het veulen heeft dus de hele nacht en een paar uurtjes s ochtends in de wei gelegen. Daarna hebben we het weggehaald, en de paarden in de stal gezet (er liep nog een ruin bij) Joelle is die ene dag best over haar toeren geweest maar toen ze in haar stal stond samen met Shona(ruin) toen was het weer goed, de volgende dag weer naar de wei en ze ging gewoon weer grazen en alles dus volgens mij heeft Joelle wel goed afscheid kunnen nemen... daarom vind ik het ook helemaal niet raar ik vind het eigenlijk heel normaal.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:50

Fijn om jullie ervaringen hierin te lezen en hoe jullie ermee om zijn gegaan en de paarden natuurlijk.

Wat ik opmerkelijk vond bij mijn paard toen zijn maatje overleed, was dat hij ruim een jaar haar stal niet in wou/durfde.
Hun stalletjes staan naast elkaar en de eerste weken heb ik de deur van mijn overleden pony dicht gehouden, (wel met het bovenluik open) maar op zo'n manier dat niemand erin kon, dat was meer voor mezelf dat ik dat niet wou, achteraf gezien misschien wat egocentrisch van mij.
Want toen ik eraan toe was om de deur van haar stal open te laten zodat deze stal als schuilstal kon dienen, wou mijn paard er niet meer in.
Onrustig snuffelen en voor de deur blijven draaien, het heeft ruim een jaar geduurd voordat hij uit zichzelf de stap nam om erin te gaan staan.

Nu staat er een andere pony in en is het geen probleem meer, misschien ook omdat ik voordat de nieuwe pony erin kon, de stal ontsmet heb, misschien dat alle geurtjes van de overleden pony dan zo goed als weg zijn.(?)

Als ik dat gedeelte overnieuw zou kunnen doen, had de stal niet dicht gelaten maar voor alle paarden toegankelijk gelaten, ik kon het niet aan als er een 'ander' in haar stal zou gaan staan, maar mijn paard had misschien ook wel graag in dr stal willen kijken/snuffelen of wat dan ook, in die zin ik wel van hem geleerd.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:06

Poeh, ik hoop dat ik nog lang niet voor zo'n keuze kom te staan!
Maar wel hele mooie verhalen lees ik hier. Ik denk dat ik de maatjes van mijn pony dan ook wel afscheid zou laten nemen, of andersom natuurlijk.. maar hopen dat dat voorlopig nog niet hoeft!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:27

Het beste maatje van mijn pony is deze lente overleden. Ze stonden naast elkaar op stal, dus Evita is er ook bijgeweest toen ze haar in de stal lieten inslapen.
Overdag hebben we mijn pony nog even aan haar laten snuffelen, ze reageerde er eigenlijk heel normaal op. Op een gegeven moment liep Evita zelf bij haar weg en hebben we het ook zo gelaten. Ik denk dat het wel goed is geweest, Evita is een paar dagen na haar overlijden wel een beetje uit haar doen geweest (ze was erg druk), maar was redelijk snel weer zichzelf.

Evita stond vroeger ook vaak te hinniken of bij het hek te wachten als ze zonder Tink in het land stond, maar na haar overlijden heeft ze dat nooit meer gedaan en is ze gewoon bij de andere paarden gaan staan.

Evita haar vriendinnetje was al een tijd ziek en ik ben er ook van overtuigd dat ze dat wist. Ze was erg beschermend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:00

Ik had een merrie die 2 'veulens' verloren is.
De ene heeft ze verworpen toen ze 5 maanden drachtig was, daar keek ze al niet meer naar om toen ik het 's ochtends vond. Dus heb haar op het land gezet samen met haar dochter (die nog bij haar liep) en heb het veulen weg gehaald. Merrie heeft er niet meer naar gekeken.
2,5 jaar later is die merrie haar 'veulen'(inmiddels 3 jarige dus) die er toen naast liep (inmiddels wel afgespeend enzo uiteraard, maar ze trokken wel nog altijd erg naar elkaar toe) verloren. De hele groep was ziek, maar Uk was er duidelijk het slechtst aan toe. De avond van te voren was Uk al uit de groep gezet en wou ze zelf al niet eens meer bij de groep staan (zelfs ik kon er bijna niet meer bij komen terwijl het de grootste knuffel was die we hadden staan). Ik heb ze alleen gelaten wetende dat de VA de volgende ochtend als eerste klus weer bij ons op de stoep zou staan (was die avond nog geweest, zou 's ochtends bloed komen prikken). De volgende ochtend toen we haar vonden keken ze al niet meer naar haar en heb ik de groep op het land gezet. Ze waren allemaal een dag wat stil, maar dat was het.

Ik ben er voor om het overleden paard nog bij de groep te laten liggen, maar als de groep er al niet meer naar om kijkt laat ik het zo en zet ik de groep op een ander stuk land (ze staan bij mij 24/7 buiten).

Ik hoop het toch niet weer snel mee te maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:54

Naomi_Star schreef:
Ik heb het nog nooit meegemaakt! Maar ik denk wel dat wanneer je paard een echte vriend heeft dat je die de mogelijkheid moet geven om afscheid te nemen. Misschien doet het paard er niks mee, misschien wel. Je hebt het dan in ieder geval een kans gegeven. Ik heb wel een ander voorbeeld: 3 weken geleden heb ik 1 van onze 2 katten inmoeten laten slapen. Isa lag al de hele avond zwaar te ademen en raar te doen, en lucky (jongere kat) begreep er niks van. Ze bleef er steeds om heen zitten en lopen en gaf der af en toe zelfs een tik van kom op sta op! Toen mijn moeder thuis was konden we eindelijk naar de DA maar niet aan gedacht Isa nog even aan Lucky te laten snuffen ofzo. Toen wij terug kwamen begreep Lucky er niks van en is ze echt een paar dagen aan het zoeken geweest naar Isa.. Heel sneu. Dus denk wel dat wanneer een dier een echte vriend heeft je er goed aan doet om er afscheid van te laten nemen.

Milton en Melany waren dat idd Verdrietig

Milton was mijn oude verzorgknol.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:03

Ik heb het met mijn paarden nog niet meegemaakt gelukkig, maar 2 jaar geleden wel met mijn hondjes.
Ik liet mijn hondje van 16 inslapen en mijn andere hondje wat vanaf pup samen is geweest met haar was daar ook bij.
Ik heb het thuis laten doen zodat mijn andere hondje precies kon zien wat er gebeurde, die heeft ook echt heel lief in d'r mandje met haar pootjes over elkaar gekruist zitten kijken, ze heeft nadat mijn andere hond was overleden nog even aan haar gesnuffeld en toen heeft de dierenarts haar meegenomen.
Daarna heb ik nooit aan haar gemerkt dat ze haar miste.
Was heel mooi om te zien.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:11

ik zou mijn paard wel afscheid laten nemen van zijn vriendjes of andersom. als de situatie dat zou toe laten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:16

KiWiKo schreef:
ik denk dat het wel goed is.......... kwaad kan het in iedergeval nooit denk ik

Nou, kwaad niet echt.
Maar mijn pony is ook overleden aan een hersenbloeding en heb hem toen bewust nog even laten liggen zodat z'n vriend afscheid kon nemen.
Helaas was dat van korte dier, want z'n vriend vernielde hem.
Niet uit gemenigheid, maar hij wilde dat Andoy opstond en ging dus schrapen op Andoy.
Toen heb ik Andoy maar weggehaald..

EDIT: ik heb ze al na 10 minuten uit elkaar moeten halen.
Ik denk dat z'n vriend het gewoon echt niet snapte!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:25

misschien wel, maar wilde hij eerst bevestiging hebben dat hij echt dood was? net als wat hier boven is beschreven met die veulens?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:26

dolor schreef:
misschien wel, maar wilde hij eerst bevestiging hebben dat hij echt dood was? net als wat hier boven is beschreven met die veulens?

Nou het ging op een gegeven moment echt hard hoor.
Hij zou m z'n oren afbijten!
En hij bleef maar graven op Andoy.

Ik kon dat als baasje echt niet aanzien.
Dat dier ging mij zo aan mijn hart!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:30

ja. dat snap ik. het lijkt me ook heel naar om te zien.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 11:57

@Daantjuhhh: dat lijkt me ook naar om te zien, een paard kan op allerlei manieren reageren, dat weet je nooit van te voren.
Maar ik zou hetzelfde gedaan hebben, denk ik,

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:16

Ben er ook zeker voor. Vooral merrie en veulens moét het, vind ik. Anders is de merrie zo overstuur daarna, die moet even beseffen dat het over en klaar is en het valt me op dat paarden ook heel kort kunnen rouwen. Als ze het snappen is het ook zo klaar, nemen ze afstand en gaan ze hun eigen ding weer doen.

Ja, vind wel dat je de dieren die mogelijkheid moet gunnen. Goed in grote groepen en in laten slapen etc vind ik het ander verhaal. Zou mooi zijn, maar niet noodzakelijk. Maar maatjes door dik en dun of plotselinge dood bij de anderen enzo....ja even besef laten komen bij de paarden.