paard valt mij aan.. wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: paard valt mij aan.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:02

Ik denk ook dat je paard je aan het uitproberen is.. (ga mee met het verhaal van polly2).

Zelf zou ik voor de zekerheid iets met een touwtje of kettinkje om de deur doen dat je op een bepaalde manier knoopt of vasthaakt, en waaraan je dus kan zien of iemand bij je paard is geweest. Is dat het geval?? dan direct verhuizen....

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 15:21

juno1 schreef:
Nu zijn niet alle paarden dol op entingen of wormkuren, en ik neem aan dat hij dat geeft in de stal ?
Is de staleigenaar misschien hardhandig of zo'n type boer die niets om paarden geeft en alleen graag zijn geld wil incasseren ?
Hij wordt niet toevallig buiten gezet door derden, misschien iemand die hem zielig vindt ?

( ook om aan te denken
> kom eens op andere tijden, leg je niet vast in een patroon waardoor men weet dat je altijd naar het paard kunt komen.
Daarmee bedoel ik ook s'ochtends vroeg en s'avonds of meerdere keren per dag ( iedere dag anders ), weet namelijk van een staleigenaar die graag na 21.00 uur niemand meer op stal wil.
Om 22.00 uur rijden ze graag zelf verschillende paarden, misschien ook die van jou ?? )

( bij gebrek aan halster pakt men heus wel een andere als ze je paard perse willen pakken, maar al je spullen achter slot en grendel zou mooi zijn.
Al is een halster bij je paard zijn stal wel zo prettig in geval van nood, in dat geval ongemerkt iets veranderen )

voor zover ik weet is de stal eigenaar zacht aardig.
En ik kom altijd al op verschillende tijden. Ligt er helemaal aan hoelaat ik van mijn werk weg kan.
mensen kunnen tot 24:00 op stal bezig en daarna niet meer.
En als ik erachter kom dat ze mijn paard op de wei zetten of rijden, kan ik ze aanklagen, want niemand heeft ooit toestemming gegeven.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:23

Happy Liz, wat denk je zelf zou het ook uitproberen kunnen zijn na de ervaringen en ideeen die je nu hebt gehoord, uit zou je dat uitsluiten ?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 15:29

polly2 schreef:
Ik denk dat dit niets te maken heeft met of er iemand anders met je paard bezig is. Stel als dat al zo zou zijn...dan zou die wel hele heftige dingen moeten doen, wil je paard naar jou zo reageren.
Waarom zeg ik dat?
Ik werk op een paardenhouderijopleiding. Daar hebben we eigen paarden van school. Daar gaat Jan en Alleman mee om. Maar wij als docenten hebben geen last van ander gedrag, want de paarden kennen ons en zien ons als vast gegeven. Sommige paarden waar leerlingen moeite mee hebben, zijn door ons normaal te hanteren.
Kortom....je paard kent je heus wel na twee maanden, dus zal, stel dat er iemand anders was....naar jou reageren hoe hij naar jou altijd zal reageren. Daar is een andere nauwelijks van invloed op.
Ik denk dus dat je paard je aan het testen is. Hij voelt zich klaarblijkelijk voldoende op zijn gemak om nu eens even te kijken waar jouw grenzen liggen.
Wat je paard doet is zeer ernstig dominant gedrag! Een paard dat met de achterbenen uithaalt, doet dit als verdediging, uit angst en noem maar op. Uithalen met het voorbeen in combinatie met oren in de nek, doet een paard in de natuurlijke situatie om zijn vijand te doden!
Gloep!
Kortom...dit gedrag moet je niet accepteren. Zorg dat je nog dominanter ben in je hele lichaamshouding. Hier hoef je geen medelijden met het dier te hebben hoor...dit is een zeer grote overtreding naar jou toe. Wat denkt -ie wel niet....dat hij de baas is?
Als je hem dit grondig laat weten (en dat doe je met heel je lichaamshouding, desnoods een touw naar hem toe te slingeren, dus je hoeft niet te schoppen en te slaan, dat bedoel ik niet) en hem van je wegjaagt, dan maak je duidelijk dat dit onacceptabel is.
Ook al zou de oorzaak er zelfs in liggen dat een ander bij je paard is geweest...dan nog hoeft hij deze dominantie niet naar jou tentoon te spreiden.
Als hij weer toenadering zoekt op een normale manier, beloon je hem door hem weer toe te laten en te aaien.
Zo zou ik het aanpakken. Ik heb meer dan 20 jaar op een handelsstal/fokkerij gewerkt en had veel paarden ter correctie en ook jonge hengsten te beleren. Dan maakte ik dit gedrag ook wel mee. Oorzaak is op dat moment minder interessant....belangrijk is dat ze snappen dat ze dit gedrag nooit...maar dan ook nooit meer naar jou toe mogen vertonen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

ik begrijp precies wat je bedoelt.

Maar als hij echt de baas wil spelen , heeft hij aan mij toch een verkeerde.
Toen hij op zijn achterbenen stond, heeft hij ook echt zijn touw van dichtbij gezien.
En mijn paard vind het niet leuk om alleen te zijn ( en omdat ik toch zijn stal moest doen) heb ik hem alleen gelaten in de kleine binnenbak. Toen ik terug kwam kon je echt merken dat hij toch wel blij was om mij te zien

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:30

Staat je paard veel op stal?? en hoe was dat voorheen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:38

Je hebt je paard 2 maanden en dan kan je heel goed verwachten dat hij je uitprobeerd, meestal komt dat wat later, maar kennelijk voelt hij zich al thuis en krijgt hij nu praatjes. Ga met de tips aan de slag, want als je toelaat dat je baas de baas over je gaat spelen, krijg je een hoop ge-emmer en dat duurt weer heel lang voor je dat weer er uit hebt. Hij moet respect voor je hebben, niet bang, maar respect en tevens kan je dan een goede vriendschapsband opbouwen.

Succes.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:56

Beste TS.
Ik begrijp nu uit je reactie op mijn verhaal, dat je het dier alleen ergens neer had gezet, waar hij niet blij van werd?
En toen je hem op ging halen kreeg je die reactie???
Als dit zo is, dan zit het volgens mij zo:
je paard was in de stress, of je paard was het zeer oneens met de situatie.

In het eerste geval kan het een stressreactie geweest zijn, waarbij de ontlading naar jou toe kwam. Je hebt juist gereageerd door zo'n benadering niet te accepteren, al komt het vanuit stress vandaan. Het paard leert vanzelf dat jij altijd dezelfde stabiele factor bent, die hij dus kan vertrouwen. Streng, doch eerlijk en correct.

In het tweede geval was het een zeer dominante uiting van ongenoegen naar jou toe...en ook dan is het aanpakken er van de enige juiste weg.

Kortom...kennelijk heeft je paard ergens een verdieping in zijn karakter zitten, waardoor hij nu zo uit de hoek is gekomen. Als je zeer duidelijk bent geweest naar hem, kan het zijn dat het niet weer gebeurd (hangt van zijn karakter af).

En...gebeurt het wel weer...nou...je weet zelf dan wel hoe te reageren...dus uiteindelijk komt het dan ook wel goed...dat weet ik zeker.
Ik zou er verder ook geen woorden meer aan vuil maken. Dieren zijn dieren...en die kunnen je soms nu eenmaal erg verrassen met hun gedrag. Dat maakt het juist zo leuk! (mits je er zelf goed raad mee weet dan)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:04

Ik ben het eigenlijk helemaal eens met je polly2.
Woon je niet toevallig in de buurt van Haarlem en omstreken?
Ik heb nog wel een paar intressante gevalletjes waar je mee aan de slag zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:23

Ja polly2, mooi gezegd, ik noem het de dubbele bodem bij mijn paard. Die heb ik ook ooit eens heel onverwachts leren kennen, weet nu dat die er is en in heftige stress situatie is het lieve knuffeldier een vechtjas en soms is hij even heel dominant.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:31

aerdenhout1 schreef:
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met je polly2.
Woon je niet toevallig in de buurt van Haarlem en omstreken?
Ik heb nog wel een paar intressante gevalletjes waar je mee aan de slag zou kunnen.

Nee...sorry...ik woon op de Veluwe...
Maar ik vind je reactie erg leuk. Dank je.