Ruin slaat en bijt merrie in elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Ruin slaat en bijt merrie in elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:20

odique schreef:
Dat beest heeft inderdaad een gedragsstoornis! Wij hebben net zo een ruin op stal staan die ook het sociale kuddeleven niet helemaal heeft meegekregen. Als hij het in zn kop krijgt dan jaagt hij net zolang achter zn slachtoffer aan tot iemand er tussen springt. Het laatste slachtoffer is overleden door de stress van het achterna gezeten worden (moet er wel bij zeggen dat dit paard waarschijnlijk al een zwak hart had). Hij doet hetzelfde bij schapen: pakt ze bij hun wol en slingerd ze door de lucht, vervolgens gaat hij er nog eens op staan en in bijten. Sindsdien staat hij dus niet meer bij schapen in het land en alleen bij paarden die hem de baas zijn.
Maar wat dat paard bij jouw merrie heeft gedaan is wel heel extreem, zelfs als ze op de grond ligt blijven bijten en aanvallen. Volgens mij is dat beest echt gestoord Gestoord , en ik zou mijn paard daar ook nooit meer bij in het land willen hebben. Is er een mogelijkheid dat je je paard in een andere groep op de wei kan zetten?

Ik denk juist dat het verstandiger is om juist onderdanige paarden erbij in te gooien.

Ik heb een merrie die mega onderdanig is.
Een vriendin van mij heeft een mega dominante ruin (ook een paard wat veel alleen opgegroeid is)
Dat paard mept ook veelal alles in elkaar.
maar omber (mijn merrie niet)
Omdat Omber precies doet wat er van haar gevraagd word.
Ze gaat nooit een confrontatie aan.

Ik zou haar ruin dus ook nooit bij Olly (mijn andere paard) indoen, omdat die ook een beetje bazig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:23

Onderdanige paarden laten zich vaak slaan en bijten, even zelf ook goed op de plaats gezet worden is ook wel eens goed en respect voor een maatje dat zich niet laat sollen is denk ik het beste. De mijne, het banketstaaf gaat dus zeker niet met een dominante drol, die heeft geen leven meer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:49

russel schreef:
Onderdanige paarden laten zich vaak slaan en bijten, even zelf ook goed op de plaats gezet worden is ook wel eens goed en respect voor een maatje dat zich niet laat sollen is denk ik het beste. De mijne, het banketstaaf gaat dus zeker niet met een dominante drol, die heeft geen leven meer.

OOh daar ben ik het zeker mee eens.
Mijn 2 jarige toen nog hengst was altijd de leider van de kudde.
Ze hebben er toen 2 weken een 3 jarige grote bazige ruin ingezet.
En nu is ie poeslief.

Maar je moet wel weten dat dat kan.
Kijk 2 van die vechtersbazen blijven elkaar opzoeken.
als geen van beide toegeeft zijn ze beide de banketstaaf.

En mijn merrie laat zich misschien bijten, maar na 1 keer weet de ruin van ooh... die is onderdanig en dan is het klaar.
Geen ruzie meer om rangorde want die is al bepaald.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:19

misschien houdt die ruin niet van merrie's, wij hebben zelf een merrie op stal die alleen maar met andere merrie's kan anders wordt ze helemaal gek.. heeft die ruin altijd alleen met andere ruinen gestaan of ook al eerder met merrie's? heel veel sterkte met je paardje!! Ach gut

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 09:00

dat weet niemand hij staat er pas 2 jaar...voorheen was het rustig op de wei...ruinen en merrie;s door elkaar...
ik vermoed toch als ik zo de verhalen lees dat mijn merrie de alphamerrie is en niet onderdanig aan de ene ruin en dat ze daarom toegetakeld is...hij is momenteel de enige ruin op de wei...de rest is al weggejaagd door hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:21

Daantjuh, dat zijn eerlijke paarden, maar mijn ervaring is dat er vaak zat een niet eerlijke tussen zit.

Zo hebben wij een ruin die ook nog eens vierkant op de ijzers staat er bij gekregen, in het begin hebben ze hem ook wel flink terug gezet op zijn plaats hoor, maar hij deed toch steeds een greep naar de macht en hij heeft het gewonnen. Hij wachtte af tot ze aan het drinken waren en ineens kwam hij dan aan en trapte ze de hoek in tegen de draad en jawel met ijzers trappen. Zo heeft hij ontzag gekregen. Mijn lummeltje dronk toen niet meer buiten. Nog steeds hoor ik ze soms gillen als veulentjes om zich over te geven als die ruin weer eens huis wil houden. Dan zit er een merrie tussen die gewoon niks met paarden heeft en ronduit gemeen en vals en zuur is. Die merrie is ex-draver en ik vraag mij af of het dier ooit buiten is geweest of met andere paarden heeft gelopen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:22

Winterpee schreef:
dat weet niemand hij staat er pas 2 jaar...voorheen was het rustig op de wei...ruinen en merrie;s door elkaar...
ik vermoed toch als ik zo de verhalen lees dat mijn merrie de alphamerrie is en niet onderdanig aan de ene ruin en dat ze daarom toegetakeld is...hij is momenteel de enige ruin op de wei...de rest is al weggejaagd door hem.

En dit vind ik dus te gek voor woorden! IK zou eisen dat die ruin eruit gaat als hij al zoveel slachtoffers heeft gemaakt! Moeten er nog meer gewonden vallen?? Lijkt mij van niet toch! En sterkte met je merrie Ach gut

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:33

Ik zou je merrie absoluut scheiden van de ruin en nooit meer bij elkaar. Het doet er niet toe of de ruin dan alleen staat of waar zijn gedrag vandaan komt. Het risico dat het weer gebeurt met fatale gevolgen is gewoon te groot lijkt mij.
Heb zelf een keer gezien hoe een onderdanige merrie door een ruin het draad in werd gejaagd na een ellenlange achtervolging. Dat is echt geen normale rangorde bepaling, dat is gewoon gevaarlijk.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:23

Citaat:
Dan zit er een merrie tussen die gewoon niks met paarden heeft en ronduit gemeen en vals en zuur is. Die merrie is ex-draver en ik vraag mij af of het dier ooit buiten is geweest of met andere paarden heeft gelopen.

Even wat rechtzetten: 1) ex-dravers bestaan niet, het is een ras en 2) dravermerries lopen net als andere paarden ook gewoon iedere dag buiten hoor, bij ons op stal met 60 dravers in ieder geval wel! En dan wel gescheiden groepen dus alleen met merries en niet tussen ruinen, dat is gewoon vragen om moeilijkheden natuurlijk...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:27

Het is uiterst onverstandig een paard wat op deze wijze zijn dominantie toont tussen paarden te zetten die lager in de rangorde staan. Hiermee bevestig je juist zijn dominante rol en zal hij alleen maar groeien in zijn arrogantie en agressie. Indien een ruin zich gedraagd als hengst zul je hem ook als hengst moeten behandelen. In zn uppie op de paddock of wei! Of één geschikte kameraad vinden.
Aangezien de eigenaren 2 paarden hebben zou ik zeggen zet hun 2 paarden apart bijelkaar. Als ze elkaar dan slopen is er tenminste geen 3de partij de dupe.

Wat betreft je oude merrie, ga op je strepen staan! Zet haar er niet meer bij. Arme opoe, dit heeft ze niet verdient.

Hopelijk knapt ze snel weer op en houdt ze er niets aan over.