Van braaf naar agressief paard!!!Hoezo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siouk

Re: Van braaf naar agressief paard!!!Hoezo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:38

ik denk ook zelf eerder aan een rangorde probleem. neem gewoon eens tijd en ga eens een beetje naar je paard in de wei gaan kijken. probeer de rangorde te vinden van de paarden ook als ze de paarden van de wei halen let dan ff goed op wat er dan gebeurt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:10

Wet pads make sweet horses. Paarden waar mee aan het werk wordt gegaan zijn makkelijker in omgang. Je zegt dat je de afgelopen week niet veel tijd hebt kunnen besteden aan haar. Aangezien het om een 20 jarige gaat, weet ik niet of je hard met haar aan het werk kunt, maar ik denk zomaar dat als je haar weer oppakt, het gedrag ook gaat veranderen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:45

Cassidy schreef:
Wet pads make sweet horses. Paarden waar mee aan het werk wordt gegaan zijn makkelijker in omgang. Je zegt dat je de afgelopen week niet veel tijd hebt kunnen besteden aan haar. Aangezien het om een 20 jarige gaat, weet ik niet of je hard met haar aan het werk kunt, maar ik denk zomaar dat als je haar weer oppakt, het gedrag ook gaat veranderen.

mee eens. er zijn meer paarden die zuur worden als er weinig met ze gedaan wordt.

zaury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:11

ik heb het zelfde mee gemaakt bij mij op stal, en dat lag aan aardstralen die daar onder liepen.
daar kunnen paarden heel erg op reageren.
laat er eens naar kijken, wie weet helpt het.
succes ermee.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:12

Aardstralen? Wat apart.. Knap dat je nou nét daar achter bent gekomen..
Da's niet iets wat voor de hand ligt, vind ik Tong uitsteken

Maar dit lijkt mij in het verhaal van TS onwaarschijnlijk omdat het gedrag iets is van de laatste periode.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:41

Kuil kan wel vrij heftige gedragseffecten hebben bij sommige paarden, ook die mooie droge kuil doet dat dan. Het gaat niet om de eiwitten, maar om de fermentatie. Welk stofje het doet is me niet duidelijk, maar dat het door de fermentatie komt wel. Paarden waarvan ik weet dat ze dit probleem hebben staan meestal vrij hoog in het bloed (arabieren, dravers en dergelijke). Toch zou ik dit niet als meest waarschijnlijke oorzaak van het gedrag van je merrie zien, over het algemeen uiten deze problemen zich namelijk meer tijdens het rijden dan in de stal.

Andere mogelijkheid is dat dit paard ergens over gefrustreerd is en dit in de relatieve veiligheid van de stal uit door "aanvallen" van de buurpaarden. Die hoeven niet de frustratie te hebben veroorzaakt, maar zijn gewoon beschikbaar Knipoog

Aan het werk zetten is over het algemeen genomen heel goed voor slechte humeuren, mits er geen gezondheidsproblemen zijn, natuurlijk. Juist bij een ouder paard opletten dat je ze correct aan het werk hebt, netjes over de rug en met aangespannen buikspieren om inzakken te voorkomen. Neem wel ruim de tijd voor warming up (en cooling down), opwarmen gaat op hogere leeftijd echt langzamer en als je te snel te veel vraagt kan ze daar juist narrig van worden.

Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:00

Het pissig doen op stal is sowieso frustratie.

Je zit er zelf het dichtst bovenop , kunt zelf het beste bedenken wat de frustratie veroorzaakt.

Ik denk idd. ook meteen aan het opgesloten staan op stal , te dicht op elkaar en te weinig "privacy". Dit icm. een ander voer dat haar op 1 of andere manier meer prikkeld , en minder aandacht , maken het dan wellicht NET teveel voor haar.

Heeft ze wel een beetje de ruimte in de stal , dat er niet de hele tijd een andere kop in haar stal hangt ?

Of dat ze wel naar buiten kan kijken zonder dat er meteen een ander paard aan haar zit te plukken ?

Die van mij had op haar vorige stal ook oorlog met het buurvrouw. Op de wei niks aan de hand , daar zitten ze niet zo opgesloten gedwongen op elkaars lip.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:06

Mijn 26-jarige merrie stamp haar hele stal aan gort, bijt in en slaat haar tanden kapot tegen de tralies en stampt de waterbak van de muur wanneer er een andere merrie naast haar staat.

Staat er een ruin naast....is ze als een poesje zo braaf.

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 04:16

Citaat:
Wet pads make sweet horses. Paarden waar mee aan het werk wordt gegaan zijn makkelijker in omgang. Je zegt dat je de afgelopen week niet veel tijd hebt kunnen besteden aan haar. Aangezien het om een 20 jarige gaat, weet ik niet of je hard met haar aan het werk kunt, maar ik denk zomaar dat als je haar weer oppakt, het gedrag ook gaat veranderen

mijn 20 jarige is nog in een goede conditie en rij als het weer het toelaat zeker 3 a 4 keer per week.
Dat ze 20 is zal je dan ook niet zeggen. Het is niet zo dat ik haar ineens vanuit zwaar intensief werk naar helemaal niks heb gezet. Had gewoon alleen tijd om haar 2 keer te longeren. Dus het is niet zo dat ze helemaal geen beweging heeft gehad! Tijd geleden had ze een wond aan haar been toen heb ik haar ook een aantal weken niet kunnen rijden, en in die tijd is haar gedrag ook niet veranderd.
In de omgang is ze ook gewoon braaf het gaat dan ook echt alleen in de stal zo.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:55

tja,oudewr paard plotesling van karakter verandert?

terwijl voer,beweging en kudde ongeveer gelijk is gebleven?

ze doet het alleen op stal of is e ook ''in de war'' buiten stal en bij rijden/longeren?

dan zou ik voorzichtig denken aan een tumor.

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 12:26

Citaat:

Sorry hoor! Verward

Madje_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:52

Hmm vaag:S is dr niks gebeurd waardoor je paard zich rot kan voelen?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:24

pNg schreef:
Citaat:

Sorry hoor! Verward

als een paard of juist een ouder paard opeens zich heel vreemd/gevaarlijk gedraagt is het echt geen gekke gedachte!!

ik ken er zat die voor een tumor in hoofd zijn afgemaakt.
incl bijna mijn eigen ezel.