oneerlijke jury's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: oneerlijke jury's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:44

Ik vind het ook jammer dat er vaak geen commentaar bij staat.
Dan heb je bijvoorbeeld een 4,5 of 6 te pakken en ja?
Hoe kan ik dat verbeteren?
En commentaar na de proef is tegenwoordig ook moeilijk.
Vaak ga ik na afloop wel eens terug en vraag hoe alles kan, in de goede zin van het woord.
Ik wil mij graag verbeteren.
Zo rijdt ik van 180 nu boven de 200 door mijzelf om te scholen. Haha!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:15

Het probleem is vaak dat jury's niet meer weten wie jij nu weeral juist was en dus ook heel moeilijk nog iets kunnen zeggen over je proef. Als ze reeds 20 combinaties hebben gezien. Ik herinner me achteraf ook niet iedereen die ik heb zien rijden. Vroeger was het vaak de gewoonte dat je als ruiter net na je proef nog even naar de jury ging en die zei dan wat je kon verbeteren (in België toch). Jammer dat dat nu niet meer gedaan wordt, ik heb het eens geprobeerd maar de jury bekijkt mij dan eens raar en zegt dat hij de commentaar op mijn startcoupon opschrijft.
Ik zou niet liever hebben dat iemand na z'n proef even komt informeren wat ik er van vond. Zo help je ruiters en amazones tenminste om hun proef te verbeteren.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:06

Ik ben het helemaal eens met Izzy19!!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:11

Inderdaad Izzy19 heeft het goed verwoord.
Tegen het probleem van de jury loop ik ook wel eens aan.
Staat wel op de coupon, maar soms staan er dingen en dan weet je niet wat hij/ zij bedoelt.
Dat wil je het na afloop vragen, is de jury vaak weg.
Vooral in de lagere klasses is er wel tijd voor iets commentaar naar mijn mening, kan de volgende combinatie alvast de ring verkennen en hoeft er helemaal geen tijd verloren te gaan.
Twee vliegen in 1 klap. Haha!

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:18

Vreemd dat bij sommige jury's het blijkbaar vooraf al vaststaat welk cijfer het laatste punt de verzorging wordt. Ik lees net 'Ik geef standaard een 7'
Nou daar begrijp ik echt niks van.
Je zou toch denken dat je dat ook even kritisch bekijkt? Kan me voorstellen dat bij een ongewassen paard of geen handschoenen of haarnetjes je aftrek geeft. Maar zet het er dan ook even bij op de coupon!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:29

Als iemand z'n paard niet gevlochten heeft denk ik wel dat die dat zelf beseft dat hij/zij daarvoor minder punten zal krijgen bij verzorging. Dan hoef ik dit toch niet nog eens te zeggen dat hij/zij z'n paard moet vlechten?
Heb er wel al eens een keertje bij laten schrijven dat hij zijn hemd in zijn broek moest stoppen, kwam vanonder z'n rijvest uitpiepen, dat is echt geen zicht en misschien had die ruiter dat wel gewoon niet door Vork
Voor mij hoeft een paard ook niet voor elke wedstrijd gewassen te worden, als het paard proper gepoetst is dan is dat toch ook goed? Niet iedereen heeft de mogelijkheid om z'n paard voor de wedstrijd te wassen (zeker niet in de winter of als het slecht weer is) Een haarnetje hoeft niet voor mij zolang het haar maar proper in een staart of vlecht zit. Dat vind ik even proper als in een haarnetje. Handschoenen niet aan daar zal ik een puntje voor aftrekken en dat zal ik er ook bijschrijven, misschien is die ruiter/amazone het gewoon vergeten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:40

grappig dat mensen zich zo druk maken over de verzorging Vork
ik vlecht mijn paard in, haal er een harde borstel overzijn lijf heen, was zijn staart (al weet ik dat ik hem toch niet wit krijg) en voetjes was ik alleen als ze heel erg vies zijn.
meer doe ik er echt niet aan. ook m'n tuig poets ik niet, en ik heb geen haarnetje in.
ik krijg eigenlijk altijd een 7 en dat vind ik prima.
als ik m'n punten moet halen met de verzorging, dan heb ik gewoon niet goed genoeg gereden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:00

ik ben een zogenaamde 6jes ruiter. mijn paard is zeer neutraal in de gangen en oefeningen, we rijden alles netjes, maar echt spetteren doen we niet en zit er ook niet echt in. de punten waar we soms een 7/8 voor krijgen is puur rijtechnisch qua op de letter rijden en figuren afwerken. Dus ook ik zit regelmatig te mopperen als ik weer eens net geen winst heb omdat ik mij haast geen fouten kan permitteren door mijn paard en mij als combi,maar weet waar dit aan ligt.
De jury's die dit geven vind ik gewoon dat ze de punten geven wat ze zien. Slechts 1x gehad dat ik het compleet oneens met geweest met een jury. word er nog een beetje boos om als ik eraan terugdenk.
2 ongeveer dezelfde proeven qua netheid en rijden in het algemeen.
eerste proef word ik 5de met dikke winst, tweede proef laatste met belachelijk laag cijfer. Toen had ik wel echt het idee dat de jury mijn paard niet leuk vond en dus lage punten gaf.
vooral toen ik later hoorde dat er punten zoals 225,220 etc ook in dezelfde ring zaten, dus zeker geen krenterige jury.
Kijk, wat puntenverschil houd je altijd bij 2 jury's, maar ruim 25 punten verschil bij 2 proeven die ongeveer hetzelfde waren? dat vond ik niet realistisch meer.
maar goed, gelukkig maak ik dit verder nooit mee, de echte strenge jury's die ik heb gehad met 'goddelijk rijden" waren streng tegen iedereen. vorig jaar zelfs nog 3de geworden in de ring met 179 punten. de rest van de 22 ruiters zat daar allemaal onder Clown
dat is wel een strenge jury, maar niet oneerlijk naar bepaalde combinaties toe.
als een jury streng is, zie je dit in alle deelnemerspunten terug Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:05

loulou schreef:
grappig dat mensen zich zo druk maken over de verzorging Vork

Omdat jury's ook maar mensen zijn en ook een beetje verblind kunnen worden door het plaatje Knipoog
De eerste klap is een daalder waard, zei mijn oma altijd, en dus probeer ik de eerste indruk al heel positief te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:07

Zelf vind ik het ook wel fijn netjes voor de dag te komen.
Dat doe ik zelfs in de les al Lachen
Daar haal ik voor het opstappen ook nog ff met een doekje over mijn laarzen.
Zorg ook dat ik met schone kleding te paard zit en er geen gele vlekken overal op het paard zitten.

Lowara, idd een strenge jury is gewoon streng voor alle ruiters, dus dat benaaldeeld dan niet echt Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:27

tuurlijk zorg ik dat er geen vlekken op mijn paard zitten.
eerst poetste ik ook heel m'n tuig, maar ik kreeg en geen punt meer door.
een tijd terug had hij tegen de stang van de trailer gestaan. heel zijn borst bruin van de roest. ik balen natuurlijk, want het was geen gezicht. kreeg ik gewoon een 8.

ik hou het tegenwoordig dan ook gewoon bij de basisdingen. ik vlecht hem in en was zijn staart. ik poets m'n laarzen en zorg dat m'n handschoenen wit zijn. maar ik besteed er geen hele ochtend meer aan
ik ga ernaar uiteindelijk toch naar toe om beoordeeld te worden op mijn rijden....

n0nnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:51

Ik vind ook dat lowara wel gelijk heeft over het verschil in punten.reed ook een wedstrijd was een van mijn eerste wedstrijden super braaf paard 1e proef had ik beter gevoel over dan ovr de 2e ik had voor mijn 2e proef 30 punten meer als voor de eerste er waren veel mensen met mij mee gegaan en de proeven waren echt gelijkwaardig hoe kun je zo'n groot verschil krijgen vraag ik me dan af..vind je de combinatie niet goed of...opbouwende kritiek op coupon is fijn!paard naaide er keer uit tijdens proef schrok van raar geluid..gallop ging toen mis maar de punten daarna ook terwijl voor de gallop waren het 6e en 7ens maar daarna kon ik niks meer goed doen stond onderaan mijn coupon toch nog dat het een mooi paard was met mooie gangen maar dat ik er niet kon houden en mijn benen er meer aan moest houden..dat is tenminste handig weet je wat je volgens de jury beter moet doen leer je veel van!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:36

179 punten, dat is erg. Probeer ik ook nooit te geven!
Ik weet uit ervaring hoe boos je dan op jezelf bent, en dat je de hele dag nog denkt van 'had ik maar zo en zo gereden....'

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:11

Daarom heet het ook een jurysport. Mij maakt het niet heel veel uit als mijn punten anders zijn dan verwacht (ik kan dat toch nooit inschatten, ik denk altijd dat ik 'vast heel slecht gereden' heb).
zolang ik me maar kan vinden in het commentaar. Knipoog

Storm76 schreef:

Ik heb daar een talent voor, 179 punten halen. Ja Ik heb óf winst óf als het slecht gaat 179 punten. Maar dan maakt mij dat ook niet uit.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:27

sommige jurys zijn oneerlijk (lees: partijdig/wat een lelijk paard en vervolgens allemaal 5/6'jes geven)
maar bij veel jurys is het ook dat ze naar anderen dingen kijken,
afgelopen weekend had ik bijv. een jury die heel erg op je handen letten,
een anderen x heb ik een jury gehad die ook heel erg naar de ruiter keek
en zo kan je nog wel even door gaan.
en ja sommige jurys zijn oneerlijk, maar vaak kijken jurys naar anderen dingen als waar jij op let als je aan het rijden bent!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:57

Ben ik dan de enige die blij is met 179?
Tuurlijk heb ik er liever 200, maar als het slecht gegaan is, en ik zit ergens in de middenmoot of onderaan, dan heb ik liever geen winstpunt, kan ik nog een keertje extra in die klasse starten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:58

kaatje77 schreef:
Als je je paard goed voor elkaar hebt, kan de jury niet om je heen.

Mis je wat, dan kom je onderaan te staan en moet je echt nog hard werken om bovenaan te komen.
Ik heb het zelf ook wel eens.

Vaak kijk ik zelf naar het laatste cijfer.
Is dit geen 8,9 of 10? Dan neem ik de punten ook niet echt serieus.

En de 5/6jes proeven.
Hier heb ik ook een hekel aan.
Als ik iets fout doe geef dan een 1 en doe ik iets perfect, durf dan een 10 te geven. Haha!
Maar goed, het is een enkele jury die zoiets durft, ik neem mijn petje(cap) daar wel voor af.
Respect hoor.

Ach, daarom is de dressuur niet voor niks een jurysport.

Ik blijf gewoon lachen en als ik zelf een goed gevoel heb, vind ik dat belangrijk en hecht ik zelf meer waarde aan dan de punten die gegeven zijn.

Den heb ik dus bijna nooit goede jury`s. Nagelbijten / Gniffelen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:03

asjemenou schreef:
Ben ik dan de enige die blij is met 179?
Tuurlijk heb ik er liever 200, maar als het slecht gegaan is, en ik zit ergens in de middenmoot of onderaan, dan heb ik liever geen winstpunt, kan ik nog een keertje extra in die klasse starten.

"kijkt naar de scores tot nu toe tussen de 178/179, oftwel.. die momenten dat je baalt en inderdaad wenste iets net anders te hebben gedaan"

van de 25 starts in de B
179
179
178

van de 17 starts in het L1
178
179
179
179
179
178

mmmm vooral de L1 vind ik het toch hoogst niet amusant Clown had zo 6 winst erbij kunnen rijden als ik niet NET een bochtje netter had gereden of toch iets anders wat even misging/minder mooi

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:44

Oeps, dat is wel vaak ja.
Dan zou ik het ook echt niet leuk vinden.
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 29-10-07 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:47

Tjee Lowara, dat is echt niet leuk zeg, ik probeer altijd er goed op te letten dat iemand geen 179 krijgt, dan ga ik of een puntje hoger, of lager, dat bepaal ik aan de hand van de rest van de proef.
Ik reed ook altijd liever 175 dan 179, dan blijf je de hele dag spijt hebben...

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:08

Ik had gister nog 178 en 179 Haha!
Tsja, dan baal ik ook wel, maar voor m'n gevoel ging het gewoon netjes en dat vind ik wel belangrijker.
Ik reed ook alles voor een 6 denk ik, het was gewoon een erg braaf proefje. het paardje heeft ook geen hoogtepunten, ja..alleen het halsstrekken Haha!

Maar dat weet ik, dat vind ik ook niet zo erg, maar wat ik wèl erg vind is dat er niet bij staat waarom het een 6 is en geen 7?!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:55

kaatje77 schreef:
Vaak kijk ik zelf naar het laatste cijfer.
Is dit geen 8,9 of 10? Dan neem ik de punten ook niet echt serieus.

Pardon?
Ik ga ervanuit dat je het over het verzorgingspunt hebt? Ik ken genoeg goede juryleden die op dat punt een zes of zeven geven puur omdat dat een punt is wat niks te maken heeft met je prestatie in de ring en dus niet het punt zou moeten zijn waarmee je je winstpunt binnen haalt.

kaatje77 schreef:
En de 5/6jes proeven.
Hier heb ik ook een hekel aan.
Als ik iets fout doe geef dan een 1 en doe ik iets perfect, durf dan een 10 te geven. Haha!

Waarschijnlijk zul jij wel enorm goed kunnen rijden en altijd heel spectaculair door de baan gaan. Daarmee ben je wel in de minderheid aangezien veel ruiters best correct maar erg braaf rijden. Dus voor een zesje of hooguit een zeven...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:43

Storm76 schreef:
Ik weet uit ervaring hoe boos je dan op jezelf bent, en dat je de hele dag nog denkt van 'had ik maar zo en zo gereden....'

Hoe doe je dat dan? Ik tel pas op als ik alle onderdelen heb gepunt en als iemand dan 179 punten heeft dan ga ik daar echt geen 178 of 180 van maken omdat 179 net 1 punt tekort is. Die grens is er niet voor niets.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:35

@kitty, ik rijd absoluut niet perfect, laten we dat voorop stellen.
Momenteel ben ik weer een B ruiter(ik rijd een bijna blind paard Cool ) en het hoogste wat ik ooit heb gereden was M2.
Ik heb wel een lekker dier onder de kont, maar merk ook wel eens tijdens de proef dat iets niet goed gaat, bijvoorbeeld een galopsprong met de middendraf.
Geef dan een 2 of zo, maar sommige jury's geven dan een 5 met opmerking galop.

Tja, daar heb ik wat aan.

Als je iets goed uitvoert dan is het prettig dat je daar een hoog cijfer voor krijgt en als iets niet goed gaat is het normaal om daarop gestraft te worden.

Je hoeft daarom helemaal geen spectaculair dier onder de kont te hebben.
Het gaat toch om de uitvoering?

En het laatste cijfer verwacht ik wel een hogere dan een 6 of 7, ja.
Ik zie er altijd perfect uit en als je KNHS niet wil dat je daarop scoort, laten ze dat onderdeel er dan uithalen. Haha!
Als je idd afhanlijk bent van het laatste cijfer heb je het rijtechnisch niet in orde en in mijn ogen ook geen winstpunt waard, daar ben ik het mee eens.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:42

Lowara schreef:
mmmm vooral de L1 vind ik het toch hoogst niet amusant Clown had zo 6 winst erbij kunnen rijden als ik niet NET een bochtje netter had gereden of toch iets anders wat even misging/minder mooi

haha ja, zo denk ik ook altijd. 'ooh, had ik mijn volte maar netter gereden.'
Maarja, met 180 ben ik ook niet blij. Knipoog Dat vind ik niet erg bevestigend.