Ik dwing mijn paard nergens toe, is dat zo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Ik dwing mijn paard nergens toe, is dat zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:14

Een goede leider, daar wíl het paard voor werken.

Een natuurlijk situatie is het niet

Citaat:
Maar ik vraag mij af of het woord "dwang" niet een te grote lading draagt tegenover wat wij van de paarden willen/verwachten...

Dat denk ik ook, tenzij een paard regelmatig in verzet gaat Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:15

superwoman schreef:
Een goede leider, daar wíl het paard voor werken.

Een natuurlijk situatie is het niet

Citaat:
Maar ik vraag mij af of het woord "dwang" niet een te grote lading draagt tegenover wat wij van de paarden willen/verwachten...

Dat denk ik ook, tenzij een paard regelmatig in verzet gaat Knipoog

Ja, als je paard regelmatig in verzet gaat, moet je jezelf toch eens achter de oren krabben...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:53

ik vind het woordje 'dwang' en 'dwingen' gewoon een vies woord in paardencontext. het klinkt niet lekker. ik noem het liever 'overhalen', dwingen is het bij mij pas als er geweld/ kracht komt kijken bij dit 'overhalen'. ik hou het voor mijn dieren altijd supersimpel, ik zet de vraag op, wacht af, en hou het zo gemakkelijk dat ze zelf het juiste antwoord wel vinden. vandaag nog met mijn jaarling, pasje achterwaarts naar nieuwe hoogten brengen. hij kende het commando wel (lichte aanraking op de borst, ik doe een stapje in de gewenste richting en zeg 'back'), maar ik wil méér. ik ben met hem gaan lopen in stap, gaf commando 'ho', en vervolgends stelde ik de vraag 'back' door enkel met mijn arm in de goede richting te wijzen. meneertje zocht eerst eten, probeerde me toen over te halen tot een knuffel, maar ik ben gewoon blijven staan, heb alles genegeerd wat hij probeerde (commando 'back' herhalen), TOT hij dat pasje deed. daarbij onmiddelijk belonen, en hij wist meteen wat de bedoeling was. oefening geslaagd!

ik krijg hem zover dat hij doet wat ik wil, maar is hier daadwerkelijk sprake van dwang? niet imo. echter, ik heb hem eerst uit de wei gehaald, met hem naar de oefenwei gelopen, etc. etc. misschien had dat dier er wel veel meer zin in om gewoon te gaan wandelen. omdat ik in staat ben te manipuleren (hij wil immers zijn beloning 'goed zo!' of een brokje), kan ik hem zover krijgen dat hij doet wat ik wil, en dat zelf óók wil. in zekere zin geen vrije wil van het dier, hij bepaalt immers niet wat we doen. aan de andere kant wél vrije wil, hij zoekt immers naar het antwoord op mijn vraag, en dáártoe kan ik hem echt niet dwingen.

loveapollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:44

ik vind van dat ik de baas ben en hij naar mij moet luisteren, maar af en toe hem zijn zin geven bijv. met het uit stappen kan hij kiezen hoe we lopen enz. en dat vind hij altijd super leuk ! Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:46

Wij mensen maken uit egoistische motieven misbruik van de dienstbaarheid van het wezen paard.............

tuurlijk is het dwang Lachen Lachen hoe lief je het ook vraagt, en hoe graag hij het ook doet......... het blijft toch dwang

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:13

Inderdaad, we hebben de paarden getemd en bereden. Nu is het heel gewoon, maar het is en blijft geen natuurlijke gebeurtenis om op een paard door de stad te rijden. Elk paard dat zo lief tegen je is is dat omdat we dat hem hebben geleerd. Onbewust en bewust belonen we de paarden altijd als ze iets doen wat wij leuk vinden. rijden is daar een onderdeel van.
Dat een paard stil blijft staan is ook zoiets, dat heb je natuurlijk uitgebreid beloont door lief tegen het paard te zijn. dus hij heeft het geleerd.
Alles wat je paard doet; stilstaan, mond open doen voor bit, pasje achterwaarts, zadel dulden, deken, niet bijten of trappen enzovoorts, heeft hij geleerd door ons. Zo leren honden het ook. Zelfs kinderen moeten leren, je beloont je kind toch ook als ie eindelijk met mes en vork kan eten? Precies hetzelfde dus, alleen zijn mensen in staat verder te denken.
Uiteindelijk zijn naturals net zo bezig als ons, alleen dan in paardentaal, dus misschien iets makkelijker.
Maar ik vind dat een echte natural zijn/haar paarden weer de vrije natuur in laat en zich niet meer met paarden bemoeit.
Een paard in de natuur heeft een leider (of is zelf een leider) die de paarden naar veilige graasgebieden brengt en de kudde beschermt tegen wilde beesten. Die leider gaat toch ook niet op zijn paarden rijden?
Nu zijn paarden wel uitzonderlijk geschikt om op te rijden. Bijna alsof ze er voor ons zijn gemaakt. Daarnaast is er niet veel plek meer voor al de paarden die wij hebben gefokt. Die nemen we zelf in met onze fabrieken en boerderijen.
Paarden leren steeds weer met ons omgaan en moeten dat nu ook, anders gaan ze naar de slager. Daarbij hebben ze zo'n grote will to please, dat ze alles voor ons willen doen. anders waren bepaalde ruiters allang niet meer aan het paardrijden.

Ik denk dat ik mijn verzorgpaard wel dwing, maar hij kan er mee omgaan wat ik vraag en ik probeer nooit teveel te vragen. daarbij komt nog dat hij mij rust en ontspanning schenkt, ik beloon hem daarvoor en daarom doet hij graag wat ik wil.
Misschien lang verhaal maar zo zit het in mijn hoofd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:18

loveapollo schreef:
ik vind van dat ik de baas ben en hij naar mij moet luisteren, maar af en toe hem zijn zin geven bijv. met het uit stappen kan hij kiezen hoe we lopen enz. en dat vind hij altijd super leuk ! Clown

De baas vind ik zo'n naar woord. leider is beter. Ja
Bij baas denk ik aan basig en dat is niet fijn Knipoog

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:53

natuurlijk is paardrijden een vorm van dwingen maar dat is toch niet zo erg? de manier waarop je het doet is belangrijker.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:56

joplin_1 schreef:
natuurlijk is paardrijden een vorm van dwingen maar dat is toch niet zo erg? de manier waarop je het doet is belangrijker.

Daar sluit ik me bij aan Ja
Volgens mij als je een paard nooit ergens toe dwingt, zullen veel paarden gewoon over je heen lopen. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:13

Ik durf te zeggen dat paarden die vervelend zijn of staken daar ALTIJD een goede reden voor hebben. Meestal worden signalen van ongenoegen door ruiters genegeerd en wordt het signaal steeds sterker óf sluit het paard zich af en doet zijn werk (hierover is ook een ander topic nu actief).
Uit ervaring weet ik wat je krijgt als je je paard nergens toe dwingt maar alleen vraagt en het paard de kans geeft om ja of nee te zeggen. Nee is dan ook Nee. Een leuk voorbeeld: viewtopic.php?f=10&t=855283&hilit=
Veel zeggen ven tevoren dat mijn paarden dan wel niet zullen luisteren maar "raargenoeg" zijn ze super opgevoed. De regel is wel dat als er iets moet gebeuren voor hun welzijn waar zij misschien niet direct helemaal het nut van inzien, dat dat natuurlijk toch gebeurd. Dus bij de DA geld niet elke "nee" omdat sommige dingen gewoon even moeten. Ook buiten als ik een andere weg wil omdat dat veiliger is, dan ben ik degene die het eindresultaat het beste kan inschatten.

Ik ben ook niet roomser dan de paus en ging pasgeleden na mijn merrie haar bevallingsverlof weer een beetje rijden. Gewoon paar minuutjes stap.. maar mijn paard stond direct stil. Ik "hup stappen joh, gewoon weer even erin komen" en ze ging omhoog. Na een paar mislukte rindjes maar afgestapt. Een keer erna was het naast stijgeren ook bokken en ik stelde me echt de vraag of er iets mis was of dat ze gewoon geen zin had. Mijn fysio onderzicht haar en ze was nog lang niet sterk genoeg om een ruiter te dragen, had dus gewoon pijn. Weet je van hoeveel mensen ik hoorden dat ik haar gewoon door het stijgeren en bokken heen moest rijden en haar moest straffen??? Ik begon zelf te twijfelen maar ja hoor... mijn paardje had gewoon pijn en dus gelijk. Ze probeerde het me te laten zien door stil te staan maar toen ik dat niet snapte maakte ze de signalen gewoon steeds groter en terecht!!

Paarden zijn van nature niet lui en dwars. Het is aan ons om ze zo te motiveren dat ze graag aan het werk gaan en ook weten dat het leuk blijft en dat ze gehoord worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:19

helemaal mee eens bianca. zelf streef ik dan ook naar een zo gelijkwaardig mogelijke relatie met mijn dieren, meer vriendschap en échte samenwerking dan een verhouding baas/ 'onderdaan'. tot dusver blijkt dat prima te werken, mijn dieren zijn blij als ik kom, gaan graag aan het werk en verzet zie ik zelden of nooit. weleens een miscommunicatie, en soms wat discussie als het wat moeilijker is, maar zelf ga ik nooit over tot fysieke dwang om mijn dieren zover te krijgen dat ze doen wat ik wil.

als je verstandhouding met je paard écht en eerlijk goed is, zal je zien dat het paard juist dátgene wil wat jij ook wil, en daarnaast 'will to please' heeft/ krijgt.

overigens is het bij mij niet zo dat mijn dieren kiezen waar we naartoe rijden oid, als ik aangeef 'links' dan is het ook links. heeft er ook mee te maken dat zij niet weten welke wegen evt. gevaarlijk zijn, en wat druk verkeer kan doen bijvoorbeeld. daarom is het imo verstandiger als ik dergelijke beslissingen neem. in het bos gooi ik weleens alles los, en dan bepaalt paardlief welke paden we nemen. daar komen leuke dingen uit, aangezien hij het ook leuk vindt om van de paden af te gaan en tussen de boompjes door te zigzaggen.

maar goed, het komt erop neer dat imo een relatie die zoveel mogelijk gebaseerd is op gelijkwaardigheid en vriendschap met je paard je (en je paard) veel meer oplevert dan die van baas/ werknemer.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:24

Inderdaad! Als ik ergens naar toe wil dan zit ik ook aan het roer Haha! Maar mijn paardjes denken dan meesten "nouh ja we kijken wel waar we uitkomen" Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:09

precies, ik heb dergelijke problemen ook niet. maar goed, dat is ook een kwestie van luisteren naar je paard. waar ik menig ruiter al flink in discussie heb zien gaan met hun dier (bruggetje hier in de buurt die nogal eng is), compleet met flinke zweep- en been'hulpen', stapte ik de eerste keer gewoon even af, liep erover, paard weet dan dat het OK is als ik eenmaal laat zien dat ik ook durf, en heeft er nooit meer een punt van gemaakt.

zo ook met het voetjes geven bij mijn veulen, toen ik die kreeg kon hij dat niet, en vond het doodeng. van de toenmalige stalhouder en kornuiten moest ik hem gewoon onder zijn kont schoppen, dan zou hij wel ophouden met maaien en stampen. WAT een onzin, beestje was gewoon doodsbang. ik heb vijf kleine trapjes in ontvangst genomen, maar uiteindelijk resulteerde het mooi wel in een veulen dat netjes en braaf, zonder angst, zijn voetjes liet doen. ik zou wel gek zijn om dat beest net zolang pijn te doen tot hij het opgaf, denk ik dan.

maar goed, het komt erop neer, dat ik mijn dieren WEL laat doen wat IK WIL, terwijl zij het in eerste instantie niet willen. van dwang lijkt mij echter geen sprake, ik noem het liever 'overtuigen en overhalen'. en dat is echt niet moeilijk, mits je verstandhouding goed is en je het nodige geduld hebt.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:14

Soms moet je inderdaad wel overtuigen want sommige dingen moeten nu eenmaal. Kinderen willen ook niet naar de tandarts maar helaas pindakaas.
Mijn jaarling heb ik nog niet eens hoeven leren om vast te staan (wat ik wel moet gaan leren voor in de trailer). Ik kan haar zelfs los wassen ... gewoon geduld en ze vind het zelfs leuk Haha!