Mag de jury...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Mag de jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:50

ik ben normaal ook een uurtje of 6 bezig in totaal om mn paard netje te krijgen. en dan is het nog wel een zwarte fries. ik vind dat het punt er gewoon bij moet blijven en ook dat een zwart paard ook gewoon net zoveel werk aanzit als een wit paard

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:55

ikke20 schreef:
ik ben normaal ook een uurtje of 6 bezig in totaal om mn paard netjes te krijgen. en dan is het nog wel een zwarte fries. ik vind dat het punt er gewoon bij moet blijven en ook dat een zwart paard ook gewoon net zoveel werk aanzit als een wit paard

6 uur??? wat doe je dan allemaal? geef je hem een manicure en nepwimpers? Clown

maarre, je snapt toch wel dat een wit paard die even lekker in een urineplas gaat liggen veel meer werk geeft dan een zwarte?
Ik heb eerst een paard gehad met 4 hoge witte benen en daarna eentje zonder witte voetjes en ik was met de 2e toch veel sneller klaar hoor!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:04

mijn paard wordt ook gewassen(staart, manen, voeten) zn staart compleet uitgeplozen(hij heeft een dikke staart). zn manen gevlochten goed gepoetst ben daar altijd wel een hele tijd mee bezig. bigen al op zateragavond met wassen dan wachten tot het een beetje droger is en zondag ben ik ook wel een paar uur bezig met alles.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:08

Bloos!
Ik heb zelf 2 schimmels, ben maximaal 30 tot 45 min. per paard bezig.
Wassen, vlekken of helemaal + staart. Terwijl ze staan te drogen vlecht ik in, nog even de staart uitpluizen en opgedroogde plekken borstelen en klaar Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:13

wow echt waar?
mijne ben ik meestal 1.5 uur aan het wassen, dan de manen netjes ( zo'n 30/45 minuten), dan continue de stal leegscheppen de avond door tot half 1 s'nachts en sóchtends meestal nog minimaal een uur bezig om alle vergaarde nieuwe drolplekken weg te halen, te drogen staart uitkammen etc. en dat is puur alleen het paard, niet eens de spullen die nog gewassen moeten worden of tuig schoonmaken ivm alleen een buitenbak die in de winter modderig is. ( maar dat heeft toch iedereen gelijk, wit,bruin, zwart paard etc)

Voor de proef

Afbeelding

paard na de proef Clown

Afbeelding

en het idee dat je krijgt aan werk aan haar manen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lowara op 29-10-07 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:16

Maar een jury mag toch helemaal geen rekening houden met de kleur van het paard?
Daar heb je zelf voor gekozen. Dus dat wist je van te voren.

Iemand met een zwart paard doet toch net zo goed zijn best om netjes voor de dag te komen? Maar die moet toch een lager punt krijgen dan degene met de spierwitte schimmel omdat daar meer werk in zit?

Ik vind dat een vorm een dicriminatie Haha!

Dan kun je ook zeggen: Mijn paard heeft een moeilijke hoofd/halsverbinding, dus als die wel nageeflijk loopt moet je die hogere punten geven dan het paard wat van nature een heel makkelijke hoofd/halsverbinding heeft, terwijl ze hetzelfde lopen?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:18

Ik doe ook niets aan de stal hoor
En het paard 'klaar maken' doe ik altijd vlak voor vertrek, anders kan ik het toch opnieuw doen omdat ze dan weer in een poepvloek zijn gaan liggen Rolleyes

Ben het met ajemenou eens, de kleur/ras van een paard heeft niets met de punten voor de verzorging te maken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:46

Ik heb zelf een fjord, en ik ben gemiddeld zo'n 3 uur met haar bezig... Ik hoef geen knotjes te maken nee, maar ik moet wel haar manen knippen iedere 2 weken, en voor een keuring sta ik met een precicie schaartje alle witte haartjes uit het zwart te knippen...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:52

Wauw Lowara, die manen!!!
En na je wedstrijd kon je dus weer benen en staart wassen en je zadel schoonmaken, zelfs haar voorpluk hing er zielig bij... Maar wat een prachtige Tinker zeg!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 08:31

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het soms wel eens oneerlijk vindt dat ik soms een lager cijfer krijg voor de verzorging van mijn schimmel. Ik ben ook altijd druk met wassen. Ik was meestal de dag van te voren, en tijdens het drogen vlecht ik in (kan ze ook niet rollen). De volgende ochtend ben ik dan weer druk om de nieuwe mestvlekken te verwijderen wat dan niet altijd lukt. Als ik dan minimaal 2 uur met mijn paard bezig bent geweest, is het soms wel eens frustrerend als je een lager cijfer krijgt. Maar ik zie dat mensen met een zwart paard ook heel druk zijn om ze goed klaar te maken, dus ik ben weer getroost Knipoog .

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:10

asjemenou schreef:
Maar een jury mag toch helemaal geen rekening houden met de kleur van het paard?
Daar heb je zelf voor gekozen. Dus dat wist je van te voren.

Iemand met een zwart paard doet toch net zo goed zijn best om netjes voor de dag te komen? Maar die moet toch een lager punt krijgen dan degene met de spierwitte schimmel omdat daar meer werk in zit?

Ik vind dat een vorm een dicriminatie Haha!

Dan kun je ook zeggen: Mijn paard heeft een moeilijke hoofd/halsverbinding, dus als die wel nageeflijk loopt moet je die hogere punten geven dan het paard wat van nature een heel makkelijke hoofd/halsverbinding heeft, terwijl ze hetzelfde lopen?

Precies! Ik had een schimmel en daarmee was ik altijd binnen 15 minuten klaar. Ze was nooit vies en ze stond zo stil als een standbeeld bij het invlechten.
Ik heb ook een vos, met alleen 2 witte beentjes. Daar ben ik minstens een uur mee bezig omdat die de tent afbreekt als hij wordt ingevlochten.

Je kunt niet zomaar per definitie zeggen dat het ene paard meer werk kost dan het andere puur om zijn kleur. Dus ik begin er ook echt niet aan om een schimmel hoger te punten. Stadaard een 8, zoals het op de jurycursus en de bijscholing ook geleerd wordt. En alleen als ik iets zie wat niet zo netjes is ga ik omlaag.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:04

Lowara schreef:
@ storm: niet tegen jou ofzo hoor Knipoog, maar persoonlijk ben ik absoluut niet blij met een 7 voor de verzorging. ( ben het soms ook al tegengekomen op concours)
de hoeveelheid tijd en moeite die je erin steekt ( vooral ik met een Tinkermerrie van 70% wit en manen van 1m80 lang) en dan gewoon standaard een 7 geven bij iedereen.
Als duidelijk is dat er veel tijd en moeite in gestoken is om alles tiptop te krijgen,mag er best een 8 of een 9 voor gegeven worden. Net zo goed dat er een 4 of 5 mag worden gegeven als er niets aan is gedaan uiteraard Ja

Ben het helemaal met je eens!
Ik zit ook niet voor een 6je ofso uren lang te boenen op mijn schimmel.
Een 8 of 9 vind ik niet meer dan normaal voor mijn harde werk. Duivel

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:29

Scum schreef:
Stadaard een 8, zoals het op de jurycursus en de bijscholing ook geleerd wordt. .

Ik heb duidelijk andere cursusleiders en bijscholers gehad dan jij. Een 7 vonden zij meer dan genoeg Clown

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:23

Fitzroy, dan zaten wij op dezelfde cursus Haha! Bij mij vonden ze een 7 ook genoeg.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:26

tsja persoonlijke smaak denk ik, ik kreeg laatst een 6 omdat mijn plastron uit mijn jasje waaide, vond ik ook wat flauw maar wat doe je eraan? Gewoon volgende keer beter. Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:41

sjorsie schreef:
tsja persoonlijke smaak denk ik, ik kreeg laatst een 6 omdat mijn plastron uit mijn jasje waaide, vond ik ook wat flauw maar wat doe je eraan? Gewoon volgende keer beter. Lachen

heel simpel, uiteinden vastzetten met een veiligheidsspelt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:42

ik heb een kennisje gehad die een 5 voor de verzorging kreeg omdat ze met los haar reed ipv in een staart of een knotje Ja
Sindsdien let ik er zelf extra goed op dat ik altijd mijn haren vast heb zitten.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:50

Das ook terecht. Ik kan me echt ergeren aan die grietjes met ringoorbellen zo groot dat er een papegaai in kan en haar dat alle kanten op fladderd Rolleyes . Zorg gewoon voor een haarnetje, elastiekje erin en klaar. Gewoon strak in het pak Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:01

hehe vind ik ook Ja

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:36

Tja, en dan rij je op je wonderwit gewassen schimmel, heb je gister staan vlechten tot 12 uur 's nachts, daarna nog je zadel met zadelzeep geboent, vanmorgen alles opnieuw staan vlechten omdat je edele dier vond dat het toch wel erg strak zat en het even los heeft geschuurt.
En dan doe je geen haarnetje in je springerige haar. Resultaat, een 5... eerlijk of niet?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 06:39

Het blijft gewoon een lastig punt. Ik vind een standaard cijfer het beste.
Maar ik geef dan weer wel een 6 als bv. de singelstoten flapperen ipv even weg te stoppen. Dat is een kleine moeite en ik irriteer me daar dus echt aan.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:42

Storm76 schreef:
Tja, en dan rij je op je wonderwit gewassen schimmel, heb je gister staan vlechten tot 12 uur 's nachts, daarna nog je zadel met zadelzeep geboent, vanmorgen alles opnieuw staan vlechten omdat je edele dier vond dat het toch wel erg strak zat en het even los heeft geschuurt.
En dan doe je geen haarnetje in je springerige haar. Resultaat, een 5... eerlijk of niet?

Ja eerlijk, je haar hoort gewoon netjes in een netje, knot of iets dergelijks.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:06

vind ik ook. dat is iets, wat iedereen voor elkaar kan krijgen en wat weinig moeite kost.
ook al heb ik alles perfect, als ik vergeet een haarnetje in te doen en dus mijn haren slordig in de ring, zou ik een 5 eerlijk vinden Ja

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:50

Wij leren op jurycursus een 8 en punten eraf trekken voor bijv. piekerig haar, laarzen niet gepoetst, vlek op broek/shabrak etc.